Det är mycket sällan jag skriver något i forumen, mest av två orsaker, där den ena handlar om att jag sällan hittar ämnen att diskutera i pga prylfixeringen. Det andra handlar om dina egna erfarenheter, där jag förstår dig. Mycket positivt att du är kvar ändå.
Sedan är det så att det snabbt blir sidospår som tar över diskussionen, ibland till det bättre men ibland även till det sämre.
Vi får lämna detta och gå tillbaka till ursprungliga diskussionen så vi inte gör samma sak. Men får att svara på ditt första inlägg och hur jag fotar.
Det har nästan uteslutande blivit gatufoto för mig senaste månaderna. Jag fotar dock ganska manuellt skulle jag säga till skillnad från många andra som fotar street. Majoriteten kör bländarprio och sätter den på f/5,6.
Jag kör visserligen autofokus, mest för att det går så fort på gatan och det handlar ofta om 1 sekund att fånga det ögonblick jag ser som intressant. Fokusera manuellt är en alldeles för stor risk tycker jag.
Men jag kör helt manuellt på både bländare och slutartid. Mycket för att jag vill i många fall ha fokus på ett objekt och på gatan tycker jag det finns för mycket (oftast) störande omgivning. Sen gillar jag bokeh och så vidare med. Ibland använder jag det som en liten "aptitretare" att omgivningen är oskarp men man ändå kan se vart man befinner sig t ex en tågstation.
Val av slutartid är för den ska vara kvick och för att jag underexponerar en del medvetet. Även där för att få bort omgivning och sen ljusa upp det i bilden jag vill visa upp.
Nåt jag gör alltid när jag är ute är att jag filmar med min GoPro. Den är mountad på bröstet och filmar alltid när jag är ute. Både för att lägga upp på YouTube, tro det eller ej men det finns en publik för det. Många gillar att se andra gå runt och fota.
Men det är också för att jag sedan när jag klipper ihop videon som ska ut på YouTube ofta ser situationer, intressanta personer eller vad det nu kan vara som jag missat. Jag pausar videon och ser att ja "där kunde jag tagit en bild på det" eller jag skulle tagit denna bilden med en annan brännvid osv.
Har också gått ifrån att fota med 35mm och kör nu 24-70 vilket också i gatufoto nog är lite okonventionellt. Det har fördelar och nackdelar helt klart. Jag missar nog bilder ibland pga jag både ska pilla med bländare, slutartid och hitta brännvidd för den bilden där och då. Men jag går alltid tillbaka till 35mm och zoomar efter behov sen tillbaka till 35mm.
Vissa av mina metoder är väl lite motsägelsefulla, det kan jag köpa. T ex för stor risk med manuell fokus men jag kan hålla på med bländare/slutartid. Men jag det är lättare att "rädda" en bild som är över/underexponerad t ex än en som inte är i fokus t ex.
Ptja det var lite av min fotografering. Jag försöker fortfarande hitta någonslags egen stil (det gör vi väl alla?). Försöker tänka utanför den berömda boxen ibland och så. Det är väldigt mycket "regler" kring gatufoto och vissa är ju helt galna om vilka regler som ska följas enligt dom.
Men det har vi varit inne på att jag tycker man låser sig då. För mig personligen fotar jag för det är kul givetvis. För mig är det roligt att inte göra efter oskrivna regler.