Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
+ Reparse Points är flexiblare än länkar.

Blir det för mycket OT om du utvecklar det?


+ NT har mycket finkornigare filskydd än unix. Överhuvudtaget finns det större möjligheter i NT att styra vilka användare som får göra vad med vilka systemresurser.


Mja tänker du på ACL:er så har det funnits minst lika länge i UNIX som Windows. Det går att styra filåtkomst på användarnivå på något så gammalt som Solaris 2.5 (som kom -95). Även om ytterst få hemmapulare använder det så finns det.

Däremot är CIFS tämligen överlägset UNIX standardnätverksfilsystem (puh!) NFS som lägger filsäkerheten på klientnivå. Brrr!

Edit: jag hade glömt ett ord eller två.
 
boran skrev:
Blir det för mycket OT om du utvecklar det?
Det är väl redan så OT det kan bli? :)
Jag ska fatta mig kort. En Reparse Points är ett filsystemsobjekt med diverse data som används för att styra hur filsystemet ska tolka objektet. En RP kan t.ex. användas för att implementera en länk, men är generellare än så. Googla på "reparse point" och du kommer att hitta mycket.

Mja tänker du på ACL:er så har det funnits minst lika länge i UNIX som Windows.
I vissa varianter av UNIX, ja. Det finns inte i någon unix-standard.
 
PMD skrev:
+ Reparse Points är flexiblare än länkar.

+ NT har mycket finkornigare filskydd än unix. Överhuvudtaget finns det större möjligheter i NT att styra vilka användare som får göra vad med vilka systemresurser.

+ (Dynamisk) länkning av program är ofta enklare på NT.

Å andra sidan är Windows överbyggnad lite lätt ranglig. Det är ett fuskbygge i papier-mâché och lera ovanpå en välplanerad och välbyggd stabil grund i betong och stål.

Sa vad du forsoker saga ar battre in NT ar NTFS, det absolut samsta 'pro' FS som nagonsin har funnits?
NTFS sakerhet ar ett skamt, ma att vara att det ar mer finkorningt, men eftersom det inte funkar, sa spelar det ju ingen roll.

DLL leder ju enbart till minneslackor i Windows, sa det forstar jag inte heller...
 
swepri skrev:
Nej, jag kommer eventuellt tillbaka när DU vet vad du pratar om.

Jag har genom hela diskussionen försökt hålla kvar vid att förklara anledningen till att Mac förlorade mot PC då världen valde väg.

De allra flesta i hela världen som köper en dator har andra (och betydligt viktigare) kriterier än vad som försiggår i OSI-modellen eller om Microsoft har orsakat dig frustration och besvär i ditt arbete.

Tack för mig!

/ Paj

Uppenbarligen vet jag vad jag pratar om, eftersom jag tar upp saker som du anser vara nerdstatus, som du sjalv skrev.

Eftersom du ar last till Windows och saknar vilja att forsta andra saknar, kop da en none manageable hub och anslut dina windows maskiner dit, sa att du inte forpester resten av vardlen med otyget windows.

Windows har aldrig funkat enligt standards, det fungerar ju inte ens enligt Microsofts specifikationer.
 
Fredrik,

Du verkar inte ha använt Windows på senare tid, med tanke på de missuppfattningar om systemet som du visar prov på.

Nej, Windows är sannerligen inte perfekt, och om jag får välja själv så väljer jag nog inte Windows, men Windows är numera ett operativsystem som fungerar alldeles utmärkt bra, både för programutvecklare och kontorsarbetare.

(DLL:er är helt enkelt Windows motsvarighet till Shared Objects i unix, och hur mycket minne de läcker beror nog mest på hur klantig programmeraren har varit.)
 
PMD skrev:
Fredrik,

Du verkar inte ha använt Windows på senare tid, med tanke på de missuppfattningar om systemet som du visar prov på.

Nej, Windows är sannerligen inte perfekt, och om jag får välja själv så väljer jag nog inte Windows, men Windows är numera ett operativsystem som fungerar alldeles utmärkt bra, både för programutvecklare och kontorsarbetare.

(DLL:er är helt enkelt Windows motsvarighet till Shared Objects i unix, och hur mycket minne de läcker beror nog mest på hur klantig programmeraren har varit.)

Jo, jag anvander Windows dagligen, och till stor del varfor det ar sa daligt med minnelackor osv ar for att Windows sjalv har komponenter som ar byggda med Visual Basic osv. Explorer ar ett sant program.

Det ar darfor det ar problem med minneslackor och andra intressanta saker, lika sa NTFS.. Du kan inte saga att NTFS ar bra pa nagot satt.
 
PMD skrev:
Det är väl redan så OT det kan bli? :)
Jag ska fatta mig kort. En Reparse Points är ett filsystemsobjekt med diverse data som används för att styra hur filsystemet ska tolka objektet. En RP kan t.ex. användas för att implementera en länk, men är generellare än så. Googla på "reparse point" och du kommer att hitta mycket.

Jag undrade mest på vilket sätt du tyckte det var bättre. "Mer flexibelt" funkar för mig så länge.


I vissa varianter av UNIX, ja. Det finns inte i någon unix-standard.

Jag tycker det var slarvigt formulerat isf; att hävda att något är sämre i unix och sedan välja dialekt. Jag skulle inte opponerat mig om du hade jämfört med OpenBSD eller Tru64 som jag vet saknar det.

ACL:er finns i de stora såsom Solaris, AIX, HP-UX och Linux. Jag har för mig att man hittar det i IRIX, FreeBSD och MacOS X också så visst finns det i "UNIX".
 
fredriklindstrom skrev:
Jo, jag anvander Windows dagligen, och till stor del varfor det ar sa daligt med minnelackor osv ar for att Windows sjalv har komponenter som ar byggda med Visual Basic osv. Explorer ar ett sant program.
Ja, det var ju det jag skrev: Windows är ett fuskbygge i papier-mâché och lera ovanpå en välplanerad och välbyggd stabil grund i betong och stål.

Du kan inte saga att NTFS ar bra pa nagot satt.
Jodå. NTFS fungerar utmärkt bra för mig. Vad har du för problem med NTFS? Vilken/vilka versioner är det som krånglar?
 
boran skrev:
Jag tycker det var slarvigt formulerat isf; att hävda att något är sämre i unix och sedan välja dialekt.
Jag valde ju inte dialekt, snarare. Säger man enbart "unix" så kan man inte hävda att man menar en viss dialekt som har vissa specifika features som inte ingår i POSIX.

Hur nu detta kan hjälpa den stackars trådskaparen som har gått över från PC till Mac är dock en svårare fråga ...
:)
 
PMD skrev:
Jag valde ju inte dialekt, snarare. Säger man enbart "unix" så kan man inte hävda att man menar en viss dialekt som har vissa specifika features som inte ingår i POSIX.

Granulariteten hos UNIX/Linux-filrättigheter blir ju inte lägre eller högre för att det inte exakt följer POSIX, vilket för övrigt inte heller Windows gör.

Nåja, vi båda är nog de enda som ens är halvintresserade så jag lägger mig om du inte skriver något extra smaskigt. ;-)


Hur nu detta kan hjälpa den stackars trådskaparen som har gått över från PC till Mac är dock en svårare fråga ...
:)

Förmodligen hjälper det inte alls. Jag är glad att han är nöjd över bytet. Är man nöjd har man valt rätt.


Men efter arkitekturbytet på Mac:en kan man väl inte längre spela pong i OpenFirmware? Det var ju hur coolt som helst! ;D
 
Efter att ha fått datorn (PC) nerskitad med trojaner och bakdörrar trots uppdaterat virusprogram har jag nu bestämt mig för att byra till en MAC och går och väntar på Leopard. Har bestämt mig för en iMAC24 men något som är ett stort mörker är vilka program som ingår och vad jag i så fall kan göra med dessa.

Behöver det vanliga, office-någonting plus något att snickra hemsidor i samt bildbehandlingsprogram, ja RAW-program.

Så om vi skulle försöka höja nivån i denna tråd till användarnivå och lämna skruv och mutter.

Jag vill bara att burken ska utföra vad jag vill på ett användarvänligt sätt utan att strula.

PC-fungerar bra 6-12 månader sedan måste man in och rensa, städa, underhålla osv

Melior de cinere surgo / Jan-Olof
 
JOLidman skrev:
Efter att ha fått datorn (PC) nerskitad med trojaner och bakdörrar trots uppdaterat virusprogram har jag nu bestämt mig för att byra till en MAC och går och väntar på Leopard. Har bestämt mig för en iMAC24 men något som är ett stort mörker är vilka program som ingår och vad jag i så fall kan göra med dessa.

Behöver det vanliga, office-någonting plus något att snickra hemsidor i samt bildbehandlingsprogram, ja RAW-program.

Så om vi skulle försöka höja nivån i denna tråd till användarnivå och lämna skruv och mutter.

Jag vill bara att burken ska utföra vad jag vill på ett användarvänligt sätt utan att strula.

PC-fungerar bra 6-12 månader sedan måste man in och rensa, städa, underhålla osv

Melior de cinere surgo / Jan-Olof

Du har ju iPhoto med Macen, som hanterar foton relativt bra, sen ar ju fragan, ska du kopa eller letar du efter gratis alternativ?

NeoOffice ar ett bra gratis alternativ till MS Office, t.ex.

Ska du kopa, sa har du ju t.ex. MS Office, Photoshop, Dreamweaver, osv osv.


Har du tagit nagon bild pa Garibaldi dorren?
 
fredriklindstrom skrev:
Du har ju iPhoto med Macen, som hanterar foton relativt bra, sen ar ju fragan, ska du kopa eller letar du efter gratis alternativ?

NeoOffice ar ett bra gratis alternativ till MS Office, t.ex.

Ska du kopa, sa har du ju t.ex. MS Office, Photoshop, Dreamweaver, osv osv.


Har du tagit nagon bild pa Garibaldi dorren?

Funderar på Lightroom men efter att ha provat det på PC är jag lite besviken. Har gått över till Capture One LE som inte hittar på något utöver vad jag vill att det ska göra.

Detta kompleterar jag med Elements 5.

För att sedan "knacka hemsidor" använder jag FrontPage 2003. Dreamweaver är vad jag förstår ett hemsideprogram men ganska dyrt, eller???

Har du tagit nagon bild pa Garibaldi dorren?

??? Nu blir jag svaret skyldig ???
 
Senast ändrad:
Funderar som sagt på en iMac 24-tum och har några frågor.

Maskinen är standardutrustad med följande som kan uppgraderas för en kostnad.

Processor - std 2.16 GHz / uppgrad 2.33 GHz +2.440:-

Minne - std 2x512 MB / uppgrad 2x1 MB +1.700:-

Grafik - std GeForce 7300GT 128 MB / uppgrad GeForce 256 MB + 1.220:-

Hårddisk - std 250 GB Finns 500 och 750 men känner inget behov. Hellre en extern 2x500 GB som jag kan spegla, kostnad 4-5.000:-.

Standardmaskin kostar 19.000 SEK och en uppgraderad enligt ovan kostar 25.000 SEK inkl moms.

Nu undrar jag, vad behöver jag och vad är "overkill"?

Tack på förhand / Jan-Olof

Garibaldi ???
 
JOLidman skrev:

Processor - std 2.16 GHz / uppgrad 2.33 GHz +2.440:-

Det är knappasat värt de extra pengarna. Det är i praktiken väldigt liten skillnad i hastighet mellan dessa, men du får betala en hel del för den skillnaden.


Minne - std 2x512 MB / uppgrad 2x1 MB +1.700:-

Minne måste du ha mycket, speciellt för bildarbete. Jag tycker att du bör satsa på minst 2 GB totalt. Däremot tar Apple ganska mycket betalt för extra minne så det kan vara billigare att köpa den med minimalt med minne och sedan uppgradera själv (tänk dock på att du kan behöva slänga bort en modul om alla minnesplatser redan är fyllda).


Grafik - std GeForce 7300GT 128 MB / uppgrad GeForce 256 MB + 1.220:-

För bildarbete tror jag inte att det spelar så stor roll om du uppgraderar minnet på grafikkortet . Jag tror t.ex. inte att t.ex. Photoshop använder grafikkortet särskilt intensivt. Däremot gör Apples Aperture det, så tänkte du köra det programmet kanske det kan vara värt uppgraderingen, men jag tvivlar.



Hårddisk - std 250 GB Finns 500 och 750 men känner inget behov. Hellre en extern 2x500 GB som jag kan spegla, kostnad 4-5.000:-.

Hårrdisk är ju alltid bra att ha mycket av, men Apple tar en hel del betalt för dessa uppgraderingar också, varför det kan vara bättre att byta den själv eller satas på externa diskar som du själv nämner.
 
JOLidman skrev:
Funderar på Lightroom men efter att ha provat det på PC är jag lite besviken. Har gått över till Capture One LE som inte hittar på något utöver vad jag vill att det ska göra.

Detta kompleterar jag med Elements 5.

För att sedan "knacka hemsidor" använder jag FrontPage 2003. Dreamweaver är vad jag förstår ett hemsideprogram men ganska dyrt, eller???

Har du tagit nagon bild pa Garibaldi dorren?

??? Nu blir jag svaret skyldig ???

Nu jobbar jag ju inte sa mycket med hemsidor langre, men jag anvande Dreamweaver och det var ganska dyrt. Har inget bra alternativ dar, men det finns det sakert andra som har, om inte annat sa har ju google alla svar!

Elements 5 finns inte for Mac an, utan beraknas slappas med Leopard. 4an finns dock.

Jag gillar inte heller Lightroom, sa jag skulle rekommendera Aperture, som jag anvander flitigt.


Ur askan starks jag, eller hur du nu vill oversatta det, skrivet pa Garibaldi dorren pa sicilien efter vulkanutbrottet.
 
Om du vill ha ett enkelt program för websidor kan ju Apples iWeb vara ett alternativ. Det är en del av iLife (där iPhoto ingår), vilket jag tror följer med datorn vid köp. Det är inget för avancerade konstruktioner, men nöjer du dig med de mallar som följer med så duger det nog bra.
 
JOLidman skrev:
Funderar som sagt på en iMac 24-tum och har några frågor.

Maskinen är standardutrustad med följande som kan uppgraderas för en kostnad.

Processor - std 2.16 GHz / uppgrad 2.33 GHz +2.440:-

Minne - std 2x512 MB / uppgrad 2x1 MB +1.700:-

Grafik - std GeForce 7300GT 128 MB / uppgrad GeForce 256 MB + 1.220:-

Hårddisk - std 250 GB Finns 500 och 750 men känner inget behov. Hellre en extern 2x500 GB som jag kan spegla, kostnad 4-5.000:-.

Standardmaskin kostar 19.000 SEK och en uppgraderad enligt ovan kostar 25.000 SEK inkl moms.

Nu undrar jag, vad behöver jag och vad är "overkill"?

Tack på förhand / Jan-Olof

Garibaldi ???

Ur bildbehandlingssynpunkt så finns det en nackdel med skärmen. Skärmen har mycket höga ljushet och kontrast värden som inte kan dras ner tillräckligt. Detta medför att om du korrigerar en bild efter denna skärm så ser du den på ett visst sätt, ser någon annan bilden på en inte så ljusstark skärm så kommer bilden att se mörkare ut. Rekommenderade Candellavärde är ca 100- 130 för en skärm som man skall bedömma bilder på. Imac 24 hade ett candellavärde över 300 i lägsta läget när jag mätte upp den.Skärmen är alltså bra ur en synvinkel, klarar att visa upp en bild där omgivningsljuset är högt men sämre ur en annan, dvs du kan inte ställa ner den till ett lägre Candellvärde om du sitter i en mörkare miljö med omgivningsljus avsett för bildbehandling.

Mikael
 
fredriklindstrom skrev:
Ur askan starks jag, eller hur du nu vill oversatta det, skrivet pa Garibaldi dorren pa sicilien efter vulkanutbrottet.

Shit - att jag inte tänkte på det! Har ju själv skrivit det på en av mina hemsidor.

http://www.lagotto.nu/catania/melior.html hittar du följande:

Det är egentligen den sicilianska staden Catanias ordspråk. Catania har genom tiderna blivit begravd av aska från Etnas utbrott inte mindre än nio gånger. Varje gång har staden envist byggts upp på samma ställe igen.

Catanias ordspråk är: "Melior de cinere surgo", vilket fritt översatt betyder:

"Starkare (eller vackrare) reser jag mig ur askan".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.