Annons

Äntligen Nikon D800

Ja set har ni rätt i... :)

Står bland de första i kön hos webbhallen men de verkar inte ha fått in ett enda exemplar sedan release. Dumt att jag skulle snåla och spara in en hel 1000 men får istället väntalänge.
 
Jag fick nej i mail och telefon, de kunde inte stå för priset på vara som de inte hade i lager sade de då.

Hei og takk for informasjon! Jeg informerte våre japanere på nett og butikk i går på sent ettermiddag om kampagnen, vet ikke når du spurte og hvilken butikk det handlet, men siden butikkene ikke åpner før kl 10:00 idag er det mulig at den ene eller andre ikke får beskjedd før de er på jobb i dag. I såfall beklager jeg den informasjon som du fikk.

Jeg kan bekrefter at de som bestiller får det til den pris. Leveringsdato er som sagt ikke bekjennt per i dag og det gjelder hele bransjen, ikke bare oss. Og ja, tar det virkelig til sommer eller jul og har prisen sunket ytterlige til denne tidspunkt, så gjelder der selvfølgelig den nye lavere pris :)

Håper at alt er tydelig nå, alle i JP har fått beskjed om det, det var bare litt hastesak for å får kampagnen ut før påske dagene (i Norge er det påske i dag allerede og alt er stengt)

Stephan
 
Hei og takk for informasjon! Jeg informerte våre japanere på nett og butikk i går på sent ettermiddag om kampagnen, vet ikke når du spurte og hvilken butikk det handlet, men siden butikkene ikke åpner før kl 10:00 idag er det mulig at den ene eller andre ikke får beskjedd før de er på jobb i dag. I såfall beklager jeg den informasjon som du fikk.

Jeg kan bekrefter at de som bestiller får det til den pris. Leveringsdato er som sagt ikke bekjennt per i dag og det gjelder hele bransjen, ikke bare oss. Og ja, tar det virkelig til sommer eller jul og har prisen sunket ytterlige til denne tidspunkt, så gjelder der selvfølgelig den nye lavere pris :)

Håper at alt er tydelig nå, alle i JP har fått beskjed om det, det var bare litt hastesak for å får kampagnen ut før påske dagene (i Norge er det påske i dag allerede og alt er stengt)

Stephan

Reklam eller inte, informativt, dessutom befriande med att slippa dessa skitsnackstrådar om handlare vi sett några gånger, (desutom med det det gäller frånvarande) nu har Stephan klargjort vad som gäller och är nu upp till bevis att det stämmer,. Dvs att JP kan leverera kameran till ett bättre pris samtidigt som de andra. Har lagt en order på en D800E Vet naturligtvis inte när den kommer att levereras men om den inte har kommit när kameran blivit lagervara hos andra stora handlare Kameradoktorn Scandinavian, Cyberphoto osv då är jag besviken och då kommer Stephan få höra det.
Hoppas och tror, men det är min spekulation att D800E kommer att levereras lite kvickare då volymerna på den bör vara mindre och produktionslinan för D800 redan intrimmad, och E modellen bara är en mindre modifiering.
 
Hei og takk for informasjon! Jeg informerte våre japanere på nett og butikk i går på sent ettermiddag om kampagnen, vet ikke når du spurte og hvilken butikk det handlet, men siden butikkene ikke åpner før kl 10:00 idag er det mulig at den ene eller andre ikke får beskjedd før de er på jobb i dag. I såfall beklager jeg den informasjon som du fikk.

Jeg kan bekrefter at de som bestiller får det til den pris. Leveringsdato er som sagt ikke bekjennt per i dag og det gjelder hele bransjen, ikke bare oss. Og ja, tar det virkelig til sommer eller jul og har prisen sunket ytterlige til denne tidspunkt, så gjelder der selvfølgelig den nye lavere pris :)

Håper at alt er tydelig nå, alle i JP har fått beskjed om det, det var bare litt hastesak for å får kampagnen ut før påske dagene (i Norge er det påske i dag allerede og alt er stengt)

Stephan

Det var butiken på Sveavägen och flera år sedan så några öppentider eller dagar hit eller dit eller prisjusteringar kommer knappast hjälpa nu :)
 
Webhallen har ett 20-tal bokningar och jag är bland de 10 första (de ville inte säga exakt..?)

Webhallen har inte fått in en enda D800 ännu.
 
Ja set har ni rätt i... :)

Står bland de första i kön hos webbhallen men de verkar inte ha fått in ett enda exemplar sedan release. Dumt att jag skulle snåla och spara in en hel 1000 men får istället väntalänge.

Vilket datum beställde du därifrån?
Jag beställde den 19 Februari och ska ha rätt bra plats i kön sa dom
//Tobbe
 
Webhallen har ett 20-tal bokningar och jag är bland de 10 första (de ville inte säga exakt..?)

Webhallen har inte fått in en enda D800 ännu.

Och lär nog inte få det heller !
Det samma gällde för mig när D300 släpptes. Var då högt upp på väntelistan, men hörde aldrig av dom. Fick heller inget besked når jag ringde.
 
Vilken "kunskap" hänvisar du då till?

Den egenkära "kunskap" man får av aldrig någonsin jämföra något under rättvisande förhållanden? En total avsaknad av självinsikt som alltid resulterar i att "märket JAG har köpt är alltid bäst på allt!!!"? En "kunskap" som till 100% baseras på en personlig åsikt man skaffat sig genom att se på världen genom starkt färgade glasögon, i stället för att se verkligheten som den är?

För din information kan jag berätta att det för första gången kommer säljas 1 miljard smartphones per år ganska snart (2014?). Det säljs kanske 10.000st WT-5. Räknat på ren produktionsekonomisk förutsättning SKA en WT5 vara ca 10-50ggr dyrare för sitt innehåll än vad en mångmiljonsäljande produkt ska vara, om företaget vill överleva. Varför ska de sälja en produkt de förlorar pengar på?

Vad det gäller DPR kan jag hålla med dig, räknat på ett genomsnitt. Men där finns också enskilda personer där som bara i sig själva har mer kunskap om sitt speciella område än vad hela FS har sammanlagt om samma sak, alla medlemmar inräknat. Personer som t.ex Eric Fossum mfl. Eller vissa andra, som faktiskt arbetar på riktigt inom kamerautveckling och med bildarbetningsmjukvara, till skillnad från alla "proffstyckare" här på FS på som styvnackat vägrar se utanför sin egen lilla begränsade bubbla av "verklighet".

Är det ankdamm någonstans så är det det här.
 
Inte fokusproblem igen...

Nu blir jag nervös. Jag är en ägare av 1d Mk III idag och har gått igenom en gång hur det känns att köpa sin drömkamera för att sedan det första man gör lämna in den för fokuseringsproblem.

Nu när jag bestämt mig för att byta system av olika anledningar till D800 så börjar trådar som dessa dyka upp:

Update on D800 AF issues

och

D800 AF - low contrast subjects (e.g. clouds)

Är detta något som ni som fått era D800:eek:r stött på? Har ingen lust att göra samma resa igen med Nikon. Pust..
 
Nu blir jag nervös. Jag är en ägare av 1d Mk III idag och har gått igenom en gång hur det känns att köpa sin drömkamera för att sedan det första man gör lämna in den för fokuseringsproblem.

Nu när jag bestämt mig för att byta system av olika anledningar till D800 så börjar trådar som dessa dyka upp:

Update on D800 AF issues

och

D800 AF - low contrast subjects (e.g. clouds)

Är detta något som ni som fått era D800:eek:r stött på? Har ingen lust att göra samma resa igen med Nikon. Pust..

Hej!

Nu har jag i stort sett bara kört D800 under en kort stund, med 24-70 och 70-200 under en handbollsmatch, och det var inga problem - och jag är rätt petig med AF ... Fröderberg körde ju D800 (den jag lånade en stund) i en vecka och har i alla fall hittills inte uttryckt något påtagligt missnöje med AF. En kompis och van fågelfotograf fick sin D800 i måndags och har redan använt den flitigt (fåglar) och verkar hittills mycket nöjd med AF.

Jag har ju kört D4 i tio dagar (som har samma AF-system) och tagit runt 4000 bilder med den - volleyboll, handboll, scenbilder, nattbilder, fågelfoto osv ... Fungerade klockrent.

Det verkar finnas en bunt med D800 någonstans ute i världen där möjligen har monterat AF-sensorerna fel på ena sidan (den ena tråden du länkar till), men det kan även vara objektivrelaterat - vidvinklar, stora bländaröppningar och AF är redan i sig självt en bökig kombination. Den andre tråden var ju någon som körde singelpunktsfokus på moln och tyckte det fungerade dåligt ... Hrm :)

Man skall aldrig säga aldrig, men hittills har jag inte sett något runt om i forumen som verkar oroande på allvar (annat än att det är långa köer på kameran).
 
Hmmm, min telefon har blåtand, Wifi och hotspot, för småpengar gämfört med vad en D800 kostar........
Nikon WT-4/5 kostar mer än någon av de telefoner jag köpt fastän jag oftast ligger i framkant på det området.

Nikon D3X kritiserade jag priset på här och fick en hel del skit för, 24 mp var ju VÄLDIGT DYRT att producera samtidigt som Sony gjorde det samma för kaffepengar....... D800ans 36 mp borde ju med samma resonemang som vissa här hade då kosta ~136 0000 kr!

En arrogant skitstövel från detta forumet har förpassats till Meckat för alla idioter - DP-Review, om ett par till förpassas dit kanske vi kan få tillbaka alla de normala och kunniga människor som tröttnat på Fotosidans infantila forum???
Här fanns en mkt. stor kunskap att ta tillvara på tidigare, och en stor kunskapsbas att fråga ur innan ett par idioter jagade allt angagemang ur dem med arroganta kommentarer.

Har du hört talas om marknads ekonomi?
När D3x kom så kostade även canons prohus runt 65-70000 kr så den var inte speciellt dyr vid den tidpunkten. Men om du jämförde med canons 5D mark 2 o bara jämförde pixlar så var den dyr för dom som inte behövde det som skiljer dom åt. Priserna på prohusen kommer sjunka ännu mer o det pga av två tunga skäl, dels kamerorna är stora tunga klumpiga o har man en gång börjat med lättare kameror så kör man inte gärna ett tungt prohus speciellt inte om dessutom använder två kameror per tillfälle.
Det andra skälet är att man idag kan få lika bra bildkvalitet från en semi kamera som tex D800/5D mark 3 som från (prohusen).
Så då när D3x kom så var den inte speciellt dyr för då kunde Nikon/canon fortfarande sälja prohusen sedan kom 5D mark 2 o mängder av dom som kört 1ds klev över bla jag o det var inte för priset utan mer av storlek/vikt o precis samma sak kommer ske nu. Många av dom som körde D3x kommer köra D800 istället nu o att kameran dessutom är riktigt billig är inte heller fel. priset är nästan så lågt att man kan skriva av den på ett bräde.
Mikael var o är väldigt kunnig sedan att fan boys började tjafsa när han tog upp massa saker om deras kära kamera märke är inte hans fel, sedan att han inte alltid var smidig i svaren är en annan femma men lite får man tåla. Vilka är det som är kunniga som lämnat detta forum pga Mikael kan du namn ge dom eller är det bara trams från din sida? Vi är många som saknar Mikael för han är kunnig o inte märkesfixerad utan testar kamerorna mot varandra sedan att svaren från dom inte passar alla är inte hans fel. Sedan att ledningen på fs har ömtåliga tål o inte tål en diskussion bakom kulliserna är väldigt tråkigt o att dom agerar som Nordkorea i denna fråga är en mer bedrövligt.
 
Hej!

Nu har jag i stort sett bara kört D800 under en kort stund, med 24-70 och 70-200 under en handbollsmatch, och det var inga problem - och jag är rätt petig med AF ... Fröderberg körde ju D800 (den jag lånade en stund) i en vecka och har i alla fall hittills inte uttryckt något påtagligt missnöje med AF. En kompis och van fågelfotograf fick sin D800 i måndags och har redan använt den flitigt (fåglar) och verkar hittills mycket nöjd med AF.

Jag har ju kört D4 i tio dagar (som har samma AF-system) och tagit runt 4000 bilder med den - volleyboll, handboll, scenbilder, nattbilder, fågelfoto osv ... Fungerade klockrent.

Det verkar finnas en bunt med D800 någonstans ute i världen där möjligen har monterat AF-sensorerna fel på ena sidan (den ena tråden du länkar till), men det kan även vara objektivrelaterat - vidvinklar, stora bländaröppningar och AF är redan i sig självt en bökig kombination. Den andre tråden var ju någon som körde singelpunktsfokus på moln och tyckte det fungerade dåligt ... Hrm :)

Man skall aldrig säga aldrig, men hittills har jag inte sett något runt om i forumen som verkar oroande på allvar (annat än att det är långa köer på kameran).


Min D800 af fungerar utmärkt med 85 1,4g o 14-24 samt samt 24-70, nu har jag visserligen inte kört så mycket med den men hittills inga problem. Det enda jag inte gillar med D800 är greppet jag tycker det fortfarande är väldigt kort/kantigt för fingrarna, tycker att 5D mark 3 ligger klart bättre i handen. Men jag ska nog hitta mer negativa saker ;-)
 
Nikon D3X kritiserade jag priset på här och fick en hel del skit för, 24 mp var ju VÄLDIGT DYRT att producera samtidigt som Sony gjorde det samma för kaffepengar....... D800ans 36 mp borde ju med samma resonemang som vissa här hade då kosta ~136 0000 kr!

1. Du reflekterade aldrig över att en del av skillnaden kan ha orsakats av det faktum att D3x inte hade exakt samma sensor som Sony A850/A900? De gav nämligen lite olika bildresultat (vilket man märker om man provar dem sida vid sida). Små skillnader, men inte samma.

2. Du reflekterade möjligen inte över att priset på D3x kan ha påverkats en liten smula av att den var en lite annorlunda kamera - allt det övriga kring sensorn - än A850/A900? Åter igen något man ganska snabbt upptäcker om man använder dem sida vid sida.

3. Den absolut tyngsta faktorn: Du reflekterade aldrig över det faktum att D3x och Sony A850/A900 möjligen kan ha varit riktade till lite olika målgrupper? Typ att den ena var ett rent yrkesverktyg avsett att tillverkas i en ganska begränsad serie (och prissatt därefter) och de två andra mer riktade sig till entusiaster (och var prissatta därefter)? Priset på D800 kan i det sammanhanget faktiskt vara en ledtråd: Skall man tro Nikon är den nämligen riktade både till yrkesmarknden och till entusiaster och kommer att tillverkas i ganska stora serier (och är prissatt därefter).

Vad beträffar ditt avslutande utbrott kommer jag att tänka på ett uttryck vi ofta använde när jag växte upp på västkusten: "Den som sa det, han va det" :)
 
Eftersom den här tråden ska handla om Nikon D800 har jag flyttat inlägg som handlar om specifika medlemmar och raderat lite off topic-inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.