Annons

Är alla L-objektiv överlägsna mot ett utan L???

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket objektiv bland alla L tycker du/ni är det allra bästa då?

Av mina L-objektiv tycker jag bäst om EF 100mm f/2.8L IS USM Macro. Det är roligast att använda, men jag vet inte om det optiskt är bättre än mitt andra L-objektiv med fast brännvidd, EF 200mm f/2.8L USM. Övriga är zoomar, så de är förmodligen sämre.

Bättre än EF 70-200mm f/2.8L IS USM II?

Hur man nu gör en vettig jämförelse mellan dem.

Ja mark IIan är ju faktiskt bra, så det kan nog faktiskt vara att den är bättre. man måste nog bara köra med båda en längre tid och göra en empirisk forskning :)

För mej är 70-200an bara i så lite användning att jag inte skaffat markII. det e bara en del sport jag plåtar med den och nuförtiden blir det ganska lite av det.

Få hör talas om Lucky Goldstar idag trots att deras platt-TVs och telefoner finns överallt i form av LG. Tror nog L/Luxury balanseras ganska väl av kompetent marketingfolk på Canon som uppfattat töntfaktorn som beteckningen kan få i väst om den drivs för hårt.

För att svara på grundfrågan "Är alla L-objektiv bättre än objektiv utan L"

Nej

Ta EF-S 17-55 tex, SJUKT bra glugg som lika gärna hade kunnat vara en L glugg! Såg några andra exempel här i tråden också. Men generelt sett så får man va man betalar för när man köper en L glugg, mycket för pengarna, sen är de mycket pengar också tyvärr :)

För att svara på grundfrågan "Är alla L-objektiv bättre än objektiv utan L"

Nej

Ta EF-S 17-55 tex, SJUKT bra glugg som lika gärna hade kunnat vara en L glugg! Såg några andra exempel här i tråden också. Men generelt sett så får man va man betalar för när man köper en L glugg, mycket för pengarna, sen är de mycket pengar också tyvärr :)
Bortsett från att 17-55 suger i sig damm och har en byggkvalité som inte passar in i L överhuvudtaget. Dess fördelar är dock skärpa, smidighet och autofokushastighet.

Mjo fast byggkvaliten e de inget fel på, den enda skillnaden e la bara att den inte har ett metallrör :)

Smiter emellan med en fråga

Det ska finnas en sida där man kan få fram skärpedjupet vid olika bländare och olika brännvidder.
Men jag har glömt bort vad den heter...

Tacksam för svar

Mbh:// Johnny

Smiter emellan med en fråga

Det ska finnas en sida där man kan få fram skärpedjupet vid olika bländare och olika brännvidder.
Men jag har glömt bort vad den heter och bättre på alla sätt och vis...

Tacksam för svar

Mbh:// Johnny

Du tänker nog på dofmaster (.com).

Har du en iPhone kan jag däremot rekommendera DOF Plus, då är den alltid med i brallan och bättre på alla sätt och vis.... (kostar som en billig glass)

ANNONS