Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag ensam kvar som helmanuell fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gör väldigt ofta inställningar i förväg. Jag massproducerar bilder från fotbollsmatcher. Alla i laget vill helst bläddra igenom hela filmrullen i bilen på väg hem från match. Då kan jag inte pyssla med varje bild enskilt i datorn när jag kommer hem.
Så jag väljer de inställningar i kameran som passar bäst för fototillfället och sedan smattrar det loss.
Jag sparar RAW-filen på server för att kunna pyssla med någon enstaka bild om lusten faller på. JPG tar jag direkt ur kamera och publicerar på Flickr. Ibland hinner jag inte ens radera de uppenbart oskarpa bilderna.

Jag kör oftast i M men med auto-iso.
Under inomhussäsong samt sena kvällar med konstbelysning ställer jag in vitbalansen eller kör i monochromt.
Om jag någon gång kör porträttfoto med blixtar kör jag M utan automatik. Tar ett antal bilder för att justera ljussättning och exponering innan det drar igång.

Det hade inte varit intressant för mig, är ju mest intresserad av att kunna göra allt innan exponering. I mina Pentaxkameror har jag rikliga möjligheter för kalibrering (en viktig orsak till att jag använder just Pentax är deras logiska och välutvecklade inställningar till de funktioner jag använder. Sedan har de flera intressanta inbyggda filter (bland annat färgfilter för svartvitt) som jag använder rätt ofta.
Inte för att jag vet exakt vilka kalibreringsmöjligheter Pentax erbjuder, men när du förinställer dina kameror så ger du ju instruktioner till kameran hur bilderna ska redigeras. Redigeringen sker omedelbart när bilden tas och sedan sparas bilden på minneskortet. Redigeringen i kameran kan alltså liknas vid ett "mini-Photoshop" som går på bråkdelen av en sekund. Jag ser ingen principiell skillnad mellan Pentax' redigering och ett förinställt PS-funktionsmakro/script som hade gjort samma sak, lika snabbt och mer kontrollerat.

Inte för att jag vet exakt vilka kalibreringsmöjligheter Pentax erbjuder, men när du förinställer dina kameror så ger du ju instruktioner till kameran hur bilderna ska redigeras. Redigeringen sker omedelbart när bilden tas och sedan sparas bilden på minneskortet. Redigeringen i kameran kan alltså liknas vid ett "mini-Photoshop" som går på bråkdelen av en sekund. Jag ser ingen principiell skillnad mellan Pentax' redigering och ett förinställt PS-funktionsmakro/script som hade gjort samma sak, lika snabbt och mer kontrollerat.
Vad som är mest rätt i allmänhet håller jag mig ifrån. Vet att något av det jag gör när jag fotograferar kan uppnås i efterhand, men jag är mest intresserad att det är pre-exponeringsmässigt för mig. I stort bryr jag mig inte ett dugg av vad fotografer gör eller inte gör, tycker bilden som förmedlas är det mest intressanta. Är aldrig intresserad av hur andra fotografer gjort, ställer aldrig sådana frågor till andra fotografer. Jag tittar på bilderna, fascineras av riktigt bra bilder oberoende av teknik.

Jag kom med nyfikna frågor i ursprungsinlägget om jag är ensam kvar som helmanuell fotograf, att ifrågasätta mina val som flera gjort här ligger utanför mina fågeställningar (i synnerhet vad som är rätt eller fel, bäst eller mindre bra), då detta är subjektivt - det är ju det ointressanta. I förlängningen leder det till skyttegravsmentalitet, vilket jag inte söker efter eller önskar. 😀

Redan valet mellan jpg och raw handlar om tycke och smak. Allt handlar om tycke och smak, inget annat.
Jag har använt både JPEG och RAW och lagt ner mycket tid på att fixa med RAW filer men för mig är JPEG mer än tillräckligt bra. Fotar Fujifilm som lämnar fantastiskt bra JPEG. Därför fotar jag bara JPEG sedan ett bra tag tillbaka. Jag använder tid till att fotografera i st f att sitta framför datorn.
Så. i mitt fall är det inte tycke o smak utan bekvämlighet.

