Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta bara en materialsport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst gillar jag att ha "bra" fotoprylar i väskan.
Vilket jag tror att 100% av medlemmerna på sidan också gör.
För man köper inget "sämre" i onödan. Och är som regel påläst innan man gör något köp, eller?
Hellre då begagnat än nytt. Så fungerar jag inför mina köp.
Sedan är det ju upp till var och en vilket som är "bra" för sin väska!

Finns inget som heter " tillräckligt bra".
Är väl lika typiskt som svenska ordet "lagomt" :)

Det finns alltid någonting bättre.

Nu förstod jag att du skojar men det finns i allra högsta grad "tillräckligt bra". Visst finns det det som är bättre, men "tillräckligt bra" är precis vad som är exakt rätt. Frågan är bara vad som menas med "bättre".

Tex skulle det visst gå att tillverka mobiltelefoner som fungerar, men skulle det vara affär om de kostade 3-4 gånger så mycket? Behövs inte, de säljer ju bra ändå.

Det beror på att jag inte visar den för nån i onödan. Jag försöker vara så diskret det bara går och helst vill jag att ingen ser att jag fotograferar alls.
Kanske en bra idé, men det vete katten hur det skulle gå till när jag lurar på exempel orienteringslöpare i målfållan. Kameran måste vara redo, men man kan inte veta i förväg exakt när det händer något.

Ja om man vill synas beror väl på hur, vad och varför man fotograferar ...

Ofta(st) vill jag vara i fred, kanske i naturen och fotar för mitt eget nöjes skull och vill inte dra till mig någon uppmärksamhet så folk kommer fram och stör mitt lugn och motivens.

Om jag däremot t.ex. fotar en match eller motortävling så är en stor kamera och ett ännu större, vitt objektiv bra reklam, folk kommer fram och frågar var dom kan se och köpa bilderna och det är ju precis vad jag vill en sån gång.

Klart att fotografering är en prylhobby. Jag skäms inte av att erkänna att jag fascineras av prylarna och tekniken. Och strävar hela tiden att få bättre och bättre grejor. Men samtidigt är jag också intresserad av det konstnärliga. Tillsammans skapar detta en av världens absolut roligaste hobbies. Och visst tar man bättre bilder med bättre grejor under förutsättning att man lär sig prylarna.

Till sist anser jag att var och en får lägga sina egna surt förvärvade slantar på vad dom vill. Jag känner folk som köper nya bilar och jag köper hellre kamerautrustning. Andra häver ut extrema pengar på hifi-prylar. Vi är olika helt enkelt och det är bara att respektera.

Men visst drar man lite på smilbandet när man ser någon använda en EOS XD med ett 70-200/2.8 och personen använder konsekvent automatiken och har inte förstått sambandet mellan bländare/tid/ISO. :)

Jag gillar prylar! Så nu är det sagt och eftersom jag är högst medioker fotograf och fotograferar eftersom det är roligt så kan jag utan att skämmas göra det till en materialsport. Jag har dock en lite annorlunda approach då jag tycker det är kul att "veteranfotografera". Ju äldre och konstigare kamera desto roligare. Olympus XA2 eller Voigtländer CL är exempel på små kameror och Nikon F och Konica autoreflex t3 lite större. Jag har i alla fall hittills begränsat mig till 135-film men ibland blir jag sugen på 120-film och alla de gamla underbara bälgkameror som finns. Eller en fin gammal skruv-leica eller en förkrigs-contax eller en nikon s eller ... ja jag kan hålla på hur länge som helst.

Tillräckligt bra är en högst subjektiv fras.
Beror helt på vad du lägger i innebörden.

Inte alls säkert att vad någon anser vara tillräckligt bra är detsamma för mig.
Någon bryr sig inte om att en glugg kanske felfokuserar men för mig är det ett fel.
Eller om ett kamerahus producerar högt brus på vissa iso duger det ändå för mig men inte dig!
Därför är "tillräckligt bra" inte någonting som generellt kan hävdas.

Och visst spelar utrustningen roll i de flesta situationer.
Fånigt att påstå annat.

Nu skall jag fortsätta dregla i min PhaseOne broschyr.....

:)

Tillräckligt bra är en högst subjektiv fras.
Beror helt på vad du lägger i innebörden.

Inte alls säkert att vad någon anser vara tillräckligt bra är detsamma för mig.
Någon bryr sig inte om att en glugg kanske felfokuserar men för mig är det ett fel.
Eller om ett kamerahus producerar högt brus på vissa iso duger det ändå för mig men inte dig!
Därför är "tillräckligt bra" inte någonting som generellt kan hävdas.

Och visst spelar utrustningen roll i de flesta situationer.
Fånigt att påstå annat.

Jovisst kan det generellt hävdas. Det är fånigt att påstå nått annat. "Tillräckligt bra" är när målet uppnås varken mer eller mindre. Vad som är "tillräckligt bra" beror helt på vad som skall uppnås. Helt klart påstår jag att en NIKON/CANON toppmodell XX är regält overkill för min fru som har en Netto-kamera med sig i fickan när hon löptränar, plåtar snön i spåret och lägger ut det på sin blogg.

Med "tillräckligt bra" menas att man har nått som är så pass bra att det går att nå målet och förväntningarna. Ibland är kraven för att nå "tillräckligt bra" väldigt höga. Ibland kanske det inte ens går.

Sen kan jag ibland ifrågasätta om de höga kraven verkligen beror på behovet att ha bra grejor eller om det är att tillfredställa ha- och teknikbehovet? Det senare är dock inte att förakta. Det är också roligt.

Klart som fanken

det är en materialsport. Sen är det ju olika mycket materialsport beroende på fotogenre.
Jag fotar ju tex en del bröllop, och att fota inne i en kyrka utan blixt för stämningens skull blir ju direkt avhängigt materialet (Nu förutsätter jag att man har någon form av bildseende). Likaså när man ska fota skygga djur i naturen. Kan tänka mig att gatufotografi inte riktigt ställer samma krav på utrustning tex.
Men SJÄLVKLART gör inte utrustningen en till en bra fotograf i sig, men nog sjutton är den många gånger en jäkligt bra förutsättning.

En egen reflektion utifrån min omgivnings reaktioner är ju att det folk överlag reagerar på är ju korta skärpedjup. Med mobiler och kompakters bristande förmåga till detta har ju just möjligheten till skärpedjupskontroll blivit ett signum för "fina prylar".Så visar jag en bild med stort skärpedjup kontra en sämre bild med kort skärpedjup så fastnar folk gärna för den med kort skärpedjup. På gamla tiden när man körde film så var det ju även kompaktägarnas förmån att kunna få det på ett annat sätt.

En annan aspekt är ju vädertålighet. En billig plaskamera klarar sig inte i lika dåligt väder som en pro eller semipro. Det kan mycket väl vara billigare att köpa en dyr kamera som klarar ig än en billig som går sönder. Samma sak med objektiv, en billig zoom släpper in både det ena och det andra medan ett dyrare är mer vädertätat och kan bli billigare i längden. Ett objektiv som inte är tätt kan ju också förstöra kameran trots att den är tätad om det vill sig illa.

Jovisst kan det generellt hävdas. Det är fånigt att påstå nått annat. "Tillräckligt bra" är när målet uppnås varken mer eller mindre. Vad som är "tillräckligt bra" beror helt på vad som skall uppnås. Helt klart påstår jag att en NIKON/CANON toppmodell XX är regält overkill för min fru som har en Netto-kamera med sig i fickan när hon löptränar, plåtar snön i spåret och lägger ut det på sin blogg.

Med "tillräckligt bra" menas att man har nått som är så pass bra att det går att nå målet och förväntningarna. Ibland är kraven för att nå "tillräckligt bra" väldigt höga. Ibland kanske det inte ens går.

Sen kan jag ibland ifrågasätta om de höga kraven verkligen beror på behovet att ha bra grejor eller om det är att tillfredställa ha- och teknikbehovet? Det senare är dock inte att förakta. Det är också roligt.

Du missar ju poängen i mitt inlägg. :)
Vilken är att "tillräckligt bra" beror på subjektivt tyckande.
Det som du anser vara tillräckligt bra kanske inte jag tycker.

Därför är det ingen generell term. Utan helt och hållet betraktarens/individens åsikt beroende på en rad faktorer. Därför kan ingen säga att någonting är tillräckligt bra och att det gäller för alla.

