Damm på sensorn
Aktiv medlem
Mer uppskalad D7000 än nerskalad D800. Huset saknar en del knappar och rattar som D800, D700 och D300s har. Testbilder finns på dpreview.com nu.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mer uppskalad D7000 än nerskalad D800. Huset saknar en del knappar och rattar som D800, D700 och D300s har. Testbilder finns på dpreview.com nu.
Bara några? Lägsta priset på en D800 idag är enligt Prisjakt 23800 kr och de stora handlarna har lagt ut D600 på 18000 kr. 5800 kr är nog betydligt mer än "några tusenlappar" för de flesta.
Man kan inte spara genom att köpa.För den lilla skillnaden hade iaf jag sparat de tusenlapparna för att få en D800.
Jag önskar jag hade haft en sådan ekonomi. Men okej, vi vänder på det. Vad är det du saknar i D600 som gör att den inte är värd sitt pris?För den lilla skillnaden hade iaf jag sparat de tusenlapparna för att få en D800.
Jag önskar jag hade haft en sådan ekonomi. Men okej, vi vänder på det. Vad är det du saknar i D600 som gör att den inte är värd sitt pris?
Ja, det är en uppskalad D7000. Vad hade folk väntat sig, en D800 light med 24 Mpix för 15000 kr? Jo tjenare...
Jag har funderat på båda kamerorna och jag är lite kluven hur mycket synctiden 1/200 istället för 1/250 och avsaknaden av 10-pols och syncport och även högstaslutartiden på 1/4000 påverkar ens fotande.
Jag har funderat på båda kamerorna och jag är lite kluven hur mycket synctiden 1/200 istället för 1/250 och avsaknaden av 10-pols och syncport och även högstaslutartiden på 1/4000 påverkar ens fotande.
Tack för synpunkterna avseende efterföljare till D200. Storleks- och knappmässigt ser det ut att vara d800 som gäller. Jag är inte ute efter något kompakt, vore jag det köpte jag en kompaktkamera. Nej, tegelstenskänsla ska det vara, med gott om knappar. Vilket jag nu har i min D200.
Nu är det bara till att spara. Och börja sälja in tanken om uppgradering till min hustru...
Glöm inte bort att du samtidigt går från DX till FX. Beroende på vad du har för optik nu så kanske du även behöver lägga en icke oansenlig summa på ny optik för att få de bildvinklar du vill ha / är van vid.
Tack för synpunkterna avseende efterföljare till D200. Storleks- och knappmässigt ser det ut att vara d800 som gäller. Jag är inte ute efter något kompakt, vore jag det köpte jag en kompaktkamera. Nej, tegelstenskänsla ska det vara, med gott om knappar. Vilket jag nu har i min D200.
Nu är det bara till att spara. Och börja sälja in tanken om uppgradering till min hustru...
Men 36 mpix? printa tabetvåder? troligen långsammare redigering i datorn pga storleken. Vid serietagning kan kameran stanna i 30 sek för pga full buffert. Högre brus med hög upplösning sa någon? Jag föredrar då D600.
Kan inte låta bli att jämföra D600 med Canon 5d mkIII. Liknande prestanda, men med en prisskillnad på ca 12000 så verkar ju Nikonhuset vara ett riktigt fynd!
Åsikter på detta.
/K
30 sekunder??? He he, möjligtvis med ett minneskort från hedenhös. Vad gäller högt brus på D800 så har väl otaliga trådar och användare redan dementerat detta.
/K