Jag kom med nyfikna frågor i ursprungsinlägget om jag är ensam kvar som helmanuell fotograf, att ifrågasätta mina val som flera gjort här ligger utanför mina frågeställningar (i synnerhet vad som är rätt eller fel, bäst eller mindre bra), då detta är subjektivt - det är ju det ointressanta. I förlängningen leder det till skyttegravsmentalitet, vilket jag inte söker efter eller önskar. 😀
Alla ställer in så som är bäst för dem. Eller åtminstone vad de tror är bäst för dem.
Om man då ska förklara hur man ställer in måste man rimligtvis förklara varför. Vilket implicit innebär att om din inställning är annorlunda, då ifrågasätter man den. Någon annan har ju kommit på något bättre. Åtminstone i hans ögon.

Skulle vi bara svarat på din fråga hade tråden varit helt meningslös. Ja eller nä. Men varför? Nä, ingen hade fått veta, ingen hade kunnat lära sig något.

Vad som är mest rätt i allmänhet håller jag mig ifrån. Vet att något av det jag gör när jag fotograferar kan uppnås i efterhand, men jag är mest intresserad att det är pre-exponeringsmässigt för mig. I stort bryr jag mig inte ett dugg av vad fotografer gör eller inte gör, tycker bilden som förmedlas är det mest intressanta. Är aldrig intresserad av hur andra fotografer gjort, ställer aldrig sådana frågor till andra fotografer. Jag tittar på bilderna, fascineras av riktigt bra bilder oberoende av teknik.

Jag kom med nyfikna frågor i ursprungsinlägget om jag är ensam kvar som helmanuell fotograf, att ifrågasätta mina val som flera gjort här ligger utanför mina fågeställningar (i synnerhet vad som är rätt eller fel, bäst eller mindre bra), då detta är subjektivt - det är ju det ointressanta. I förlängningen leder det till skyttegravsmentalitet, vilket jag inte söker efter eller önskar. 😀
Var och en bestämmer givetvis själv vad som känns rätt personligen. Jag tror inte någon här ställer frågor i syfte att ifrågasätta eller kritisera. Vi ställer frågor för att vi är nyfikna och försöker förstå. Utan frågor och motfrågor blir det sällan någon bra diskussion. 🙂

Jag tycker att denna tråd har varit ovanligt bra, eftersom den har hållit sig till ämnet i över 100 inlägg. Jaja, kanske med några enstaka undantag. 😉

Senast ändrad:

Du kom med bara en fråga i trådstarten. Och det är väl nu utrett att du har några gelikar som gör nästan som du. Åtminstone ibland.
Det jag tänker är att du gör det manuellt för att du vill att det görs innan exponering. Detta har alltså i sig inget med bilden att göra. Det är en sport. Du utmanar dig själv att göra alla inställningar innan exponering, och helst så gammeldags som möjligt.

Det är klart att du får göra som du vill, vi spelar i olika divisioner. Jag är glad amatör, du är erkänd och känd. Jag leker fortfarande och lär mig nya sätt att använda kameran och dess funktioner. En dag kanske jag också har funnit ett sätt, ett enda, som funkar för alla mina bilder. Det kanske är då som jag skriver tråden med frågan ifall jag är ensam om att fotografera med spegelreflexkamera.

Var och en bestämmer givetvis själv vad som känns rätt personligen. Jag tror inte någon här ställer frågor i syfte att ifrågasätta eller kritisera. Vi ställer frågor för att vi är nyfikna och försöker förstå. Utan frågor blir det sällan någon bra diskussion. 🙂

Jag tycker att denna tråd har varit ovanligt bra, eftersom den har hållit sig till ämnet i över 100 inlägg. Jaja, kanske med några enstaka undantag. 😉
Hur var och gör är ju intressant, varför är också en intressant fråga. Att det som är rätt för någon men fel för någon annan, är intressant. Om vi redovisar och förklarar. Ifrågasätter är något annat, som kan vara bra men som också behöver formuleras på rätt sätt. Annars hamnar man i skyttegravarna, vilket är helt onödigt. Och även kontraproduktivt. 😀

Du kom med bara en fråga i trådstarten. Och det är väl nu utrett att du har några gelikar som gör nästan som du. Åtminstone ibland.
Det jag tänker är att du gör det manuellt för att du vill att det görs innan exponering. Detta har alltså i sig inget med bilden att göra. Det är en sport. Du utmanar dig själv att göra alla inställningar innan exponering, och helst så gammeldags som möjligt.

Det är klart att du får göra som du vill, vi spelar i olika divisioner. Jag är glad amatör, du är erkänd och känd. Jag leker fortfarande och lär mig nya sätt att använda kameran och dess funktioner. En dag kanske jag också har funnit ett sätt, ett enda, som funkar för alla mina bilder. Det kanske är då som jag skriver tråden med frågan ifall jag är ensam om att fotografera med spegelreflexkamera.
För mig handlar fotograferandet aldrig om sport, är ju som många kanske vet en stor motståndare till allehanda fototävlingar. Är ingen tävlingsinriktad person. Men tror på skapandet, hitta sina vägar, någon form av plattform att utgå ifrån. Om man jämför med den målande konsten; skillnaden mellan att vara friluftsmålare och ateljémålare. Det ena är inte mer rätt än det andra, det är två olika sätt att skapa. Ett aktivt val, som för den enskilda är viktigt.

...
I stort bryr jag mig inte ett dugg av vad fotografer gör eller inte gör, tycker bilden som förmedlas är det mest intressanta. Är aldrig intresserad av hur andra fotografer gjort, ställer aldrig sådana frågor till andra fotografer. Jag tittar på bilderna, fascineras av riktigt bra bilder oberoende av teknik.

Jag kom med nyfikna frågor i ursprungsinlägget om jag är ensam kvar som helmanuell fotograf...
Jag blir än mer brydd av tråden. Du undrar hur andra gör, men är samtidigt ointresserad. Trots allt är det resultatet som är intressant för de allra flesta.

Vad är syftet med tråden och frågeställningen i startinlägget? Du börjar med att själv berätta hur du gör, och sedan efter mer än 100 svar skriver du att du inte är ett dugg intresserad av hur andra gör. Vad är det för svar du vill ha?

Vad är syftet med tråden och frågeställningen i startinlägget? Du börjar med att själv berätta hur du gör, och sedan efter mer än 100 svar skriver du att du inte är ett dugg intresserad av hur andra gör. Vad är det för svar du vill ha?
Ja, du har onekligen en poäng. Om det stämmer att TS saknar intresse för hur andra gör, då har vi skrivit 100 inlägg helt i onödan. Jag hoppas att jag har missförstått något... 😐

Tror nog ni missuppfattade mig, eller så var jag otydlig. Intresserad av att ha ett resonemang kring hur olika gör, men inte vad som är rätt eller fel. Vad som är bäst eller dåligt, det bör man skriva om i tyckande former.

Grundfrågorna i första inlägget finns ju där, skulle inte skrivit det om jag inte undrade.

Det är så lätt att diskussionen löper iväg, frågor och svar, någon hakar på och undrar. Sedan tappas tråden.

Jag brukar läsa alla inlägg i trådar som jag startar, citerar när jag lämnar svar - men det betyder ju inte att det jag skrivit innan försvinner. Ibland blir det ofta så i olika diskussioner att frågor återkommer, som man redan svarat på.

Resonemang kring vilja rutiner ni har, och min undran om jag är ensam kvar som helmanuell fotograf.

Jag tror inte någon här ställer frågor i syfte att ifrågasätta eller kritisera.
Jo, det gör vi nog. Om jag gör på ett sätt och du på ett annat, när vi vill få samma resultat, då finns det tre alternativ.
  • Du gör rätt (det som fungerar bäst).
  • Jag gör rätt (det som fungerar bäst).
  • Vi har kommit på två olika sätt som fungerar lika bra.
Utan att ifrågasätta den andre kommer jag aldrig bli klok på om det är mitt sätt som är bäst, eller om det är hans, eller om två olika tillvägagångssätt fungerar lika bra.

Jag vet inte vad TS vill uppnå med tråden. Fotografer använder verktygen efter behov, kunskap och situation. Olika situationer ger olika förutsättningar vad beträffar inställningar. Viss fotografering blir mycket svår med manuell fokus. Om slutresultatet - dvs bilden - är viktigt bör väl ändå inte verktyg såsom efterbehandling väljas bort, eller hur? Mörkrumslikvärdiga justeringar är långtifrån alltid möjliga vid exponering. Den fotograf som kan förstå och hantera automatik kommer kunna skapa samma bilder som en som är duktig på det manuella.

Ja, och modern kameraautomatik i spegellösa systemkameror är inte statisk och det är ju det som gör den så pass flexibel som den faktiskt numera är. Den går ju faktiskt dessutom att överstyra om man inte är nöjd med resultatet. Man ser ju exv. direkt i EVF:en om autofokus fokuserat på ett ställe man inte vill att den fokuserar på. Då är det väldigt lätt att kompensera för det i realtid direkt med hjälp av det man ser i EVF:en. Man ser direkt även hur ISO automatiken beter sig och om den exv. väljer en slutartid man uppfattar som för lång eller kort så är åtminstone en del system enkla att kompensera med ett nytt bias för att få snabbare eller en långsammare tid beroende på vad man vill uppnå.

Jag skulle vilja vända helt på Terjes uppfattning om automatiken som något som står i vägen för kontrollen över själva bildskapandet och att det skulle ge så värst mycket bättre kontroll med helt manuell teknik och helt manuella objektiv och att dessutom ovanpå det endast arbeta med de begränsningar som JPEG ger. Det är väldigt mycket man säger hej då till med den tekniken.

Det är nog i själva verket så att det istället är, en i princip näst intill fullständig automatik, som ger de överlägset bästa möjligheterna till en fullständig kontroll över fotoögonblicket och bildkompositionen. Det är istället så att så fort man flyttar sitt egentliga fokus från det egentliga bildskapandet till en massa manuella processer som dessutom ska manövreras i själva fotoögonblicket via alla dessa rattar, knappar och vred, som man ställer sig helt offside när det gäller kompositionen av bilden och möjligheten att fånga ögonblicket.

Jag har fotat i 57 år nu och över 40 av dessa manuellt mest med dia på motsvarande ISO/ASA 50 och mer begränsat på ISO 100. Det var väldigt mycket mer krävande och begränsande än i dagens digitala värld där min praktiska gräns idag ligger kring ISO 10 000. Just nu håller jag mycket på med reprofoto av dessa dian som inte sällan dessutom är dåligt tekniskt skick där inte sällan hela gröna RGB-kanalen är utslagen. De flesta av dessa bilder kan jag rädda idag p.g.a. att de är reprofotade i RAW och att dagens moderna RAW-konverterare idag ger alla dessa fantastiska möjligheter vi inte ens kunde drömma om så sent som för 15 för sedan.

Jag tror faktiskt att vurmen för helt manuellt foto handlar om något helt annat än att det skulle ge bättre resultat eller bättre kontroll över bildskapandet på något sätt. Pratar vi digitalisering av exv. mina gamla dian eller mina gamla Tri-X , så ger den processen absolut ett annat uttryck än dagens digitala bilder men rent tekniskt kan dessa bilder överhuvudtaget inte konkurrera med den digitala processen. De som vurmar för dessa manuella proceseer kommer dessutom missa en massa fotoögonblick och bilder när de håller på att ställa in skärpan manuellt i digitalkameror som faktiskt inte alls är gjorda för det. I gamla analoga kameror fanns det åtminstone mikroraster och snittbild till hjälp.

Jag tror istället det handlar mest om samma behov att vrida på själva de snyggt lettrade rattarna och vreden som jag ofta kunde iaktta när min son var kanske 10 år och hade fått sin första fiskerulle. Han satt då ofta och tryckte på knapparna på den och vevade och vevade medan han kollade på något på TV. Det är nästan som jag tror att detta är något genetiskt manligt. Jag har aldrig sett kvinnor bete sig på liknande sätt och det har alltid förundrat mig för jag har varit likadan men numera har jag helt ändrat inställning. Numera ser jag istället den långt drivna automatiken som själva grundförutsättningen för att helt kunna koncentrera mig på bildögonblicket, kompositionen och "BILDEN", som så många talar om nästan som ett mantra, i sammanhang som dessa, som en del av ett lite snobbigare förhållningssätt än det som de håller sig med som mest deltar i teknikforum. Inte sällan kan man ana att de som ofta talar om "BILDEN" och samlas kring den nog tycker att de aktiviteterna är lite finare än den andefattiga tekniken

Visst finns det folk som är obotliga tekniknördar som knappt tar några egna bilder men det kanske faktiskt OCKSÅ är så att en del av de teknikglada, som verkligen är de som tagit automatikanvändningen till sig, gjort just detta för att det faktiskt förbättrar timingen avsevärt, att de därigenom får långt bättre förutsättning att lyckas ta de bilder de vill säkra än helt manuella fotografer.

Tänk om det istället faktiskt är så, att det i själva verket är de som fullt ut utnyttjar kamerornas automatik och kamerornas och konverterarnas moderna och avancerade AI, som är de som verkligen är de som fokuserar på "BILDEN" istället för på själva kameratekniken och det praktiska handhavandet. "Fotopuristerna" verkar för mig i huvudsak prioritera "kamerahandhavandet" och "KÄNSLAN" som vridandet på alla dessa rattar och reglage må ge en del men den vägen måste risken vara överhängande att de kommer missa ögonblicket och "BILDEN" som man alltid talar om, men möjligen onödigt sällan verkligen tar, eftersom man sagt nej till i princip alla de moderna hjälpmedel som skulle ha kunnat förbättrat deras odds att lyckas med det avsevärt.

Även jag sätter ibland på mina helt manuella vintage-objektiv på mina A7-or, objektiv jag hade redan på 70-talet, men det gör jag bara för att det är kul och att de är överlägset små, smidiga och lätta. Jag är då fullt medveten om att jag som långsam fotograf gör det till priset av att jag möjligen kommer att missa bilder jag aldrig skulle missat annars. Jag missar numera yttrerst sällan de bilder jag vill ta med mina A7-or, i jämförelse med hur det var förr och det är nästan helt teknikens förtjänst, för jag är i grunden inte alls bättre som fotograf idag, än jag var under den analoga tiden. Snarare tvärtom.

Senast ändrad:
Intressant resonerat Sten-Åke!
Jag upplever det ibland som att vi, var och en, kramar vår egen teknik och försvarar våra val.
Den som har köpt det senaste är snabb med att lyfta fram fördelarna som dessa prylar ger. Någon annan som fastnat i hur han gjorde på sjuttiotalet lyfter fram de fördelar han ser. Och jag med min tio år gamla, flera kilo tunga spegelreflex, lyfter fram detta som det optimala.

Det enda vi alla verkar ha gemensamt är att vi gillar prylar och foto, och att göra det på vårt eget vis.

En sak är helt säker - om jag skulle ratta fokus manuellt skulle troligen andelen vettigt fokuserade bilder från en match minska från 95 till 5 procent. Alternativt hade jag blivit tvungen att välja motiv som inte hela tiden flyttar på sig. Autofokus har givit nya möjligheter för oss fotografer. Precis som all annan automatik i kamerorna.

Nuförtiden finns det ju faktiskt helautomatiserad tv-produktion för fotboll. En kamera som fast monterad på en stolpe ”ser” hela planen. Med hjälp av artificiell intelligens zoomar och panorerar systemet för att följa spelet. Man kan också programmera det för att prioritera vissa spelare och annat.

Mer och mer tar nya tekniker över det som en gång var fotografens ”hemliga” yrkeskunskaper.

På gott och ont.

Intressant resonerat Sten-Åke!
Jag upplever det ibland som att vi, var och en, kramar vår egen teknik och försvarar våra val.
Den som har köpt det senaste är snabb med att lyfta fram fördelarna som dessa prylar ger. Någon annan som fastnat i hur han gjorde på sjuttiotalet lyfter fram de fördelar han ser. Och jag med min tio år gamla, flera kilo tunga spegelreflex, lyfter fram detta som det optimala.

Det enda vi alla verkar ha gemensamt är att vi gillar prylar och foto, och att göra det på vårt eget vis.

En sak är helt säker - om jag skulle ratta fokus manuellt skulle troligen andelen vettigt fokuserade bilder från en match minska från 95 till 5 procent. Alternativt hade jag blivit tvungen att välja motiv som inte hela tiden flyttar på sig. Autofokus har givit nya möjligheter för oss fotografer. Precis som all annan automatik i kamerorna.

Nuförtiden finns det ju faktiskt helautomatiserad tv-produktion för fotboll. En kamera som fast monterad på en stolpe ”ser” hela planen. Med hjälp av artificiell intelligens zoomar och panorerar systemet för att följa spelet. Man kan också programmera det för att prioritera vissa spelare och annat.

Mer och mer tar nya tekniker över det som en gång var fotografens ”hemliga” yrkeskunskaper.

På gott och ont.
Var hittar jag mer information om den helautomatiserade fotbollskameran?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar