Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är klart. Fast ibland blir man ju tvungen att göra något med en mac. Trevligt med en tråd där man kunde skriva av sig lite frustration :)
 
Jeppe skrev:
Jodå...

Pristillägget från standardconfigen med 2x2,66 är 14000 kr.

Vilket gör att en burk med 8 kärnor, 4GB RAM och 500GB HD hamnar på 46000 kr... GULP!

Motsvarande PC kostar dock ungefär lika mycket med OS.

Kop inte minne fran Apple!! Mindre an halva priset fran t.ex. RamJet.com, nu vet jag inte riktigt hur det med leveranser till Sverige, men dar kostar 4GB $800, vilket ar lite billigare an Apples pris.
 
fredriklindstrom skrev:
Det ar tyvarr sant. Se pa Betamax for att namna en.

Det ar ju faktiskt som sa att Apple anpassar sig inte, de leder ju utvecklingen. Microsoft tar efter Apple. Musen, GUIt, senast sa har du ju Gadget och Windows Search.

Apple leder utvecklingen? I förhållande till vem? GUI och mus uppfanns i Xerox Park (Alto workstation) långt innan Apple kopierade konceptet. Att sen Apple var framsynta och tidiga med att använda det kommersiellt är en annan sak. Varken tidiga Mac OS eller tidiga Windows var några under av tillförlitlighet. I dag funkar båda plattformarna.

Likväl som du anser att PC är en spelkonsol kan man ju (med samma nivå på argumentationen) påstå att Mac endast är en dyr mediaspelare. Hade Apple överhuvudtaget funnits kvar idag om de inte hade fått en megasuccé med iPod, iTunes och sina DRM-intäkter?

IBM och Apple gjorde ungefär samma misstag en gång i tiden, "gör det på vårt sätt eller inte alls", var attityden mot kunderna. Båda aktörerna har numera omvärderat mer (IBM) eller mindre (Apple) i det avseendet, men kunderna valde lösningar som matchade behoven under tiden. Det råkade bli PC och Windows. Det får du nog lära dig att leva med, det har resten av världen gjort.

/ Paj
 
Nja
Fler har upptäckt hur bra Mac är efter "Ipodboomen" och Apple säljer som aldrig förr, dvs det är inte bara vi som har använt Apple sedan länge som köper nya Mac maskiner.
I min vänkrets har flera PC anhängare gått över till Mac.Ingen har gått tillbaka.
Jag investerade i några PC för några år sedan, jag tyckte inte Mac hängde med när de använde IBM och Motorola processorer och Photoshop, nu är jag åter tillbaka till Mac med Intel. Kan köra både Win och OSX men det är sällan jag startar WIN idag, skulle vara om jag behövde jämför Raw program som inte finns till mac exv Rawshooter.

Mikael
 
Mikael,

jag ifrågasätter inte att vare sig du eller trådstartaren och många andra har gjort ett perfekt val för era behov.

Mitt inhopp i debatten berodde på att någon undrade varför inte Mac har en större användarbas. Jag svarade och blev sedan ifrågasatt av en rabiat Macanhängare som anser att alla som lyckas använda en eller många PC utan problem är okunniga eller wannabees eller nåt annat nedsättande. Mitt sista inlägg var bara ett bemötande av detta "Apple babble". Allt som står i broschyrerna är inte sant, det finns en verklighet också.

Mac åt dem som förtjänar det!

/ Paj
 
Du skall veta att jag är inte en troende mac anhängare, blev utvisad från mac99 i en vecka när jag ifrågasatte de största idioternas uttalanden om microdatorns jämförelse där Mac inte vann. (motorola och IBM tiden)
Det religösa tältet rämnade senare och flertal fick tältpinnarna i huvudet när Apple gick över till Intel.Nu vet dom inte riktigt var dom skall vända sig till, Jobs övergav IBM och allierade sig med fienden NR2 efter MS dvs Intel.
Själv undrade jag länge varför inte Apple tog sitt förnuft till fånga och sökte Intel som partner, de bärbara Mac maskinerna hade hamnat i en återvändsgränd sedan länge.
(därav 3 st PC under en kortare tid)
Mikael
 
Senast ändrad:
epep skrev:
Äntligen, de 4-kärniga xeon har funnits ett tag nu :)


Den 3 GHz Xeonprocessor med fyra kärnor (Xeon X5365) som ingår (i dubbel upplaga) i den nya värstingmodellen finns inte i Intels vanliga sortiment ännu. De Xeonprocessorer i samma serie som andra tillverkare kan köpa toppar än så länge 2,66 GHz klockfrekvens (Xeon 5355).

Mikael
 
swepri skrev:
Apple leder utvecklingen? I förhållande till vem? GUI och mus uppfanns i Xerox Park (Alto workstation) långt innan Apple kopierade konceptet. Att sen Apple var framsynta och tidiga med att använda det kommersiellt är en annan sak. Varken tidiga Mac OS eller tidiga Windows var några under av tillförlitlighet. I dag funkar båda plattformarna.

Likväl som du anser att PC är en spelkonsol kan man ju (med samma nivå på argumentationen) påstå att Mac endast är en dyr mediaspelare. Hade Apple överhuvudtaget funnits kvar idag om de inte hade fått en megasuccé med iPod, iTunes och sina DRM-intäkter?

IBM och Apple gjorde ungefär samma misstag en gång i tiden, "gör det på vårt sätt eller inte alls", var attityden mot kunderna. Båda aktörerna har numera omvärderat mer (IBM) eller mindre (Apple) i det avseendet, men kunderna valde lösningar som matchade behoven under tiden. Det råkade bli PC och Windows. Det får du nog lära dig att leva med, det har resten av världen gjort.

/ Paj

Du kan ju inte saga att Apple kopierade Xerox koncept? Mojligvis tog de en titt pa ideen och tankte att det har kan vi gora battre, och de gjorde.

Mac har alltid varit stabilare an Windows, alltid. Och i och med att MacOS nu har en unixbas, sa kommer det absolut forbli sa.

Absolut kan man se det som sa, men da har man ju verkligen inte sett till vad MacOS ar och vad dess huvudsaklig anvandargrupp ar, namligen designers. Det ar inte en mediapc, det ar en dator gjord for designers, ma det vara fotografter, webutveklare, filmskapare, eller nagot annat, men det ar vad den ar gjord for.
Du kan inte pasta att Windows ar gjort for nagot annat an hemmabruk och samtidigt havda att du vet vad du pratar om. iPoden gjorde att Apple fick en extremt bred anvandarskara, och detta oppnade i sin tur for att Mac i storre utstrackning saljer till kundkretser dar de inte har varit populara forut. Sa visst hade de funnits utan iPod, men i samma storlek, eller framgang, nej absolut inte, men fortfarande hade designers valt Mac. Men a andra sidan, det ar ju just innovationer som iPoden som alltid har speglat Apple som foretag, och det ar just darfor designers valjer Mac.

Kunderna valde inte Windows, de fick windows nedtryckt i halsen.
 
fredriklindstrom skrev:
Absolut, och sa lange jag har fakta att backa upp det hela med, sa finns det inget du kan gora.

Några egentliga fakta har jag inte sett från din sida, men en stark personlig övertygelse har du i alla fall, inget fel med det i sådana här triviala frågor. Det finns ju även de som är övertygade om att jorden är platt, eller att slagruta fungerar.

/ Paj
 
swepri skrev:
Några egentliga fakta har jag inte sett från din sida, men en stark personlig övertygelse har du i alla fall, inget fel med det i sådana här triviala frågor. Det finns ju även de som är övertygade om att jorden är platt, eller att slagruta fungerar.

/ Paj

Da har du ju inte last nagot alls av vad jag har skrivit. Jag har till exempel tagit upp Windows Size och diverse andra felaktigheter i Windows som ar fakta.
Sen vet du sakert hur Windows kom till och varfor det blev populart, namligen pris. Mycket billigare, sjalvklart kortsiktigt tankt, an alternativen. Alltsa, det var inte ett val.
 
Nu är du väl ändå ute och cyklar? Om något blir populärt pga lågt pris så är det oftast för att de flesta på marknaden väljer det för sitt låga pris.

Jag tycker också bättre om Mac än Windows (fast det är mest DOS- och W95-arvet som är dåligt i Windows; NT är i grunden på flera sätt bättre än unix (men sämre på andra sätt)) men att påstå att det inte fanns något val är bara fånigt. Den standardiserade PC-arkitekturen (sopig som den må ha varit) pressade priserna på hårdvaran, och operativsystemet som hörde till (DOS, senare Windows) var inte speciellt dyrt det heller, så de som valde dator på pris/prestanda valde oftast PC.
 
fredriklindstrom skrev:
Da har du ju inte last nagot alls av vad jag har skrivit. Jag har till exempel tagit upp Windows Size och diverse andra felaktigheter i Windows som ar fakta.
Sen vet du sakert hur Windows kom till och varfor det blev populart, namligen pris. Mycket billigare, sjalvklart kortsiktigt tankt, an alternativen. Alltsa, det var inte ett val.

Du säger alltså att de som köpte PC och betalade pengar för sina system inte gjorde något val? De gjorde tvärtom ett mycket logiskt val: Köp den funktionalitet du behöver till ett jämförelsevis rimligt pris och få tillgång till den teknologi som attraherar flest aktörer. Ska man istället välja en proprietär lösning med begränsat utbud av både hård- och mjukvara och till högre pris? Ja, då har man också gjort ett val, men ett dåligt sådant. Eller tycker du att det är ett bättre val? Och i så fall varför? Skulle jag vara så trångsynt så skulle jag begå tjänstefel.

Återigen, lyft blicken ett antal snäpp och försök tänka totalnytta, inte små teknikaliteter.

Mac kanske är överlägset ur ett nerd-tekniskt perspektiv idag, det kan inte jag uttala mig om, och har inte heller gjort. Men det ändrar inte historien.

Sedan hade jag uppfattningen att Windows kom till för att Microsoft ville tjäna pengar, ville inte Apple det? Eller vad menar du med "hur Windows kom till"?

/ Paj
 
PMD skrev:
Nu är du väl ändå ute och cyklar? Om något blir populärt pga lågt pris så är det oftast för att de flesta på marknaden väljer det för sitt låga pris.

Jag tycker också bättre om Mac än Windows (fast det är mest DOS- och W95-arvet som är dåligt i Windows; NT är i grunden på flera sätt bättre än unix (men sämre på andra sätt)) men att påstå att det inte fanns något val är bara fånigt. Den standardiserade PC-arkitekturen (sopig som den må ha varit) pressade priserna på hårdvaran, och operativsystemet som hörde till (DOS, senare Windows) var inte speciellt dyrt det heller, så de som valde dator på pris/prestanda valde oftast PC.

Vad var/ar NT battre pa an Unix?

Jag haller inte med dar, eftersom det var populart med datorer sa som Amiga och Atari, sa hade ju IBM / Intel ett alternativ, och det var ju att pressa priset till dessa nivaer, egentligen sa var de forsta x86 datorerna inte speciellt mycket mer an an Amiga eller Atari, det var ju forst nar 386 kom ut som det borjade bli nagot ordning pa det hela. Fortfarande var priset det forsta som gallde, inte funktionalitet, da Sun var klart mycket langre fram an Microsoft, och Apple med for den delen.
Det enda alternativet for folk som ville ha en dator hemma var en PC med DOS/Windows, inga alternativ framfordes, alltsa tycker jag att man fick PC:n med DOS och Windows nedtryckt i halsen.
 
swepri skrev:
Du säger alltså att de som köpte PC och betalade pengar för sina system inte gjorde något val? De gjorde tvärtom ett mycket logiskt val: Köp den funktionalitet du behöver till ett jämförelsevis rimligt pris och få tillgång till den teknologi som attraherar flest aktörer. Ska man istället välja en proprietär lösning med begränsat utbud av både hård- och mjukvara och till högre pris? Ja, då har man också gjort ett val, men ett dåligt sådant. Eller tycker du att det är ett bättre val? Och i så fall varför? Skulle jag vara så trångsynt så skulle jag begå tjänstefel.

Återigen, lyft blicken ett antal snäpp och försök tänka totalnytta, inte små teknikaliteter.

Mac kanske är överlägset ur ett nerd-tekniskt perspektiv idag, det kan inte jag uttala mig om, och har inte heller gjort. Men det ändrar inte historien.

Sedan hade jag uppfattningen att Windows kom till för att Microsoft ville tjäna pengar, ville inte Apple det? Eller vad menar du med "hur Windows kom till"?

/ Paj

Men vanta nu, det fanns ju inga andra alternativ som var prissatta for vanliga privatpersoner, som absolut inte behovde ha en PC, ytterst fa hade ett faktiskt behov, sa de valde vad de kunde fa, och funktion var absolut inte det som gjorde att de valde PC.

Sma teknikaliteter? Ar du full eller? Avsaknaden av implementationer som Windows size i alla versioner av Windows fram till Vista kostar c:a 20% i bandbredd nar du har en belastad lank. 20% av din bandbredd som gar at p.g.a. att Windows inte beter sig som standarden foreskriver. 20% OKAD KOSTNAD. Och det bara for en sak som inte var implementerad korrekt. Vista har nu sin egen version av Window size implementerad, som givetvis inte fungerar med nagot annat alls. Sa detta innebar att VARENDA L4 DEVICE i varlden maste anpassas till Vista, for MS kommer ju aldrig fixa problemet, och du pratar sma teknikaliteter.. Du vet inte vad du pratar om helt enkelt nar du bortser fran miljader i utvecklings-,anpassnings- och forlorad kapacitetskostnader..

Kom tillbaka nar du vet vad du pratar om, och nar du har lyft blicken bortom Windows och faktiskt ser hela bilden.
 
fredriklindstrom skrev:
Vad var/ar NT battre pa an Unix?

+ Reparse Points är flexiblare än länkar.

+ NT har mycket finkornigare filskydd än unix. Överhuvudtaget finns det större möjligheter i NT att styra vilka användare som får göra vad med vilka systemresurser.

+ (Dynamisk) länkning av program är ofta enklare på NT.

Å andra sidan är Windows överbyggnad lite lätt ranglig. Det är ett fuskbygge i papier-mâché och lera ovanpå en välplanerad och välbyggd stabil grund i betong och stål.
 
fredriklindstrom skrev:
Det enda alternativet for folk som ville ha en dator hemma var en PC med DOS/Windows, inga alternativ framfordes, alltsa tycker jag att man fick PC:n med DOS och Windows nedtryckt i halsen.
Jodå, visst fanns alternativ, men de var i allmänhet dyrare och folk ville ha billiga datorer. Eller snarare folk valde att köpa billiga datorer. Ingen tvingade dem.
 
fredriklindstrom skrev:
Men vanta nu, det fanns ju inga andra alternativ som var prissatta for vanliga privatpersoner, som absolut inte behovde ha en PC, ytterst fa hade ett faktiskt behov, sa de valde vad de kunde fa, och funktion var absolut inte det som gjorde att de valde PC.

Sma teknikaliteter? Ar du full eller? Avsaknaden av implementationer som Windows size i alla versioner av Windows fram till Vista kostar c:a 20% i bandbredd nar du har en belastad lank. 20% av din bandbredd som gar at p.g.a. att Windows inte beter sig som standarden foreskriver. 20% OKAD KOSTNAD. Och det bara for en sak som inte var implementerad korrekt. Vista har nu sin egen version av Window size implementerad, som givetvis inte fungerar med nagot annat alls. Sa detta innebar att VARENDA L4 DEVICE i varlden maste anpassas till Vista, for MS kommer ju aldrig fixa problemet, och du pratar sma teknikaliteter.. Du vet inte vad du pratar om helt enkelt nar du bortser fran miljader i utvecklings-,anpassnings- och forlorad kapacitetskostnader..

Kom tillbaka nar du vet vad du pratar om, och nar du har lyft blicken bortom Windows och faktiskt ser hela bilden.

Nej, jag kommer eventuellt tillbaka när DU vet vad du pratar om.

Jag har genom hela diskussionen försökt hålla kvar vid att förklara anledningen till att Mac förlorade mot PC då världen valde väg.

De allra flesta i hela världen som köper en dator har andra (och betydligt viktigare) kriterier än vad som försiggår i OSI-modellen eller om Microsoft har orsakat dig frustration och besvär i ditt arbete.

Tack för mig!

/ Paj
 
swepri skrev:
Jag har genom hela diskussionen försökt hålla kvar vid att förklara anledningen till att Mac förlorade mot PC då världen valde väg.
Huruvida Mac förlorade mot PC eller inte beror lite på hur man ser på saken. Marknadsandelarna förlorade Apple, men jag tror inte att Steve Jobs (eller andra som styrt Apple) ville vinna där. Inte på bekostnad av den goda smaken.

Jobs sa en gång i en intervju att han unnade Microsoft all den framgång de haft, men att de (MS, alltså) saknade helt god smak i sina system. Det ligger nåt i det. Den som väljer MS Windows väljer en Volvo eller Ford eller nåt annat osexigt men pålitligt som får jobbet gjort, medan den som väljer en Mac väljer en vacker sportbil (mest på ytan, för alla Mac-sportbilar har inte sportbilsprestanda).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.