Annons

Äntligen Nikon D800

Jag skulle inte säga att den lider av bandning i traditionell bemärkelse, men det går att framkalla fula band i bilden. Det förefallet som att det är skarpa ljuskällor ihop med högt ISO-tal och gärna lite höjning i efterhand som inte alltid populärt. Normalt sett är det inget problem, men jag har några få bilder där fenomenet visar sin mindre fagra nuna.

Nu ser bilden i övrigt inte så vacker ut heller då ljuset inte direkt var av dagsljustyp (WB 2250 och bilden är varm ändå ;)), plus att den är höjd en bit i efterhand. Jag knäppte av bilden ganska oplanerat så den blev som den blev.

Bilden är ett fyrkantigt utsnitt från övre högra hörnet där bredden är ungefär halva bilden. Klämde på lite usm också.


Jag ser inte riktigt men kan det vara någon form av blooming du syftar på? (vet inte vad det heter på svenska)
 
Den här bilden kanske illustrerar problemet lite bättre? Tagen med min D700 på iso 6400. Har faktiskt lyckats misshandla fram problemet på iso200 bilder också..

Större version finns här: https://lh6.googleusercontent.com/-1FVVBqeJDlY/T3r5AMDra7I/AAAAAAAAFnE/eiw1rvB8RCg/s0/DSC_4460.jpg

Ser lite ut som en utskrift från en laserskrivare där tonern börjar ta slut :)
Du har inte kört +3EV i efterbehandlingen eller nåt?

Själv har jag fått bandning på ISO6400-bilder från D700 men inte speciellt ofta.
 
Tack för tipsen. Blir nog ett Lexar 32 Gb även om 2638:- svider då man redan tömt spargrisen på leksaker.
Bytte till 12-bit lossy komprimerat när minnesutrymmet började ta slut..borde gjort det tidigare..och kanske bara jpeg som var fina. Crop-lägena är bra men tar för lång tid för mig att växla mellan i skarpt läge då man ibland behöver full upplösning i vidvinkelläge t ex - kanske går det att programmera nån knapp eler köra olika bankar (Qual-knappen verkar bara ändra S-M-L norm etc inte crop-läge men jag kan ha missat nån inställningsmöjliget)

På D3 kan man ställa in Fn-knappen att i kombination med tumratten ändra beskärningsläge (går också att ställa in nedbländningsknappen för samma sak). Det borde fungera på D800 också :)
 
Den här bilden kanske illustrerar problemet lite bättre? Tagen med min D700 på iso 6400. Har faktiskt lyckats misshandla fram problemet på iso200 bilder också..

Större version finns här: https://lh6.googleusercontent.com/-1FVVBqeJDlY/T3r5AMDra7I/AAAAAAAAFnE/eiw1rvB8RCg/s0/DSC_4460.jpg

Hur mycket är bilden lyft?

Jag ser att den underexponerades 2,5 steg och en tid på 1/6400(!). Hur påverkar den snabba tiden bilden vid iso 6400 tro? Kan det bidra till ett sånt ras?

/K
 
Senast ändrad:
På D3 kan man ställa in Fn-knappen att i kombination med tumratten ändra beskärningsläge (går också att ställa in nedbländningsknappen för samma sak). Det borde fungera på D800 också :)
tack för tipset. Fuskade lite och sprättade bort manualplasten och på s83 står att man kan tilldela/välja Fn, skärpedjups eller AE-L-knappen för bildområdesval - verkar tillräckligt flexibelt och snabbt :). Bildområden visas då (i sökaren/kontrollpanelen eller informationsdisplayen) som 36 - 24 , 30 - 20, 24 - 16 resp 30 24.
 
Ser lite ut som en utskrift från en laserskrivare där tonern börjar ta slut :)
Du har inte kört +3EV i efterbehandlingen eller nåt?

Själv har jag fått bandning på ISO6400-bilder från D700 men inte speciellt ofta.
Hur mycket är bilden lyft?

Jag ser att den underexponerades 2,5 steg och en tid på 1/6400(!). Hur påverkar den snabba tiden bilden vid iso 6400 tro? Kan det bidra till ett sånt ras?

