, har du varit på någon fotoresa/workshop? Jag har varit på ett antal och är en glad hobbyfotograf, kan säga att det är mer regel än undantag att det är proffsutrustning. Äger D5, D850, 600/f4, 180-400/f4, stativ, gimbals mm mm. Nypris på hela utrustningen är säkert närmare 500´:-. Och jag är långt ifrån unik. Ser likadant ut i andra "hobby-träsk". Cyklar för +100´:- är långt ifrån ovanliga, ställ dig i liftkön i Åre och kolla utrustning eller för att inta bara tala om hur det ser ut i motorsporten. Vi har det rätt bra i Sverige och vi är beredda att lägga stora pengar på vår hobby
Nördar har alltid funnits i alla olika hobby-grenar, men de utgör ändå en mycket liten del av alla, som utövar en hobby.
De flesta hobby-/amatörfotografer, alltså de som inte skall leva på sin fotografering, har en sansad syn på hur mycket det får kosta.
Halv miljon spänn. bara på fotoprylar, är väl ändå att ta i ……. inte frågan om man har råd, utan blir det mycket bättre bilder, - hur orkan man bära med sig, något av allt?
Har varit på många resor, nu senast, med en Sony A7 III/normalglugg 50 mm och Sony RX100 I, det är tillräckligt för mig, hatar en packning som tynger.
Ofta, möter jag hobby-/amatörfotografer med den minsta möjliga utrustning,
de senaste ca 5 åren, - med bara en mobilkamera, faktiskt den senaste tiden börjar även Apple IPhone 11 Pro bli vanlig.
Systemkameror blir ovanligare, hängande runt halsen, för varje år, överallt där jag har rest.
Men, som sagt, fritt att välja fotoutrustning, efter sitt eget behov och plånbok.