fotobollfoto
Aktiv medlem
Jag tror att det nu är dags att skapa flera dimensioner av etiketterna.
På första axeln (A) har vi skalan från helmanuell till helautomatisk avseende de klassiska inställningarna av tid,bländare, iso och fokus.
På den andra (B) har vi graden av automation i bildprocessandet. Från helautomatisk JPG-generering med fabrikens grundinställning till helmanuell efterbearbetning.
På den tredje axeln (C) ligger allt det artificiella. Gör vi om scenen innan vi fotograferar. Tar bort någon bucklig ölburk som ligger i kanten och inte passar in i vår idé om bilden. Tillför vi artificiellt ljus. Pjattar vi framför objektivet. Gör vi sådana förändringar före exponeringen eller gör vi det i datorn efteråt.
Om varje skala har tre steg får vi en kub med 27 småkuber att sorteras in under. Var och en av oss kan hamna i olika småkuber i olika situationer. Exempel.
När jag skjuter fotboll är jag
(A) mitten - medvetet automatisk. Jag ställer in kamerans automatik så att de klassiska värdena automatiskt ska bli just de jag eftersträvar.
(B) höger - helautomatiskt. Jag kör med kamerans fabriksinställning för JPG-generering. Och gör ingen efterjustering.
(C) vänster - puritan. Jag gör ingen förändring av scenens ljus eller innehåll, varken före eller efter exponering.
Om jag fotograferar porträtt blir det annorlunda.
(A) vänster - puritan. Alla inställningar manuellt. Men använder då resultatet/färdig bild och provar flera gånger innan jag hittat rätt.
(B) mitten - moderat. Här kan jag tänka mig att jobba med bilden i datorn efteråt för att justera svartpunkt, kontrast mm.
(C) höger - radikal. Här tillsätter jag ljus med blixtar före exponering och kan tänka mig att retuschera bilder i datorn efteråt.
Tusan, jag tror att det är dags att skriva boken Omgiven av Fotografer!
På första axeln (A) har vi skalan från helmanuell till helautomatisk avseende de klassiska inställningarna av tid,bländare, iso och fokus.
På den andra (B) har vi graden av automation i bildprocessandet. Från helautomatisk JPG-generering med fabrikens grundinställning till helmanuell efterbearbetning.
På den tredje axeln (C) ligger allt det artificiella. Gör vi om scenen innan vi fotograferar. Tar bort någon bucklig ölburk som ligger i kanten och inte passar in i vår idé om bilden. Tillför vi artificiellt ljus. Pjattar vi framför objektivet. Gör vi sådana förändringar före exponeringen eller gör vi det i datorn efteråt.
Om varje skala har tre steg får vi en kub med 27 småkuber att sorteras in under. Var och en av oss kan hamna i olika småkuber i olika situationer. Exempel.
När jag skjuter fotboll är jag
(A) mitten - medvetet automatisk. Jag ställer in kamerans automatik så att de klassiska värdena automatiskt ska bli just de jag eftersträvar.
(B) höger - helautomatiskt. Jag kör med kamerans fabriksinställning för JPG-generering. Och gör ingen efterjustering.
(C) vänster - puritan. Jag gör ingen förändring av scenens ljus eller innehåll, varken före eller efter exponering.
Om jag fotograferar porträtt blir det annorlunda.
(A) vänster - puritan. Alla inställningar manuellt. Men använder då resultatet/färdig bild och provar flera gånger innan jag hittat rätt.
(B) mitten - moderat. Här kan jag tänka mig att jobba med bilden i datorn efteråt för att justera svartpunkt, kontrast mm.
(C) höger - radikal. Här tillsätter jag ljus med blixtar före exponering och kan tänka mig att retuschera bilder i datorn efteråt.
Tusan, jag tror att det är dags att skriva boken Omgiven av Fotografer!