Annons

Årets kamera!

Årets kamera

  • Canon EOS 5D Mark III

    Röster: 92 25.3%
  • Fujifilm X-Pro 1

    Röster: 17 4.7%
  • Nikon D800/E

    Röster: 101 27.7%
  • Nikon D600

    Röster: 41 11.3%
  • Olympus OM-D EM-5

    Röster: 43 11.8%
  • Panasonic Lumix DMC-GH3

    Röster: 2 0.5%
  • Pentax K-30

    Röster: 10 2.7%
  • Sony Cyber-shot RX1

    Röster: 43 11.8%
  • Sony Cyber-shot RX100

    Röster: 11 3.0%
  • Sony Alpha SLT-A99

    Röster: 4 1.1%

  • Totala väljare
    364
  • Enkät stängd .
DPReview presenterade resultatet av sin omröstning och där vann, hör och häpna, Olympus OM-D! Här på fotosidan är det lite mer, får man säga, konservativt? D800 på första plats, därefter 5DMkIII och lång efter dessa på delad tredje plats kom Olympus och Sonys kameror. Lite kul diskussion har det hur som helst varit i tråden. Undrar vilken som blir 2013 års kamera?

God fortsättning!
 
Men jag förstår fortfarande inte varför Olympusen är så speciell o nyskapande? Den gör ju precis samma grejer som dom äldre 4/3-kamerorna, men typ lite bättre o i ett retro-skal. Nån som har lust att förklara vad det är jag har missat? :)
 
C/N är dom märken som har flest ambassadörer ute i världen, kända naturfotografer sponsras av dom två stora, Gamla Alpha kameror som A350 har fortfarande klart snabbare Live View tex än en toppmodern D800.

Respekten för dom stora prestigemärkena är mycket stor. finns dock ett antal utlänska debattörer med stor kunnighet inom sensorteknik som ofta hänvisades till i äldre trådar om DR-utveckling. Den tråden blev väl en av dom mest upprörande som förekommit på fotosidorna, kända debattörer som är skickliga fotografer portades på livstid.


En modell som 1DX hade inga fel överhuvudtaget, endast en anmärkning på en knapp som satt några mm fel. + det vanliga att kameran är tung.

Personligen kan jag tycka att APS-H- sensorn som sitter i MKIV var finurlig nästan lika stor som en FF-sensor med fördelen att den gav 1,3 crop så att man nästan inte behövde använda konverter för att förlänga på telesidan, inga problem att välja lämplig vidvinkel var det eller.

//Bengt.
 
Men jag förstår fortfarande inte varför Olympusen är så speciell o nyskapande? Den gör ju precis samma grejer som dom äldre 4/3-kamerorna, men typ lite bättre o i ett retro-skal. Nån som har lust att förklara vad det är jag har missat? :)
Jag förstår inte heller det extremt nyskapande. Den är säkert fin. Men det känns nästan som en del här är smått religiösa och tycker att allt annat är konservativt.
Kör själv Panasonic 4/3 (GX1) och D800, så jag är inte främmande för någon av teknikerna.

Jag röstade D800 för ren bildkvalla, ingen slår den helt enkelt. Men Sonys RX1 ligger tvåa för mig, eftersom det är dags för en ff-kompakt.
 
Samtidigt, på andra sidan stan ...
 

Bilagor

  • 164654_10151600944498976_418833783_n.jpg
    164654_10151600944498976_418833783_n.jpg
    14.7 KB · Visningar: 232
DPReview presenterade resultatet av sin omröstning och där vann, hör och häpna, Olympus OM-D! Här på fotosidan är det lite mer, får man säga, konservativt? D800 på första plats, därefter 5DMkIII och lång efter dessa på delad tredje plats kom Olympus och Sonys kameror. Lite kul diskussion har det hur som helst varit i tråden. Undrar vilken som blir 2013 års kamera?

God fortsättning!

Fast, säljer inte även super-zooms-kompakter extremt mycket bättre i resten av världen jämfört med Norden? Kanske är en del i förklaringen..

Jag är inte förvånad att OM-D vinner.. Jag har länge varit sugen på den, men jag har redan exakt samma bildkvalité i min lilla D5000 så jag får nöja mig med den. Möjligtvis om de sätter en nyare och bättre sensor i uppföljaren som ska komma i år och halverar priset på den nya modellen, då OM-d är extremt överprissatt.
 
DPReview presenterade resultatet av sin omröstning och där vann, hör och häpna, Olympus OM-D! Här på fotosidan är det lite mer, får man säga, konservativt? D800 på första plats, därefter 5DMkIII och lång efter dessa på delad tredje plats kom Olympus och Sonys kameror. Lite kul diskussion har det hur som helst varit i tråden. Undrar vilken som blir 2013 års kamera?

God fortsättning!

Ha, där ser ni. DPReview vet var skåpet skall stå. Bort med tunga tjockkameror..
 
Men jag förstår fortfarande inte varför Olympusen är så speciell o nyskapande? Den gör ju precis samma grejer som dom äldre 4/3-kamerorna, men typ lite bättre o i ett retro-skal. Nån som har lust att förklara vad det är jag har missat? :)

Det finns ingen annan m4/3-kamera som har allt som E-M5 har. Som jag skrev förut så är E-M5 den första m4/3-kameran som realiserar m4/3-systemets potential. Äntligen finns en liten och lätt systemkamera som ger bra bildkvalitet och som har de finesser man förväntar sig på en modern systemkamera.
 
Sony RX-1 som äntligen tar klivet ordentligt och visar att småbildsformatet åter kommer vara standardiserat. Idag är måhända RX-1 en entusiastkamera, men markeringen är desto viktigare. En klapp på axeln även för Nikon och Sony som flörtar med marknaden för "billigare" och mindre småbilds-DSLR:er

Väsentligt mindre, lättare och framförallt billigare mellanformatshus till 2014 så är vi hemma :).
 
Jag skrev i början av tråden att jag tyckte D800 och OM-D E-M5 båda var värdiga en utmärkelse som årets kamera. D800 därför att med den har man med FF nått samma upplösning och bildkvalitet som med mellanformatare. Så det är en värdig vinnare. OM-D E-M5 är kvalificerad därför att med den kameran har för första gången m43 blivit ett seriöst alternativ för krävande fotografer i och med att den matchar de bästa APS-C-kamerorna (och slår alla från Canon).

Tvåan i denna omröstning 5DIII är enligt min mening knappast epokgörande på samma sätt som dessa två. Det är naturligtvis en mycket bra kamera, men vad man gjort är i princip bara att slå ihop AF-systemet från 7D med sensorn från 5DII. Canon måste nog prestera lite bättre än så tycker jag. Som tidigare Canon-användare är jag lite besviken.

Sony RX1 är mer en kul grej. Den är som den Konica C35 jag hade en gång, men med FF-sensor i stället för 35 mm film. Och så har den ingen sökare. Det gör den till en konstig hybrid mellan kompaktkamera och klassisk 35 mm filmkamera. Som sådan är den en väldigt dyr leksak med kapacitet för mycket fina bilder men också med stora begränsningar.
 
Jag skrev i början av tråden att jag tyckte D800 och OM-D E-M5 båda var värdiga en utmärkelse som årets kamera. D800 därför att med den har man med FF nått samma upplösning och bildkvalitet som med mellanformatare. Så det är en värdig vinnare. OM-D E-M5 är kvalificerad därför att med den kameran har för första gången m43 blivit ett seriöst alternativ för krävande fotografer i och med att den matchar de bästa APS-C-kamerorna (och slår alla från Canon).

Tvåan i denna omröstning 5DIII är enligt min mening knappast epokgörande på samma sätt som dessa två. Det är naturligtvis en mycket bra kamera, men vad man gjort är i princip bara att slå ihop AF-systemet från 7D med sensorn från 5DII. Canon måste nog prestera lite bättre än så tycker jag. Som tidigare Canon-användare är jag lite besviken.

Sony RX1 är mer en kul grej. Den är som den Konica C35 jag hade en gång, men med FF-sensor i stället för 35 mm film. Och så har den ingen sökare. Det gör den till en konstig hybrid mellan kompaktkamera och klassisk 35 mm filmkamera. Som sådan är den en väldigt dyr leksak med kapacitet för mycket fina bilder men också med stora begränsningar.

Nja, 5DIII har samma AF sensor som 1DX, inte 7D.
 
Tvåan i denna omröstning 5DIII är enligt min mening knappast epokgörande på samma sätt som dessa två. Det är naturligtvis en mycket bra kamera, men vad man gjort är i princip bara att slå ihop AF-systemet från 7D med sensorn från 5DII. Canon måste nog prestera lite bättre än så tycker jag. Som tidigare Canon-användare är jag lite besviken.
Måhända är EOS 5DIII inte bäst på någonting enskilt, men den är nog den bästa allroundkameran just nu.

Notera f.ö. hur den presterar på extremt höga ISO jämfört med Nikons bästa.

Fast den är för dyr jämfört med Nikons kameror, förstås.

Sony RX1 är mer en kul grej. Den är som den Konica C35 jag hade en gång, men med FF-sensor i stället för 35 mm film. Och så har den ingen sökare. Det gör den till en konstig hybrid mellan kompaktkamera och klassisk 35 mm filmkamera. Som sådan är den en väldigt dyr leksak med kapacitet för mycket fina bilder men också med stora begränsningar.

Sökare går ju att köpa till. RX1:s akilleshäl är priset, men det är nog inte annat att vänta sig när kameran är helt ensam i sitt segment. Sony lär nog sälja så många de kan producera ändå. VI får väl hoppas att det kommer fler som vill slåss på just den lilla marknaden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.