Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solförmörkelse 20/3

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Snart är det dags för solförmörkelse 20/3 kl 10:52 som väntas bli runt 80-85% beroende på vart i landet man bor.

http://illvet.se/solformorkelse

Någon som har tips på vad som behövs för att lyckas ta en bild eller två på detta fenomen?

En flyttkartong, två papper, en sax och lite tejp kan du bygga en pinhole camera av. Helt klart säkraste sättet att titta på solen är att titta på en projektion av den. Alternativet är väl kraftiga ND-filter eller svetsglas men jag skulle inte titta rakt mot solen med vad som helst som skydd: om det bara filtrerar synligt ljus steker du ögonen i ett nafs.

Har iaf skaffat deras glasögon för 29:-. Sedan är det själva fotograferingen, jag har ett ND1000 det passar dock inte direkt på mitt tele 150-600 så kan man kanske hålla det framför?

Sedan så tänkte jag testa ND1000 på ett 150mm på min Nikon V1 med 2,7crop

Beror säkert ocksåom det är helt klart väder eller mulet, vore ju perfekt med ett precis rätt molnfilter framför

Om man har glasögonen på sig, kan man fota direkt utan filter mot solen när det är full förmökelse utan att sensorn tar skada?

Om man har glasögonen på sig, kan man fota direkt utan filter mot solen när det är full förmökelse utan att sensorn tar skada?

Sensorn tar inte skada av att fota rätt in i solen i vanliga fall så om man inte har väldigt långa slutartider så kan det inte ha någon betydelse. Däremot behöver ögon skyddas.
Sedan blir det ju bara full förmörkelse i ett begränsat område över Atlanten denna gång, Svalbard och Färöarna inkluderade. http://www.timeanddate.com/eclipse/solar/2015-march-20

Sensorn tar inte skada av att fota rätt in i solen i vanliga fall så om man inte har väldigt långa slutartider så kan det inte ha någon betydelse. Däremot behöver ögon skyddas.
Sedan blir det ju bara full förmörkelse i ett begränsat område över Atlanten denna gång, Svalbard och Färöarna inkluderade. http://www.timeanddate.com/eclipse/solar/2015-march-20

Va bra, Eftersom jag har skyddsglasögon så skulle jag kunna börja att testa helt utan filter på kortaste tid, blir det överexponerat så får jag börja testa med filter. Då. Är det bara vädret kvar.

Va bra, Eftersom jag har skyddsglasögon så skulle jag kunna börja att testa helt utan filter på kortaste tid, blir det överexponerat så får jag börja testa med filter. Då. Är det bara vädret kvar.

Du riskerar steka sensorn utan skydd. Jag testfotade med Baaderfiltret på telet igår. Fick foton på några solfläckar i alla fall :)
Fokusera manuellt och variera tid/bländare.

Nd3.0 filter funkar säkerligen tillräckligt bra.

Problemet är väl att ND inte blockar fullständigt i alla våglängder. Man bör i så fall köra LV på kameran och inte titta i sökaren. Det enda man riskerar då är sensorn i kameran och inte ögonen. Kamera kan man alltid köpa ny om olyckan skulle vara framme. Det är värre med ögonen...

Varför skulle man vilja blockera fullständigt i alla våglängder? ND-filter används för att minska ljusinsläppet till sensorn, så ju bättre kvalitet man har desto jämnare kvalité får man. Själv ska hag försöka ta foto på den i kombination med landskap av nåt slag. Enbart på solen är för mig tråkigt.

Jag undrar varför det är så extremt farligt att titta på solen vid en solförmörkelse men inte speciellt farligt att titta rakt in i solen när den lyser som vanligt?

Det är naturligtvis lika farligt att titta på solen när den inte är förmörkad.

Då borde det alltså vara mindre farligt när det är solförmörkelse.. Jag har nämligen alltid tittat rakt in o solen med öppna ögon på sommaren och älskat det.. Vet inte varför, men har alltid gjort det.. Först för några år sen fick jag veta att det kan vara farligt.. Jag borde vara blind för länge sen, men har perfekt syn.. lite konstigt är det allt..

Jag undrar varför det är så extremt farligt att titta på solen vid en solförmörkelse men inte speciellt farligt att titta rakt in i solen när den lyser som vanligt?

För att man luras / vill titta på ett fenomen som även om ljuskällan blir mindre, faktisk behåller ljusstyrka nog att skada ögonen permanent.

Samtidigt...det gör ont ...och jag har inte hört talas om någon som fått bestående skador.

Det har jag. Det är förstås sällsynt i modern tid eftersom i princip alla känner till riskerna, samt upplever ett starkt obehag av att titta rakt in i en ej molnbeslöjad sol. Man blir ju temporärt blind. Liksom det varierar kolossalt mellan människor hur höga ljudstyrkor och hur långvarig exponering man klarar innan hörseln försämras, så gäller samma sak med ögonen. Det lömska är att försämringen ofta inte är märkbar förrän man blivit lite äldre, men då kan försämringen bli dramatisk.

MrKarisma, jag rekommenderar dig starkt att finna andra typer av nöjen...

Det har funnits en grupp av människor som var tvungna att titta på solen, och det var gamla tiders navigatörer. Den tidens sextanter hade inte mycket till filter framför bilden av solen (som man ju ska matcha till horisinten). På den tiden kunde människor bli blinda av många anledningar, men så småningom upptäckte man att ett stort antal av dessa sjöfarare som äldre hade blivit mer eller mindre blinda. Senare sextanter fick naturligtvis bättre solfilter.

Gjorde lite test idag

SMC Pentax-M 200mm F4
Vivitar 2X Tele Converter
Dörr ND 3.0 1000x
Samsung NX11, 1/320 sec, F32, ISO 100

Bilagor

• _SAM9843.jpg
    _SAM9843.jpg
    22 KB · Visningar: 206
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar