One week with D800
Ett litet utlåtande ifrån mig. Jag har lyckats att ha min D800 i över en vecka nu. Det är ganska roligt att så många skriver om kameran fast aldrig ha rört den. Bara som en liten notis: jag är även en D3s användare....
Nu kanske jag får nikon på mig
D800 är inte en gatufotograf kamera. Det är en arkitektur och natur och sist men inte minst en kamera som skall användas vid modell jobb.
Färgåtergivningen är helt fantastisk ! Kameran är lätt att jobba med och är hyfsat snabb. Inte lika snabb som D3s.
Plastlocket som skall skydda displayen är samma kvalitet som till D90 = jag har redan lyckats repa det och jag har varit riktigt försiktig.
Nu kommer riktiga tråkiga biten i det hela. Antagligen kommer det mycket frågor på detta.
2 objektiv har jag testat med kameran,*
35 mm F1.4 och 14 - 24 F2.8
14 - 24 har nästan suttit på hela tiden. Jag drar upp till 4000 meters höjd för att fota alptopparna i rätt ljus. Nu snackar vi högt!!! Jag låter det objektivet vara på hela tiden.
För att få rätt detaljer osv osv, sätter jag in F22 och drar iväg några snygga bilder. Kollar lite snabbt på bilderna. Sensor spots !!!!!!!!!! Jag håller på att dö! Kändes som man ramlade ner dom där 4000 meterna väldigt fort.*
Drar snabbt ner till F13 och testar igen.. Samma !!
Och enda ner till F9 och det är fortfarande kvar.
Jag vet inte riktigt om det har med lufttrycket att göra ?
Fläckarna är inte exakt runda. Kan det vara att det är fabriks grej ?
Jag kan lägga upp en test bild sen i natt. Eller imorgon bitti.
Övrigt.
Köp kameran ! + minnes kort. Du kommer bli nöjd.