Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, men alla bilar bygger på samma princip. Är det kanske så att yrkesfotografer gillar DSLR kameror bättre än mätarsökarkameror?

Alla kameror bygger också på samma princip, men liknelsen var inte riktigt hundra kan jag tycka ändå. Det borde väl vara med typ man ser sällan en rolls royce köra rally. Men nej, yrkesfotografera verkar - av någon anledning - inte föredra mätsökare, utan spegelreflexer.

Visst, men alla bilar bygger på samma princip. Är det kanske så att yrkesfotografer gillar DSLR kameror bättre än mätarsökarkameror?

Hej igen,
du har fått ett antal svar på allt möjligt när det gäller att vara verksam som yrkesfotograf i dagens Svedala.
Jag förslår att du tar kontakt med en yrkesfotograf och frågar om du har möjliget och då oavlönad får följa denna yrkesfotograf under en tid. Det kan vara svårt att få till det så, för många vill idag göra just så.
MEN det kommer vill jag påstå förklara det mesta på ett rätt sätt detta med yrket fotograf.
Det finns tyvärr ett antal rykten i "fotorymden" som inte gäller och några som gäller så det bästa är nog för dig att göra på det sättet.
Din kunskap m.m vill jag inte ha synpunkter på . Den avgör du bara själv med lite "självkritik". Jag brukar skoja med mina fotovänner och säga: "Fotografering handlar väldigt ofta om 95% transpiration och 5% inspiration". Jag fungerar på ett sätt som fotograf andra på ett annat sätt. Det finns kanske ingen given sanning. För mig( och det gäller då bara mig) så är bilden och skapandet av den det viktiga, det är inte utrustningen som är viktigt. För på något sätt har mina 45 år lärt mig att jag kan nå fram till en bild med olika utrustning.
Det sista kommer det säkert att bli en "låååååång" tråd om, men det bjuder jag på.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se

Re: Koncentrera på bakgrunden först

Jag funderar på att sadla om till fotograf, så jag undrar hur jobbutsikterna ser ut på den svenska marknaden. Är det så bra betalt att man kan överleva på det? Jag är inte ute efter att bli rik, utan mer ha en stadig inkomst.

Ja det går att överleva som fotograf om man undviker krigszoner. Tyvärr så råkar ett antal fotografer riktigt illa ut varje år när de hamnar på fel ställe.

Jag får ibland frågan om jag vill jobba som fotograf, men då brukar jag svara med att jag inte vill äta potatis och löksoppa varje dag utan har ett "vanligt" jobb och fotograferar för skojs skull istället.

Med en pappa som var författare, en syster som håller på med film och annan syster som är skulptör så är jag medveten om utmaningarna att försörja inom konstnärliga yrken.

Om jag skulle hyra en fotograf för ett uppdrag inom jobbet skulle jag troligtvis vilja ha någon som har > 10 års erfarenhet som professionell fotograf. Som en annan föreslog är nog det bästa alternativet att gå som lärling under ett antal år och skapa sig kontakter och efter ett 10-tal år köra fullt ut på egen hand.

Svar ja det går att överleva som fotograf med att leva på det är en stor utmaning.

Att leva på foto går naturligtvis alldeles utmärkt. Precis som med alla yrken är det bra om man är duktig! Är man det och dessutom är lite säljinriktad i sin personlighet är det bara en tidsfråga innan det ramlar in beställningar.

Jag har fått en uppfattning från många inlägg här på FS att många krånglar till det för mycket i sökandet efter en udda bild eller effekt. Att jobba som fotograf mot t.ex reklambyråer (som jag gör) betyder att man inte alltid får utrymme för sina egna idéer och synpunkter. När byrån tar kontakt med fotografen är oftast redan hela kampanjen eller den grafiska profilen lagd av AD:n och då gäller det bara att följa den fastlagda planen. Visst utrymme för fotografens sätt att se det ges förstås ibland. Osexigt kanske, men det betalar i alla fall min hyra. Sina egna idéer kan man få utlopp för på annat sätt.

Enligt min mening är det viktigt att man kan serva kunden hela vägen, att man förstår hela processen i grafisk produktion. Vill kunden ha frilagda bilder med en fin skugga är det bra att kunna erbjuda det, annars måste de ofta ta in en retuschör vilket fördyrar och gör det osmidigare för kunden. Kan man dessutom erbjuda tryckanpassning och originalframställning för tryck är det ett stort plus.

