Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: MAC vs WIN

JOLidman skrev:
Kan det vara så enkelt som ni skriver i denna tråd? Gillar du inte att rota i datorn utan ser den som ett verktyg, då är det MAC som gäller?

Ungefär så. De jag känner (inkl mig själv) som bytt från Windows till Mac tycker alla att det är mycket bättre och har inga planer på att gå bakåt till Windows. Svårt att förklara, men "det bara funkar" och jag kan använda datorn till det den är till för.

lumor_ skrev:
Är mac enklare än PC? De fåtal gånger jag tvingats arbeta med mac har jag känt mig helt handikappad. Jag upplever gränssnittet som snarare enfaldigt än enkelt.
Absolut! För när jag stoppar in en kortläsare vill jag ju ha 12 popup-rutor som stjäl fokus för att säga:

Pling! Jag, Windows, har hittat ny hårdvara! Pling!! Det är en hårddisk!! Pling!!! Du kan komma åt den via utforskaren!!! PLING PLING PLING!!!! TITTA PÅ MIG VAD JAG ÄR DUKTIG SOM HITTAT NY HÅRDVARA!!!!!!! NY HÅÅÅÅRD-VARAAAAAAAAA!"

Måste vara någon typ av operativsystems-damp ...

Istället får jag en enfaldigt enkel ikon på skrivbordet.

marma skrev:
Absolut! För när jag stoppar in en kortläsare vill jag ju ha 12 popup-rutor som stjäl fokus för att säga:

Pling! Jag, Windows, har hittat ny hårdvara! Pling!! Det är en hårddisk!! Pling!!! Du kan komma åt den via utforskaren!!! PLING PLING PLING!!!! TITTA PÅ MIG VAD JAG ÄR DUKTIG SOM HITTAT NY HÅRDVARA!!!!!!! NY HÅÅÅÅRD-VARAAAAAAAAA!"

Måste vara någon typ av operativsystems-damp ...

Istället får jag en enfaldigt enkel ikon på skrivbordet.

Jag känner inte igen mig. Du kanske har konfigurerat ditt system på ett sätt som inte passar dig.

Feelingen i mac-gränssnittet upplevde jag som lite nedvärderande överpedagogiskt. Bara det att inte ge användaren det stora ansvaret att förfoga över TVÅ musknappar tycker jag anger tonen i mac-filosofin. (Nu vet jag att det finns två knappar även på mac-möss men det satt långt inne.)

Kanske är nyare macar mycket bättre än den jag testat, det har jag ingen kunskap om. Av vad jag har kunnat utläsa av tidigare inlägg får jag dock känslan av att många gör jämförelsen av sin nya mac med sin uråldriga PC med Windows 95, vilket inte heller verkar särskilt adekvat.

lumor_ skrev:
Jag känner inte igen mig. Du kanske har konfigurerat ditt system på ett sätt som inte passar dig.

Feelingen i mac-gränssnittet upplevde jag som lite nedvärderande överpedagogiskt. Bara det att inte ge användaren det stora ansvaret att förfoga över TVÅ musknappar tycker jag anger tonen i mac-filosofin. (Nu vet jag att det finns två knappar även på mac-möss men det satt långt inne.)

Kanske är nyare macar mycket bättre än den jag testat, det har jag ingen kunskap om. Av vad jag har kunnat utläsa av tidigare inlägg får jag dock känslan av att många gör jämförelsen av sin nya mac med sin uråldriga PC med Windows 95, vilket inte heller verkar särskilt adekvat.

men .. spelar roll.... denna tråden handlar inte om vilket som är bäst mac eller pc...... handlar om övergången till mac... alltså är valet redan gjort... finns miljoner andra trådar där det disskuteras i evighet just Mac versus Windows....

lumor_ skrev:
Bara det att inte ge användaren det stora ansvaret att förfoga över TVÅ musknappar tycker jag anger tonen i mac-filosofin.

Eller för att se det på ett annat sätt:
En filosofi för att få programutvecklare att undvika att ha väsentlig funktionalitet endast bakom höger-klick.

Daaaaaniel skrev:
Visst vore de kul att vänta tills de nya mac-mini släpps, men så komemr det alltid att vara.
Jag befinner mig i en situation där jag av olika skäl inte kan vänta.
jag köper en nu, elle rinte alls.

En dator är förbrukningsvara, inget snack om saken. Hur mycket pengar man än lägger ner så får man sällan en framtiddsäker dator.

Jag sitter idag enbart på en bärbar pc med 1,86ghz(ej core duo) och 1gb ram.
Så en mac med 1,86ghz core duo och dubbelt så mycket ram tror jag räcker gott och väl för mig.
Framfölr allt när en macs prestanda inte går att jämföra mot en pc's prestanda.

Oftast är det inte CPU som behövs utan minne. Kan förstå att det går långsamt när du har 1GB minne i laptopen.

Tror att du får mera av pengarna om du uppgraderar minnet till 2GB till din nuvarande Laptop. Själv gjorde jag denna uppgradering för några månader sedan och datorn blev som ny när jag kör PS.

// Fredrik

iSolen.se skrev:
Installerade om min dator för ett tag sedan från Windows XP till XP Pro x64. Datorn flyger!

Det brukar den göra när den är ny. Eller om man låter bli att installera massa skräp. Gäller givetvis både mac och PC.

Att inte installera antivirus som ni pratar om låter inte alls som en bra ide. Det blir fler och fler virus på mackarna.

Har införskaffat Vista på laptoppen och är imponerad, snyggt och enklare.

För 3 års sedan gjorde jag mitt sista stora konverterings jobb med att byta hårdvara och konvertera om en större Oracle databas från 32-bit till 64 bit på Sun Solaris. Då var den tidigare hårdvaran redan 64 bit förberedd (Ultra Sparc) men man valde inte att köra på 64bit för man klarade sig bra med 2 GB minne per CPU.

Lite 64 bitars historik på Unix sidan..

1992 Digital Alpha 64 bit risc CPU...
1995 släppte Sun Ultra Sparc (64-bit)
1996 HP-PA 64-bit
1996 Irix support for 64 bit (SGI datorer)
1997 64 bit Power PC släppts
1997 Sun Solaris7 support för 64 bit

Man märker hur långt efter Windows plattformen är.

// Fredrik

iSolen.se skrev:
Det brukar den göra när den är ny. Eller om man låter bli att installera massa skräp. Gäller givetvis både mac och PC.

FEL. Det gäller enbart Windows och det ökända registret.

Att inte installera antivirus som ni pratar om låter inte alls som en bra ide. Det blir fler och fler virus på mackarna.

Virus? Till OS X? Vad menar du?

/ E

lumor_ skrev:
Nej. Det hände det varje gång jag använde min kortläsare på olika internet-cafeer. Likadant varje gång. Det är möjligt att det går att stänga av, men varför ska det behövas? Det är ett tydligt exempel på att man inte tänker på detaljerna.

Feelingen i mac-gränssnittet upplevde jag som lite nedvärderande överpedagogiskt.
Känner inte igen mig alls, inte i OS X iallafall. Gamla Mac kan jag inget om. Tycker att det mesta sitter där det ska.

Gick från Windows till Linux till OS X. För mig blev Windows överflödigt.

känslan av att många gör jämförelsen av sin nya mac med sin uråldriga PC med Windows 95, vilket inte heller verkar särskilt adekvat.
Jag jämför med Windows XP. Och Vista verkar ju inte vara så fantastiskt mycket bättre.

tbmac skrev:
men .. spelar roll.... denna tråden handlar inte om vilket som är bäst mac eller pc...... handlar om övergången till mac... alltså är valet redan gjort... finns miljoner andra trådar där det disskuteras i evighet just Mac versus Windows....
Så vad är meningen med tråden? Att bara de som är nöjda med vad de upplevt när de övergått till mac ska skriva här? Jag beskriver ju bara vad jag upplever när jag övergår till mac någon enstaka gång. Det verkar som att en del blir irriterade på mig bara för att jag inte är lika nöjd som dem.

För övrigt försvarar jag inte alls de dåliga sidor som Windows har. Det finns mängder av saker, stora och små, som jag hade velat ändra på. Trots dessa brister passar det min personlighet och mina kunskaper bättre än vad jag hittills upplevt av något annat operativsystem.

Det är i alla fall bra att det även finns de som uppskattar mac eftersom ytterligare aktörer på datormarknaden skärper konkurrensen. Ännu bättre vore det om mac hade lite lägre priser.

lumor_ skrev:
Jag beskriver ju bara vad jag upplever när jag övergår till mac någon enstaka gång.

Och då är såklart OS X annorlunda.

När du vant dig så känns det inte konstigt längre. Skulle du byta soffa - till en som objektivt sett är bättre - skulle du också tycka att den var konstig och obekväm i början. Sen, när du vant dig, skulle du inte vilja ha tillbaka den gamla.

lumor_ skrev:
Är mac enklare än PC? De fåtal gånger jag tvingats arbeta med mac har jag känt mig helt handikappad. Jag upplever gränssnittet som snarare enfaldigt än enkelt.
Förra veckan jobbade jag vid en PC mesta tiden. Tog ju en evighet bara att starta upp windowsmaskinen och få den klar för att börja kunna jobba. Satte jag i en extern disk eller kortläsare tvingades jag vänta ytterligare medan datorn talade om att den funnit maskinvara. Sedan till det så var jag ju också tvungen att uthärda virusprogram som poppar upp meddelanden lite då och då som också stjäl tid..

Iof hade PCn bara 1gig i RAM också, men medan en mac med det klarar att öppna alla adobes program på samma gång låste sig windowsmaskinen så fort jag försökte öppna två på samma gång. Kan väl knappast berott på att det var testversionerna från adobe med en ruta extra i starten?

Och så kan jag inte låta bli att undra vad för problem eller "tidsstölder" osx ställer till med? (I mitt nya nätverk har jag iof funnit ett tidsstjälande problem, men det beror nog på routerinställningarna som inte går att komma åt och knappast systemet. Det är enda tidsstölden jag upplevt på alla år med mac.)

lumor_ skrev:
Det är i alla fall bra att det även finns de som uppskattar mac eftersom ytterligare aktörer på datormarknaden skärper konkurrensen. Ännu bättre vore det om mac hade lite lägre priser.

Är det inte lite av en fördom att mac är dyra? Jag jämförde min macbook pro med C2D 2,33Ghz/2Gb RAM och till och med en långsammare modell från ett budgetmärke som acer kostar nästan lika mycket. Och då är den inte 2,5cm tunn..
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099008

"gammal" programvara?

Jag har funderat länge på om det kan vara något det där som kallas för "mack" eller "äpple" eller nåt... =)

Det är roligt att läsa trådar som denna då det alltid skapar en het debatt liknande en krigisk strid mellan två läger.

Det verkar ju som om mac med sitt OSX har blivit mer användarvänligt och lockar fler och fler användare från pc över till sig men jag förstår inte att så många skriver att de behöver vara inne i sin pc och rota... Jag har minsann inte rotat i min pc på 2 år förutom då jag kanske damsugit i den. Eller jo, jag var faktiskt inne i den men det var bara för att installera en till hårddisk i den.

Då kommer jag in några enkla frågor:

Hur fungerar det men en mac om man ska trycka in lite mer minne? eller en till hårddisk? För mig ser det ut som att det är en maskin som inte tillåter utrymme för så mycket mer en vad den kommer med från början? Är det externa hårddiskar som gäller om man vill utöka platsen för fler bilder? Och ska man lämna in den någonstans för at tkunna öka rammminnet?

Dessutom funderar jag på hur det fungerar med alla nyttiga program som jag har till min pc (photoshop, videoredigeringsprogram etc). De går väl inte bara att installera på mac hur som helst eller? Då måste man ju fixa mac-versionerna...

Jag är otroligt lockad att vid nästa datorbyte gå över till "the other side" men är inte riktigt på det klara med hur mycket jag behöver fixa nytt med programvaran.

Re: "gammal" programvara?

ThePOM skrev:

Hur fungerar det men en mac om man ska trycka in lite mer minne? eller en till hårddisk? För mig ser det ut som att det är en maskin som inte tillåter utrymme för så mycket mer en vad den kommer med från början? Är det externa hårddiskar som gäller om man vill utöka platsen för fler bilder? Och ska man lämna in den någonstans för at tkunna öka rammminnet?
Det är skitenkelt:) Minne iaf är skitenkelt att trycka in i både laptopar och imacar t.o.m. (Finns ju ofta flera minnesplatser också) I en iMac globe har jag plockat ur en hårddisk som satt lite trångt och inplastat till (över brännaren) också så med vilje går det nog att byta även i såna... I en annan powermac G4 var det inte ett dugg svårare än i en PC att komma åt disken.

Thunderbird skrev:
Virus? Till OS X? Vad menar du?

/ E

"FEL. Det gäller enbart Windows och det ökända registret."

Jaså, alla tillägg som installeras på en mac ska startas vid boot och de använder givetvis systemresurser. Precis som på en pc.

"Virus? Till OS X? Vad menar du?"

Ja, det finns virus. Och de blir fler. Naiv?

Och vad det gäller hårdvaruuppgraderingar...jag föredrar att öppna burken och installera tex en intern hårddisk eller ett internt tv kort. Snyggt och rent.

Jag tycker mig märka att macanvändare verkar föredra externa lådor, helst inkopplade via firewire. Inget ont om gränssnittet men jag gillar inte sladdar och fler lådor.

casting skrev:
Haha. Vilken halleluljatråd... :)))
Macar går t.o.m att sälja som lik jue. Klart de ska ha reklam;)

Min gamla döda imac (2002) utan minnen och utan hårddisk med annat ospecifierat fel och brännaren bredvid är uppe i över 800:- på ett dygn på auktion nu:)

Re: "gammal" programvara?

ThePOM skrev:
Jag är otroligt lockad att vid nästa datorbyte gå över till "the other side" men är inte riktigt på det klara med hur mycket jag behöver fixa nytt med programvaran.
Kort svar:det går inte att köra Windows-program på en Mac.

Längre svar: På en modern Mac (med Intel-CPU) går det att köra Windows-program genom att man kan köra Windows på Mac:en istället för OS X, men då kunde man ju lika gärna ha köpt en PC. Den här möjligheten är nog bra om man vill spela spel, men knappast annars.

Man kan också köra Windows "virtuellt" i ett eget fönster på Mac:en. Jag vet inte hur bra det fungerar.

Många kommersiella program brukar man kunna uppgradera från Windows- till Mac-version (och tvärtom också, antar jag) till ett lägre pris än nypriset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar