avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Om man vill ändra bländare under videofilmning så vrider man bara på bländarringen på objektivet ...
Finns det på Nikon-objetiv?
Har inte så stor erfarenhet av Nikon, men har inte sett det.
/Mats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man vill ändra bländare under videofilmning så vrider man bara på bländarringen på objektivet ...
Vad baserar du det på? Har ju iaf sett den där naturfilmen som länkades för ett litet tag sen o iaf den ser grymt bra ut, men har du kanske sett ännu flera, eller har du mer sån där skön info som bara du kan luska fram?
Hur räknar du att det kan bli flera hundra G på ett fall på 20-30 cm?Och då räcker det med 20-30cm fall för att man ska få krafter på flera hundra G som verkar på inkopplingen mellan hus och objektiv. Detta kan lätt knäcka en bajonett, hur stabilt byggd den än är.
Finns det på Nikon-objetiv?
Har inte så stor erfarenhet av Nikon, men har inte sett det.
/Mats
Hur räknar du att det kan bli flera hundra G på ett fall på 20-30 cm?
Skulle ju vara jäkligt farligt att hoppa jämfota med raka ben då ;-)
Hur räknar du att det kan bli flera hundra G på ett fall på 20-30 cm?
Skulle ju vara jäkligt farligt att hoppa jämfota med raka ben då ;-)
Som vid all verktygsdesign tittar man på belstningspunkter och energispridningar.
Titta på bilderna på "nakna" moderna kamerahus så ser du att hela "magen" på kameran oftast består av en stor central bur av oftast någon magnesiumlegering. Det centrala här börjar vid objektivbajonetten, sedan går buren bakåt över spegelboxen och sensorinfästningen och uppåt till penta-delen och sökarokularet.
Från denna centrala bur går det sedan energiupptagningsinfästningar ut mot "hörnen" av kameran. Dessa flexar lite om inte hela kameran är et hel metallbur, som i pro-modellerna.
Att det flexar lite är en gigantisk fördel. Säg att du välter kameran av väskan, eller tappar den från 20-30cm höjd ner på en bordsyta när du meckar med något. Om då hörnet av kameran är i metall, och det är metall hela vägen in genom kameran ända fram till objektivinfästningen finns det absolut inget stötupptagande i energispridningen. Objektivinfästningen får då HELA kraften från islaget förmedlat utan flex. Och då räcker det med 20-30cm fall för att man ska få krafter på flera hundra G som verkar på inkopplingen mellan hus och objektiv. Detta kan lätt knäcka en bajonett, hur stabilt byggd den än är.
Att använda plast på strategiska ställen kan ge ett par tiondelars mm i flex, vilket kan dämpa max-belastningarna precis vid islaget med kanske tiofalt. Skillnaden mellan 300G och 30G kan göra mycket skillnad.
Det är som skillnaden mellan att slå en glasruta med en härdad kulhammare eller en gummislägga. Med kulhammaren kan det räcka med att knacka till lite lätt, rutan går åt h-e ändå. Med släggan kan man ta i ganska bra innan det ens börjar hända saker, trots att den kanske är tio gånger tyngre.
Plast är bra, om det används rätt.
Varför har då inte prokamerorna mera plast, dom utsätts ju verkligen för mera strapatser runt jordens alla hörn.
Varför har då inte prokamerorna mera plast, dom utsätts ju verkligen för mera strapatser runt jordens alla hörn.
2
För att fotografer är så förbaskat konservativa och de tror att metall är hållbart och bra och "plast" är dåligt utan att veta så mycket om vilken avancerad polymerteknik som finns tillgänglig idag, så om man vill sälja i stor mängd är det metall som gäller .
/Mats
Översätter till "sonyitiska" så begriper till och med duAF-S, AF-D, AIS G ED PC VR F ....
Blir att sätta sig på skolbänken
Finns det nån bra guide till allt Nkon mumbo-jumbo?
/Mats
Översätter till "sonyitiska" så begriper till och med du
AF-S=ungefär som SSM (men lite rappare än ssm enl min erfarenhet). Saknar också bländarring.
AF-D=ungefär som Sonys gluggar med skruvdrift, men har dessutom bländarring. När bländarringen låses vid minsta bländaröppning fungerar objektivet som ett skruvdrivet Sony utan bländarring och bländaren styrs från kameran.
AIS=Som AF-D vad gäller bländaren. En klack hakar i en ring som löper runt kamerans bajonett. Den ringen är kopplad till kamerans exponeringsmätare. Dock helt manuell fokusering. Vissa fungerar med tidsförval om bländaren sätts på minsta öppning.
G= Tja något ska de väl kalla en ny objektivserie. Innebär dock att kameran inte behöver ha egen fokusmotor. De billigare Nikonmodellerna har inte det och inte heller någon ring kring bajonetten så att AF-D fungerar.
VR=vibrationsreducering, ekvivalent med C:s IS Image Stabilizer
F= F mount (Nikons traditionella F-bajonett)
Hoppas det hjälper, latmask
//Lennart
På Nikonkameror kan du för övrigt hitta adaptrar för att köra nästan vilka gluggar som helst manuellt. T o m Canons EF-gluggar, gamla bladarobjektiv och även från andra MF-märken, M42 o s v. Har sett en del gamla fina Zeissgluggar med Contaxfattning som går bra att sätta på såväl Nikon som NEX.
Knappast EF-objektiv. Registeravståndet gör att det i så fall inte går att fokusera till oändligt.