Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Be inte om åsikter. Be om jämförelser.

(vilket säkert kommer ganska snart...)

Kom gärna med jämförelser. Själv har jag 5DMkIII jämsides med Nikonsystemet av en enda orsak: Jag har ett extremt bra teleobjektiv med EF-fattning som jag inte hittat någon motsvarighet till hos någon annan tillverkare. D800 använder jag som en bra och billigare substitut för en MF.

//Lennart

Jag har funderat på båda kamerorna och jag är lite kluven hur mycket synctiden 1/200 istället för 1/250 och avsaknaden av 10-pols och syncport och även högstaslutartiden på 1/4000 påverkar ens fotande.

Förmodligen mycket lite (med reservation för kontakterna). Jag föreslår att du går igenom dina bilder och tar reda på hur stor del som är tagna med slutartider kortare än 1/4000 s och hur stor del av blixtbilderna som är tagna i dagsljus (eller motsvarande) och där det hade spelat roll om du hade varit tvungen att höja slutartiden från 1/250 s till 1/200 s. Det senare är ett femtedels bländarsteg eller nåt sånt (jag orkar inte räkna ut det exakt).

Kom gärna med jämförelser. Själv har jag 5DMkIII jämsides med Nikonsystemet av en enda orsak: Jag har ett extremt bra teleobjektiv med EF-fattning som jag inte hittat någon motsvarighet till hos någon annan tillverkare. D800 använder jag som en bra och billigare substitut för en MF.

Villket teleobjektiv är det?

F.ö. är det nog så att avsaknaden av Canons utmärkta teleobjektiv är den största svagheten hos D600.

F.ö. är det nog så att avsaknaden av Canons utmärkta teleobjektiv är den största svagheten hos D600.

Dels det alldeles utmärkta 70-300/4-5.6 L is usm (helt fantastisk skärpa och bokeh) och dels ett 200/2.0 L is usm och 300/2.8 L usm som jag delar med en annan fotograf.
Jag tycker 5DMkIII är en mycket bra kamera och jag använder även mina Nikongluggar på den via adapter för att precisionsinställa med manuell fokus eftersom den kameran har bättre LV än Nikon D800.

//Lennart

I viss mån är det kanske så, men Nikon har i sanningens namn ett par bra telen och telezoomar också även om jag håller Canons generellt högre över hela linjen.
Men det är ju inte D600:s fel:)

//Lennart

Jag använder både D800 och 5DMkIII. Canonkameran har en fruktansvärt effektiv AF med många inställningsparametrar i custumfunktioner och en fin greppergonomi. Allt känns gediget, men den är för högt prissatt. Jag tror den kommer att falla i pris.

D800 med monterat vertikalgrepp ger bra ergonomi och bildfilerna är väldigt bra. Mycket pengar i och för sig, men billig om man ser till det primära: Bildresultatet.

D600 med Sonys nyaste sensor på 24 Mp tror jag blir en riktig kioskvältare. Kollar man specarna noga så inser man att det är väldigt lite som fattas. Dessutom brukar Sonys sensorer alltid av någon underlig anledning bli ännu bättre i Nikonkamerorna (bättre signalhantering mm). Finns ingen anledning att tro att D600 skulle bli något undantag.

Jag tror (fast jag är så säker att jag borde skriva "vet" istället) att D600 är marknadens absolut bästa köp då det gäller bästa möjliga FF-kamera sett i relation till priset. Bildkvaliteten kommer garanterat att bli på topp. Och här har vi ju dessutom en kamera som är väldigt allround.

Lite synd om Sony som presenterade sin A99 med samma sensor och priset 24000:- precis nyligen, men Canon måste ju justera sitt pris nedåt. Nu har 5DMkIII 4 st nya FF-kameror som är ganska mycket billigare att slåss med: D800, D800E (inte så billig iofs), A99 och som lök på laxen nu D600.

Utan att överdriva tror jag D600 kommer att bli en succé.

//Lennart

Med reservation för att vi inte vet i dagsläget vad nya A99 klarar, deras lilla RX100 skvallrar om att Sony kan ha gjort förbättringar. ( se DX0 12,4 i DR-tal för RX100 vid basiso )- en 4/3-sensor når inte det DR-talet.

Priset på D600 är makalöst lågt, Nikon kan ha dödat övriga konkurenter och siktar in sig på nya köpare. dom som tex har Canon med dom fina objektiven, lär aldrig byta system. Drömmen är den fina sitsen du sitter i Lennart med att ha bägge systemen, med tillgång till dom bästa objektiven som går att frambringa i dagens läge.

Hämtar ut min D600 på tisdag. Pris för enbart bodyn blir: 14980 SEK inklusive moms.

Inköpt via Vistek.ca här i Calgary.

Med reservation för att vi inte vet i dagsläget vad nya A99 klarar, deras lilla RX100 skvallrar om att Sony kan ha gjort förbättringar. ( se DX0 12,4 i DR-tal för RX100 vid basiso )- en 4/3-sensor når inte det DR-talet.

Olympus E5 är gammal vid det här
laget.

Men m43-kameran OM-D E-M5 som verkar ha en sensor från Sony blir nog svår att slå för RX100.

Olympus E5 är gammal vid det här
laget.

Men m43-kameran OM-D E-M5 som verkar ha en sensor från Sony blir nog svår att slå för RX100.

Jovisst det tror jag med, lågljusegenskaperna är ju klart bättre med m43. andemeningen som svar till Lennart var att Sony ser ut att förbättra dom svagheter som dom fått kritik för under åren, som aggresiv brusredusering tex, Redan A580 ( dslr ) är ju inte pjåkig precis.

Den mycket uppskattade och topprankade S100 blir klart slagen vad gäller lågljusegenskaper med mer än det dubbla enligt DX0.

Priset på D600 är makalöst lågt, Nikon kan ha dödat övriga konkurenter och siktar in sig på nya köpare. dom som tex har Canon med dom fina objektiven, lär aldrig byta system. Drömmen är den fina sitsen du sitter i Lennart med att ha bägge systemen, med tillgång till dom bästa objektiven som går att frambringa i dagens läge.

Jo, Nikon verkar ha en hit på gång. Sedan bara för "protokollets" skull. Min "drömsits" beror på många års, ja minst ett decenniums sndra viktiga försakelser. Sedan har den drömsitsen flera gånger mer tenderat att likna en mardröm med feljusterade exemplar o dyl, mängder av serviceåtgärder med mera.

Det finns för- och nackdelar att köra olika system. Jag hamnade där p g a yrket. Hade egentligen avpolleterat Canon om det inte varit för att 2 av de där exklusiva teleobjektiven bara delvis är mina. Numera är jag hobbyfotograf. Orkade till sist inte flänga runt som pressfotograf då axel och nacke "tog slut". Firman är kvar men under avveckling och jag måste ha en privatutrustning som ej är firmaregistrerad samt en liten firmaregad utrustning tills vidare.

Men kontentan av vad jag skriver är att inget märke är bäst på allt.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar