Annons

Är alla L-objektiv överlägsna mot ett utan L???

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara hålla med. Men med två olika omfång, tror att båda är bäst i sin klass.
(Om man har fått ett bra 24-70).

Absolut. Jag baxnade när jag först fick mitt 24-70. I mitt tycke ett mycket bättre objektiv än 24-105, även om jag skulle uppskatta IS på 24-70.
När jag sen fick mitt 70-200mk2 kan man ju inte låta bli att testa dom sida vid sida på 70mm. Bara för att.
Skillnaden är inte enorm, men klart uppenbar, till 70-200:s fördel.
För brännvidderna 24-200 på canon kan man nog inte köpa bättre zoom-glas. Om jag inte missat nåt.

Nja, inte egentligen, men nu när jag fått glass i mej så störs jag inte mer så mycket av L debatten :)

Det intressanta med "L-debatten" är att den berör så starkt.
Jag tror att det beror på att många har svårt att se en logik i att en objektivserie kallas "Luxury" när den kanske snarer borde kallas "tillförlitlig" eller något annat mer praktiskt.
Vi människor behöver få ordning på saker och ting. Vi vill att det ska sitta ihop rent logiskt i våra huvuden.

När det gäller glass så betecknar nog L att det är Light :)

Petter ...

L på Canons objektiv kan nog ofta tolkas som Large också. En del borde nog benämnas XL istället.

Många har vittnat om L-gluggarnad förträffliga byggkvalitet. Just nu har jag och min kollega en kartong med objektiv som väntar på service och reparation. Den innehåller:
2 st 50 mm 1,2 L, 1. 200 mm L, 1 100 mm macro L,1 24-70 L.
Båda 50 gluggarna har en lös framdel som dock fastnar när skärpan ställs på oändligt!?
För övrigt är jag mycket nöjd med mina andra L-sklingar.

ANNONS