Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fiffiga med Nikon D600 är att jag kan använda mina gamla manuellt fokuserade objektiv (med ljusmätningskoppling; kallas AI). Dessa har bländarring. Dessutom kan jag använda mitt hittills enda Nikkor AF-objektiv som är ett äldre AF-objektiv med bländarring (AF-D). De äldre AF-objektiven har skruvfokus och detta stöds också av D600.

De nyare Nikkor-objektiven med AF har dock inte bländarring (AF-G), och på dessa kan man inte ändra bländare under videofilmning med D600.

Nikons bakåtkompatibilitet är rätt OK, när de bara ser till att kamerahusen har de rätta finesserna (vilket instegshusen inte brukar ha), även om Pentax nog är ett litet strå vassare på den punkten.

(Indelningen av olika typer av Nkkor-objektiv är lite mer komplicerad än ovanstående korta redogörelse, men det spelar ingen större roll för resonemanget.)
 
Vad baserar du det på? Har ju iaf sett den där naturfilmen som länkades för ett litet tag sen o iaf den ser grymt bra ut, men har du kanske sett ännu flera, eller har du mer sån där skön info som bara du kan luska fram? :)

Jag fick en liten snutt okomprimerat och upplösningen (video) är samma ungefär som D800 i sidled i bilden. Dvs ca 1500 linjer, mycket mer än 5D3 och 5D2.
Men det som VERKLIGEN gör skillnad är att all aliasing i höjdled är borta, och att ISO-prestandan är bättrad med kanske upp mot 1-1.5 steg! Jag antar att detta har med processorn att göra, den nya processorn är optimerad i videodelen för att kunna hantera HD-video på ett bättre och snabbare sätt. Detta gör att man kan läsa alla linjer på sensorn i stället för som i äldre Nikon-kameror bara köra varannan eller t.o.m var tredje. Då slipper man slänga bort 50-70% av informationen innan man gör en videobild av det...

Man får också en mycket bättre homogenitet i bilden - som syns ganska tydligt även i en så låg bitrate som den officiella naturvideon. Det som stör mig mest med D800 (och 5D2, men inte 5D3) är att man ser så fruktansvärt tydlig skilllnad på upplösning i sidled (god) och upplösning i höjdled (tragisk).

Det sämsta verkar vara att det är en hel del brusreducering kvar även efter att man "stängt av den". Jag antar att detta är för att spara bitrate i videosignalen - de codecs som kameran använder är väldigt bruskänsliga. Mer brus kan dubbla storleken på videofilen, och när codecen försöker minska bitrate för att kompensera detta tas mycket information bort av något (codec) som är MYCKET sämre på brusreducering än en dedikerad förbehandling (brusreduceringen på bildprocessorn).
 
Och då räcker det med 20-30cm fall för att man ska få krafter på flera hundra G som verkar på inkopplingen mellan hus och objektiv. Detta kan lätt knäcka en bajonett, hur stabilt byggd den än är.
Hur räknar du att det kan bli flera hundra G på ett fall på 20-30 cm?
Skulle ju vara jäkligt farligt att hoppa jämfota med raka ben då ;-)
 
Finns det på Nikon-objetiv?
Har inte så stor erfarenhet av Nikon, men har inte sett det.


/Mats

Precis som PMD säger. Vill bara understryka att du med alla gamla manuella Nikongluggar (från Ais och framåt) får fokusindikering via grön diod i sökaren också.

Finns många bra AF-D gluggar med skruv-AF och bländarring som sålts begagnade här på FS.

Om du sedan tänker komplettera med NEX finns en adapter som tar ALLA Nikonobjektiv (även de nyaste AF-S G) och ger bländartyrning med objektivets egen bländare. Sitter en knapp på adaptern som styr springbländarspaken i objektiven. Alltså inte tal om en någon bländare i adaptern. Fungerar suveränt, tycker jag.

Även många tredjepartstillverkare har fortfarande en del intressanta brännvidder i lager enl AF-D konceptet, men allt fler börjar leverera med fokusmotorn i objektivet (som AF-G konceptet utan bländarring).

Det är stor fördel med Nikon; d v s det finns alltid en mängd små fiffiga tillbehör. Saknade detta då jag körde Sonys tjockkameror.

Tredjepartstillverkarna av objektiv ser ju oftast till att ta fram till Ni och Ca i första hand.

På Nikonkameror kan du för övrigt hitta adaptrar för att köra nästan vilka gluggar som helst manuellt. T o m Canons EF-gluggar, gamla bladarobjektiv och även från andra MF-märken, M42 o s v. Har sett en del gamla fina Zeissgluggar med Contaxfattning som går bra att sätta på såväl Nikon som NEX.

//Lennart
 
Som vid all verktygsdesign tittar man på belstningspunkter och energispridningar.
Titta på bilderna på "nakna" moderna kamerahus så ser du att hela "magen" på kameran oftast består av en stor central bur av oftast någon magnesiumlegering. Det centrala här börjar vid objektivbajonetten, sedan går buren bakåt över spegelboxen och sensorinfästningen och uppåt till penta-delen och sökarokularet.

Från denna centrala bur går det sedan energiupptagningsinfästningar ut mot "hörnen" av kameran. Dessa flexar lite om inte hela kameran är et hel metallbur, som i pro-modellerna.

Att det flexar lite är en gigantisk fördel. Säg att du välter kameran av väskan, eller tappar den från 20-30cm höjd ner på en bordsyta när du meckar med något. Om då hörnet av kameran är i metall, och det är metall hela vägen in genom kameran ända fram till objektivinfästningen finns det absolut inget stötupptagande i energispridningen. Objektivinfästningen får då HELA kraften från islaget förmedlat utan flex. Och då räcker det med 20-30cm fall för att man ska få krafter på flera hundra G som verkar på inkopplingen mellan hus och objektiv. Detta kan lätt knäcka en bajonett, hur stabilt byggd den än är.
Att använda plast på strategiska ställen kan ge ett par tiondelars mm i flex, vilket kan dämpa max-belastningarna precis vid islaget med kanske tiofalt. Skillnaden mellan 300G och 30G kan göra mycket skillnad.

Det är som skillnaden mellan att slå en glasruta med en härdad kulhammare eller en gummislägga. Med kulhammaren kan det räcka med att knacka till lite lätt, rutan går åt h-e ändå. Med släggan kan man ta i ganska bra innan det ens börjar hända saker, trots att den kanske är tio gånger tyngre.

Plast är bra, om det används rätt.

Varför har då inte prokamerorna mera plast, dom utsätts ju verkligen för mera strapatser runt jordens alla hörn.
 
Varför har då inte prokamerorna mera plast, dom utsätts ju verkligen för mera strapatser runt jordens alla hörn.

För att fotografer är så förbaskat konservativa och de tror att metall är hållbart och bra och "plast" är dåligt utan att veta så mycket om vilken avancerad polymerteknik som finns tillgänglig idag, så om man vill sälja i stor mängd är det metall som gäller :).


/Mats
 
Varför har då inte prokamerorna mera plast, dom utsätts ju verkligen för mera strapatser runt jordens alla hörn.

Dom är inte gjorda för att tappas i betonggolv, dom är gjorda för att bli klämpa, skavda, få vatten på sig osv. Skulle dom vara gjorda för att tappas hade dom studsat.

/Karl
 
2

För att fotografer är så förbaskat konservativa och de tror att metall är hållbart och bra och "plast" är dåligt utan att veta så mycket om vilken avancerad polymerteknik som finns tillgänglig idag, så om man vill sälja i stor mängd är det metall som gäller :).


/Mats

Vilket det också är i dom flesta praktiskt situationer där en kamera får stryk.

/Karl
 
AF-S, AF-D, AIS G ED PC VR F ....

Blir att sätta sig på skolbänken :)
Finns det nån bra guide till allt Nkon mumbo-jumbo?

/Mats
Översätter till "sonyitiska" så begriper till och med du:)

AF-S=ungefär som SSM (men lite rappare än ssm enl min erfarenhet). Saknar också bländarring.
AF-D=ungefär som Sonys gluggar med skruvdrift, men har dessutom bländarring. När bländarringen låses vid minsta bländaröppning fungerar objektivet som ett skruvdrivet Sony utan bländarring och bländaren styrs från kameran.
AIS=Som AF-D vad gäller bländaren. En klack hakar i en ring som löper runt kamerans bajonett. Den ringen är kopplad till kamerans exponeringsmätare. Dock helt manuell fokusering. Vissa fungerar med tidsförval om bländaren sätts på minsta öppning.
G= Tja något ska de väl kalla en ny objektivserie:). Innebär dock att kameran inte behöver ha egen fokusmotor. De billigare Nikonmodellerna har inte det och inte heller någon ring kring bajonetten så att AF-D fungerar.
VR=vibrationsreducering, ekvivalent med C:s IS Image Stabilizer
F= F mount (Nikons traditionella F-bajonett)

Hoppas det hjälper, latmask:)

//Lennart
 
Översätter till "sonyitiska" så begriper till och med du:)

AF-S=ungefär som SSM (men lite rappare än ssm enl min erfarenhet). Saknar också bländarring.
AF-D=ungefär som Sonys gluggar med skruvdrift, men har dessutom bländarring. När bländarringen låses vid minsta bländaröppning fungerar objektivet som ett skruvdrivet Sony utan bländarring och bländaren styrs från kameran.
AIS=Som AF-D vad gäller bländaren. En klack hakar i en ring som löper runt kamerans bajonett. Den ringen är kopplad till kamerans exponeringsmätare. Dock helt manuell fokusering. Vissa fungerar med tidsförval om bländaren sätts på minsta öppning.
G= Tja något ska de väl kalla en ny objektivserie:). Innebär dock att kameran inte behöver ha egen fokusmotor. De billigare Nikonmodellerna har inte det och inte heller någon ring kring bajonetten så att AF-D fungerar.
VR=vibrationsreducering, ekvivalent med C:s IS Image Stabilizer
F= F mount (Nikons traditionella F-bajonett)

Hoppas det hjälper, latmask:)

//Lennart

AF-S har inget med bländarringen att göra, det finns många AF-S med bländarring.

Sedan finns inte AF-D det är en påhittad tern. D och G står på slutet

Det finns G-objektiv utan AF-S, så många G-gluggar behöver fokusmotor i kamerahuset.

Hela din lista är i stort sett fel.

AF-S och AF-I fokusmotor i objektivet
AF autofokus men behöver fokusmotor

D - objektivet lämnar över info om på vilket avstånd det fokuserat på.
G - som D men utan bländarring.

VR - Vibrationsdempere

/Karl
 
Då fick vi de korrigeringarna. Bra!
Men inte är i stort sett hela listan fel som du skriver. Känns som ett onödigt påpekande.

//Lennart
 
På Nikonkameror kan du för övrigt hitta adaptrar för att köra nästan vilka gluggar som helst manuellt. T o m Canons EF-gluggar, gamla bladarobjektiv och även från andra MF-märken, M42 o s v. Har sett en del gamla fina Zeissgluggar med Contaxfattning som går bra att sätta på såväl Nikon som NEX.

Knappast EF-objektiv. Registeravståndet gör att det i så fall inte går att fokusera till oändligt.
 
Knappast EF-objektiv. Registeravståndet gör att det i så fall inte går att fokusera till oändligt.

Nej, det är riktigt! Men likväl har jag en sådan mojäng och den fungerar ungefär som en mellanring. Så den förbättrar närgränsen istället. Men evighet fungerar inte.
Fast visst är det trevligt med alla kombinationer som går att göra?

//Lennart
 
Jo, en sådan adapter kan nog vara kul att använda t.ex. med ett Micro-Nikkor. Jag håller med om att det är roligt att blanda objektiv och hus från olika märken och tidsepoker. Jag har en adapter för att använda Nikkor-objektiv på EOS och det är lite skoj. Sen har jag en bunt adaptrar för att använda diverse olika objektivmärken på m4/3.

Just nu ser jag dock mest fram emot att använda AI-objektiv på D600!
 
Har ja missat nånting? Ni gossar pratar ju som att D600 är nån ny värstingmodell som tar allt till en ny nivå. Får jag ta herrskapet till verkligheten och påpeka att det är en instegskamera med en FX sensor. Det är mao en lillebror till D800. INTE en bättre kamera. Inte en bättre sensor, inte bättre byggd, inte bättre af osv... Det som är revolutionerande är storleken kanske, tycker för övrigt inte att den är så billig heller om man tänker på hur mycket som är bantat jämfört med D800. Uttrycket "man får det man betalar för" kommer till bra användning här. Ber om ursäkt för det negativa inlägget, känns bara som att man bör vara medveten om att Nikon inte bygger en bättre kamera än D800 och säljer den för c:a 7000:- mindre. Just sayin.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar