avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Har ja missat nånting? Ni gossar pratar ju som att D600 är nån ny värstingmodell som tar allt till en ny nivå. Får jag ta herrskapet till verkligheten och påpeka att det är en instegskamera med en FX sensor. Det är mao en lillebror till D800. INTE en bättre kamera. Inte en bättre sensor, inte bättre byggd, inte bättre af osv... Det som är revolutionerande är storleken kanske, tycker för övrigt inte att den är så billig heller om man tänker på hur mycket som är bantat jämfört med D800. Uttrycket "man får det man betalar för" kommer till bra användning här. Ber om ursäkt för det negativa inlägget, känns bara som att man bör vara medveten om att Nikon inte bygger en bättre kamera än D800 och säljer den för c:a 7000:- mindre. Just sayin.
Grejen är att D600 är en bättre kamera än D800!
Bara att Nikon positionerar den som entusiastmodell med lite lägre spec. Kortare MTBF för slutare och "bara" 1/4000 s. kortaste slutartid osv. Den har en sensor med lite lägre upplösning, men i övrigt är den bättre. Bättre lågljusprestanda, bättre vid filmning och modernare finesser.
För att Nikon poitionerar den lägre, den har lite lägre spec, har vissa delar gjorda i kompositmaterial istället för metall och kostar mindre så tror folk visst att den är sämre.
Du ratade ju själv D800 för Canon efter att först ha varit ganska begeistrad, men om D800 hade haft samma sensor som D600 kanske du inte gjort det.
Än så länge har vi inte så mycket material att gå på om bildprestandan, men jag är helt säker på att den här sensorn som sitter i D600 och en drös Sony-kameror kommer att leverera prestanda som höjer en del ögonbryn rejält.
Verkar som om Nikon inte haft tillåtelse att visa den innan Sony presenterat sina modeller, men att den varit i prodiúktion ett tag. Därav den korta leveranstiden efter lanseringen.
Troligen kommer den att finnas med bra tillgänglighet och ganska snart efter den första vågen levererats till de som förbeställt den så kommer det att konkurreras och priset sjunka ytterligare ett par tusenlappar.
Ruskigt bra kamera, liksom även Sony A99, men några speciella märkligheter med Sonyn och Nikons betydligt lägre pris gör att jag byter märke helt enkelt. Hade inte gjort det till D800.
/Mats