Annons

Nikon D4x-rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensortillverkning i all ära, men kan ni inte skapa er egen tråd för dessa diskussioner?

Återgår gärna till D4x diskussionen och vad som motiverar 40.000 extra för en D800 med batterigrepp? ;-)

Jämför D3s och D700. 54990 kr kostade min D3s när den kom (november 2009) medan en D700 då kunde köpas för drygt 20000 kr. Samma 12 MP men förbättrad sensor, bättre ergonomi, bättre bildkvalitet på höga ISO, högre bps, betydligt bättre buffert, förbättrad AF, slutare testad för 300000 exponingar mot 150000 för D700 osv.

Skillnaden mellan en D800(E) och en D4X torde vara ännu större. En D800E ligger på drygt 25000 kr idag och en D4x i november 2013 för 64990 kr kunde därmed vara motiverad om uppgraderingen i hus, bildkvalitet, funktioner, prestanda och hållbarhet är än mer uttalad än för D3s vs D700.

En D4x med 6 bps i FX, 7 bps i 1.2x crop och 8 bps i DX läget kan i mångt och mycket ses som en lyckad kombination av en D4 och en DX D400 i fråga om räckvidd, bildkvalitet och prestanda.

Mot en D4x talar det höga priset och att många kan se premiumkostnaden men inte premiumnyttan. Å andra sidan kan Nikon mycket väl lansera en sådan nicheprodukt med förväntad försäljning i små volymer precis som man tagit fram objektivet 800/5,6 VR för priset av 150000 kr.

Återgår gärna till D4x diskussionen och vad som motiverar 40.000 extra för en D800 med batterigrepp? ;-)

- WT-5-sändaren (Scanpix valde att inte skaffa D800 till sina fotografer för att man var tvungen att använda gamla WT-4. Nu har det visserligen kommit en klumpig adapter, men ändå)
- Tåligare slutare
- Tåligare kamerahus
- Samma form och hantering som D4
- Samma batteri som D4
- Ethernet-kontakt

Kort sagt en mängd saker som underlättar livet för yrkesfotografen som handlar för oskattade pengar.

- WT-5-sändaren (Scanpix valde att inte skaffa D800 till sina fotografer för att man var tvungen att använda gamla WT-4. Nu har det visserligen kommit en klumpig adapter, men ändå)
- Tåligare slutare
- Tåligare kamerahus
- Samma form och hantering som D4
- Samma batteri som D4
- Ethernet-kontakt

Kort sagt en mängd saker som underlättar livet för yrkesfotografen som handlar för oskattade pengar.

Exakt. Precis som Magnus skriver så är D800 helt diskad för snabba nyhetsjobb. Jobbar men med D4/WT5 kombon så lovar jag att du aldrig mer vill fippla med en föråldrad WT4 med dess sladdar som skall kopplas in i kameran. Kan mycket väl tänka mig en D4x för bl a sändarens skull. Tycker också att D800 är lite vek. Samt de andra argumenten Magnus radade upp. Största anledningen till bytet från D3s/D3x till D4/D800 var faktiskt sändaren för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar