Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså, hur knyts egentligen affärskontakter? Jag tvivlar starkt på att det finns en klausul inom taxibranschen som förbjuder en att prata privata affärer med kunder. Det är ganska många taxiförare som kör extra för att klara av sin egen verksamhet när det går trögt. Dock så får jag inte prata om andra kunder med mina kunder. Det kallas tystnadsplikt.

Det är nog striktare regler i andra branscher och jag är ganska säker på att människor knyter affärskontakter dagligen när de korsar varandras vägar. Att det skulle vara olagligt eller fel är ju bara löjligt.

Alltså, hur knyts egentligen affärskontakter? Jag tvivlar starkt på att det finns en klausul inom taxibranschen som förbjuder en att prata privata affärer med kunder. Det är ganska många taxiförare som kör extra för att klara av sin egen verksamhet när det går trögt. Dock så får jag inte prata om andra kunder med mina kunder. Det kallas tystnadsplikt.

Det är nog striktare regler i andra branscher och jag är ganska säker på att människor knyter affärskontakter dagligen när de korsar varandras vägar. Att det skulle vara olagligt eller fel är ju bara löjligt.

Jag föreslår att du pratar med din arbetsgivare. Generellt uppskattar inte arbetsgivare att deras anställda bedriver egen affärsverksamhet på arbetstid.

Om du tycker att det jag skriver är löjligt behöver du inte bry dig om mina ord. Jag vill bara berätta för dig att arbetsgivaren avgör vad som gäller, alldeles oavsett om du tycker det är löjligt eller inte.

Olagligt är det däremot inte såklart, men det har ingen påstått vad jag kunnat se.

Då tror jag du får skaffa en ny ordbok. ;-)

Jaså?

Vi har förmodligen olika erfarenhet från arbetslivet, och livet som företagare, men jag vet att arbetsgivare inte uppskattar att deras anställda ägnar sig åt egna affärer på arbetstid. Jag vill bara förmedla det i den här tråden.

Jag föreslår att du pratar med din arbetsgivare. Generellt uppskattar inte arbetsgivare att deras anställda bedriver egen affärsverksamhet på arbetstid.
Det tror jag inte alls stämmer. I så fall är "arbetsgivare" dummare än jag tror. Arbetsgivare vill givetvis att deras anställda gör saker som gynnar dem och avstår från saker som missgynnar dem.

Att en taxichaufför är trevlig mot sina kunder, intresserar sig för vad de sysslar med och i bästa fall hjälper dem att knyta nyttiga kontakter uppfattar knappast taxikunderna som negativt. Tvärtom gör det dem förmodligen mer positivt inställda till det aktuella taxibolaget. En klassisk win-win-win-situation alltså.

Här ventileras utrustning och det mesta. Men en sak glöms bort. Att fotografera på uppdrag innebär oftast inte att sitta i en bil och "bränna" av bilder. Bilderna ska ju användas till något i ett oftast visst sammanhang. För kunden ska du kunna visa med dina bilder vad kunden vill ha fram. Den gamla klychan en bild betyder mer än tusen ord. Att fotografera på uppdrag och komma med ett bra resultat och desutom få fram det i rimlig tid för inte kan man debitera åtta heldagar för "man" inte fick till det på fyra timmar som man först kom överens om med kunden. En stor del av arbetet ligger i efterarbetet!
Att sitta med en lapptopp i en taxi? Det är nog inte realstiskt. Visst kan man där välja vilka bilder som ska användas och sortera men att arbeta med bilderna så, nja tyvär det tror inte jag på. Sedan som sagts tidigare. För att få ett fotojobb i dag behövs referenser och erfarenhet och då just av den sorts jobb du ska fotografera. Jag tror du ska tänka lite till innan du säljer dina instrument. Däremot tycker jag inte du ska ge upp dina drömmar eller bara låta dem vara drömmar. Försök få någon form av uppdrag eller som tidigare sagts hjälpa någon yrkesfotograf. Visst hjälper en bra kamera men det är till syvernes och sist personen bakom den som skapar bilden.
Mvh. Lasse

Det tror jag inte alls stämmer. I så fall är "arbetsgivare" dummare än jag tror. Arbetsgivare vill givetvis att deras anställda gör saker som gynnar dem och avstår från saker som missgynnar dem.

Att en taxichaufför är trevlig mot sina kunder, intresserar sig för vad de sysslar med och i bästa fall hjälper dem att knyta nyttiga kontakter uppfattar knappast taxikunderna som negativt. Tvärtom gör det dem förmodligen mer positivt inställda till det aktuella taxibolaget. En klassisk win-win-win-situation alltså.

Nu skrev jag visserligen inte att en taxichaufför (eller någon annan anställd) inte ska vara trevlig mot kunderna.

Vem avgör om det den anställde gör är saker som missgynnar företaget? Jo, det gör arbetsgivaren. Hur ska den göra det? Ja, exempelvis genom att förhindra att anställda gör saker som kan missgynna företaget, exempelvis genom att bedriva egen affärsverksamhet på arbetstid. Därför rekommenderar jag trådskaparen att kolla upp om det står något om det i anställningsvillkoren.

Om arbetsgivaren är dum eller inte har jag inga synpunkter på. Det enda jag skriver är att det är arbetsgivaren som avgör, alldeles oavsett vad man tycker om den saken.

Skaffa ett hederligt arbete och fota som hobby

Livets stora fråga är VARFÖR, svaret på den kommer att visa HUR, VAD är alltid underordnat.

Vill du se ut som Sven Hagströmer eller om det är Mats Qviberg så är Leica M9 ett måste. Vill du arbeta som fotograf så använd Canon eller Nikon. Leican kan du köpa som hobbykamera när du tjänat in pengarna med din yrkeskamera.

Det är affärsidén som kan försörja dig om du har tänkt rätt, dvs. Vad behöver marknaden och var/från vem kan du få betalt för dina tjänster. Vilka kommer du att konkurrera med? gratis-amatörer eller skickliga proffs som redan kan mycket mer än du både vad det gäller att göra affär och hantverksskicklighet.

Som Frilans bör du fakturera minst 100' i månaden för att ha ett drägligt arbetsliv och möjlighet till en familj som respekterar dig som yrkesarbetande och inte ser på dig som en "arbetslös" drömmare.

Vill du ha inblick i yrket så börja som assistent.

En Leica kommer inta att ge dig några kunder.

Skaffa ett hederligt arbete med sjukförsäkring, pension och betald semester.

Lycka till med livet
Henrik

Som Frilans bör du fakturera minst 100' i månaden för att ha ett drägligt arbetsliv och möjlighet till en familj som respekterar dig som yrkesarbetande och inte ser på dig som en "arbetslös" drömmare.
Nog tycker jag att 100000 i månaden låter mycket.

Låt oss säga att du har fasta kostnader på 15000 i månaden (lokal, investeringar, revisor osv). Medellönen för tjänstemän ligger strax över 30000 kr, så vi kan räkna på 35000 kr. Semesterkostnad ungefär 15 procent, alltså 5250 kr. Arbetsgivaravgifter 12000 kr. Avsättning till pension ytterligare 5000 kr. Då är lönekostnaden knappt 58000 kr. Sammanlagt behöver man alltså dra in 73000 kr.

100tKR i månaden...?!
Företag pratar ju alltid ex moms så då förutsätter jag att du menar det oxå... Då kan man man nog lugnt leva ett bra liv! =) förvisso så beror det ju på hur mycket omkostnader man har runt (studio, utrustning resor, uppehälle, modeller mm) Så det är nog lite för enkelt att säga att man måste fakturera 100tKR eller 40Tkr.
Men enkelt räknat så kan man nog säga att EFTER omkostnader så behöver du fakturera dubbla den lön du har tänkt tagit ut, ex moms så klart

Se tidigare bifogad länk
https://www.verksamt.se/portal/web/g...a-ut/din-skatt

MVH
Micke

Kunden bryr sig inte om vilken kamera du använt för att göra bilden.

Om du lyckats sälja ett gäng bilder som du tagit med den kamera du har nu är chanserna stora att du även fortsättningsvis kommer att ta bilder som efterfrågas. Då kan du senare skaffa dig någon kamera som underlättar ditt arbete som fotograf.

Om ingen efterfrågat en enda bild av de du tagit hittills kommer inte ett kamerabyte hjälpa dig särskilt mycket alls vad gäller att bli yrkesfotograf. Men en bra kamera är kul att ha ändå. Roligare än musikinstrument tycker jag, vad tycker du?

Kalkylen som det länkades till ovan var bra. Jag insåg att jag ska nog fortsätta med det jag gör, och ha fotograferandet som en hobby.

Är det lätt att överleva som fotograf?
Ja det är det för att det är lätt att överleva när jag får göra det jag trivs med.

Tjänar man mycket pengar på att vara fotograf?
Det beror på vilka kostnader man drar på sig. Det är sannolikt lättare att vara fotograf i Arjeplog där det är betydligt billigare att leva än i Stockholm. Om jag drog in 100K per månad som någon föreslog skulle jag bli rik och sannolikt mindre tillfreds med livet än jag är.

Det är viktigare för mig att jobba mindre och leva mer.
Många har frågat mig hur jag kan leva på att vara fotograf i en kommun som är större än Skåne och Blekinge tillsamman där det bor 3000 personer. Om Stockholm skulle vara lika tättbefolkat som Arjeplog skulle det bo ett 40 tal personer där.
Tricket är att se till att inkomsten är en aning större än utgifterna.
I lumpen levde jag gott på att sälja bilder för en spänn styck, jag hade inte några kostnader alls. Staten stod för alla kostnader.
Ett annat råd är att ta betalt efter kundens förmåga. Vifta inte med Blf inför en nystartad företagare i glesbygden.
Vill man bli fotograf måste också frågan ställas; vill jag bli företagare? Svaret på bägge frågorna måste vara ja, utan tvekan.

Kunden bryr sig inte om vilken kamera du använt för att göra bilden.

Om du lyckats sälja ett gäng bilder som du tagit med den kamera du har nu är chanserna stora att du även fortsättningsvis kommer att ta bilder som efterfrågas. Då kan du senare skaffa dig någon kamera som underlättar ditt arbete som fotograf.

Om ingen efterfrågat en enda bild av de du tagit hittills kommer inte ett kamerabyte hjälpa dig särskilt mycket alls vad gäller att bli yrkesfotograf. Men en bra kamera är kul att ha ändå. Roligare än musikinstrument tycker jag, vad tycker du?

Jag tror på regeln "man får det man betalar för". T ex en 5 år gammal kompaktkamera som kostade 2000 kr som ny kan inte ge lika bra bild som en ny fullformatskamera. Och bildkvalitén har självklart en påverkan om man får en bild såld eller inte. En bra kamera är en sån man kan ta med sig överallt. Så visst, en bra kamera är kul att ha men jag vet inte om det är roligare än musikinstrument. Det är två helt olika saker.

Jag tror på regeln "man får det man betalar för". T ex en 5 år gammal kompaktkamera som kostade 2000 kr som ny kan inte ge lika bra bild som en ny fullformatskamera. Och bildkvalitén har självklart en påverkan om man får en bild såld eller inte. En bra kamera är en sån man kan ta med sig överallt. Så visst, en bra kamera är kul att ha men jag vet inte om det är roligare än musikinstrument. Det är två helt olika saker.
Självfallet bryr sig kunden om bildkvalitet, och det är lättare att få med en bra kamera precis som du säger. Om bildkvaliteten är bra och bilden passar för sitt ändamål kommer inte kunden nobba den bara för att den är tagen med en billig kamera.

Den kamera du äger är inte en fem år gammal kompaktkamera. Den ger tillräckligt god bildkvalitet för att kunna göra säljbara bilder (lite beroende på genre såklart). Resten av bildens kvalitet är upp till dig.

Säljer du bilder och/eller har många som ber om dina bilder gratis? Om inte, hur ska du ändra på det?

Självfallet bryr sig kunden om bildkvalitet, och det är lättare att få med en bra kamera precis som du säger. Om bildkvaliteten är bra och bilden passar för sitt ändamål kommer inte kunden nobba den bara för att den är tagen med en billig kamera.

Den kamera du äger är inte en fem år gammal kompaktkamera. Den ger tillräckligt god bildkvalitet för att kunna göra säljbara bilder (lite beroende på genre såklart). Resten av bildens kvalitet är upp till dig.

Säljer du bilder och/eller har många som ber om dina bilder gratis? Om inte, hur ska du ändra på det?

Nej, jag har inte sålt någon bild eller blivit efterfrågad av en bild. Men jag har inte försökt att sälja eller visat upp bilder för någon. Så det första att ändra på blir väl att exponera sina bilder i medier och forum och ute i livet.

Nej, jag har inte sålt någon bild eller blivit efterfrågad av en bild. Men jag har inte försökt att sälja eller visat upp bilder för någon. Så det första att ändra på blir väl att exponera sina bilder i medier och forum och ute i livet.

Ett bra sätt att visa upp sig och sina bilder är att ge bort den gratis till ”blivande” kunder. Personlig kontakt är alltid bra.
Medier och forum ger sällan napp. Det finns miljontals bilder på nätet.

Jag vet inte det - gratis bilder är mest bra för att få kunder som vill ha ...
... mer gratis bilder.

Det är svårt att höja ribban när den väl är lagd på marken.

Jag vet inte det - gratis bilder är mest bra för att få kunder som vill ha ...
... mer gratis bilder.

Det är svårt att höja ribban när den väl är lagd på marken.

Har du något annat förslag som fungerar? För mig har det fungerat utmärkt.
När jag flyttade till Syd Afrika på 70-talet fotade jag några barn och gav bilderna till föräldrarna. Det resulterade i att jag försörjde mig som fotograf sex år, tills vi flyttade till Arjeplog där jag gav bort en bild till en tidning som resulterade i att jag blev anställd.
Sedan 20 år tillbaka är jag egen företagare/fotograf och nästan alla kunder jag har har sett mina bilder och valt mig som fotograf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar