ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, brusnivåerna ser ju iaf ut att ligga väldigt samma lika som D800an, vilket iofs är ganska väntat. :)

Jag väntade mig också det. Men när programmakarna hunnit finintonera sina rawkonverterare för D600 kommer den kanske (troligtvis) att få en liten brusfördel vid betraktning i 100%. En D800-fil nedskalad till D600-storlek eliminerar sannolikt den eventuella fördelen.

//Lennart

Nikon har onekligen slagit in på en lågprislinje, både med D800 och nu med D600. Spec. ser mycket bra ut men de har liksom i D7000 snålat med huset, endast topp och baksida i magnesiumlegering.

Jag väntade mig också det. Men när programmakarna hunnit finintonera sina rawkonverterare för D600 kommer den kanske (troligtvis) att få en liten brusfördel vid betraktning i 100%. En D800-fil nedskalad till D600-storlek eliminerar sannolikt den eventuella fördelen.

//Lennart

Fast den har fördel vid 100% redan nu iofs.

Det behöver inte vara en nackdel. Plast är tåligt.

Jo visst, men borde inte också objektivfästet vara stabilt, det är väl en av de mest utsatta delarna. Annars dämpar plast slag bättre, så det har sina fördelar. Men här handlar det säkerligen om att spara pengar både i material och monteringskostnad.

Hej!

Är det nån som vet vilka garantier och specar som Nikon har i olika länder?

Kommer förmodligen att åka till USA nu i höst och funderar på att inhandla mig en D600 på plats där, men gäller garantin i Sverige då?

Hur är det om man köper Nikon-grejer via webshopar inom EU, gäller fullständig garanti då i Sverige?

Är det olika spec på kameror i olika regioner?
Alltså kan man ställa in svenska menyer i en kamera köpt utomlands och skiljer sig video PAL/NTSC och sånt.

/Mats

Hej!

Är det nån som vet vilka garantier och specar som Nikon har i olika länder?

Kommer förmodligen att åka till USA nu i höst och funderar på att inhandla mig en D600 på plats där, men gäller garantin i Sverige då?

Hur är det om man köper Nikon-grejer via webshopar inom EU, gäller fullständig garanti då i Sverige?

Är det olika spec på kameror i olika regioner?
Alltså kan man ställa in svenska menyer i en kamera köpt utomlands och skiljer sig video PAL/NTSC och sånt.

/Mats

Köpte min Nikon D80 i Canada på besök (innan jag emigrerade). Hade världsgaranti på den då. Allt annat gick att ställa om (språk och dylikt). Detta inköp skedde sommaren 2008. Jag hade min menu på svenska exempelvis. Nu kör jag allt på engelska av bekvämlighet.

Detta är bara min uppfattning av det, kan givetvis ha fel angående D600.

Prisbilden är som bekant lite bättre här i Nordamerika. I Calgary med sin 5% försäljningskatt gick bodyn på 14 980 SEK inkl. moms.

Hoppas det gav lite ljus till frågan.

[...]Hoppas det gav lite ljus till frågan.

Ja, fast tyvärr gäller det inte längre. Både Nikon och deras störste konkurrent har numera kontinentgaranti på kamerahusen, dvs ett hus köpt i Amerika servas inte på garanti i Sverige. Hus köpta inom EU repareras dock i Sverige under förutsättning att handlaren inte gråimporterat dem från ett land utanför EU.

Det är dock ingen skillnad på kamerorna mellan kontinenterna.

Hus köpta inom EU repareras dock i Sverige under förutsättning att handlaren inte gråimporterat dem från ett land utanför EU. .

För tydlighetens skull: Man är aldrig garantilös.Det är bara om man vill gå direkt till verkstaden och inte genom handlaren som man kan stöta på patrull.

Jo visst, men borde inte också objektivfästet vara stabilt, det är väl en av de mest utsatta delarna. Annars dämpar plast slag bättre, så det har sina fördelar. Men här handlar det säkerligen om att spara pengar både i material och monteringskostnad.

Som vid all verktygsdesign tittar man på belstningspunkter och energispridningar.
Titta på bilderna på "nakna" moderna kamerahus så ser du att hela "magen" på kameran oftast består av en stor central bur av oftast någon magnesiumlegering. Det centrala här börjar vid objektivbajonetten, sedan går buren bakåt över spegelboxen och sensorinfästningen och uppåt till penta-delen och sökarokularet.

Från denna centrala bur går det sedan energiupptagningsinfästningar ut mot "hörnen" av kameran. Dessa flexar lite om inte hela kameran är et hel metallbur, som i pro-modellerna.

Att det flexar lite är en gigantisk fördel. Säg att du välter kameran av väskan, eller tappar den från 20-30cm höjd ner på en bordsyta när du meckar med något. Om då hörnet av kameran är i metall, och det är metall hela vägen in genom kameran ända fram till objektivinfästningen finns det absolut inget stötupptagande i energispridningen. Objektivinfästningen får då HELA kraften från islaget förmedlat utan flex. Och då räcker det med 20-30cm fall för att man ska få krafter på flera hundra G som verkar på inkopplingen mellan hus och objektiv. Detta kan lätt knäcka en bajonett, hur stabilt byggd den än är.
Att använda plast på strategiska ställen kan ge ett par tiondelars mm i flex, vilket kan dämpa max-belastningarna precis vid islaget med kanske tiofalt. Skillnaden mellan 300G och 30G kan göra mycket skillnad.

Det är som skillnaden mellan att slå en glasruta med en härdad kulhammare eller en gummislägga. Med kulhammaren kan det räcka med att knacka till lite lätt, rutan går åt h-e ändå. Med släggan kan man ta i ganska bra innan det ens börjar hända saker, trots att den kanske är tio gånger tyngre.

Plast är bra, om det används rätt.

Det går på D800, har inte läst än att det inte går på D600.

När du . vill ändra skärpedjupet genom att t.ex först visa en person med bakgrunden väldigt suddig och sedan blända ner för att få allting skarpt. Ett annat scenario är när ljuset ändras mycket så att det behövs för att få korrekt exponering.

/Karl

(Ang. filmjämförelser mellan D800 och D600 alltså)

Sant att D800 har den här finessen, men i övrigt så är nog D600 bättre för video. Tror den sensorn är helt överlägsen för det med en annan utläsningsteknik mm.

Har läst många liknande inlägg som säger ungefär "Varför köpa D600 när bara några tusen skiljer upp till D800?".

Nikon placerar visserligen på sin hemsida D800 bland Proffs-kamerorna och D600 bland entusiast och D800 har fler pixlar, lite mer metall, högre specad slutare och klarar 1/8000 s slutartid och lite sånt.

För mig ointressanta saker. När det gäller bildkvalitet, lågljusprestanda, filmning osv så tror jag helt enkelt D600 är en bättre kamera. Den nya sensorn lär vara grym och den är också lite modernare på vissa saker som Wifi-koppling osv., men framförallt när det gäller video så är sensorn i D600 optimerad för det på ett helt annat sätt, även om de inte tagit med dynamisk iris i specen från D800.

Om de skulle kosta precis lika mycket skulle jag välja D600 före D800 för att den är en (ännu) bättre och modernare kamera på många sätt, särskilt vid filmning utom på just den här detaljen.

/Mats

Jag tycker det i allt mer verkar som att D600 är optimerad mot film och lätthanterlighet, och D800 är optimerad mot ren stillbildskvalitet. Jag kan mycket väl tänka mig att detta varen del av Nikons långtids-strategi i modellutbudet.

Filmkvaliten från D600 VERKAR än så länge helt otrolig. Mycket bättre än 5D2 o 5D3, kanske uppe på eller förbi GH2-klass (även inräknat de hackade GH2-kamerorna). Bättre än D800, och DEFINITIVT bättre än D4.

Samma sak gäller ju f.ö Sony A99 och deras lilla RX1-kamera. Sony har jobbar hårt på att få videokvaliten bättre med denna sensor, annars verkar den vara ungefär som D3x 24MP men med ganska förutsägbara ljuseffektivitetsförbättringar.

Hoppas den ger bra LV-bildkvalitet i kamera-LCD'n också, här är ju 800'an inte så vass.

Det är ju perfekt, alla objektiv får tilt! Tar man i lite mer får de shift också ;-)

Jag skulle inte köpa i USA det man inte har garanti på. Min D80 fokuserade fel från dag 1. Nikon reparerade. Det hade de inte gjort om den var köpt i USA.

Nog har de garantier i USA också. Och varför skulle de inte rätta till fel i USA som de rättar till i Sverige. Problemet är bara att man måste skicka kameran till USA. Man får alltså kalkylera med den kostnaden.

Jag tycker det i allt mer verkar som att D600 är optimerad mot film och lätthanterlighet, och D800 är optimerad mot ren stillbildskvalitet. Jag kan mycket väl tänka mig att detta varen del av Nikons långtids-strategi i modellutbudet.

Filmkvaliten från D600 VERKAR än så länge helt otrolig. Mycket bättre än 5D2 o 5D3, kanske uppe på eller förbi GH2-klass (även inräknat de hackade GH2-kamerorna). Bättre än D800, och DEFINITIVT bättre än D4.

Samma sak gäller ju f.ö Sony A99 och deras lilla RX1-kamera. Sony har jobbar hårt på att få videokvaliten bättre med denna sensor, annars verkar den vara ungefär som D3x 24MP men med ganska förutsägbara ljuseffektivitetsförbättringar.

Hoppas den ger bra LV-bildkvalitet i kamera-LCD'n också, här är ju 800'an inte så vass.

Vad baserar du det på? Har ju iaf sett den där naturfilmen som länkades för ett litet tag sen o iaf den ser grymt bra ut, men har du kanske sett ännu flera, eller har du mer sån där skön info som bara du kan luska fram? :)

Nog har de garantier i USA också. Och varför skulle de inte rätta till fel i USA som de rättar till i Sverige. Problemet är bara att man måste skicka kameran till USA. Man får alltså kalkylera med den kostnaden.

Det är förstås sant, men det innebär en hel del extra besvär och så stor är inte prisskillnaden att det skulle motivera detta anser jag. Om man väntar några veckor så går den säkert att köpa inom EU för runt 15 000 kr.

Batterigrepp och andra tillbehör kan man köpa på plats i USA under resa.
Blir bra det.

Bye bye Sony!

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar