nonno
Aktiv medlem
Nu kanske vi har olika åsikter om vad billiga grejor är. Men mitt första tele var tex ett tamron 70-300, ett av de billigaste teleobjektiven du kan hitta, men lite nerbländat i bra ljus så har jag bilder som är nog så bra som mina dyra objektiv idag. Däremot var ju autofokusen slö och objektivet inte så ljusstarkt, men dom begränsningarna blev ju ganska snabbt uppenbara. Dock kostade objektivet runt 1500 spänn då, och så sålde jag det för 800-900 hundra. En förlust på 600 spänn är inte mycket på min nuvarande kamerabudget vill jag lova.
Sen hade jag ju kitobjektivet som normalzoom. Samma där, i dåliga förhållanden brister det. Men i normalfallet när ljuset är ok så presterade det ok. Tillräckligt bra för att jag skulle kunna utveckla mitt bildseende utan att störas nämnvärt av kvaliten.
Men det är klart. Är man en sådan som tittar enbart på Omar B:s fågelbilder och inget annat när man jämför så kanske det blir en besvikelse. Nu funkade ju jag så att jag jämförde med likvärdiga nissar i början. Annars skulle jag nog gett upp vid det här laget
För min del handlade det om Sigma-gluggar ur deras EX-sortiment som jag köpte fabriksnya. Världens segaste autofokus och det fungerade inte för mig som aldrig använder stativ (blir så begränsad av stativ) samt att det förmodligen förekom olika grader av bakfokus också. Med originalobjektiv som jobbade bättre ihop med kamerahuset och som återgav färger, ljus och snygg bakgrundsoskärpa på ett för mig rätt sätt, blev det en enorm knuff framåt i min utveckling. Nu idag är väl säkert piratgluggarna av mycket bättre kvalité. Det blev åtskilliga tusenlappar som jag gick back när jag sålde dem efter bara en kort tids användande. Därtill hann jag på den korta tiden vara med om behov av en garantireparation av ett Sigma EX 150mm/2.8 macro som tog drygt 5 månader att få utförd. En hel vår- och sommarsäsong gick i stöpet. Jag har 6 st originalobjektiv som numera är jättegamla och ingen har varit i behov av reparation hittills.
För mig handlar det om att bilden kommer i första hand, men då behöver jag en hygglig utrustning. Jag är ingen photoshoppare, utan jobbet ska göras i och med kameran, inte i datorn.
Nej, det är ju inte Omar eller Brutus fantastiska bilder som är måttstocken för mig. Till den nivån lär jag aldrig nå.
/Nonno