Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

En variant är ju att köra SSD eller raidade diskar för att läsa upp filerna snabbt vid inzoomning men mitt nya moderkort verkar inte stödja detta och jag vet inte om mjukvaru-raid är värd mödan/risken?

Fotade även 5:4 och andra croppade lägen för mindre filer och snabbare tagning men missade ibland kanterna så det var lite synd och slutade med det.
 
Fick min D800 sent i fredags från Cyberphoto (NPS-beställd 23 januari) och har fotat en musikfestival i helgen (Umeå Open). Trevlig kamera om än lite långsammare än de jag brukar använda. Såklart blev filerna stora och det tog ca 4 timmar att tanka över (ca 180 GB) via usb 3-läsare..men i LR4 gick det hyggligt fort (inzoomning 100% ca 2-3s) med en i7-2600 med 16 GB minne; bara ca 4 GB verkar behövas dock. Däremot slog jag irriterande ofta i bufferten (det tar ca 20 s att tömma den efter typ 17 snabba bilder med ett snabbt kort; annars det dubbla) så snabba minneskort rekommenderas.
Fotade jpeg+raw ett tag och blev överraskad över hur fina jpeggarna var; högdagrar verkar ha räddats och mörka delar ljusats upp lagom så kanske man ska överge raw ändå (har fotat enbart råformat i 8+ år) för att spara tid/plats.

Några milt rörda, små, bildexempel på iso 6400-12880 på http://qltr.se/ resp

http://festivalphoto.net/pictures&festivalID=1085&festival=Ume%E5+Open

(fler, bättre kommer om några dagar, har annat för mig ett par dagar)

Någonstans är det något som är en flaskhals i ditt system, jag tankar 13GB på 5min med min USB3-läsare vilket gör att du borde få över 160GB på 1tim.
Har du verkligen snabba kort, Sandisk Extrem IV och Duccati är inte snabba kort dom är säkert 4-5ggr långsammare än "snabba kort". Vad har du för minneskortsläsare? Jag kör med en Lexar dualslot SD/CF-USB3-läsare.
Är dom 4 timmarna inkl import in i något bildkatalogiseringssystem?

/Karl
 
Jag tror man behöver se över sitt arbetsflöde lite inför en D800 eller dylikt. Förr tog jag alltid backup på alla bilder inkl skräp men nu behöver jag nog rensa mer/bättre innan jag gör backup..och det kan ju bli besvärligt med tajmingen ifall man inte har väldigt många minneskort (mina 8 st 8-32 gb fylldes snabbt..) under ett pågående evenemang.
Alla har ju så klart olika behov, men jag vågar nästan påstå att jag aldrig kommer att komma hem med 180GB data, från "ett vanligt" evenemang. Vi talar ju faktiskt 4500st NEF-filer (lossless compressed). Kanske kan man dock satsa några minuter "här och där" under helgen ifråga, att rensa ut lite misslyckat, dubletter, osv, direkt i kameran?
 
Någonstans är det något som är en flaskhals i ditt system, jag tankar 13GB på 5min med min USB3-läsare vilket gör att du borde få över 160GB på 1tim.
Har du verkligen snabba kort, Sandisk Extrem IV och Duccati är inte snabba kort dom är säkert 4-5ggr långsammare än "snabba kort". Vad har du för minneskortsläsare? Jag kör med en Lexar dualslot SD/CF-USB3-läsare.
Är dom 4 timmarna inkl import in i något bildkatalogiseringssystem?

/Karl

Hej, nej jag har inte enbart snabba kort men några Sandisk Extreme IV samt SD Pro UHS-I kort som verkar långsammare än jag trodde. Det har ju varnats för andra märken så jag kör mest Sandisk som har fungerat bra (Lexar och Transcend har svikit mig en gång för läänge sen). Kör sandisks läsare:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDDR-289-X20S
kanske Lexars är bättre. De 4 timmarna är inkl import av Standard previews i LR4.1 samt att jag säkert inte bytte kort maximalt snabbt heller (det var mellan kl 04 och 06 varje natt..)
 
Alla har ju så klart olika behov, men jag vågar nästan påstå att jag aldrig kommer att komma hem med 180GB data, från "ett vanligt" evenemang. Vi talar ju faktiskt 4500st NEF-filer (lossless compressed). Kanske kan man dock satsa några minuter "här och där" under helgen ifråga, att rensa ut lite misslyckat, dubletter, osv, direkt i kameran?

Jo, det var nog ca 4500 filer men några hundra var dubletter i form av jpeg. Ca 32 band spelade (4 samtidigt - svårt att hinna rensa emellan men ibland gick det bra förstås)
http://www.umeaopen.se/umeaopen/schema/
så det blev ändå bara ca 120/konsert i snitt samt några folkvimmel/lokal; svårt att fota rörelse i oerhört svagt ljus - artisterna vill helst inte ha nåt frontljus alls nuförtiden..
 
Står även jag i begrepp att skaffa ny lightroomdator. När man ser deras instruktionsfilmer på Youtube ser det ut att gå blixtsnabbt i redigeringsarbetet. Finns det snabbare processor än den 7 variant du har, eller är macken så mycket snabbare. För visst är det så att man inte behöver något speciellt grafikkort?
JB
 
Någonstans är det något som är en flaskhals i ditt system, jag tankar 13GB på 5min med min USB3-läsare vilket gör att du borde få över 160GB på 1tim.
Har du verkligen snabba kort, Sandisk Extrem IV och Duccati är inte snabba kort dom är säkert 4-5ggr långsammare än "snabba kort". Vad har du för minneskortsläsare? Jag kör med en Lexar dualslot SD/CF-USB3-läsare.
Är dom 4 timmarna inkl import in i något bildkatalogiseringssystem?

/Karl

Jag testade min nerladdning. 246 bilder på 5,9 Gb (från D700 och D7000) tankade jag ner på 3 min och 10 sekunder.
Har samma kortläsare som du. Jag gjorde samtidigt en back-up kopia till en extra hårddisk i datorn samt använde en metadatamall. Minneskort Sandisk Extreme IV på 45 Mb/s.
Bilderna tankade jag ner med Adobe Bridge CS6.
Väntar på min D800.
 
Står även jag i begrepp att skaffa ny lightroomdator. När man ser deras instruktionsfilmer på Youtube ser det ut att gå blixtsnabbt i redigeringsarbetet. Finns det snabbare processor än den 7 variant du har, eller är macken så mycket snabbare. För visst är det så att man inte behöver något speciellt grafikkort?
JB

Det finns snabbare; t ex I7-2700 men för framtiden verkar i7-3830 bra med 6 kärnor och moderborden 2011 stödjer mycket mer minne än de "ynka" 16 GB jag har. Fast LR verkar inte behöva mer än ca 4 GB för sånt här och cpu-lasten är typ 10% så överföringen och diskhanteringen är nog flaskhalsen här. Datorn köptes i all hast i fredags em och jag har inte hunnit plocka över SSDn från min gamla än så den har bara en gemensam disk för system etc. Kanske är det nåt strul med usb-3-drivisar eller att jag råkat somna en stund ;) men jag tror nog det är svårt att komma under 2 timmar även om man är som en vessla med byte på minneskortläsaren.
 
Kan det vara så enkelt så att usb 3.0 kabeln inte är ansluten till en usb 3 port på moderkortet?

usb-3 kabeln är ansluten till ett usb-3 uttag men kanske är den felkopplad internt i lådan (det är en HP-H8 1151sc). Ska göra lite tester på onsdag när jag får lite tid över..
i vanliga fall brukar jag skyffla över till en backup-disk samtidigt men ville spara tid här..
 
Jag testade min nerladdning. 246 bilder på 5,9 Gb (från D700 och D7000) tankade jag ner på 3 min och 10 sekunder.
Har samma kortläsare som du. Jag gjorde samtidigt en back-up kopia till en extra hårddisk i datorn samt använde en metadatamall. Minneskort Sandisk Extreme IV på 45 Mb/s.
Bilderna tankade jag ner med Adobe Bridge CS6.
Väntar på min D800.

Tack, ska prova igen. Kanske är det nåt med nya LR4.1 som är en testversion.
Kanske har nån nåt tips på snabba kort som också verkar pålitliga?
 
Tack, ska prova igen. Kanske är det nåt med nya LR4.1 som är en testversion.
Kanske har nån nåt tips på snabba kort som också verkar pålitliga?

Hej igen..kom på att en del av mina kort är rätt långsamma så de drog nog ner snittfarten rejält här - bl a hade jag ett 32 GB SD-kort av klass 4 - var nästan värdelöst i D800 trots sin rymlighet eftersom 800an stannade mest hela tiden (det blev kanske 1-2 bilder/s efter de initiala 15 på 3s) och väntade på kortet. Sen bara en hårddisk för filöverföring, system och previews kan också vara en anledning till långsamheten även om den var på 7200 rpm.
 
Fick min D800 sent i fredags från Cyberphoto (NPS-beställd 23 januari) och har fotat en musikfestival i helgen (Umeå Open). Trevlig kamera om än lite långsammare än de jag brukar använda. Såklart blev filerna stora och det tog ca 4 timmar att tanka över (ca 180 GB) via usb 3-läsare..men i LR4 gick det hyggligt fort (inzoomning 100% ca 2-3s) med en i7-2600 med 16 GB minne; bara ca 4 GB verkar behövas dock. Däremot slog jag irriterande ofta i bufferten (det tar ca 20 s att tömma den efter typ 17 snabba bilder med ett snabbt kort; annars det dubbla) så snabba minneskort rekommenderas.
Fotade jpeg+raw ett tag och blev överraskad över hur fina jpeggarna var; högdagrar verkar ha räddats och mörka delar ljusats upp lagom så kanske man ska överge raw ändå (har fotat enbart råformat i 8+ år) för att spara tid/plats.

Några milt rörda, små, bildexempel på iso 6400-12880 på http://qltr.se/ resp

http://festivalphoto.net/pictures&festivalID=1085&festival=Ume%E5+Open

(fler, bättre kommer om några dagar, har annat för mig ett par dagar)

Fyra åtgärder för att förbättra buffertkapaciteten:

1) Köp Lexar 1000x CF som är det snabbaste minneskortet efter XQD idag,

2) Använd 12-bit komprimerad (om du ändå inte tänker göra några stora redigeringar i bilderna) så ökar bufferten med nästan 50% (25 mot 17 i 14-bit lossless),

3) Kör bara NEF - skippa NEF+jpg,

4) Använd 1,2x-cropläget (25 MP) och DX-läget (15MP) för närbilder eller snabba sekvenser eftersom bufferten då ökar med upp till 116% (25 i FX och 54 i DX)
 
Fyra åtgärder för att förbättra buffertkapaciteten:

1) Köp Lexar 1000x CF som är det snabbaste minneskortet efter XQD idag,

2) Använd 12-bit komprimerad (om du ändå inte tänker göra några stora redigeringar i bilderna) så ökar bufferten med nästan 50% (25 mot 17 i 14-bit lossless),

3) Kör bara NEF - skippa NEF+jpg,

4) Använd 1,2x-cropläget (25 MP) och DX-läget (15MP) för närbilder eller snabba sekvenser eftersom bufferten då ökar med upp till 116% (25 i FX och 54 i DX)

Tack för tipsen. Blir nog ett Lexar 32 Gb även om 2638:- svider då man redan tömt spargrisen på leksaker.
Bytte till 12-bit lossy komprimerat när minnesutrymmet började ta slut..borde gjort det tidigare..och kanske bara jpeg som var fina. Crop-lägena är bra men tar för lång tid för mig att växla mellan i skarpt läge då man ibland behöver full upplösning i vidvinkelläge t ex - kanske går det att programmera nån knapp eler köra olika bankar (Qual-knappen verkar bara ändra S-M-L norm etc inte crop-läge men jag kan ha missat nån inställningsmöjliget)
 
Vet inte om ämnet har klargjorts tidigare i tråden men delar med mig ändå för allas vetskap. Pratade precis med Thomas på Hegethorns. Han lovade att alla de som förbokat hos dem i alla fall köper kameran till det pris som var när man ställde sig i kö. Man påverkas då inte av de prishöjningar som kommer ske inom kort.
 
Hej, nej jag har inte enbart snabba kort men några Sandisk Extreme IV samt SD Pro UHS-I kort som verkar långsammare än jag trodde. Det har ju varnats för andra märken så jag kör mest Sandisk som har fungerat bra (Lexar och Transcend har svikit mig en gång för läänge sen). Kör sandisks läsare:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDDR-289-X20S
kanske Lexars är bättre. De 4 timmarna är inkl import av Standard previews i LR4.1 samt att jag säkert inte bytte kort maximalt snabbt heller (det var mellan kl 04 och 06 varje natt..)

Jag använder sällan mina Sandisk Extreme IV numera just för att dom är så förbenat långsamma att föra över korten ifrån. Jag kör ett Transcendkort nu som jag är jättenöjd med tillsammans med min D700, men Sandisk har betydligt snabbare kort än Extreme IV också, som deras Extreme Pro som finns i 90 och 100MB/s.

/Karl
 
Jag testade min nerladdning. 246 bilder på 5,9 Gb (från D700 och D7000) tankade jag ner på 3 min och 10 sekunder.
Har samma kortläsare som du. Jag gjorde samtidigt en back-up kopia till en extra hårddisk i datorn samt använde en metadatamall. Minneskort Sandisk Extreme IV på 45 Mb/s.
Bilderna tankade jag ner med Adobe Bridge CS6.
Väntar på min D800.

Med ett snabbare kort halverar du tiden.

/Karl
 
usb-3 kabeln är ansluten till ett usb-3 uttag men kanske är den felkopplad internt i lådan (det är en HP-H8 1151sc). Ska göra lite tester på onsdag när jag får lite tid över..
i vanliga fall brukar jag skyffla över till en backup-disk samtidigt men ville spara tid här..

Med extreme IV-korten kommer du inte få så mycket snabbare överföring än vad du fick, så där är det nog kortet som är flaskhalsen. Ditt SD-kort UH1 måste ha haft märkbart snabbare överföring.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.