Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner mig lite småsugen på den här, men hur tänkte Nikon med priset? För bara några tusenlappar till får man ju en D800. Varför är då en D600 värt det?

Bara några? Lägsta priset på en D800 idag är enligt Prisjakt 23800 kr och de stora handlarna har lagt ut D600 på 18000 kr. 5800 kr är nog betydligt mer än "några tusenlappar" för de flesta.

Mer uppskalad D7000 än nerskalad D800. Huset saknar en del knappar och rattar som D800, D700 och D300s har. Testbilder finns på dpreview.com nu.

Ja. Jag vet inte om någon redan har nämnt detta - men Nikon har nu placerat kameran överst i entusiastsegmentet på sin hemsida. Det rör sig alltså inte om en proffskamera. Frågan är då om de inte prissatt den något i överkant.

Mer uppskalad D7000 än nerskalad D800. Huset saknar en del knappar och rattar som D800, D700 och D300s har. Testbilder finns på dpreview.com nu.

Ja. Jag vet inte om någon redan har nämnt detta - men Nikon har nu placerat kameran överst i entusiastsegmentet på sin hemsida. Det rör sig alltså inte om en proffskamera. Frågan är då om de inte prissatt den något i överkant. Den är alltså placerad under såväl D300s som D700 (enligt Nikons kamerahierarki).

Bara några? Lägsta priset på en D800 idag är enligt Prisjakt 23800 kr och de stora handlarna har lagt ut D600 på 18000 kr. 5800 kr är nog betydligt mer än "några tusenlappar" för de flesta.

För den lilla skillnaden hade iaf jag sparat de tusenlapparna för att få en D800.

Tack för synpunkterna avseende efterföljare till D200. Storleks- och knappmässigt ser det ut att vara d800 som gäller. Jag är inte ute efter något kompakt, vore jag det köpte jag en kompaktkamera. Nej, tegelstenskänsla ska det vara, med gott om knappar. Vilket jag nu har i min D200.

Nu är det bara till att spara. Och börja sälja in tanken om uppgradering till min hustru...

För den lilla skillnaden hade iaf jag sparat de tusenlapparna för att få en D800.
Jag önskar jag hade haft en sådan ekonomi. Men okej, vi vänder på det. Vad är det du saknar i D600 som gör att den inte är värd sitt pris?

Ja, det är en uppskalad D7000. Vad hade folk väntat sig, en D800 light med 24 Mpix för 15000 kr? Jo tjenare...

Jag önskar jag hade haft en sådan ekonomi. Men okej, vi vänder på det. Vad är det du saknar i D600 som gör att den inte är värd sitt pris?

Ja, det är en uppskalad D7000. Vad hade folk väntat sig, en D800 light med 24 Mpix för 15000 kr? Jo tjenare...

Jag har funderat på båda kamerorna och jag är lite kluven hur mycket synctiden 1/200 istället för 1/250 och avsaknaden av 10-pols och syncport och även högstaslutartiden på 1/4000 påverkar ens fotande.

Jag har funderat på båda kamerorna och jag är lite kluven hur mycket synctiden 1/200 istället för 1/250 och avsaknaden av 10-pols och syncport och även högstaslutartiden på 1/4000 påverkar ens fotande.

Har ingen aning om hur du fotar, men dom allra allra flesta blir inte påverkade alls.

1/200 s istället för 1/250 s är marginell skillnad vad gäller exponering och är lätt att överbrygga om du använder Nikon-blixtar. Där kan du ju ställa in FP-synk och använda alla slutartider ända upp till 1/8000s. Förvisso med reducerad blixteffekt ju högre tid du väljer, men nöjer du dig med 1/250 s är effektförlusten liten.

Synkuttag kan du få med hjälp av en adapter som monteras i tillbehörsskon. Den kostar inte mycket.

Jag har plåtat i 26 år och aldrig använt 1/8000 sekund så avsaknaden av den slutartiden borde spela minst roll.

Tack för synpunkterna avseende efterföljare till D200. Storleks- och knappmässigt ser det ut att vara d800 som gäller. Jag är inte ute efter något kompakt, vore jag det köpte jag en kompaktkamera. Nej, tegelstenskänsla ska det vara, med gott om knappar. Vilket jag nu har i min D200.

Nu är det bara till att spara. Och börja sälja in tanken om uppgradering till min hustru...

Glöm inte bort att du samtidigt går från DX till FX. Beroende på vad du har för optik nu så kanske du även behöver lägga en icke oansenlig summa på ny optik för att få de bildvinklar du vill ha / är van vid.

Någon som vet om den har AF-finjusterng? (om det är funktionen som man korrigera för bak eller framfokus. Har ett par gamla AF-D objektiv som kanske kan behöva det...)

Glöm inte bort att du samtidigt går från DX till FX. Beroende på vad du har för optik nu så kanske du även behöver lägga en icke oansenlig summa på ny optik för att få de bildvinklar du vill ha / är van vid.

Så sant. Men min optik börjar också bli sliten. Min 1 Sigma 18-50 2,8 har blivit en 18-35 pga grus i maskineriet.

Kan inte låta bli att jämföra D600 med Canon 5d mkIII. Liknande prestanda, men med en prisskillnad på ca 12000 så verkar ju Nikonhuset vara ett riktigt fynd!

Åsikter på detta.

/K

Men 36 mpix? printa tabetvåder? troligen långsammare redigering i datorn pga storleken. Vid serietagning kan kameran stanna i 30 sek för pga full buffert. Högre brus med hög upplösning sa någon? Jag föredrar då D600.

Men 36 mpix? printa tabetvåder? troligen långsammare redigering i datorn pga storleken. Vid serietagning kan kameran stanna i 30 sek för pga full buffert. Högre brus med hög upplösning sa någon? Jag föredrar då D600.

30 sekunder??? He he, möjligtvis med ett minneskort från hedenhös. Vad gäller högt brus på D800 så har väl otaliga trådar och användare redan dementerat detta.

/K

Kan inte låta bli att jämföra D600 med Canon 5d mkIII. Liknande prestanda, men med en prisskillnad på ca 12000 så verkar ju Nikonhuset vara ett riktigt fynd!

Åsikter på detta.

/K

Jag använder både D800 och 5DMkIII. Canonkameran har en fruktansvärt effektiv AF med många inställningsparametrar i custumfunktioner och en fin greppergonomi. Allt känns gediget, men den är för högt prissatt. Jag tror den kommer att falla i pris.

D800 med monterat vertikalgrepp ger bra ergonomi och bildfilerna är väldigt bra. Mycket pengar i och för sig, men billig om man ser till det primära: Bildresultatet.

D600 med Sonys nyaste sensor på 24 Mp tror jag blir en riktig kioskvältare. Kollar man specarna noga så inser man att det är väldigt lite som fattas. Dessutom brukar Sonys sensorer alltid av någon underlig anledning bli ännu bättre i Nikonkamerorna (bättre signalhantering mm). Finns ingen anledning att tro att D600 skulle bli något undantag.

Jag tror (fast jag är så säker att jag borde skriva "vet" istället) att D600 är marknadens absolut bästa köp då det gäller bästa möjliga FF-kamera sett i relation till priset. Bildkvaliteten kommer garanterat att bli på topp. Och här har vi ju dessutom en kamera som är väldigt allround.

Lite synd om Sony som presenterade sin A99 med samma sensor och priset 24000:- precis nyligen, men Canon måste ju justera sitt pris nedåt. Nu har 5DMkIII 4 st nya FF-kameror som är ganska mycket billigare att slåss med: D800, D800E (inte så billig iofs), A99 och som lök på laxen nu D600.

Utan att överdriva tror jag D600 kommer att bli en succé.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar