Helmetrock
Aktiv medlem
Jag lägger då till
0. Innehåll
Av någon anledning glömmer man alltid att intressant innehåll borde stå först på alla listor.
Men vad är då intressant innehåll? Är det någon som vågar sig på en definition?
Jag tycker att innehållet är summan av resten av stegen i din lista. Är allt det andra bra är det nästan (men bara nästan) säkert att bilden är bra. Jag förutsätter att man inte fotar något som är ointressant att ha på bild, men även om man fotar något som är intressant och misslyckas med de andra stegen blir det fortfarande inte någon vidare bra bild.
Ett exempel, lejon av Frans Lanting:
http://www.franslanting.com/stock/i...&id=69646&category=gallery/Classics&start=216
Nu syns ju inte detaljerna pga upplösningen, men jag tror att många känner till den här bilden och förstår vad jag menar när jag säger att den innehåller något mycket intressant men på grund av den tekniska kvalitén med hårt ljus, brus och så vidare tycker inte jag att den är bra. Den funkar som turistbild för att visa att man varit i Afrika och sett lejon, men det är ingen bild man visar upp för sin egen skull, till skillnad från de flesta andra av Lantings bilder.