Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som att de som är väljer PC före mac oftare skriver om det egna systemets svagheter.
Om man läser den här tråden finns det två alternativ till vad som är sanningen:

1. De som väljer mac har väldigt svårt att inse att det finns, eller erkänna för sig själv och andra, att det finns brister i det egna systemet. Några nyanser finns inte.

2. Mac och OSX är verkligen det perfekta systemet som inte har några som helst brister. Det finns egentligen ingen anledning att ens försöka utveckla det vidare eftersom det redan är så bra.

Personligen hoppas jag på att alternativ nummer 2 är det som är sant. Att jag har bara inte förstått det, men att jag inom en snar framtid också kommer att se ljuset och skaffa den perfekta datorn.


Som svar på frågan om man måste byta dator var 18:e månad om man har PC kan jag säga såhär:
Ja, det måste man enligt lag. När man köper sin första PC tvingas man under pistolhot att skriva under ett kontrakt som binder en att alltid skriva tjaffsiga pro-PC-inlägg i trådar som denna , att skicka 10% av sin inkomst till Gates, samt att skaffa nästa PC inom högst 18 månader. Det trodde jag alla kände till? Det verkar som att mac har något liknande kontrakt med sina kunder...

En lite mer seriös del av mitt inlägg kommer på slutet:
Andelen virus som kan drabba ett system tror inte jag har särskilt mycket med dess kvalitet/säkerhet att göra. Det som gör att någon vill skriva virus till Windows är inte att det är dåligt eller är fullt av säkerhetsluckor. De som skriver virus föreställer jag mig vill nå så många användare som möjligt och/eller är anhängare av anti-Microsoft-strömmningar (något som jag iofs förstår mycket väl med tanke på t ex hur företaget uppträder i monopoliseringssammanhang mm). Jag är dåligt insatt i det men jag föreställer mig att det skulle vara oerhört mycket enklare att skriva virus till t ex operativ som har öppen källkod.
 
Jag skulle också välja Mac om jag var rädd för virus... Men inte pga att OS X skulle vara mindre befriat från säkerhetshål, utan det faktum att MAC är så marginellt använt i sammanhanget att man som virusskapare helt enkelt inte har anledning att skriva det för det operativet.
Jag skulle tex gissa på att om du kör Win 3.11 idag skulle du nog inte få särskilt mycket virus heller. Men det är ju knappast för att det är ett säkert operativ...
En snabb koll på vår webbserver där jag jobbar(Ett landsting) gav att igår så var det 76.5 % av användarna som surfade med XP, och det var 2% av användarna som använde OS X. Vad skulle du skriva virus för om du vill åstadkomma något?

Nu vill jag inte med detta plädera för varken PC eller Mac. Men för att nyansera debatten så vill jag påstå att det är inte säkerhetsbristerna som är den främsta anledningen till om det finns virus eller ej. Microsoft är också såvitt jag vet det enda företaget som har en aktiv hållning gentemot dessa säkerhetsluckor som alltid finns. Och sanningen är den att om man hållit sin PC uppdaterad så är det ytterst få virus som haft möjlighet att slå igenom. Nästan alla lyckade virusattacker har berott på att datorerna inte varit uppdaterade.

En länk med en sida som trots den provocerande titeln faktiskt är ganska nyanserad om du läser hela artikeln. Artikeln styrker mitt egna konstaterande. (Och nej, jag har inte källgranskat, dessutom är artikeln ett par år gammal)

http://www.techworld.com/security/news/index.cfm?newsid=1798



edit Naturligtvis surfade dom inte med operativen, utan från....
 
Senast ändrad:
iSolen.se skrev:
Och ja, jag tycker det är naivt att tro att ett stort känt operativssystem inte behöver virusskydd.

Jag tyckte själv att ha en personlig brandvägg på jobbet var knäppt bakom vår stora fina cisco tills någon klant lämnade en dator i DMZ med access genom brandväggen med admin rätt (skratta, ok , gör det) vidöppen.

Alla utan personal FW fick virus. Jättesuck.

Jag har redan pekat ut ett/en virus/worm/trojan, det är knappast okänt även om du tycker det är harmlöst. Hur vet Macanvändarna att alla kommande är harmlösa?

Jag har kört mac i 7 år förresten och har absolut inget emot den. Elegant och snygg. Men inte min grej längre.

Håller inte med. Jag tror inte att jag klarar mig utan virusskydd, jg vet det. Därvid känner jag mig inte naiv.

Personlig brandvägg ja, det finns i OS X. Det är på, trots att den egentligen inte heller behövs.

/E
 
Varför jag gillar MacOs X är för att det är Unix baserat och det är nog första Unix varianten som fungerar riktigt bra för normala människor.

På Jobbet..

Jobbar annars med Windows, Solaris, AIX, HP-UX, Linux dagligen och jag ser vad dom olika systemen går för och på server sidan så är Unix helt överlägset om man kör tunga applikationer och i mitt fall så är det databaser upp till 1TB i storlek. Till detta har jag applikationer där upp till 700 andvändare kör samtidigt.

Windows är inget vidare stabil plattform genom att hårdvaran är rätt instabil och alla dessa virus gör det rätt svårt att ha vettig driftsäkerhet på systemen.

Den enda gång som jag tycker Windows server är smidigare är när man kör Windows nätverk och till detta så fungerar Windows smidigt som enkel print och filserver. Fast Novell är bättre på detta om man ska ha liste större nätverk.

Privat

Det finns 4 orsaker att jag väljer MacOs X framför Linux och det är

1. Photoshop
2. Monitor kalibrering
3. Support för min scanner av tillverkaren
4. support för min foto skrivare av tillverkaren


// Fredrik
 
lumor_ skrev:
Det verkar som att de som är väljer PC före mac oftare skriver om det egna systemets svagheter.
Skulle snarare säga att eftersom PC är "standard" så jämför man hela tiden med PC. I ett sammanhang där de flesta kör Mac så kommer irritationerna fram.

Den här tycker jag är rolig: http://www.fugly.com/videos/4747/Mac_Commercial_Spoof.html

Jag är dåligt insatt i det men jag föreställer mig att det skulle vara oerhört mycket enklare att skriva virus till t ex operativ som har öppen källkod.
Tror absolut du har fel. Flera ögon betyder säkrare program. Om man vet att andra kan se vad man gjort passar man sig väääldigt noga så att man inte introducerar några säkerhetshål.
 
marma skrev:
Skulle snarare säga att eftersom PC är "standard" så jämför man hela tiden med PC. I ett sammanhang där de flesta kör Mac så kommer irritationerna fram.

Den här tycker jag är rolig: http://www.fugly.com/videos/4747/Mac_Commercial_Spoof.html


Tror absolut du har fel. Flera ögon betyder säkrare program. Om man vet att andra kan se vad man gjort passar man sig väääldigt noga så att man inte introducerar några säkerhetshål.

Ja och nej. Du har ju mojligheten med oppen kallkod att se precis hur det fungerar, och darfor kan du ocksa utnyttja minsta lilla svaghet som finns.
Med stangd kallkod sa far du gissa dig till vad svagheterna ar.

Personligen sa har jag riktigt stora problem med att varje gang en ny version av Windowskommer ut, maste du uppgradera. Titta nu bara pa Vista och Office 2007. Min laptop, IBM T60p, Core 2 Duo 3 GB ram etc, gar plotsligt sjukt segt nar jag installerade Office 2007 och msn messenger slutade fungera. Det har aldrig hant nar jag uppdaterat min Mac hemma. Och tank nar du ska uppdatera till Vista, bara hardvaran, och sen alla andra problem.

Och om du laser rapporter som den har:

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.txt

"Amusingly, the Vista content protection docs say that it'll be left to
graphics chip manufacturers to differentiate their product based on
(deliberately degraded) video quality. This seems a bit like breaking the
legs of Olympic athletes and then rating them based on how fast they can
hobble on crutches."

Sa verkar det ju som att det bara kommer att bli battre.
 
Thunderbird skrev:
Personlig brandvägg ja, det finns i OS X. Det är på, trots att den egentligen inte heller behövs.

Haha! Tyckte detta var jätteroligt först, men det slog mig att du kanske inte har din dator kopplad till internet. Om så är fallet behövs givetvis ingen brandvägg..


fredrikru skrev:
Varför jag gillar MacOs X är för att det är Unix baserat och det är nog första Unix varianten som fungerar riktigt bra för normala människor.

På Jobbet..

Jobbar annars med Windows, Solaris, AIX, HP-UX, Linux dagligen och jag ser vad dom olika systemen går för och på server sidan så är Unix helt överlägset om man kör tunga applikationer och i mitt fall så är det databaser upp till 1TB i storlek. Till detta har jag applikationer där upp till 700 andvändare kör samtidigt.

Bara för att olika unixdistributioner och lämpar sig bra som servrar betyder det inte att OS X skulle göra det. OS X är inte skrivet med tanke på att ha det som server utan har helt andra ändamål.


fredrikru skrev:
Windows är inget vidare stabil plattform genom att hårdvaran är rätt instabil och alla dessa virus gör det rätt svårt att ha vettig driftsäkerhet på systemen.

Jag tycker du ska sluta köpa dålig hårdvara. Windows är nämligen så fiffigt att det funkar med flera olika typer och märken så läs på lite och köp något bra istället för det billigaste.

Det är för övrigt fullt möjligt att ha mycket stora windowsnärverk som både fungerar och är stabila. Inget handlar bara om en sak. Det gäller, som du sa, att ha fungerande hårdvara. Men detta räcker inte. Man måste även ha administratörer med kunskap att sätta upp och driva systemet, samt även i viss mån ha användare som har förmåga att lära sig en del och anpassa sig till det arbetssätt som söds.

fredriklindstrom skrev:
Personligen sa har jag riktigt stora problem med att varje gang en ny version av Windowskommer ut, maste du uppgradera. Titta nu bara pa Vista och Office 2007. Min laptop, IBM T60p, Core 2 Duo 3 GB ram etc, gar plotsligt sjukt segt nar jag installerade Office 2007 och msn messenger slutade fungera.

Du kanske borda söka hjälp för dina tvångstankar? ;) Det är i alla fall ingen som tvingar mig att göra något jag inte vill med min dator.

fredriklindstrom skrev:

Och tank nar du ska uppdatera till Vista, bara hardvaran, och sen alla andra problem.

Jo. Det där med hårdvaran är helt klart jobbigt, nu tror jag verkligen inte att sista ordet är sagt i den diskussionen men helt klart oroväckande att de börjar bli mer apple-liknande och styra vad jag får ha för hårdvara.
 
okami skrev:
Bara för att olika unixdistributioner och lämpar sig bra som servrar betyder det inte att OS X skulle göra det. OS X är inte skrivet med tanke på att ha det som server utan har helt andra ändamål.
Jodå. Det finns en serverversion av OS X, och Apple säljer t.o.m. rackmonterade servrar med det operativsystemet. Faktum är att OS X kom ut som serverversion innan desktopversionen släpptes.
 
PMD skrev:
Jodå. Det finns en serverversion av OS X, och Apple säljer t.o.m. rackmonterade servrar med det operativsystemet. Faktum är att OS X kom ut som serverversion innan desktopversionen släpptes.

Se där. Hoppas de har sett över säkerheten då och inte lever kvar i sitt gammla tänk att de inte behöver anstränga sig eftersom ingen kan hacka en mac.
 
okami skrev:
Haha! Tyckte detta var jätteroligt först, men det slog mig att du kanske inte har din dator kopplad till internet. Om så är fallet behövs givetvis ingen brandvägg..
Om datorn inte har några portar öppnade mot nätverket, eller om de tjänster som kör bakom öppna portar är säkra, behövs naturligtvis ingen brandvägg.

Om ditt hus är byggt av betong behöver du inte vara lika orolig som om det är byggt av masonit. :) Jag har absolut inget problem med att koppla en nyinstallerad dator med Mac OS X till Internet med avstängd brandvägg, men skulle inte drömma om att göra samma sak med en dator med nyligen installerad MS Windows XP.
 
casting skrev:
Well, om du har möjlighet att stänga portarna mot nätverket på något vis så är det en av definitionerna av en brandvägg... *besserwisser Håkan*
En port stängs när det inte körs någon tjänst på den porten. Om inga tjänster körs så är portarna stängda. Detta är hur en dator med Mac OS X är konfigurerad när den precis är nyinstallerad. Jämför med en Windows-dator som kör alla möjliga tjänster.

En brandvägg är ett tillägg (en extra låsabar dörr) som kan stänga portar trots att det finns en tjänst som erbjuder sina tjänster. Om man inte kan stänga av alla osäkra tjänster så är det i brandväggen man måste stänga.

Bara för att alla tjänster är avstängda kan man inte säga att maskinen därför har en brandvägg.
 
okami skrev:
Haha! Tyckte detta var jätteroligt först, men det slog mig att du kanske inte har din dator kopplad till internet. Om så är fallet behövs givetvis ingen brandvägg..

??????
Självklart har jag datorn kopplad mot internet.
Är inte riktigt med på vad som är roligt.

/ E
 
Göran Larsson skrev:
En port stängs när det inte körs någon tjänst på den porten. Om inga tjänster körs så är portarna stängda. Detta är hur en dator med Mac OS X är konfigurerad när den precis är nyinstallerad. Jämför med en Windows-dator som kör alla möjliga tjänster.

En brandvägg är ett tillägg (en extra låsabar dörr) som kan stänga portar trots att det finns en tjänst som erbjuder sina tjänster. Om man inte kan stänga av alla osäkra tjänster så är det i brandväggen man måste stänga.

Bara för att alla tjänster är avstängda kan man inte säga att maskinen därför har en brandvägg.

Jaja, du formulerar dig inte som jag skulle ha gjort. Du har rätt i sak (även om jag inte har en susning om vad MacOSX svara på för portar), men faktum är att porten kan anses vara öppen även om inget svarar på den. Därför använder man brandväggar. Det kan ju tex vara så att en trojan startar en applikation som svarar på en port, därför vill man ha alla onödiga portar stängda!
Säger man att man har stängt en port så avser man alltid att man stängt den med en brandvägg.

Men för all del, jag ger dig rätt i att det är lite kluvet. För portscannar man så scannar man på "öppna portar"
 
Senast ändrad:
Thunderbird skrev:
??????
Självklart har jag datorn kopplad mot internet.
Är inte riktigt med på vad som är roligt.

Jag tyckte att det var roligt med ett bra exempel på den ständiga övertron på säkerheten hos mac. Som redan sagts så är inte en port stängd bara för att den inte svarar vid en portscan.

Bara för att du eller apple inte tror att det går att ställa till med något gör det inte omöjligt. Alla system har säkerhetshål. Det gäller bara att det finns någon som är intresserad av att hitta dem och använda dem.

Jeppe skrev:
*Gäsp* Sedan jag uppdaterade till XP för några år sedan så har jag haft summa virus/attacker: 0

Samma för mig.
 
okami skrev:
Jag tyckte att det var roligt med ett bra exempel på den ständiga övertron på säkerheten hos mac. Som redan sagts så är inte en port stängd bara för att den inte svarar vid en portscan.

Bara för att du eller apple inte tror att det går att ställa till med något gör det inte omöjligt. Alla system har säkerhetshål. Det gäller bara att det finns någon som är intresserad av att hitta dem och använda dem.



Samma för mig.

Övertro är nog synonymt med realitet i detta fallet.
Påståendet i andra stycket återstår att bevisas.

/ E
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.