Annons

Äntligen Nikon D800

Min D800 af fungerar utmärkt med 85 1,4g o 14-24 samt samt 24-70, nu har jag visserligen inte kört så mycket med den men hittills inga problem. Det enda jag inte gillar med D800 är greppet jag tycker det fortfarande är väldigt kort/kantigt för fingrarna, tycker att 5D mark 3 ligger klart bättre i handen. Men jag ska nog hitta mer negativa saker ;-)

Tack Ove och grevture för era kommentarer hoppas ni har rätt. Som mk3 ägare är man lite nojig när det gäller autofokus :-D
 
Tack Ove och grevture för era kommentarer hoppas ni har rätt. Som mk3 ägare är man lite nojig när det gäller autofokus :-D

Ingen tillverkare har helt klarat sig undan tabbar när det gäller AF, i det stora hela är det snarare anmärkningsvärt hur sällan de gör bort sig.

I fallet D800 kan det ju mycket väl finnas exemplar av kameror där något gått snett (som en av trådarna du länkade till tydde på). Men generellt har ju D800 ett AF-system som av allt att döma verkar vara en finslipning av 51-punkterssystem det som sitter i D3, D700, D3x och D3s, plus att en lite långsammare version av det sitter i D300 och D300s. Kort sagt ett i grunden mycket beprövat system. Det dessutom i en jämförelsevis långsam kamera. Så bortsett från rena tillverkningsmissar och eventuella inkörningsproblem så skulle jag bli mycket förvånad om det finsn några mer påtagliga AF-problem hos D800.

Sedan tror jag vi kommer att se trådar och inlägg där det klagas på fram- och bakfokus och där nog huvudproblemet (som så ofta i sådana diskussioner) är en blandning av små justeringsbehov i kamerorna och missar i handhavandet. I fallet D800 dessutom förstärkt genom att man med högre upplösning tydligare kan se små fokusfel som man tidigare skulle missat (t.ex. i en D700).

Det blev ju initialt mycket diskussion kring fokus med D7000 där det - som vanligt - verkar ha varit en blandning av feljusterade objektiv, enstaka felaktiga kameror, en hel del överdriva förväntningar på precisionen hos autofokus (i synnerhet på stora bländaröppningar), rena handhavandefel och att D7000 ger en rätt stark förstoring jämfört med äldre kameror.
 
I väntan på Godot är en helt galen och absurd teaterpjäs skriven för 60 år sedan av Samuel Beckett. Den handlar om allt och inget. Så här står det på Stadsteaterns hemsida:

En kväll vid en öde landsväg. Ett träd. Två medelålders herrar i plommonstop väntar på någon vid namn Godot. De vet inte om de är på rätt plats eller ens om det är rätt dag. Men bara de får träffa Godot så kommer allt att bli bra.
Gogo och Didi, som herrarna kallas, fördriver tiden med att titta på trädet, skälla ut varandra, äta morötter, titta på månen, skratta och gråta. När Pozzo och hans slav Lucky dyker upp blir alla som galna och faller till slut ihop i en hög. Men snart är Gogo och Didi ensamma igen. De väntar. I morgon kommer nog Godot. I morgon blir nog allting bra.


Vet inte varför jag kom att tänka på I väntan på d80... förlåt Godot. Tar det många månader tror ni?
Anders W
 
Först tar det evigheter för Nikon att få ut kameran, vilket dom fortfarande inte har lyckats med, sen är det en massa småfel på den som af problem, grönt tint på skärmen, kameror som slår av sig, kameror som tar 20 sekunder på sig att visa bilden på displayen mm. Det går bra för nikon nu! Själv uppskattar man dom fiiiiina sakerna här i livet. Sitter här och smeker min underbara felfria 5D3, en iskall heineken står på bordet och väntar på mig och kärringen är inte hemma! Det kan inte bli bättre grabbar! Skål.
 
Ingen tillverkare har helt klarat sig undan tabbar när det gäller AF, i det stora hela är det snarare anmärkningsvärt hur sällan de gör bort sig.

I fallet D800 kan det ju mycket väl finnas exemplar av kameror där något gått snett (som en av trådarna du länkade till tydde på). Men generellt har ju D800 ett AF-system som av allt att döma verkar vara en finslipning av 51-punkterssystem det som sitter i D3, D700, D3x och D3s, plus att en lite långsammare version av det sitter i D300 och D300s. Kort sagt ett i grunden mycket beprövat system. Det dessutom i en jämförelsevis långsam kamera. Så bortsett från rena tillverkningsmissar och eventuella inkörningsproblem så skulle jag bli mycket förvånad om det finsn några mer påtagliga AF-problem hos D800.

Sedan tror jag vi kommer att se trådar och inlägg där det klagas på fram- och bakfokus och där nog huvudproblemet (som så ofta i sådana diskussioner) är en blandning av små justeringsbehov i kamerorna och missar i handhavandet. I fallet D800 dessutom förstärkt genom att man med högre upplösning tydligare kan se små fokusfel som man tidigare skulle missat (t.ex. i en D700).

Det blev ju initialt mycket diskussion kring fokus med D7000 där det - som vanligt - verkar ha varit en blandning av feljusterade objektiv, enstaka felaktiga kameror, en hel del överdriva förväntningar på precisionen hos autofokus (i synnerhet på stora bländaröppningar), rena handhavandefel och att D7000 ger en rätt stark förstoring jämfört med äldre kameror.

Det är sant. AF för 1d3 var helt ny då den kom D800 af är faktiskt en mindre evolution av den tidigare beprövade tekniken så den kan ju faktiskt tala för att det är problem med enstaka kameror från möjligen samma batch. Sedan tror jag också att alla typer av problem med tekniken syns så mycket mer med 36 mp. Man får träna på tekniken för att få ut alla detaljer i 36 mp monstret hihi.
 
Jaha, då var det dags igen! Du låter en kränkande kommentar stå kvar "orensad", men rensar bort min replik som fördömer den kommentaren. Då kan jag bara tolka det som om mitt svar som du nu raderat är oacceptabelt medan inlägget jag kritiserade är acceptabelt.
Du övertolkar och har missuppfattat saken. Ditt inlägg var off topic. Det andra var ett personangrepp som jag missade och som ingen anmält.

Här är inlägget jag kritiserade och som inte är rensat, men mitt svar som sannerligen i akt och mening just ropade på moderering av inlägget är borta.

Om du vill ha moderering får du anmäla. Vi kan inte sitta och lusläsa allt som skrivs. Med din metod blir personangreppet vara tydligare. Bättre att anmäla så det blir raderat.
 
Du övertolkar och har missuppfattat saken. Ditt inlägg var off topic. Det andra var ett personangrepp som jag missade och som ingen anmält.



Om du vill ha moderering får du anmäla. Vi kan inte sitta och lusläsa allt som skrivs. Med din metod blir personangreppet vara tydligare. Bättre att anmäla så det blir raderat.

Jag efterlyser en aning mer konsekvent moderering. I andra trådar har betydligt värre personangrepp fått stå kvar och tom hot om fysiskt våld trots anmälan till moderator.

För att vara tydlig: Ovan radering tycker jag var rätt.
 
En intressant genomgång av D800

En mycket respekterad skribent på Dpreview (jo, det finns sådana där :) har bytt från Canon till Nikon D800 och kommer med många intressanta synpunkter på saker han gillar och inte gillar. En lång text, och på engelska, men mycket läsvärd:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=41125140

Bland annat en mycket bra lista på saker som Canon och/eller Nikon borde fixa respektive lära sig av varandra.
 
Idag fick det bli inköp av en begagnad D700 att leka med under den långa väntan på D800.

Vilket lyft att gå från D90 till D700. Hoppas på samma "wow"-känsla av att gå från D700 till D800.
 
K
Idag fick det bli inköp av en begagnad D700 att leka med under den långa väntan på D800.

Vilket lyft att gå från D90 till D700. Hoppas på samma "wow"-känsla av att gå från D700 till D800.

Tror i ärlighetens namn att lyftet från D90 till D700 är större än från D700 till D800. Känslan man får av FF första gången med sökarbild, gedignare hus och bättre hantering, plus förbättringen av det allmänna bildresultatet är oslagbar.
 
One week with D800

Ett litet utlåtande ifrån mig. Jag har lyckats att ha min D800 i över en vecka nu. Det är ganska roligt att så många skriver om kameran fast aldrig ha rört den. Bara som en liten notis: jag är även en D3s användare....

Nu kanske jag får nikon på mig :)

D800 är inte en gatufotograf kamera. Det är en arkitektur och natur och sist men inte minst en kamera som skall användas vid modell jobb.

Färgåtergivningen är helt fantastisk ! Kameran är lätt att jobba med och är hyfsat snabb. Inte lika snabb som D3s.

Plastlocket som skall skydda displayen är samma kvalitet som till D90 = jag har redan lyckats repa det och jag har varit riktigt försiktig.

Nu kommer riktiga tråkiga biten i det hela. Antagligen kommer det mycket frågor på detta.

2 objektiv har jag testat med kameran,*
35 mm F1.4 och 14 - 24 F2.8

14 - 24 har nästan suttit på hela tiden. Jag drar upp till 4000 meters höjd för att fota alptopparna i rätt ljus. Nu snackar vi högt!!! Jag låter det objektivet vara på hela tiden.

För att få rätt detaljer osv osv, sätter jag in F22 och drar iväg några snygga bilder. Kollar lite snabbt på bilderna. Sensor spots !!!!!!!!!! Jag håller på att dö! Kändes som man ramlade ner dom där 4000 meterna väldigt fort.*

Drar snabbt ner till F13 och testar igen.. Samma !!
Och enda ner till F9 och det är fortfarande kvar.

Jag vet inte riktigt om det har med lufttrycket att göra ?
Fläckarna är inte exakt runda. Kan det vara att det är fabriks grej ?


Jag kan lägga upp en test bild sen i natt. Eller imorgon bitti.

Övrigt.
Köp kameran ! + minnes kort. Du kommer bli nöjd.
 
Moderatorn här på Fotosidan tar bort allt som han tycker inte hör hemma bland foto intresserade människor och lever ett liv i en bubbla av sina egna intressen så inte är det mycket som passar här enligt honom. Känner att det spelar ingen roll längre vad man skriver för det försvinner fast man inte kränkt folk eller varit elak usch !

Fortsätt så och du minskar mängden av inlägg och debatten tystnar.
/LEE
 
Varför tycker du inte att D800 fungerar för gatufoto? Jag använder Canon 5D Mark Ii för det och D800 skulle vara ännu bättre för det i mina ögon.
 
One week with D800

Ett litet utlåtande ifrån mig. Jag har lyckats att ha min D800 i över en vecka nu. Det är ganska roligt att så många skriver om kameran fast aldrig ha rört den. Bara som en liten notis: jag är även en D3s användare....

Nu kanske jag får nikon på mig :)

D800 är inte en gatufotograf kamera. Det är en arkitektur och natur och sist men inte minst en kamera som skall användas vid modell jobb.

Färgåtergivningen är helt fantastisk ! Kameran är lätt att jobba med och är hyfsat snabb. Inte lika snabb som D3s.

Plastlocket som skall skydda displayen är samma kvalitet som till D90 = jag har redan lyckats repa det och jag har varit riktigt försiktig.

Nu kommer riktiga tråkiga biten i det hela. Antagligen kommer det mycket frågor på detta.

2 objektiv har jag testat med kameran,*
35 mm F1.4 och 14 - 24 F2.8

14 - 24 har nästan suttit på hela tiden. Jag drar upp till 4000 meters höjd för att fota alptopparna i rätt ljus. Nu snackar vi högt!!! Jag låter det objektivet vara på hela tiden.

För att få rätt detaljer osv osv, sätter jag in F22 och drar iväg några snygga bilder. Kollar lite snabbt på bilderna. Sensor spots !!!!!!!!!! Jag håller på att dö! Kändes som man ramlade ner dom där 4000 meterna väldigt fort.*

Drar snabbt ner till F13 och testar igen.. Samma !!
Och enda ner till F9 och det är fortfarande kvar.

Jag vet inte riktigt om det har med lufttrycket att göra ?
Fläckarna är inte exakt runda. Kan det vara att det är fabriks grej ?


Jag kan lägga upp en test bild sen i natt. Eller imorgon bitti.

Övrigt.
Köp kameran ! + minnes kort. Du kommer bli nöjd.

Jag har sett sensorskräp i från frabrik och det som skiljer det från vanligt damm är just att skräpet varit orunt, flagor?, och ibland även ovanligt stort.

Att höjden skulle ha med det att göra...nja...tvärtom, renare luft är svår att hitta i Europa.

Jag är lite extra nyfiken på just detta exemplar då det var det som hade mitt namn på sig innan det hittade ett bättre (mer behövande) hem.

Upp med testbilder!, jag har uppgraderat LR, PS och Capture NX och är mkt intresserad av dynamiken i praktiken. Kan den verkligen vara så bra som sägs?

Du har en rätt bra kombo där, mörkrets mästare D3s för gatan och action, D800 för finliret.
 
Jag har sett sensorskräp i från frabrik och det som skiljer det från vanligt damm är just att skräpet varit orunt, flagor?, och ibland även ovanligt stort.

Fick du bort det med sensorrengöring (vilket inte är något jag själv skulle våga prova) eller var du tvungen att lämna in den för garantirep?
 
Jag tror att man ska vänta ett år med att köpa D800, hoppa över första batchen och invänta nya FW uppdateringar. Denna kamera verkar många ha stora problem med! Japan photo Sveavägen fick ett ett ex som stängde av sig så den åkte tillbaka till nikon. Det är en halvklar produkt och inte likt nikon att ha en sån låg kvalitétskontroll innan release. Mycket så kallade "issues" för tillfället.
 
Fröderberg : jag är van att ta en snabb serie, det klar inte D800. Skall man ta enstaka bilder då kan det fungera. Gatufoto behöver heller inte 36 megapixlar.

Sensor rengöringen är som standard på, vid start och avstängning. Körde även manuellt. Fungerade inte.

Ola, du får NEF bilderna sen :)

Jag kan skriva ner lite mer sen på planet.
3D funktionen ( autofokus ) fungerade riktigt bra !

Har ni frågor så kan jag besvara dom här.
 
Fick du bort det med sensorrengöring (vilket inte är något jag själv skulle våga prova) eller var du tvungen att lämna in den för garantirep?

Vanlig sensorrengöring i affär, jag en av de få som aldrig gör ren sensorn själv.

Och när det varit andras kameror, vet ej men jag har aldrig hört att det skulle varit svårare att få bort än vanligt damm.
 
Roligt att du tycker om färgerna. De är identiska med D7000.

Fläckarna (om de inte är runda) kan ju vara oljestänk i en ny kamera. Jag hade nog sett till att få det kollat ordentligt, av någon som kan inspektera med 20x lupp och rätt belysning.

Jag anser själv att D800 är idealisk för gatufoto, liksom då D7000 och de andra kamerorna som delar "samma sensorbas". Det finns få tillfällen då man mer behöver DR för att hålla in hela bilden än vid dag- och kvällsfotografering i stadsmiljö. Jobbar man i studio behöver man i stort sett bara upplösningen, då har man ju koll på ljuset. Vill man ha "mer DR" är det ju bara att justera lite i ljusuppställningen så att man får mer upplättning. Denna kan man sedan dra ner sen igen, med alla de brusfördelar detta ger. Så arbetar de flesta MF-fotografer, eftersom de är tvungna till det (de flesta MF-bakstycken har inte speciellt imponerande DR).

(jag rengör normalt sett sensorer själv, men olja kan ju vara värt att kolla upp. Det är mycket svårare än att ta bort vanligt damm)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.