ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Här syns tydligt vilka kort som har bäst kapicitet:

http://robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12444

Lexar 1000x 32 GB är tex mer än dubbelt så snabbt som Sandisk Extreme IV 8 GB.

Fördelen med XQD framkommer också vilket är lovande inför framtida kameror.

Då D800 har CF och SD är det intressant att se resultatet för 5D MK III som också har CF och SD. Resultatet är entydligt: Köp Lexar 1000x CF. Även det snabbaste SD-kortet som tex Sandisk Extreme Pro 95 MB/s ligger långt efter vad CF-kort presterar.

http://robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12452

Nu har jag också flera gånger här i tråden dömt ut Extreme IV, så jag förstår inte riktigt vad du vill övertyga mig om här.

/Karl

Enligt Cyberphoto så kommer Nikon höja priserna på hela sitt sortiment likt Canon gjorde i Mars...prishöjningarna kommer främst att märkas av på optik avsedd för FF...från några få % upp till ca 15%.
Ingen av dom som förbokat tex D800 kommer drabbas av deras prishöjning.

Cyberphoto har fortfarande priset 24990 kr på sin websida, så jag antar att man får kameran till det priset om man beställer nu.

Värdet av D800

Har nu fått för mig att jag kanske skulle boka mig en D800 istället för att köpa mig en begagnad D700 som jag tidigare tänkt mig...

Någon som har något bra övertalningsargument till att välja D800?

Hur tror ni den kommer stå sig i värde? Kommer man kunna köpa en om 6 månader för 21.000?

Kan man på något sätt med D800 ta RAW filer som inte blir 75MB i storlek?

Tittar man på prisutvecklingen av D700 så har den gått ned bara när D800 kom ut. Jag gjorde misstaget att vänta med att köpa min D700 och den blev inte billigare med tiden.

Nu till varför du ska ha en D800. Det beror helt på vilken användning du har av din kamera.
Argument 1 : Jag fotar porträtt och konsert (klassisk musik). D700 var en mardröm. Ljudet av slutaren gjorde det nästan pinsamt att ta några bilder. D800an har ett tyst läge (som D7000).
Argument 2 : Det är mörkt i en kyrka och D700ans högISO performans är dåligt. Bilderna är värdelösa efter ISO3200, vilket kräver mycket trixande för att få bra bilder. Bilderna tagna på ISO 6400 med D800 verkar vara helt användbara och i klass med D3S.
För mig räker det.

Tittar man på prisutvecklingen av D700 så har den gått ned bara när D800 kom ut. Jag gjorde misstaget att vänta med att köpa min D700 och den blev inte billigare med tiden.

Nu till varför du ska ha en D800. Det beror helt på vilken användning du har av din kamera.
Argument 1 : Jag fotar porträtt och konsert (klassisk musik). D700 var en mardröm. Ljudet av slutaren gjorde det nästan pinsamt att ta några bilder. D800an har ett tyst läge (som D7000).
Argument 2 : Det är mörkt i en kyrka och D700ans högISO performans är dåligt. Bilderna är värdelösa efter ISO3200, vilket kräver mycket trixande för att få bra bilder. Bilderna tagna på ISO 6400 med D800 verkar vara helt användbara och i klass med D3S.
För mig räker det.
Vill inte göra dig besviken men det "tysta" läget på D800 är inte så mycket tystare och bruset inte så mycket lägre, kanske behöver du se över din brusreducering men jag tycker D700 presterar hyggligt på iso 6400 (speciellt med nya Lightroom), har sålt bilder i affischstorlek med iso 10.000 från D700an även om D800 är något (kanske 1/2 - 2/3 steg) bättre.

Nu har jag också flera gånger här i tråden dömt ut Extreme IV, så jag förstår inte riktigt vad du vill övertyga mig om här.

/Karl

Det viktiga är att köpare av D800 förstår värdet av att använda

1) CF framför SD,

2) de snabbaste CF-korten framför äldre som tex Extreme IV.

I kameror som D800 och D4 lönar det sig verkligen att använda de snabbaste korten.

Kunde inte sagt det bättre själv. Fast du har glömt den fruktansvärda bandningen som börjar uppstå from. iso 3200 i skuggorna. Min D3 är inte användbar över iso 2200 tyvärr. Visst, det är lite brus på höga iso om man överexponerar... men bandning liksom förstör allt. Så jag hoppas D800 är bättre på den punkten.

1) CF framför SD,

I kameror som D800 och D4 lönar det sig verkligen att använda de snabbaste korten.

Fast skulle jag köpa mig en D800 så skulle jag lätt satsa på nåt SD-kort eftersom dom är billigare, mindre o smidigare och min laptop har inbyggd läsare för såna kort. Man behöver inte ha sådär bråttom hela tiden ändå. :)

Har det någon betydelse om man inte använder seriebildstagning. Jag tar alltid bara en en bild i taget

1) CF framför SD,

Man kan ha nytta av snabbare kort även om man bara tar enstaka bilder eftersom överföringen till datorn går snabbare. Sedan är det förstås inte så viktigt för alla fotografer, även om Tores inlägg låter lite som att man måste använda de snabbaste korten som finns ;)

Fast skulle jag köpa mig en D800 så skulle jag lätt satsa på nåt SD-kort eftersom dom är billigare, mindre o smidigare och min laptop har inbyggd läsare för såna kort. Man behöver inte ha sådär bråttom hela tiden ändå. :)

SD-korten har en stor fördel om man saknar USB3 på sin dator. Nackdelen är om man vill använda EYE-FI-kort också, då dom endast finns i SD-utgåva.

/Karl

Man kan ha nytta av snabbare kort även om man bara tar enstaka bilder eftersom överföringen till datorn går snabbare. Sedan är det förstås inte så viktigt för alla fotografer, även om Tores inlägg låter lite som att man måste använda de snabbaste korten som finns ;)

Givetvis går det jättebra att fotografera med vilket kort som helst, bilderna blir dock betydligt större med D800 så det kommer vara en märkbar skillnad.
Jag skaffade ett betydligt snabbare kort till min D700 än vad den kan dra nytta av, bara för att få överföringarna snabbare. När jag har varit ute och fotograferat time-lapses så har mitt 32GB-kort blivit fullt ganska snabbt och det rör sig då om skillnaden mellan 10min eller 1tim att få över bilder. Det var en avgörande skillnad för mig.

/Karl

Kunde inte sagt det bättre själv. Fast du har glömt den fruktansvärda bandningen som börjar uppstå from. iso 3200 i skuggorna. Min D3 är inte användbar över iso 2200 tyvärr. Visst, det är lite brus på höga iso om man överexponerar... men bandning liksom förstör allt. Så jag hoppas D800 är bättre på den punkten.

Vad?! :)

Jag fotar (sedan fyra år tillbaka) sisådär 70% av mina bilder på iso 3200 och uppåt med D3 och har inte en enda gång noterat någon bandning som stör. Inte heller har alla de kunder som köpt sådana bilder klagat. Och jag kan nämna att du så vitt jag kan komma ihåg är du den enda D3-fotograf jag stött på som är missnöjd med bandning :) (eller D700-fotografer för den delen)

Det är inte möjligen så att något är fel på din kamera?

Nja.

D700 introducerades 2008 och låg (grovt sett) de två första åren runt 22000-24000, sedan föll priset och under hela 2010 och 2011 låg priset runt 19500, för att nu när D800 introducerades ytterligare sjunka ned till strax under 17000.

Så här ser det ut för de flesta kameror, en del sjunker mer, andra mindre, men alal sjunker efter att man sålt ut det första rushen till fullpris.

Som andra påpekat: Tyst läge är att ta i ... Lite mindre bullrigt läge är nog ett bättre uttryck.

För mig räker det.

"D700ans högISO performans är dåligt"
Tänk hur fort vi blir bortskämda :-D

D700 har under större delen av sin livstid prisats just för sina egenskaper i svagt ljus, att i olika ljusförhållanden kunna ta brukbara bilder på iso 3200 är faktiskt ett ganska nytt fenomen. Sedan tycker jag det är lite överdrivet att påstå att bilderna blir "värdelösa" över iso 3200. Jag fotar yrkesmässigt med D3 (samma sensor) och trycker ofta upp bilder över 3200 med minimal efterbearbetning.

Sedan håller jag med om att D800 verkar hålla ungefär samma nivå som D3s och D4, dvs drygt ett steg bättre än D3/D700.

Du talar som om bandning är ett generellt problem med D3/D700. Det tror jag inte att det är. Bandning har jag överhuvudtaget aldrig sett på färdiga bilder med min D700. Tycker dessutom att iso 6400 funkar fint för bildskärm eller A4.

/K

Det här med tyst läge, är det inte så att man med D800an kan slå på Live View och ta bilder genom den, utan att spegeln fladdrar upp o ner hela tiden (som D700 gör)?

Grevture skrev:
"Som andra påpekat: Tyst läge är att ta i ... Lite mindre bullrigt läge är nog ett bättre uttryck."

Jag reagerade över att D800 Jag provade var märkbart tystare än min D700!

"Tyst läge" är bara en bonus för mig.

/K

Du talar som om bandning är ett generellt problem med D3/D700. Det tror jag inte att det är. Bandning har jag överhuvudtaget aldrig sett på färdiga bilder med min D700. Tycker dessutom att iso 6400 funkar fint för bildskärm eller A4.

/K

Samma här, ingen bandning på mina D700, har haft två.

/K

Jag skulle inte säga att den lider av bandning i traditionell bemärkelse, men det går att framkalla fula band i bilden. Det förefallet som att det är skarpa ljuskällor ihop med högt ISO-tal och gärna lite höjning i efterhand som inte alltid populärt. Normalt sett är det inget problem, men jag har några få bilder där fenomenet visar sin mindre fagra nuna.

Nu ser bilden i övrigt inte så vacker ut heller då ljuset inte direkt var av dagsljustyp (WB 2250 och bilden är varm ändå ;)), plus att den är höjd en bit i efterhand. Jag knäppte av bilden ganska oplanerat så den blev som den blev.

Bilden är ett fyrkantigt utsnitt från övre högra hörnet där bredden är ungefär halva bilden. Klämde på lite usm också.

Bilagor

• DSC_1329_snip_400px.jpg
    DSC_1329_snip_400px.jpg
    72.8 KB · Visningar: 675
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar