Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är alla L-objektiv överlägsna mot ett utan L???

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom L-beteckningen dök upp på 80-talet så får man nog leta där och inte i senare forum eller böcker för att få reda på vad det betyder. Jag tror personligen att det beror på ovan nämnda AL-beteckning som de tog bort A på för att även gälla andra specialglas. Luxury låter helt enkelt för töntigt för att vara riktigt. Borde hetat PRO eller nåt istället i så fall

Kikade igenom min objektivbok från -81 men där stod inget, men jag är ganska säker på att det är Luxury.

Nu för tiden är det nog så att L står för det något fåniga "Luxury" enligt Canon själva, men jag tror inte det var så från början (med FD-objektiven). Har för mig att tolkningen då ofta var "Low dispersion" eller nåt i den stilen ...

Jag skrev nykonstruerade, inte nytillverkade ;) 70-200/4L (utan IS) har väl inte heller tätning om jag minns rätt.

Men då har vi ju rätt ut frågan "Är alla L-objektiv överlägsna mot ett utan L?", eftersom alla med L är Luxuryobjektiv :)

Vilket objektiv bland alla L tycker du/ni är det allra bästa då? Vad är bäst tycker DU, till tex studiofoto, macro, landskap??
Jag har som sagt mitt 24-70 & är nöjd med det, men allra bäst tycker jag att det fungerar i min lilla studio. Visst blir det fina bilder på annat också, men där tycker JAG att det objektivet fungerar som allra bäst. Vad har ni för åsikt om de olika objektiven i L serien.
Och nu struntar vi för vad L verkligen står för :0)

Tack alla för svaren jag fått hittills!!!
Självklart funderar jag på att samla fler L här hemma. Det är ju så klart därför jag undrar om detta.

Ok, det verkar stå för luxury men varför pratas det om efterkonstruktioner?

För att vissa inte kan erkänna att de skrev fel i början av tråden :) Och då säger man att Luxury är en efterkonstruktion :) och även att asfäriska linser innefattar alla sorters special glas som inte är asfäriska :)

Att TS-objektiven på 45 och 90 mm saknar den röda ringen trots att de har både asfäriska linser och UD-glas (och är synnerligen välbyggda), kanske beror på att de saknar vädertätning?

Tror för övrigt att många som köper L-gluggar gör det just för den röda ringens skull, snarare än behovet av byggkvalitet och optiska egenskaper ;)

De har inte UD glas. Tror inte de har asfäriska linser heller.

Det intressanta med tråden är just betydelsen av L:et. Det är först senaste året jag hört att det skulle stå för "Luxury", men jag har heller inte försökt gräva i vad det betyder tidigare. Anmärkningsvärt om det är en efterkonstruktion att kalla det för luxury, t o m när det tydligen definieras i flertalet böcker från Canons håll. Är det nån som har litet mer kött på benen kring denna definintion? Kanske någon som redan för tio år sedan hade koll på vad L:et stod för?
hälsningar
/Daniel

Ja det stod för Luxury även för 10 år sen. Enligt Canons böcker och brochyrer

Vilket objektiv bland alla L tycker du/ni är det allra bästa då? Vad är bäst tycker DU, till tex studiofoto, macro, landskap??
Jag har som sagt mitt 24-70 & är nöjd med det, men allra bäst tycker jag att det fungerar i min lilla studio. Visst blir det fina bilder på annat också, men där tycker JAG att det objektivet fungerar som allra bäst. Vad har ni för åsikt om de olika objektiven i L serien.
Och nu struntar vi för vad L verkligen står för :0)

Tack alla för svaren jag fått hittills!!!
Självklart funderar jag på att samla fler L här hemma. Det är ju så klart därför jag undrar om detta.

24-70an är garenterat den bästa zoomen canon tillverkat. men skulle påstå att 24mm markII och 35mm är av dom bästa linserna dom tillverkat. 50mm 1,2 är jäkligt fin, men tycker inte är i klass med de först nämnda.

För en fotojournalist är gedigenheten och tätningarna välkomna som L hämtar med sej. Dom tål förvånansvärt mycket stryk. Men en genomgående superkvalitet i optisk väg upplever jag inte. 16-35an t.ex är förkastlig som lins tycker jag, markII gjorde den väl lite bättre men inget jag skulle sätta pengarna på.

Det känns som boomen för L linser bland amatörfotografer kom med 5D? har jag helt fel? man sålde den med 24-105 i kit o snart dög det inte med annat än L linser fast ingen visste varför. vädertätningen och konstruktionen på 5D var så kass att man inte kunde ta med sej paketet någonstans där det behövs L glugg för kameran zippar långt innan dess. Och som sagt finns det många användbara gluggar för ett betydligt lägre pris.

ANNONS