eskil23
Aktiv medlem
Om du väljer Nikon Dx så är inte Nikon 16-85 vr så himla spännande egentligen då den i mitt tycke hade lite steril rendering. Skarp och hög kontrast, men lite steril... Så, om jag hade skaffat Nikon dx igen så hade det nog blivit en begagnad Nikon 17-55 f2.8, istället för 16-85. Denna har inte så stor brännviddsomfång, men jag tycker är viktigare med ljusstyrkan.
Bra skärpa och bra kontrast är, i alla fall enligt min mening, de viktigaste egenskaperna hos ett objektiv. Jämfört med 18-105 så är den helt klart bättre på alla punkter utom just brännviddsomfång. Om man vill ha bättre ljusstyrka så finns ju Sigma 17-70 f/2,8-4 Contemporary.
Jag tar ungefär 95% av mina bilder med ljussvaga zoom-objektiv (Nikon 16-85, Nikon 70-300 eller Sigma 150-500). För de 5% där jag verkligen behöver ljusstarka objektiv så har jag en 28/1,8 och en 50/1,8 att ta till. Jag tycker att 2,8-zoomar, i synnerhet om de saknar bildastabilisering, är rätt dyra kompromisser; De är inte lika ljusstarka som fasta objektiv och de har ganska begränsat brännviddsomfång för att vara zoomar.