Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har väl gett mina gratisbilder till fel människor då. :)

Marknaden såg nog annorlunda ut för 20 år sedan också, det var inte lika många som stod på kö bakom dig för att få ge bort gratis bilder ...

Senast redigerad av en moderator:
Jag har väl gett mina gratisbilder till fel människor då. :)

Marknaden såg nog annorlunda ut för 20 år sedan också ...

Jag håller fortfarande på och har hur mycket jobb som helst. Det viktiga är att ta bilder som är bättre än vad konkurrenterna och kunderna gör och att kunna sälja dom.

För 30 år sedan trodde jag att marknaden var annorlunda än tidigare. Det finns säker fler som försörjer sig som fotografer idag än för 20 år sedan. Vad skall man dra för slutsatser av det?

Den som söker problem lyckas sällan.

Det resulterade i att jag försörjde mig som fotograf sex år, tills vi flyttade till Arjeplog där jag gav bort en bild till en tidning som resulterade i att jag blev anställd.

Och på tidningen fortsatte du att ge bort bilder gratis för det var det värdet bilderna hade? Eller fick du lön när du var anställd?

Och på tidningen fortsatte du att ge bort bilder gratis för det var det värdet bilderna hade? Eller fick du lön när du var anställd?

Nej du Kijana, det är inte så det går till. Varför låter du så bitter?

Att ge bort bilder är gratis marknadsföring, det beror på hur man förhåller sig till saken.
När tidningen såg vad jag går för så ville dom anställa mig med lön och allt.
Jag ger fortfarande bort bilder, ibland tar jag också betalt och jag trivs och mår bra.
I morgon skall jag fotografera ett gäng vältränade tjejer, på tisdag 170 skolever, nästa vecka fotar jag för ett av världens största företag. Igår tog jag några körkortstbilder och dessutom fotade jag några politiker och ett extraljus för en annons. Jag hann också med att fixa bröllopsböcker för några bröllop jag har fotat i sommar.
En mamma fick en bild av sin dotter i present, en annan kvinna fick två bilder av hennes båt utan kostnad.
Det är trevligt att ge (och lönsamt), fast ibland verkar vara något fult här på FS.

Jag håller fortfarande på och har hur mycket jobb som helst. Det viktiga är att ta bilder som är bättre än vad konkurrenterna och kunderna gör och att kunna sälja dom.

För 30 år sedan trodde jag att marknaden var annorlunda än tidigare. Det finns säker fler som försörjer sig som fotografer idag än för 20 år sedan. Vad skall man dra för slutsatser av det?

Den som söker problem lyckas sällan.

Ja när du väl är etablerad sedan länge ser det ju förstås annorlunda ut, och att du har jobb nu beror knappast längre på gratisbilder. För du har väl inte gett bort bilder gratis i syfte att få jobb på rätt många år nu antar jag?

Jag tror som sagt att det var en helt annan marknad för 20-30 år sedan och att taktiken att ge bort gratis bilder fungerade bättre då. Men det är förstås en väg man kan prova.

Jag brukar söka upp företag som har skitbilder på sin hemsida. För att de ska veta vad de får brukar jag göra en provfotografering. De bilderna får de sedan gratis (förutsatt att jag får uppdraget så klart). Det har fungerat bra i många fall. Är absolut inget fel med att ge bort bilder enligt min mening.

Jag brukar söka upp företag som har skitbilder på sin hemsida. För att de ska veta vad de får brukar jag göra en provfotografering. De bilderna får de sedan gratis (förutsatt att jag får uppdraget så klart). Det har fungerat bra i många fall. Är absolut inget fel med att ge bort bilder enligt min mening.

Vilken bra idé att skaffa jobb!
Nån fotograf borde t ex kontakta det här företaget som jag surfade in på häromdan:
http://www.parklanefashion.com/kollektion/?collection=21&gender=2&type=5&items_per_page=50

Förstora dessa snygga modekläder :)

Ja när du väl är etablerad sedan länge ser det ju förstås annorlunda ut, och att du har jobb nu beror knappast längre på gratisbilder. För du har väl inte gett bort bilder gratis i syfte att få jobb på rätt många år nu antar jag?

Jag tror som sagt att det var en helt annan marknad för 20-30 år sedan och att taktiken att ge bort gratis bilder fungerade bättre då. Men det är förstås en väg man kan prova.

Se möjligheterna! Jag ger fortfarande bort bilder, men numer mest för att glädja andra. Ofta resulterar det också i betalda beställningar.

Vilken bra idé att skaffa jobb!
Nån fotograf borde t ex kontakta det här företaget som jag surfade in på häromdan:
http://www.parklanefashion.com/kollektion/?collection=21&gender=2&type=5&items_per_page=50

Förstora dessa snygga modekläder :)

Lustigt att du länkar till just den sidan :) Där har jag lagt många timmar i både Photoshop- och Indesignutbilndning samt fotografering. De tar sina bilder själv och gör även katalogerna själva. De är nöjda med kvaliten de får eftersom de sparar pengar. (Det sistnämnda kan man ju ha delade meningar om förstås)

Edit:
Förtydligande: Jag har allstå utbildat personalen på företaget!

Senast ändrad:
Kostnaden för att fixa bilder som faktiskt ser bra ut skulle ju bli högre. Undrar om det hade gjort tillräckligt på försäljningen för att vara värt det?

Kostnaden för att fixa bilder som faktiskt ser bra ut skulle ju bli högre. Undrar om det hade gjort tillräckligt på försäljningen för att vara värt det?

Det är ju alltid svårt att veta. Det beror nog på helheten i företagets vilja att satsa. Proffsiga trycksaker, snygg och proffsig hemsida, snygg grafisk profill mm. skulle ju falla helt om de fylls med dåliga bilder.

Ibland när jag gör ett besök på ett företag som har fula bilder får jag till svar att "Nuförtiden gör vi det själva, Berit på kontoret har en son som har en jättebra kamera".

Det är då man har lust att säga "Det är just därför jag ville komma hit" :)

Så där skulle jag också kunna jobba. Men det vore kanske på sin plats med en bättre beskrivning av vilken funktion gratisbilder har för din och Fjellströms verksamhet.
Inte så svårt att förstå att era gratisbilder genererar jobb, för ni har ju en plan med era gratisbilder. Som jag ser det kan man lika gärna skriva upp den kostnaden på kontot för marknadsföring.
Om det bara handlar om en planlös utdelning av gratis bilder till höger och vänster i förhoppning om att någon ska anlita er så verkar det lika genomtänkt och kostnadseffektivt som att köpa en lott.

En "planlös utdelning av gratis bilder till höger och vänster", förutsatt att de vattenstämplade eller något, är väl också marknadsföring Kenneth. Särskilt om man bor på en liten ort eller gör det lokalt. det handlar ju om att bygga varumärke.

Jag tycker att det låter betydligt mer lovande än att köpa en lott.

Jo då, det går nog under marknadsföring det också. Men få det bara inte att framstå som att gratis bilder alltid leder framåt mot betalda jobb om man inte har något mål med utdelningen eller på förhand har bestämt sig för under vilka villkor man delar ut gratisjobb.

Sen är jag inte säker på att byggandet och putsandet av varumärket ständigt och jämt är så lönande. Man måste väl se till att få något gjort också emellanåt...

Så där skulle jag också kunna jobba. Men det vore kanske på sin plats med en bättre beskrivning av vilken funktion gratisbilder har för din och Fjellströms verksamhet.
Inte så svårt att förstå att era gratisbilder genererar jobb, för ni har ju en plan med era gratisbilder. Som jag ser det kan man lika gärna skriva upp den kostnaden på kontot för marknadsföring.
Om det bara handlar om en planlös utdelning av gratis bilder till höger och vänster i förhoppning om att någon ska anlita er så verkar det lika genomtänkt och kostnadseffektivt som att köpa en lott.

"Planlös utdelning" har jag aldrig ägnat mig åt, det borde framgått i det jag skrev. Att sälja in sig själv och visa bilder på kundens egna produkter är enligt mig mycket effektivare än att komma med sin portfolio. Att kunden låter mig ta en liten provserie med 2-3 bilder utan att få en faktura skapar förtroende. Det tar väldigt lite tid i anspråk och jag ser det som en investering eftersom det ofta genererar uppdrag. Dessutom får de inga bilder alls om jag inte får uppdraget! Detta gör jag bara mot direktkunder lite då och då, de fasta kunderna är redan insålda och där ger jag inte bort några bilder.

Du frågar vilken funktion har för min och Fjellströms verksamhet. I nästa mening svarar du själv på frågan, så vad är så konstigt med detta?

Nog tycker jag att 100000 i månaden låter mycket.

Låt oss säga att du har fasta kostnader på 15000 i månaden (lokal, investeringar, revisor osv). Medellönen för tjänstemän ligger strax över 30000 kr, så vi kan räkna på 35000 kr. Semesterkostnad ungefär 15 procent, alltså 5250 kr. Arbetsgivaravgifter 12000 kr. Avsättning till pension ytterligare 5000 kr. Då är lönekostnaden knappt 58000 kr. Sammanlagt behöver man alltså dra in 73000 kr.

Det är nog rätt, 73000kr varje månad även juli och december/januari. tjänstemannen har ju sina 35000 i månaden hela året varje månad, oavsett om han är faktureringsbar eller går på kurs eller kick-off eller på utflykt med firman.

Det blir i verkligheten 100000kr i 9 månader och sedan några med mindre. Sedan blir din bästa kund påkörd och ligger på sjukhus. Nästa kund blir uppköpt och försvinner.

Ser du inte till att ha marginaler från början i ditt tänkande så kan det bli himla jobbigt när Murphy kommer o blir kompis med dig ett tag.

Det är nog rätt, 73000kr varje månad även juli och december/januari. tjänstemannen har ju sina 35000 i månaden hela året varje månad, oavsett om han är faktureringsbar eller går på kurs eller kick-off eller på utflykt med firman.
Nej, nu missförstod du nog min uträkning. Summan är uträknad för att inkludera lön under sex veckors semester.

När det gäller kurser och annat så är det en fråga om hur många dagar/timmar i månaden man räknar med att fakturera. Givetvis kan man inte slå ut de 73000 kr på 21 dagar per månad och tro att det räcker att fakturera 3500 kr per dag. En vanlig tumregel för frilansare är att räkna på 14-15 fakturerbara dagar per månad (vilket skulle ge ungefär 5000 kr per dag) men det är förstås individuellt. Då skulle man få 6-7 dagar per månad över till planering, byråkrati (bokföring och sånt), fortbildning med mera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar