Jag använder både D800 och 5DMkIII. Canonkameran har en fruktansvärt effektiv AF med många inställningsparametrar i custumfunktioner och en fin greppergonomi. Allt känns gediget, men den är för högt prissatt. Jag tror den kommer att falla i pris.
D800 med monterat vertikalgrepp ger bra ergonomi och bildfilerna är väldigt bra. Mycket pengar i och för sig, men billig om man ser till det primära: Bildresultatet.
D600 med Sonys nyaste sensor på 24 Mp tror jag blir en riktig kioskvältare. Kollar man specarna noga så inser man att det är väldigt lite som fattas. Dessutom brukar Sonys sensorer alltid av någon underlig anledning bli ännu bättre i Nikonkamerorna (bättre signalhantering mm). Finns ingen anledning att tro att D600 skulle bli något undantag.
Jag tror (fast jag är så säker att jag borde skriva "vet" istället) att D600 är marknadens absolut bästa köp då det gäller bästa möjliga FF-kamera sett i relation till priset. Bildkvaliteten kommer garanterat att bli på topp. Och här har vi ju dessutom en kamera som är väldigt allround.
Lite synd om Sony som presenterade sin A99 med samma sensor och priset 24000:- precis nyligen, men Canon måste ju justera sitt pris nedåt. Nu har 5DMkIII 4 st nya FF-kameror som är ganska mycket billigare att slåss med: D800, D800E (inte så billig iofs), A99 och som lök på laxen nu D600.
Utan att överdriva tror jag D600 kommer att bli en succé.
//Lennart