Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Skärp dig nu. Köpa en Canon för att få köra en Yamaha?

Man brukar få välja mellan pest och kolera, Phool väljer båda ;-)
 
Får la hoppas då att du blir NÖJD med din 5D o att du inte sitter där o tänker "faaan jag skulle väntat en stund till på den där D800an!". Men men, köper du canon så får du ju köra en snabb motorcykel också, o det är ju inte helt fy skam det heller. ;P

Ja det visar sig vad det blir :) båda kamerorna är på tok för bra för mig ändå. Det blir ju i alla fall nån av dom nästa vecka.
 
Skärp dig nu. Köpa en Canon för att få köra en Yamaha?

Man brukar få välja mellan pest och kolera, Phool väljer båda ;-)

Ooouuh gosse lilla :) så mycket urkraft som nya rettan har lämnar ingen oberörd. Slitna knäpuckar, doften av svensk sommar när man åker med visiret uppe är livet det :) tänk om man hade en D800 på det också! Men men... Det är ju ingen rosa coolpix vi pratar om, som faktiskt finns.
 
Ja det visar sig vad det blir :) båda kamerorna är på tok för bra för mig ändå. Det blir ju i alla fall nån av dom nästa vecka.

Ja rubriken för denna tråd käns ju lite som ett håneller skall man tänka sig ;-) efter rubriken

Jag tog mig liten titt även på Cyberfoto och tidningens fotos erbjudande och även det har humor!
"Hej PLUS-prenumerant och tack för intresset!

För att få Nikon AF-S 50/1,8 G på köpet när du köper nya Nikon D800 hos CyberPhoto..."


"...OBS! Erbjudandet är endast giltigt t. o. m. 15 april 2012,

alternativt så långt lagret räcker."

Och att det finns ett stor lager av D800 att ösa ur vet vi ;-)
 
+1 Haha

Själv väntar jag då D800 verkar för bra för att stå över... 5D kommer säkert "kick ass" också :)

Vad skrattar du åt då? Jag kommer att ha 57 000 exponeringar på min 5D3 innan du får en broschyr om D800. Då fotar jag inte många bilder varje gång jag är ute. Hoppas Nikon läser lite i den här tråden så att ni stackare som väntar får den innan Canon lanserar sin 5D4 2016.
 
Är det mer effektivt i Capture One än i Lightroom?
Lightroom verkar förstöra mycket mer detaljinformation när den tar bort moiré, men jag vet inte förrän jag testat med en raw-fil. Jag har ännu inte hittat någon raw-fil från D800E med moiré att ladda ner. Om någon vet var man kan ladda ner en sådan, säg till!
 
Jag beställde D800 på Scandinavian i oktober(!) då ryktet drog igång. Enligt ÅF ligger jag ganska bäst till (efter NPS) och är faktiskt lite förvånad över att jag inte blivit kontaktad ännu... Har dock velat ganska länge om det verkligen är läge för mig att lätta på lädret... Har egentligen inte råd : (

Har någon utanför NPS-listan fått sin D800 tro?

/K
 
Fyra åtgärder för att förbättra buffertkapaciteten:

1) Köp Lexar 1000x CF som är det snabbaste minneskortet efter XQD idag,

2) Använd 12-bit komprimerad (om du ändå inte tänker göra några stora redigeringar i bilderna) så ökar bufferten med nästan 50% (25 mot 17 i 14-bit lossless),

3) Kör bara NEF - skippa NEF+jpg,

4) Använd 1,2x-cropläget (25 MP) och DX-läget (15MP) för närbilder eller snabba sekvenser eftersom bufferten då ökar med upp till 116% (25 i FX och 54 i DX)



jag ställde in min D800 på NEF + liten jpg för att kunna sålla bilderna snabbt ett kort rymmer då detta antal bilder

NEF+LITEN JPG BARA NEF NEF+HÖG KVALITET JPG
2GB 23 25

4GB 47 51

8GB 95 102 79





Jag beställde idag ett gäng 32g kort o datorn har jag redan 16gb o den rullar på utan någon direkt skillnad.
Den äter kort ;-) jag tyckte jag hade mycket när jag har över 100 gb men dom flesta är i 8gb storlek.
 
fick höra idag att D800 kommer gå upp ca 2500 kr vissaåterförsäljare kommer hålla lovade priser till kölistan.
 
jag ställde in min D800 på NEF + liten jpg för att kunna sålla bilderna snabbt ett kort rymmer då detta antal bilder

NEF+LITEN JPG BARA NEF NEF+HÖG KVALITET JPG
2GB 23 25

4GB 47 51

8GB 95 102 79





Jag beställde idag ett gäng 32g kort o datorn har jag redan 16gb o den rullar på utan någon direkt skillnad.
Den äter kort ;-) jag tyckte jag hade mycket när jag har över 100 gb men dom flesta är i 8gb storlek.

Jag som tycker 32GB är litet till min D700, så det blir nog att köpa ett par 64GB-kort när D800 anländer.

/Karl
 
Min bror är canonist och och köpt en helt ny r1 crossplane! Han säger att jag varken får fota den med nåt annat än Canon och ännu mindre köra den om jag köper nåt annat än Canon :) och det ser inte ut som att jag har nåt val i alla fall :) på tal om att byta sida så är allt mer eller mindre ganska likt. Kamera som kamera, kommer väl att ta lite tid att vänja sig med ergonomin, men islutändan så rattar man ju bara tid, bländare och iso. Och det vänjer man ju in på ett par timmar, den 16:e april får han hojen, då ska jag ta lite bilder och lägga ut på bloggen. Får se om det blir med C eller N :) och ett stort grattis till din D4!

Jag tycker du verkar ha en taskig bror. :) Det handlar nog egentligen om att han så klart inte vill att du ska ha en bättre kamera än vad han har. ;)
Jag har övertygat min chef om att vi ska köpa in en D800 för att testa och se vad den går för, ska bli spännande.
 
Ja rubriken för denna tråd käns ju lite som ett håneller skall man tänka sig ;-) efter rubriken

Jag tog mig liten titt även på Cyberfoto och tidningens fotos erbjudande och även det har humor!
"Hej PLUS-prenumerant och tack för intresset!

För att få Nikon AF-S 50/1,8 G på köpet när du köper nya Nikon D800 hos CyberPhoto..."


"...OBS! Erbjudandet är endast giltigt t. o. m. 15 april 2012,

alternativt så långt lagret räcker."

Och att det finns ett stor lager av D800 att ösa ur vet vi ;-)

Pratade med CF idag, fick ett 50/1.8 tillagt för 0:- på min order. Det är inte tillgängligheten på D800 och inte heller leverans före 15 april.

Tillgängligheten gäller 50/1.8, det är ett begränsat antal på den via erbjudandet och det är erbjudandet som går ut 15:e.

Nu har jag en D800 och 50 /1.8 för 24900:- :)

Återstår bara att få det leverat :(
 
117 här, väntade länge med att beställa men det verkar som det var tur att man gjorde det innan DxOmark testen landade.

Nån som vet om Cyberphoto leverererat några D800 ännu? Har dom betat av sin NPS kö?

Jepp, det måste hänt mycket efter DxOmark.
CF hade levererat 5 st idag, till vilka glömde jag fråga .
 
Jag använder sällan mina Sandisk Extreme IV numera just för att dom är så förbenat långsamma att föra över korten ifrån. Jag kör ett Transcendkort nu som jag är jättenöjd med tillsammans med min D700, men Sandisk har betydligt snabbare kort än Extreme IV också, som deras Extreme Pro som finns i 90 och 100MB/s.

/Karl

Här syns tydligt vilka kort som har bäst kapicitet:

http://robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12444

Lexar 1000x 32 GB är tex mer än dubbelt så snabbt som Sandisk Extreme IV 8 GB.

Fördelen med XQD framkommer också vilket är lovande inför framtida kameror.

Då D800 har CF och SD är det intressant att se resultatet för 5D MK III som också har CF och SD. Resultatet är entydligt: Köp Lexar 1000x CF. Även det snabbaste SD-kortet som tex Sandisk Extreme Pro 95 MB/s ligger långt efter vad CF-kort presterar.

http://robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12452
 
Senast ändrad:
Jag beställde D800 på Scandinavian i oktober(!) då ryktet drog igång. Enligt ÅF ligger jag ganska bäst till (efter NPS) och är faktiskt lite förvånad över att jag inte blivit kontaktad ännu... Har dock velat ganska länge om det verkligen är läge för mig att lätta på lädret... Har egentligen inte råd : (

Har någon utanför NPS-listan fått sin D800 tro?

/K

Nu svarar jag inte på din fråga men har som NPS medlem och köande sen månader inte sett röken av D800.. :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.