Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket kloka kommentarer och goda råd - kommer säkert fler under natten men tyvärr ringer klockan 06:00 i morgon bitti, så godnatt och tack så mycket.

Vi höres i morgon / Jan-Olof
 
macrobild skrev:
epep skrev:
Äntligen, de 4-kärniga xeon har funnits ett tag nu :)


Den 3 GHz Xeonprocessor med fyra kärnor (Xeon X5365) som ingår (i dubbel upplaga) i den nya värstingmodellen finns inte i Intels vanliga sortiment ännu. De Xeonprocessorer i samma serie som andra tillverkare kan köpa toppar än så länge 2,66 GHz klockfrekvens (Xeon 5355).

Mikael

De 4-kärniga xeon-processorerna har funnits ett tag.

Jag undrar om verkligen inte någon annan tillverkare fått köpa 3 ghz-varianten? Det har iofs varit en del diskussion på nätet om att det inte är "korrekta" 3ghz-varianter utan någon variant med högre effekt. Huruvida det är sant vet jag inte.

/ep
 
macrobild skrev:
Nja
Fler har upptäckt hur bra Mac är efter "Ipodboomen" och Apple säljer som aldrig förr, dvs det är inte bara vi som har använt Apple sedan länge som köper nya Mac maskiner.
I min vänkrets har flera PC anhängare gått över till Mac.Ingen har gått tillbaka.
Jag investerade i några PC för några år sedan, jag tyckte inte Mac hängde med när de använde IBM och Motorola processorer och Photoshop, nu är jag åter tillbaka till Mac med Intel. Kan köra både Win och OSX men det är sällan jag startar WIN idag, skulle vara om jag behövde jämför Raw program som inte finns till mac exv Rawshooter.

Mikael

PowerPC-processorerna var bra processorer och IBMs POWER-processorer, som powerpc till stor del baseras på, var länge och är riktigt bra. Bara som exempel kan nämnas att POWER4 2001 hade dubbla kärnor. PowerPC hade vid tiden för bytet bättre pris-prestande än intelprocessorer. När "g5" kom så var den helt klart i paritet med de då snabbaste intelprocessorerna, om jag kommer ihåg rätt.
Om du läser artiklar från tiden för presentationen av apples övergång till intel ser du också att många var överaskade över bytet och såg det som en försämring, bortsett leverensproblem från IBM och avsaknaden av processorer lämpade för bärbara.

/ep
 
epep skrev:
PowerPC-processorerna var bra processorer och IBMs POWER-processorer, som powerpc till stor del baseras på, var länge och är riktigt bra. Bara som exempel kan nämnas att POWER4 2001 hade dubbla kärnor. PowerPC hade vid tiden för bytet bättre pris-prestande än intelprocessorer. När "g5" kom så var den helt klart i paritet med de då snabbaste intelprocessorerna, om jag kommer ihåg rätt.
Om du läser artiklar från tiden för presentationen av apples övergång till intel ser du också att många var överaskade över bytet och såg det som en försämring, bortsett leverensproblem från IBM och avsaknaden av processorer lämpade för bärbara.

/ep

Jag kan allt det där Erik, det där med pris och prestanda har aldrig nått fram till mig på skrivbordet i form av en Mac dator förrän min senaste powerbook.
Mikael
 
macrobild skrev:
Ur bildbehandlingssynpunkt så finns det en nackdel med skärmen. Skärmen har mycket höga ljushet och kontrast värden som inte kan dras ner tillräckligt. Detta medför att om du korrigerar en bild efter denna skärm så ser du den på ett visst sätt, ser någon annan bilden på en inte så ljusstark skärm så kommer bilden att se mörkare ut. Rekommenderade Candellavärde är ca 100- 130 för en skärm som man skall bedömma bilder på. Imac 24 hade ett candellavärde över 300 i lägsta läget när jag mätte upp den.Skärmen är alltså bra ur en synvinkel, klarar att visa upp en bild där omgivningsljuset är högt men sämre ur en annan, dvs du kan inte ställa ner den till ett lägre Candellvärde om du sitter i en mörkare miljö med omgivningsljus avsett för bildbehandling.

Mikael

Mikael, jag har själv länge sneglar åt iMac 24 och känner sedan tidigare till det du skriver om skärmen. MEN, jag har läst att det finns småprogram som kan lösa det problemet, dvs minska ljusstyrkan. Låter det möjligt/rimligt?

En annan fråga till alla som är lite insatta i Mac os OSX, är det så att programmvara i framtiden kommer att dra mer nytta av GPU än tidigare, dvs ungefär som Apple Aperture? Jag är inte intresserad av spel eller annat men är det så att vi kommer att se mer program och OS som använder GPU mer kan det kanske vara värt at satsa 1000kr extra på 7600GT, eller?

Slutligen, jag följer parollen, "Satsa på det som INTE går att uppgradera i efterhand och det som har". Skulle jag göra det skulle jag därför välja iMac 24 men lilla CPUn, med 1GB RAM (eftersom det också är betydeligt billigare att sätta in 2 gig själv), 7600GT och 500GB HD. Jag vet, det svider men det är som de brukar säga bättre at gråta en gång nu än flera gånger sen ;-)
 
Jag vet inte hur man skall kunna dra ner ljuset med ett "småprogram".
Jag tycker om 24"Imac men skärmens intensitet är jobbig i längden om man sitter i en miljö med dämpad belysning runt omkring skärmen.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag kan allt det där Erik, det där med pris och prestanda har aldrig nått fram till mig på skrivbordet i form av en Mac dator förrän min senaste powerbook.
Innan övergången till Intel, alltså? Eller menar du MacBook?
 
macrobild skrev:
Jag vet inte hur man skall kunna dra ner ljuset med ett "småprogram".
Jag tycker om 24"Imac men skärmens intensitet är jobbig i längden om man sitter i en miljö med dämpad belysning runt omkring skärmen.
Mikael

INgen aning heller men läste det någonstans. Nu hittar jag inte det heller så.... nåja, får se till att ha ordentligt med ljus på min arbetsplats hemma. Det du säger gäller alstå ÄVEN om man ställer ner det till det lägsta möjliga antar jag. Jag återkommer om jag hittar det där programet.

EDIT: Hittade lite info här: http://www.macworld.com/2005/05/weblogs/macgems/junemacgems/index.php
Under rubriken "Bright Light! Bright Light!"
 
Tack Per, precis vad jag menade. Läste lite omdömen om programmet och det verkar ju uppenbarligen finnas några imacanvändare där som tycker det är bra. Ser nu fram emot köpa en iMac ;-)
Brightness Control är det jag själv länkade till i in "editering", eller sbnarare en test av det.
 
PMD skrev:
Innan övergången till Intel, alltså? Eller menar du MacBook?

Min macbook pro 2.33som nu är ca 0,5år gammal
På pc sidan finns det ännu få bärbara med samma processorkraft, upp till 2,16 tycks vara det vanligaste på bärbara pc.

Exempel:
ASUS Lamborghin 15" GL C2D T7400 2.16 GFGo 7400VX 2048MB/160GB/DVD SM/WLAN/BT Yellow WXPP

just nu:
26 995:-


Acer Travelmate 2,0 8215WLMi SW 15.4"W+ T7200 2048 120GB ATI/256 BLUER WL+BT CAM VUE 25595:-


Mikael
 
macrobild skrev:
Jag kan allt det där Erik, det där med pris och prestanda har aldrig nått fram till mig på skrivbordet i form av en Mac dator förrän min senaste powerbook.
Mikael

Näe, det är väl sant. De ppc-baserade macarna hade sämre prisprestanda än lika snabba pc. För apples del innebar bytet dock sannolikt dyrare pris för processorerna. Sen är det naturligtvis möjligt att apple har kunnat kompensera detta genom eventuellt billigare kringkomponenter etc.

/ep
 
macrobild skrev:
Min macbook pro 2.33som nu är ca 0,5år gammal
På pc sidan finns det ännu få bärbara med samma processorkraft, upp till 2,16 tycks vara det vanligaste på bärbara pc.
Dells XPS-serie har väl haft C2D 2,33GHz ett tag, och vid jämförelse (så gott det nu gick) kostade 17"Wide-varianterna så gott som exakt detsamma.


Men, det är klart, med Dell får man ju inte den helvita designen á la 1985... ;-)

EDIT:
Sorry, var visst bara MacBook som är kritvit... :)
 
Senast ändrad:
Å andra sidan kan du sampla dånet från Dellen och sälja det till någon actionrulle vilket ger ett lägre pris/prestanda till Dells fördel! ;-)
 
jorgene skrev:
Dells XPS-serie har väl haft C2D 2,33GHz ett tag, och vid jämförelse (så gott det nu gick) kostade 17"Wide-varianterna så gott som exakt detsamma.


Men, det är klart, med Dell får man ju inte den helvita designen á la 1985... ;-)

EDIT:
Sorry, var visst bara MacBook som är kritvit... :)

Lite svårt att jämföra en tjock , plastig Dell med en powerbook eller hur.
Ungefär som att säga att jag har 250Hk i min SAAB Aero 9-5 och påstå att den är byggd som en mercedes eller BMW.
Mikael
 
macrobild skrev:
Lite svårt att jämföra en tjock , plastig Dell med en powerbook eller hur.
Ungefär som att säga att jag har 250Hk i min SAAB Aero 9-5 och påstå att den är byggd som en mercedes eller BMW.
Mikael

Du borde inte efterfrågat likvärdiga prestanda utan utlyst en skönhetstävling istället...
 
Leifer skrev:
Å andra sidan kan du sampla dånet från Dellen och sälja det till någon actionrulle vilket ger ett lägre pris/prestanda till Dells fördel! ;-)

Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?
Eller är det bara vad du "har hört"...?


Från www.notebookreview.com:

Heat and Noise:

The Dell XPS M1710 has a very efficient and quiet cooling system. Not only is it quiet, but it also is has a very smart design. [...]

Even after hours of gaming, the surface of the notebook only gets mildly warm, nothing to worry about in the least. The palm rests remain cool at all times. No part on the surface gets hot to the touch. The bottom, however, does. [...] It's not unexpected to have the bottom of the notebook heat up, given how powerful the internal components are.

This is the quietest notebook I have used to date. Even at full tilt, it is hard to tell the fans are running. At idle, it has to be completely silent to hear the soft trickle of warm air coming out. Very, very impressive!
 
jorgene skrev:
Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?
Eller är det bara vad du "har hört"...?


Från www.notebookreview.com:

Heat and Noise:

The Dell XPS M1710 has a very efficient and quiet cooling system. Not only is it quiet, but it also is has a very smart design. [...]

Even after hours of gaming, the surface of the notebook only gets mildly warm, nothing to worry about in the least. The palm rests remain cool at all times. No part on the surface gets hot to the touch. The bottom, however, does. [...] It's not unexpected to have the bottom of the notebook heat up, given how powerful the internal components are.

This is the quietest notebook I have used to date. Even at full tilt, it is hard to tell the fans are running. At idle, it has to be completely silent to hear the soft trickle of warm air coming out. Very, very impressive!

Hehe, "bara vad du hört", helt rätt!
Men du har helt rätt i din misstanke och jag ber om ursäkt för min kommentar. Det var helt och hållet baserat på tidigare erfarenheter och inte på just den aktuella Dellen.
 
Leifer skrev:
Hehe, "bara vad du hört", helt rätt!
Men du har helt rätt i din misstanke och jag ber om ursäkt för min kommentar. Det var helt och hållet baserat på tidigare erfarenheter och inte på just den aktuella Dellen.
Trevligt med någon som kan erkänna fel även i en sådan här debatt, Leif! :)

Problemet för Dell är att de ofta får leva med saker som folk "har hört", eftersom de till verkar så otroligt många modeller. Då är det klart att det blir några "stolpskott" här och där, särskilt bland de allra billigaste modellerna. Precis som att de ibland får fram *riktigt* bra modeller (inte minst mätt per krona). Detta fenomen drabbar inte Apple på samma sätt efter som de inte tillverkar fler bärbara modeller än att de kan räknas på ena handens fingrar, och alla är långt från de allra lägsta prisskikten. Då är det onekligen lättare att hela tiden "träffa rätt" (i den mån man nu gjort det).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.