Helmetrock
Aktiv medlem
Skärp dig nu. Köpa en Canon för att få köra en Yamaha?
Man brukar få välja mellan pest och kolera, Phool väljer båda ;-)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får la hoppas då att du blir NÖJD med din 5D o att du inte sitter där o tänker "faaan jag skulle väntat en stund till på den där D800an!". Men men, köper du canon så får du ju köra en snabb motorcykel också, o det är ju inte helt fy skam det heller. ;P
Ja det visar sig vad det blir båda kamerorna är på tok för bra för mig ändå. Det blir ju i alla fall nån av dom nästa vecka.
+1 Haha
Själv väntar jag då D800 verkar för bra för att stå över... 5D kommer säkert "kick ass" också
Kanske det, men jag känner på mig att det fortfarande är D800:an du vill ha, när "alla" i kön börjat få sina, om någon månad, eller två...?Vad skrattar du åt då? Jag kommer att ha 57 000 exponeringar på min 5D3 innan du får en broschyr om D800.
Kanske det, men jag känner på mig att det fortfarande är D800:an du vill ha, när "alla" i kön börjat få sina, om någon månad, eller två...?
Jag hämtade min idag, ja.Det har du helt rätt i, det är ju D800:an jag helst vill ha. Hade du fått din? Har för mig att du var NPS?
Jag hämtade min idag, ja.
Lightroom verkar förstöra mycket mer detaljinformation när den tar bort moiré, men jag vet inte förrän jag testat med en raw-fil. Jag har ännu inte hittat någon raw-fil från D800E med moiré att ladda ner. Om någon vet var man kan ladda ner en sådan, säg till!Är det mer effektivt i Capture One än i Lightroom?
Fyra åtgärder för att förbättra buffertkapaciteten:
1) Köp Lexar 1000x CF som är det snabbaste minneskortet efter XQD idag,
2) Använd 12-bit komprimerad (om du ändå inte tänker göra några stora redigeringar i bilderna) så ökar bufferten med nästan 50% (25 mot 17 i 14-bit lossless),
3) Kör bara NEF - skippa NEF+jpg,
4) Använd 1,2x-cropläget (25 MP) och DX-läget (15MP) för närbilder eller snabba sekvenser eftersom bufferten då ökar med upp till 116% (25 i FX och 54 i DX)
jag ställde in min D800 på NEF + liten jpg för att kunna sålla bilderna snabbt ett kort rymmer då detta antal bilder
NEF+LITEN JPG BARA NEF NEF+HÖG KVALITET JPG
2GB 23 25
4GB 47 51
8GB 95 102 79
Jag beställde idag ett gäng 32g kort o datorn har jag redan 16gb o den rullar på utan någon direkt skillnad.
Den äter kort ;-) jag tyckte jag hade mycket när jag har över 100 gb men dom flesta är i 8gb storlek.
Min bror är canonist och och köpt en helt ny r1 crossplane! Han säger att jag varken får fota den med nåt annat än Canon och ännu mindre köra den om jag köper nåt annat än Canon och det ser inte ut som att jag har nåt val i alla fall på tal om att byta sida så är allt mer eller mindre ganska likt. Kamera som kamera, kommer väl att ta lite tid att vänja sig med ergonomin, men islutändan så rattar man ju bara tid, bländare och iso. Och det vänjer man ju in på ett par timmar, den 16:e april får han hojen, då ska jag ta lite bilder och lägga ut på bloggen. Får se om det blir med C eller N och ett stort grattis till din D4!
Ja rubriken för denna tråd käns ju lite som ett håneller skall man tänka sig ;-) efter rubriken
Jag tog mig liten titt även på Cyberfoto och tidningens fotos erbjudande och även det har humor!
"Hej PLUS-prenumerant och tack för intresset!
För att få Nikon AF-S 50/1,8 G på köpet när du köper nya Nikon D800 hos CyberPhoto..."
"...OBS! Erbjudandet är endast giltigt t. o. m. 15 april 2012,
alternativt så långt lagret räcker."
Och att det finns ett stor lager av D800 att ösa ur vet vi ;-)
117 här, väntade länge med att beställa men det verkar som det var tur att man gjorde det innan DxOmark testen landade.
Nån som vet om Cyberphoto leverererat några D800 ännu? Har dom betat av sin NPS kö?
Jag använder sällan mina Sandisk Extreme IV numera just för att dom är så förbenat långsamma att föra över korten ifrån. Jag kör ett Transcendkort nu som jag är jättenöjd med tillsammans med min D700, men Sandisk har betydligt snabbare kort än Extreme IV också, som deras Extreme Pro som finns i 90 och 100MB/s.
/Karl
Jag beställde D800 på Scandinavian i oktober(!) då ryktet drog igång. Enligt ÅF ligger jag ganska bäst till (efter NPS) och är faktiskt lite förvånad över att jag inte blivit kontaktad ännu... Har dock velat ganska länge om det verkligen är läge för mig att lätta på lädret... Har egentligen inte råd : (
Har någon utanför NPS-listan fått sin D800 tro?
/K