/K

Tror jag drog upp den kanske ett eller två steg. Har ju som sagt fått fram sånt på lägre iso-tal också eftersom jag gärna vill få ut så mycket dynamik som möjligt ur mina bilder. O min exempelbild är ju tack vare den där bandingen tämligen oanvändbar imo, men skulle den varit tagen med en D800 så skulle det nog inte finnas några som helst fula streck. Det är en av dom större uppgraderingarna med D800ans sensor imo. Fast jag kan iofs säga att jag inte haft sådär jätteenorma problem med såna här fenomen med min D700, även fast det har iaf dykt upp nångång ibland..
Att bilden är tagen med 1/6400 beror enbart på att jag drog upp ison massor för att visa problemet. Längre slutartid skulle inte ha hjälpt nåt för bandingen.

Är det en NEF eller JPG ut ur kameran?

/Karl
12bit komprimerad NEF. Ganska säker på att 14, okomprimerad osv inte gör nån som helst skillnad, men jag kan ju testa.
 
Tror jag drog upp den kanske ett eller två steg. Har ju som sagt fått fram sånt på lägre iso-tal också eftersom jag gärna vill få ut så mycket dynamik som möjligt ur mina bilder. O min exempelbild är ju tack vare den där bandingen tämligen oanvändbar imo, men skulle den varit tagen med en D800 så skulle det nog inte finnas några som helst fula streck. Det är en av dom större uppgraderingarna med D800ans sensor imo. Fast jag kan iofs säga att jag inte haft sådär jätteenorma problem med såna här fenomen med min D700, även fast det har iaf dykt upp nångång ibland..
Att bilden är tagen med 1/6400 beror enbart på att jag drog upp ison massor för att visa problemet. Längre slutartid skulle inte ha hjälpt nåt för bandingen.


12bit komprimerad NEF. Ganska säker på att 14, okomprimerad osv inte gör nån som helst skillnad, men jag kan ju testa.

Jag har sätt liknande saker på ISO25600 på min D700 och det stämmer nog väl överens med en ISO6400 underexponerad 2.5steg.

/Karl
 
12bit komprimerad NEF. Ganska säker på att 14, okomprimerad osv inte gör nån som helst skillnad, men jag kan ju testa.

Min på förra sidan är 14 bitar med förlustfri komprimering. Jag är lite osäker på hur mycket den är lyft, men jag skulle tro att det är ca ett steg. Störningen syns även olyft, men då väldigt svagt och man ser det nog inte om man inte vet om det.

Normalt sett ser jag det inte alls, men som sagt så har jag några få bilder där det blivit så där. Störande, men samtidigt så är det ändå ganska extrema förhållanden. Gör samma sak med färgfilm och återkom så får vi se hur snyggt det blir. ;)
 
Tror jag drog upp den kanske ett eller två steg. Har ju som sagt fått fram sånt på lägre iso-tal också eftersom jag gärna vill få ut så mycket dynamik som möjligt ur mina bilder. O min exempelbild är ju tack vare den där bandingen tämligen oanvändbar imo, men skulle den varit tagen med en D800 så skulle det nog inte finnas några som helst fula streck. Det är en av dom större uppgraderingarna med D800ans sensor imo. Fast jag kan iofs säga att jag inte haft sådär jätteenorma problem med såna här fenomen med min D700, även fast det har iaf dykt upp nångång ibland..
Att bilden är tagen med 1/6400 beror enbart på att jag drog upp ison massor för att visa problemet. Längre slutartid skulle inte ha hjälpt nåt för bandingen.


12bit komprimerad NEF. Ganska säker på att 14, okomprimerad osv inte gör nån som helst skillnad, men jag kan ju testa.

Det ser väldigt mycket ut som det är RAW-hanteraren som klantat till det, jag förstår annars inte hur linjen från listen skulle hamna utanpå ljusstaken. Vilket program använde du för att "framkalla" RAW-filen?

/Karl
 
Autofokus D800

Hej,

Ni som är lyckans ostar och fått kameran. Hur upplever ni autofokus i förhållande till andra kameror. T.ex. D700/D3 eller någon Canon modell.

Påverkar detta er "keeper rate" på något sätt?
 
Det ser väldigt mycket ut som det är RAW-hanteraren som klantat till det, jag förstår annars inte hur linjen från listen skulle hamna utanpå ljusstaken. Vilket program använde du för att "framkalla" RAW-filen?

/Karl

ACR 6.7. Fast det finns faktiskt där i JPGar direkt ifrån kameran också.

3200 iso direkt från kameran (går att skymta i gardinen) :
https://lh4.googleusercontent.com/-SpMNQp6U9Jw/T3sxwGMwQaI/AAAAAAAAFnM/BlWlNpHVbeQ/s0/DSC_4480.JPG
Samma, fast raw-konverterad (något tydligare):
https://lh5.googleusercontent.com/-1PTePUFsIeU/T3szzdEAdWI/AAAAAAAAFng/CCD5t6fZAj0/s0/DSC_4480-2.jpg

25000 iso direkt ifrån kameran:
https://lh4.googleusercontent.com/-gyuPPIm-X1w/T3syhixWxCI/AAAAAAAAFnU/Dya9r5ju0Jk/s0/DSC_4481.JPG

Så mja, det är sensorn som spökar. Jag är föresten frivillig att få en D800 hemskickad till mig så jag kan testa hur den beter sig också. ;P
 
Hej,

Ni som är lyckans ostar och fått kameran. Hur upplever ni autofokus i förhållande till andra kameror. T.ex. D700/D3 eller någon Canon modell.

Påverkar detta er "keeper rate" på något sätt?

Nu har jag bara kört D800 helt kort, men hade också D4 och D3s vid samma tillfälle och jag har tillbringat mer tid att jämföra D4 mot D3/D3s avseende AF. Med tanke på att D4 och D800 i grunden har samma AF borde det jag nedan säger om D4 i stort sett även gälla för D800, med reservation för att det kan finnas små skillnader dem emellan som har med kamerornas allmänna snabbhet att göra.

Mitt intryck av AF hos D4 jämfört med D3/D3s:
Märkbart bättre i svagt ljus, lite rappare överlag, framför allt när de gäller initialfokus. Fungerar bra även när objektivet (plus TC) har en maxbländare på 8.

Allmänt sett bättre än D3/D3s alltså, exakt hur mycket bättre skulle man behöva testa ganska utförligt för att kunna svara tydligare på.
 
Nu har jag bara kört D800 helt kort, men hade också D4 och D3s vid samma tillfälle och jag har tillbringat mer tid att jämföra D4 mot D3/D3s avseende AF. Med tanke på att D4 och D800 i grunden har samma AF borde det jag nedan säger om D4 i stort sett även gälla för D800, med reservation för att det kan finnas små skillnader dem emellan som har med kamerornas allmänna snabbhet att göra.

Mitt intryck av AF hos D4 jämfört med D3/D3s:
Märkbart bättre i svagt ljus, lite rappare överlag, framför allt när de gäller initialfokus. Fungerar bra även när objektivet (plus TC) har en maxbländare på 8.

Allmänt sett bättre än D3/D3s alltså, exakt hur mycket bättre skulle man behöva testa ganska utförligt för att kunna svara tydligare på.

Körde du bara med AF-S-gluggar, eller testade du några AF också?

/Karl
 
Nu har jag bara kört D800 helt kort, men hade också D4 och D3s vid samma tillfälle och jag har tillbringat mer tid att jämföra D4 mot D3/D3s avseende AF. Med tanke på att D4 och D800 i grunden har samma AF borde det jag nedan säger om D4 i stort sett även gälla för D800, med reservation för att det kan finnas små skillnader dem emellan som har med kamerornas allmänna snabbhet att göra.

Mitt intryck av AF hos D4 jämfört med D3/D3s:
Märkbart bättre i svagt ljus, lite rappare överlag, framför allt när de gäller initialfokus. Fungerar bra även när objektivet (plus TC) har en maxbländare på 8.

Allmänt sett bättre än D3/D3s alltså, exakt hur mycket bättre skulle man behöva testa ganska utförligt för att kunna svara tydligare på.

Tack för info. Verkar bra att den fått bra egenskaper i dåligt ljus. Min Mark III är inte bra här. Där förväntar jag mig en stor förändring i D800.

Någon annan som har något att tillägga?
 
Körde du bara med AF-S-gluggar, eller testade du några AF också?

/Karl

Jag körde en del med min gamla AF 85/1,4 och ... Svårt att säga med någon exakthet, men kändes rappare på ungefär samma sätt som det gjorde med AF-S 17-35/2,8, AF-S 70-200/2,8 VR II, AF-S 300/2,8 II. (Körde även med AF-S 500/4 VR + TC-20 III, men där jämförde jag inte mot D3/D3s)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.