Helmetrock
Aktiv medlem
Du menar så här. ;-)
Hahaha
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du menar så här. ;-)
Du menar så här. ;-)
Klart att det till viss mån är en materialsport.
Det är för att det inte går att ta en viss sorts bilder med en viss kvalitetsnivå och prestationssäkerhet med vilken kamerautrustning och vilka objektiv som helst. Många frågar sig också vad jag behöver sju gitarrer och tre elbasar till. De är alla olika och funkar till olika saker. Därför. Hade jag råd skulle jag köpa ännu fler, men jag klarar mig tillräckligt bra med de jag har redan. Jämför man dyra och billiga instrument så är de dyrare instrumenten generellt sett av bättre kvalitet, de är bättre att spela på, lättare att stämma/intonera ordenligt och låter i viss mån bättre än de billigare. Samma sak med fotoprylarna. De dyrare prylarna känns bättre, är snabbare, ger bättre bildkvalitet, och presterar jämnare resultat än de billigaste grejorna.
Jag trodde inte foto skulle bli en lika dyr hobby som musik men tji fick jag... ;-) Dock har jag tjänat in kostnaderna för min musikutrustning flera gånger om, vilket jag inte gjort på långt när på fotosidan (pun not intended) ännu....
... som den billiga instegskameran också till slut byts ut !
Skulle det vara något problem att en relativ nybörjare byter grejor när mer erfaret folk håller på och handlar hit och dit med grejorna?
Tror faktiskt inte det.
Förluster gör vi alla när vi handlar med grejpr, eller hur?
Även en nybörjare har väl rätt att bli prylgalen efter hand?
Min erfarenhet är att jag i rätt stor omfattning slängde pengarna i sjön som nybörjare, genom att köpa billigt och sämre än att från start köpa bra grejor att jobba med och som genom åren hållit kanske pga möjligen högre kvalité i byggnation och material.
/Nonno
...
Dessutom ser man hånfulla kommentarer lite här och var om folk som kommer med värstinggrejor och fotar med "gröna rutan" på programknappen.
Kan det vara så att den som hånas eventuellt lyssnat på "goda råd"?
...
Jag håller inte med dig, för min erfarenhet är att jag knappt fick till något alls så som jag ville med de billigare prylarna (läs objektiv) och var på väg att inse min totala oförmåga inom området foto. Ingenting blev bra och jag var bara besviken och tänkte lägga kameran på hyllan. Istället sålde jag rätt snabbt med stor förlust några objektiv och köpte ett dyrare original. Plötsligt lyckades jag få till resultat som gjorde fotografering roligt och på den vägen är det. Jag har fortfarande inte fattat hur pass begränsad min förmåga är och det är jag glad för. ))Det är ju lätt att säga när man väl fastnat i hobbyn och utvecklas.
Jag tycker fortfarande att det inte alls är dumt att börja med billigare grejor för att se om man vill hålla på med det (och vad. Är det naturfoto med långa telen jag vill hålla på med, eller är det en liten kamera för gatufoto?).
Visst kansk man när man ahr facit i hand förlorat lite pengar, men å andra sidan kan jag ju personligen säga att i jämförelse med det jag plöjt ner i fotoutrustning nu så är dom pengarna rätt försumbara....
Kan det vara så att den som hånar är en fåntratt som ska ignoreras?
Om du läser så var det precis det jag menade !!!
Nu kanske vi har olika åsikter om vad billiga grejor är. Men mitt första tele var tex ett tamron 70-300, ett av de billigaste teleobjektiven du kan hitta, men lite nerbländat i bra ljus så har jag bilder som är nog så bra som mina dyra objektiv idag. Däremot var ju autofokusen slö och objektivet inte så ljusstarkt, men dom begränsningarna blev ju ganska snabbt uppenbara. Dock kostade objektivet runt 1500 spänn då, och så sålde jag det för 800-900 hundra. En förlust på 600 spänn är inte mycket på min nuvarande kamerabudget vill jag lova.Jag håller inte med dig, för min erfarenhet är att jag knappt fick till något alls så som jag ville med de billigare prylarna (läs objektiv) och var på väg att inse min totala oförmåga inom området foto. Ingenting blev bra och jag var bara besviken och tänkte lägga kameran på hyllan. Istället sålde jag rätt snabbt med stor förlust några objektiv och köpte ett dyrare original. Plötsligt lyckades jag få till resultat som gjorde fotografering roligt och på den vägen är det. Jag har fortfarande inte fattat hur pass begränsad min förmåga är och det är jag glad för. ))
/Nonno