unoengborg
Aktiv medlem
Jag är tyst men det betyder inte att jag försvunnit. Tack för alla åsikter, läser dom med stort intresse!
Ja det är min flickvän som brukar påpeka att den borde vara lite större, antar att det är min kamerasensor hon syftar på?! Dessutom har en kompis köpt en 5D mkii för ett tag sedan och han kommer reta mig om jag inte köper fullformat.
Skämt åsido. Har sneglat på D7000 som kostar 6000 ny vilket givetvis känns väldigt prisvärt och lämnar en hel del pengar kvar till objektiv. Men ska jag ändå lägga så mycket, varför då inte gå hela steget till fullformat?
Kan flika in en till fråga: Eventuellt kommer jag plåta segelflygplan i luften och då vore det trevligt med rejäl zoom. Är det samma sak att sätta en 1,5x teleconverter på en fullformatskamera som att sätta objektivet direkt på en aps-c kamera? Tänker på effekten på ljusinsläpp, bländarsteg osv.
Det är aldrig samma sak att sätta på en telekonverter. För det första förstorar den inte bara motivet, den förstorar även alla optiska fel som ditt objektiv har, och lägger eventutellt till några egna. Dessutom förlorar du drygt ett bländarsteg i ljusstyrka med en 1.5 ggr konverter. Därför fungerar telekonvertrar bäst med riktigt bra ljustarka fasta brännvidder. Många zoomar har alltför många fel för att egentligen fungea bra.