Kontentan enligt min mening är att man behöver vara allsidig och duktig efter exponeringen. Photoshop verkar vara var mans egendom idag och många "kan" det programmet. På sin kammare när man gör vad man vill är allting bra, men när speciella krav från kunden kommer är det kanske inte så lätt alltid.

Bli bra i efterbehandlingen och få grepp om hela processen är mitt råd.

En fördel jag har som taxiförare att jag kommer i kontakt med många kunder och många företag. Om man lyckas få in ett visitkort i deras jackfickor så kanske man är på G snart.

Fast känns det inte lite fel att marknadsföra dig själv(och ditt företag) när du är på arbetstid för ett annat företag?

Vill gärna tillägga att vi lever i ett företagssamhälle och då måste man kunna få ta till vara på de chanser man får. Även om det kan anses vara "fel" att göra så.

Vill gärna tillägga att vi lever i ett företagssamhälle och då måste man kunna få ta till vara på de chanser man får. Även om det kan anses vara "fel" att göra så.

Du har inte publicerat en enda bild sedan du blev medlem på Fotosidan. Beror det på att du inte plåtar något eller på att du inte vill visa dina bilder?

Jag frågar därför att jag undrar lite över dina tankar på att bli yrkesfotograf.

Du har inte publicerat en enda bild sedan du blev medlem på Fotosidan. Beror det på att du inte plåtar något eller på att du inte vill visa dina bilder?

Jag frågar därför att jag undrar lite över dina tankar på att bli yrkesfotograf.

Det beror på att jag inte har haft tid att lägga upp något. Men jag kan lägga upp bilder som jag har plåtat med Olyn.

Det beror på att jag inte har haft tid att lägga upp något. Men jag kan lägga upp bilder som jag har plåtat med Olyn.

Jag tänkte mest på att man ofta vill visa sina bilder, och det går ofta hand i hand med fotandet.

Är man duktig, har bra kontakter och är en aktiv säljare kan man försörja sig som fotograf. Lätt är det dock inte.

Det kan jag inte påstå. Om man går varsamt fram och inte slänger upp visitkortet i ansiktet på dem så ser jag inget fel med det.

Alltså, jag har en timanställning inom foto vid sidan av mitt "riktiga" jobb. Ser det som en självklarhet att inte marknadsföra mig själv aktivt då någon annan betalar. Sen får jag en del uppdrag från detta men det är inget jag aktivt letar efter. Lika självklart är det att jag inte sitter och redigerar bilder på jobbet även om det vissa dagar inte är tokmkt att göra varenda minut. Jag vill behålla jobbet helt enkelt.

Jag tror inte dina taxikunder skulle uppskatta att bli uppvaktade med visitkort eller om det nu är kändisar, fotograferade.

Alltså, jag har en timanställning inom foto vid sidan av mitt "riktiga" jobb. Ser det som en självklarhet att inte marknadsföra mig själv aktivt då någon annan betalar. Sen får jag en del uppdrag från detta men det är inget jag aktivt letar efter. Lika självklart är det att jag inte sitter och redigerar bilder på jobbet även om det vissa dagar inte är tokmkt att göra varenda minut. Jag vill behålla jobbet helt enkelt.

Jag tror inte dina taxikunder skulle uppskatta att bli uppvaktade med visitkort eller om det nu är kändisar, fotograferade.

Jag har provisionslön, alltså sitter jag i taxin ungefär 6 timmar om dagen utan att få betalt. Då får nog jag göra vad jag vill på den tiden. Sen om det är företagskunder som sitter och pratar om pr-jobb och bildjobb så varför ska inte jag få nämna att jag fotar? Och att fotografera människor i bilen tänker jag inte göra eftersom det kan skada förtroendet för företaget. Men att prata med kunderna ska man få göra.

Sen om det är företagskunder som sitter och pratar om pr-jobb och bildjobb så varför ska inte jag få nämna att jag fotar? /../ Men att prata med kunderna ska man få göra.

Står det i ditt anställningsavtal att du inte får bedriva affärsverksamhet i taxin så har du svaret där.

Att du får prata med kunderna tror jag inte att någon ifrågasatt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar