Annons

Äntligen Nikon D800

Det känns ju som plats 97 är riktigt bra ;-)
Pratade med Cyberphoto idag, jag har plats 5 och det ser INTE ljust ut! Till stor sannolikhet så kommer jag att köpa 5D3 nästa vecka, det är ju påsk denna vecka! Måla ägg med min dotter får väl anses bli terapi =) Nån kan få min köplats efter jag köpt 5D:n.
 
Pratade med Cyberphoto idag, jag har plats 5 och det ser INTE ljust ut! Till stor sannolikhet så kommer jag att köpa 5D3 nästa vecka, det är ju påsk denna vecka! Måla ägg med min dotter får väl anses bli terapi =) Nån kan få min köplats efter jag köpt 5D:n.

Fler borde tänka som dig! Då skulle vi andra få våra kamror lite snabbare och sedan när vi fått våra kameror kommer vi få bättre bilder också. :)

/Karl
 
Prishöjnng med 3000 kr i dag

Vet inte om ämnet har klargjorts tidigare i tråden men delar med mig ändå för allas vetskap. Pratade precis med Thomas på Hegethorns. Han lovade att alla de som förbokat hos dem i alla fall köper kameran till det pris som var när man ställde sig i kö. Man påverkas då inte av de prishöjningar som kommer ske inom kort.

Komplett och Inwarehouse har idag höjt priset på D800 med 3000 kr. Nytt pris 27990 kr
 
Fler borde tänka som dig! Då skulle vi andra få våra kamror lite snabbare och sedan när vi fått våra kameror kommer vi få bättre bilder också. :)

/Karl
Du menar att man borde ha en kamera och fota med den istället för att sitta och vänta på att nikon ska få tummen ur arslet och börja leverera? Svettiga nollor som inte vet vad dom håller på med. Dom kan leverera 7 miljoner rosa coolpix på en gång, men när det gäller sina nya fullformatare så vet dom varken ut eller in.
 
Jag har plats 15 på Hegethorns så det ser väldigt ljust ut för mig. Thomas trodde jag skulle kunna få min någon gång under maj månad. Dock inte bestämt mig än om det är rätt kamera för mig.
 
Komplett och Inwarehouse har idag höjt priset på D800 med 3000 kr. Nytt pris 27990 kr

Enligt Cyberphoto så kommer Nikon höja priserna på hela sitt sortiment likt Canon gjorde i Mars...prishöjningarna kommer främst att märkas av på optik avsedd för FF...från några få % upp till ca 15%.
Ingen av dom som förbokat tex D800 kommer drabbas av deras prishöjning.

Även Tamron och Sigma förväntas höja sina priser.
 
Liveview segt?

Nån som reagerat på hur långsamt Liveview är? Det startar relativt snabbt och kameran fokuserar mycket snabbare än på min D700 men när man väl trycker på avtryckaren låser sig kameran under ganska lång tid. Det verkar vara under tiden kameran skriver bilden till minneskortet eftersom man ser den gröna lampan blinka och det kanske är samma beteende som på D700 men på den kameran tänkte jag inte på det för hela liveviewupplevelsen var rätt seg. Jag har testat att ställa om till JPEG och då blir det snabbare (eftersom bilderna skrivs ner snabbare), likadant med ett snabbare minneskort.

Varför använder inte kameran RAM-bufferten på samma sätt som vid normalt fotande så man bara kan fortsätta fota medan den skriver till minneskortet?
 
Det känns ju som plats 97 är riktigt bra ;-)

Nja, drygt 150 när jag var där idag. På vanliga D800. Jag har plats 36 och det verkar tyvärr som det kommer ta några veckor.

Testade D800 lite och den är verkligen fin. Men vi som väntar måste komma ihåg att våra gamla kameror är precis lika bra idag som innan vi beställde D800 :)
 
Pratade med Cyberphoto idag, jag har plats 5 och det ser INTE ljust ut! Till stor sannolikhet så kommer jag att köpa 5D3 nästa vecka, det är ju påsk denna vecka! Måla ägg med min dotter får väl anses bli terapi =) Nån kan få min köplats efter jag köpt 5D:n.

Är det verkligen värt flera tusen extra o en sämre kamera för att få fota lite lite tidigare? Har du inte en annan kamera du kan njuta av medans du väntar på en D800 istället?
 
117 här, väntade länge med att beställa men det verkar som det var tur att man gjorde det innan DxOmark testen landade.

Nån som vet om Cyberphoto leverererat några D800 ännu? Har dom betat av sin NPS kö?

Jag har en kompis som stod hyfsat tidigt i NPS-kö hos Cyber och fick sin D800 (och en Snickers) i förmiddags.
 
Är det verkligen värt flera tusen extra o en sämre kamera för att få fota lite lite tidigare? Har du inte en annan kamera du kan njuta av medans du väntar på en D800 istället?

Nej Gustav självklart är det inte värt det, det är mycket dumt och jag är medveten om det. Men jag orkar bara inte hålla på vänta. Visst har D800 bättre bildkvalité samt är mycket billigare. Men jag tror fortfarande att jag kommer att bli supernöjd med en mark III. Jag har en känsla att vi kommer att få vänta mycket längre på D800 än vad vi vågar tro.
 
Du menar att man borde ha en kamera och fota med den istället för att sitta och vänta på att nikon ska få tummen ur arslet och börja leverera? Svettiga nollor som inte vet vad dom håller på med. Dom kan leverera 7 miljoner rosa coolpix på en gång, men när det gäller sina nya fullformatare så vet dom varken ut eller in.

Var inte arg nu för att du inte fått din kamera. :)
Du tror inte att du kommer ångra dig senare om du byter sida?
Men det bästa är att köpa en kamera som finns tillgänglig så du kan använda den.

För att spä på det ytterligare så vill jag bara tillägga att jag förmodligen kommer kunna hämta ut min D4 i morgon. ;)
 
Var inte arg nu för att du inte fått din kamera. :)
Du tror inte att du kommer ångra dig senare om du byter sida?
Men det bästa är att köpa en kamera som finns tillgänglig så du kan använda den.

För att spä på det ytterligare så vill jag bara tillägga att jag förmodligen kommer kunna hämta ut min D4 i morgon. ;)

Min bror är canonist och och köpt en helt ny r1 crossplane! Han säger att jag varken får fota den med nåt annat än Canon och ännu mindre köra den om jag köper nåt annat än Canon :) och det ser inte ut som att jag har nåt val i alla fall :) på tal om att byta sida så är allt mer eller mindre ganska likt. Kamera som kamera, kommer väl att ta lite tid att vänja sig med ergonomin, men islutändan så rattar man ju bara tid, bländare och iso. Och det vänjer man ju in på ett par timmar, den 16:e april får han hojen, då ska jag ta lite bilder och lägga ut på bloggen. Får se om det blir med C eller N :) och ett stort grattis till din D4!
 
De 4 timmarna är inkl import av Standard previews i LR4.1 samt att jag säkert inte bytte kort maximalt snabbt heller (det var mellan kl 04 och 06 varje natt..)
Jag testade import av några D800-filer nu:

-- 17st NEF-filer på 40-42MB/st (lossless compressed)
-- USB3-läsare och anslutning
-- SanDisk Extreme 60MB/s
-- 7200rpm WD Black Caviar "i mottagaränden"
-- i7-2600K @ 3,4GHz


Importen (inklusive backup till annan disk) tog 17s, dvs 1s/bild
Hastigheten således ganska exakt 40-42MB/s.

Genereringen av 1:1-previews tog sedan ytterligare 70s.
I runda slänga 4s/bild (man kan arbeta / importera mer, under tiden)
 
Jag testade import av några D800-filer nu:

-- 17st NEF-filer på 40-42MB/st (lossless compressed)
-- USB3-läsare och anslutning
-- SanDisk Extreme 60MB/s
-- 7200rpm WD Black Caviar "i mottagaränden"
-- i7-2600K @ 3,4GHz


Importen (inklusive backup till annan disk) tog 17s, dvs 1s/bild
Hastigheten således ganska exakt 40-42MB/s.

Genereringen av 1:1-previews tog sedan ytterligare 70s.
I runda slänga 4s/bild (man kan arbeta / importera mer, under tiden)

Tack. Så att generera 4500 1:1 previews a 4s blir alltså 5 timmar om man bortser från kopieringen.
 
Nej Gustav självklart är det inte värt det, det är mycket dumt och jag är medveten om det. Men jag orkar bara inte hålla på vänta. Visst har D800 bättre bildkvalité samt är mycket billigare. Men jag tror fortfarande att jag kommer att bli supernöjd med en mark III. Jag har en känsla att vi kommer att få vänta mycket längre på D800 än vad vi vågar tro.

Får la hoppas då att du blir NÖJD med din 5D o att du inte sitter där o tänker "faaan jag skulle väntat en stund till på den där D800an!". Men men, köper du canon så får du ju köra en snabb motorcykel också, o det är ju inte helt fy skam det heller. ;P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.