Därför är det ingen generell term. Utan helt och hållet betraktarens/individens åsikt beroende på en rad faktorer. Därför kan ingen säga att någonting är tillräckligt bra och att det gäller för alla.

Om du mäter "tillräckligt bra" i förhållande till någonting, t.ex. "för att ta en sådan här bild" eller "för att klara dom här ljusförhållandena" så borde det visst gå att avgöra.

Om du däremot låter det som ska värderas vara obestämt så blir det naturligtvis omöjligt eftersom vi då inte är överens om vad som avses - men jag tror heller ingen sagt i tråden att det finns ett universellt "bäst" som gäller alla personer och i alla sammanhang.

När en nybliven fotograf frågar efter en kamera för att ta semesterbilder på dagtid och ämnar skriva ut dom i vykortsstorlek så är värsta Hasselbladaren inte rätt råd, en vanlig digitalkompakt eller instegs-DSLR är säkerligen "tillräckligt bra". Tyvärr får personen inte så sällan råd som mer liknar "du måste ha en D3, det är det enda som duger till något" efter att "the usual suspects" fått diskutera frågan en stund här på FS ...

Vi har nog helt skilda åsikter om uttrycket tillräckligt bra, Anders.
Jag hävdar att det inte går att använda generellt då det är individens egna synpunkter som framhävs beroende på en rad faktrer.
Vi kommer nog inte längre utan upprepningar.

Hade gärna använt en PhaseOne i alla lägen :)
Snygg design dessutom :)
Eller kanske en Hasselblad storformat som semesterkamera.
Tänk vilka barbilder.....

:)

Splanky;1610524 ... Jag hävdar att det inte går att använda generellt då det är individens egna synpunkter som framhävs beroende på en rad faktrer. ... [/QUOTE sa:
Det är väl ingen här som hävdat att "tillräckligt bra" ska stå helt isolerat för sig själv och att det finns en definition av det som kan gälla allt och alla samtidigt?

Naturligtvis beror det på en massa saker som är individuella för varje person - men för en viss person kan man hitta ett "tillräckligt bra".

Tyvärr får personen inte så sällan råd som mer liknar "du måste ha en D3, det är det enda som duger till något" efter att "the usual suspects" fått diskutera frågan en stund här på FS ...

Här måste jag faktiskt hålla med dig. Under alla mina år på fotosidan har jag smålett lite i forumtrådar där någon vill ha råd om utrustning. Det slutar ALLTID med att man rekomenderar värstingutrustning ;-))

Men....

faktum är att ibland kan jag småle åt andra hållet också. Där "fina fotografen" säger att man inte ska bry sig, det går att fota med vad som helst. Sneglar man sen i hans kameraväska finner man en D3:a, ett 600mm objektiv mm. Men det är ju oviktigt ;-)

Det går att ta fina bilder med vad som helst - men kanske inte just dom bilderna man vill ta. (Det kan i alla fall bli väldigt mycket svårare).

Jag har inga illusioner om varför jag äger en mängd fina prylar - jag gillar och jag har råd med bra leksaker/verktyg oavsett om jag kan använda dom till sin fulla potential eller om andra tycker att dom är nödvändiga för det jag producerar med dom. Det hindrar ju inte att om man diskuterar utifrån enbart bildkvalitet, pris eller andra rationella faktorer så kan man ge ett råd att en viss enklare utrustning är "tillräckligt bra". Om personen sedan gör som jag och väger in andra aspekter som ha-begär och annat, och köper värstingkameran i alla fall, så är det ju helt OK för mig - "Who am I to judge?". :)

Jag tror inte jag missar poängen. Vad som är målet är ju helt individuellt och beror på situtation till situation. När du fotar och nån annan fotar är inte ens samma situation.

På tal om det, så var jag på min svågers bröllop härom månaden. I mexico. Det var en upplevelse minsan. Det är utan tvekan en fröjd att kunna fota med 1/1000 dels och bländare 11 eller högre. Jag tog lite bilder på bröllopet och kikade lite på vad den inhyrda fotografen hade för grejor. Vi lirade garanterat inte i samma division vad det gäller prylar. Men roliga var att vi slutade med att kika och diskuterade min min Diana fast min spanska är ganska limiterad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar