lumor_ skrev:
Kul att bli citerad så mycket, jag fortsätter
Jag har väl inte påstått att mac är dyr? Jag bara skrev att det är synd att de inte är billigare. DET måste ni väl ändå hålla med mig om?!
Jag har nyligen bytt soffa. Den kändes mycket trevligare än min förra redan i affären. Kul exempel.
Värst vad det blev viktigt att övertyga mig om att ni är nöjda med era macar. Jag har förstått det och jag tycker att det är bra. Det är bra för er, det är bra för mac och det är kanske till och med bra för mig.
Jag kan inte göra det jag vill med en mac, så för mig vore det ett uselt val. Jag har väl haft en väldig tur med mina PC som inte haft krascher hela tiden eller drabbats av irriterande fönster som poppar upp hela tiden.
Hehe.. det handlar väl inte så mycket om att övertyga men du skrev ju själv att det var nån gammal 90-tals mac du använt. Var det OS X på den? Jag har en stationär pc och en bärbar mac så jag känner mig inte direkt polariserad men några uppenbara skillnader märker jag av.
- OS X har bättre och smidigare färghantering (Colorsync)
- Anslutna enheter fungerar smidigare utan att man blir upplyst om att anslutit en ny enhet ("ny maskinvara funnen").
- Program är smidigare att installera och ffa avinstallera. Mac OS X har inget register som ändras när man installerar program. På en pc som man kört ett tag kan man gå in med register-editorn och hitta gamla nycklar från avinstallerade program vilket innebär risk för stabiliteten.
- Med intelprocessor kan jag ändå köra windows om jag vill (vilket jag gör ibland eftersom jag har pc office).
- Minneshanteringen upplever jag bättre
- I princip virusfri miljö
- Jag kan öppna raw-filer direkt i macens förhandsgranskare eller se dem som thumbnails direkt i findern.
- Möjlighet att köra unix-applikationer
- "Riktigt" fungerande viloläge. Dagtid stänger jag bara locket. Detta var otänkbart på mina thinkpads jag haft tidigare.
- Betydligt bättre momentan sökfunktion med spotlight.
- XCode, utvecklingsverktyg med stöd för c++, java m.fl.
- Funktioner som aktiva hörn och snabba byten till andra användarkonton (har ett för t ex bildbehandling) gör att jag arbetar snabbare.
Så rent objektivt är OS X ett mer avancerat och modernt OS än XP. I Vista kommer förvisso liknande funktioner men med tanke på DRM-funktionerna så känner jag inte att Vista känns så attraktivt. Känner man microsoft väl så kommer det väl även dröja ett tag innan man täppt till de mest uppenbara säkerhetshålen..
Men visst kändes det lite ovant med OS X i början men man kom snabbt in i det och då känns det befriande att slippa windows.