Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja den designen är riktigt läcker...tyvärr är det bara en bild från ett gammalt designförslag/designstudie.

Jo, den verkar gammal. konstigt ändå att den visas nu då på alpharumors, han verkar ju ha ganska bra koll den killen.

Det räcker nog inte med bara en PRO-modell, de måste ha flera med olika inriktning och göra en del ytterligare saker om de vill in i pro-segmentet.

Vore riktigt läckert ändå med en ny FF på kanske 36 Mpx och en ny generation av elektronisk sökare av superkvalitet och med valbar möjlighet att även fotografera med spegeluppfällning så att man inte förlorar det ljus som spegeln stjäl. De fina FF-objektiven får stanna.

(Jag vill ha högre pixeltäthet även på FF och ser ett värde i det och tror även att det är ett starkt säljande argument.)

Och så inbyggd blixt!


/Mats
 
En sån här kamera skulle jag vilja ha!

Problemet med alla dessa mock-ups är att dom är så konservativa. Hoppas Sony kan fortsätta och överraska med stora mått av innovation.

Så här tycker jag de ska konstruera nästa generations kameror. Hur skickar man det tipset så att det når Sony R&D?

Färre modeller, en promodell APS-C+ och en promodell småbild med kvadratiska sensorer, samt en enklare typ uppdaterad A55. Thats it. Gör stora serier och pressa priset.

För efetrföljaren till A850/A900 är min önskelista det här.

-----

Ny generation av EVF som hänger med i svängarna så att den helt kan ersätta OVF, givetvis med alla finesser som optiska hjälpmedel i sökaren.

Kvadratisk sensor 36x36 mm. med 45 megapixel. Elektronisk inställning för 3/2 på bredden eller höjden eller kvadratiskt utsnitt. Då behövs inget vertikalgrepp osv.

Gör huset mer kvadratiskt och större i nederkant med plats för dubbla batterier så att det blir ett rejält grepp.Storleksmässigt mitt emellan A580 och A850. Något vinklat grepp för höger/vänsterhanden.

Rejält vädertätat metallhus med matt yta och gummering med hög kvalitetskänsla.

Translucent mirror med Phase-AF som i A55, fast med valmöjlighet att kunna fälla upp spegeln (eller rättare sagt ner, se nästa punkt) för att fotografera som vanlig DSLR

Vänd spegeln upp och ner! Alltså så att spegelhus, AF-sensorer mm. hamnar nedanför objektivet, vilket ju inte gör något när man har EVF.

Samma typ av vinklingsbar display som i A5xx. Fast större och kvadratisk med touccfunktioner som på en iPhone. Kanske Android e.d. där man kan ladda ner appar för olika fotoinställningar.

Behåll AF skruvdriften med elektromekanisk in/ur-koppling.

Rejält kraftig inbyggd blixt och LED-belysning för video. Stöd för det uppdaterade WL-protokollet.

Video 24P och även ultrarapid med kontinuerlig phase-AF och valbar bländarprio med varierad bländarinställning och elektroniska ND-filter.

Pris under 15 000 kr.

Vädertätade Zeiss och G-objektiv med SSM till humana priser.


-----

Nå, nån som håller med eller har andra idéer, eller är det bara trams med såna här önskningar/spekulationer?


/Mats
 
Gör huset mer kvadratiskt och större i nederkant med plats för dubbla batterier så att det blir ett rejält grepp.
Nej tack. Jag vill absolut inte ha ett hus som bygger nedanför objektivet.

Ni som gillar vertikalgrepp och vill ha kamerahus med "lång haka", hur håller ni kameran?

Jag lägger kameran i vänster handflata så att tumme/pekfinger vrider fokus, tumme/långfinger vrider bländare och ringfinger trycker på skärpedjupskontroll. Lillfingret utsträckt under huset. Höger pekfinger på slutare och höger tumme matar fram film. Denna metod använder jag fortfarande och har därför funnit att för mig är batterigrepp helt oanvändbara då de gör att vänsterhandens fingrar inte når objektivet.
 
Kvadratisk sensor 36x36 mm. med 45 megapixel. Elektronisk inställning för 3/2 på bredden eller höjden eller kvadratiskt utsnitt. Då behövs inget vertikalgrepp osv.
Med en sån stor sensor skulle registeravsåndet behöva vara större för att få plats med en mycket större fällbar spegel. Då skulle Sony behöva göra en helt ny serie objektiv. Kanske även för att om hela det större sensorformatet utnyttjades skulle det nog bli vinjettering med dagens objektiv.

Olle
 
Med en sån stor sensor skulle registeravsåndet behöva vara större för att få plats med en mycket större fällbar spegel. Då skulle Sony behöva göra en helt ny serie objektiv. Kanske även för att om hela det större sensorformatet utnyttjades skulle det nog bli vinjettering med dagens objektiv.

Olle

Det är ett hinder att säga "det går inte"... klart att det gör! Om man bestämmer sig för att det går så går det! man kan behöva arbeta runt eller kompromissa, men det är ju en proceess..

Spegeln skulle ju kunna hängas så att den slidar bakåt och uppåt istället bara för att vinklas osv.
Eller så struntar man i det och utvecklar teknologin så att spegeln blir aningen mer genomskinlig än den som sitter i A33/55 och kan acceptera förlusten även på en high-end kamera.

En FF idag är 24x36 mm., så genom att göra den kvadratisk till 36x36 så får man inte ett enda dugg mer vinjettering eftersom bilden som objektivet projicerar är rund om man beskär till samma format på höjden eller bredden. Utnyttjar man hela så _kan_ det bli mer vinjettering, men man skulle ju istället enkelt med elektronik kunna minska ytan som används då man går till kvadratiskt utsnitt. Beroende på inställning så använder man olika pixlar av sensorns överflöd.

En fiffig sak med en EVF är att det blir möjligt att välja cropfaktor och ändå få en hel sökarbild. Så att det skulle kunna ställas steglöst mellan låt säga 0,7-2 i cropfaktor. Med DT-objektiv skulle man behöva gå upp och med dagens FF-objektiv kunna utnyttja det mesta. Sen skulle det kunna göras nya objektiv som har större utsnitt. Då skulle man få en kamera som verkligen funkar med alla objektiv och utnyttjar dessa till max.

Behöver man inte fler pixlar än säg 12Mpx, skulle man kunna ställa in t.ex cropfaktor 2 och få en rejäl teleförlängning men ändå kunna komponera så att hela sökarbilden utnyttjas för att visa utsnittet. Men en enkel switchnin horisontellt/vertikalt/kvadratiskt

Varför inte en rejäl sensor på nåt mellan smpbild och mellanformat och nya objektiv smo kan belysa hela den. Då kan man ha adapters för Hasselblad och Mamiya-objektiv också.

Lite nya Zeiss-gluggar med större bildområde, t.ex. en aningen modifierad 135/1,8 som utrustas med SSM. Skulle funka på alla Sonykameror och tillföra ytterligare extra på de tilltänkta nya. kameran skulle som sagt också bli helt kompatibel med alla existerande objektiv, FF eller APS-C, bara att man får ut olika pixelupplösning.


"Går inte" borde vara ett förbjudet uttryck för produktutvecklare. När jag jobbade som maskinkonstruktör under en tioårstid hade jag några kollegor som ibland uttryckte sig och tänkte på det viset. Av en händelse var det aldrig dom som kom på de nya smartare lösningarna... Det här kan med framgång överföras till massor av livets områden.



/Mats
 
En FF idag är 24x36 mm., så genom att göra den kvadratisk till 36x36 så får man inte ett enda dugg mer vinjettering eftersom bilden som objektivet projicerar är rund om man beskär till samma format på höjden eller bredden. Utnyttjar man hela så _kan_ det bli mer vinjettering, men man skulle ju istället enkelt med elektronik kunna minska ytan som används då man går till kvadratiskt utsnitt. Beroende på inställning så använder man olika pixlar av sensorns överflöd.

Stämmer det? Diagonalen är ju kortare i 24x36 rektangeln. Den motsvarar väl diametern på den cirkel som krävs?
 
Mats menade att man skulle köra 2x3 fast på höjden, antagligen så att man inte behöver vertikalgrepp. Kanske är det att skjuta sig själv i foten som tillverkare av marknadens bästa vertikalgrepp men om man spinner vidare på vad man skulle kunna göra med en 36x36 sensor + EVF och Sonys halvgenomskinliga fasta spegel så blir möjligheterna väldigt stora och roliga. Att peta på mellanformatsoptik bättrar på det med.
Sen kan man ju fundera på om det är sånt som folket vill ha. Vi här vill väl det, men resten? Enda anledningen som jag ser är väl att Sony kan ge sig själva lite uppmärksamhet, att göra sig ett namn som innovatör.
Sen tror jag att man ska skynda långsamt för folk måste få tid på sig att lära sig använda finesserna på ett bra sätt. Det är ju inte bara att ge någon ett tilt/skift-objektiv och tro att bilderna blir så mycket bättre.
 
Stämmer det? Diagonalen är ju kortare i 24x36 rektangeln. Den motsvarar väl diametern på den cirkel som krävs?

Jag menar så här att olika stordel av sensorn utnyttjas beroende på vilket format man väljer.

Tänk dig en sensor på 36x36 mm. och t.ex. upplösning 8000x8000 bildpunkter. Sen kan man välja med tumhjulet vilket format man ska ha, 2/3 liggande, 1/1 kvadratiskt eller 2/3 stående. I alla tre fallen blir det en 42 megapixelbild.

sensor1.jpg
sensor2.jpg
sensor3.jpg

Med ett mellanformatsobjektiv skulle man kunna få kvadratisk bild med 61 Megapixel.

Gillar man 4/3 eller 16/9-format bättre eller egentligen vad som helst skulle man kunna ha möjlighet att ställa in det med.

Med ett APS-C objektiv skulle bilden helt enkelt croppas och ge motsvarande bildformat fast med färre pixlar. Finessen är dock att med en EVF så visas hela bilden i sökaren utan svarta sorgkanter med en liten ruta i mitten. Det skulle göra kameran totalt kompatibel med alla objektiv. Skule också kunna ge utrymme för framtida objektiv i lite vilket format som helst, inte bara låst till de fasta stegen. Nya objektiv skulle kunna utvecklas som ger större bildyta och fortfarande vara 100% kompatibla bakåt.

Istället för FF och DT-objektiv kanske vi skulle börja prata om 20 megapixelobjektiv och 30-megapixelobjektiv.

Genom att kunna växla elektroniskt mellan formaten finns inte behovet med vertikalgrepp och att vrida kameran på höjden. Det skulle kunna optimera greppet ytterligare och sm sagt bygga kameran lite högre i nederkant, dock inte lika mycket som behövs för ett vertikalgrepp. Nu är alla kameror lite för låga tycker jag, speciellt om man sätter på ett lite fetare objektiv typ zeiss 16-35 eller 24-70 eller 70-300G. Då går objektivkroppen nedanför fästplattan i underkant vilket ställer till det vid stativmontering om man har en platta för panorama som flyttar fram vridpunkten till objektivets nodpunkt. med en lite högre kamerakropp so mär rundad i vänsterkanten skulle man kunna få ett suveränt grepp.

Med denna och en mindra kameramodell med kvadratisk sensor i APS-C-storlek och samma princip i skulle Sony kunna ha möjligheten att på riktigt ta över prosegmentet. Bygg kamerorna proffsigt i rejäla material och vädertätning och komplettera det med två enklare hobbymodeller.


/Mats
 
Senast ändrad:
---
Sen tror jag att man ska skynda långsamt ...
---
Detta gick bra förr. Då var det de stora företagen som åt de små.
Idag är det istället de snabba företagen som äter de långsamma.


Sony har under mycket lång tid lyckats med att vara ett av världens mest innovativa företag. Och mycket beroende på detta vanligen även lyckats att bli ledande inom sina områden. Detta gör att de har rejält med "muskler".

De vågar att ta ekonomiska risker på grund av denna kombination. Deras erfarenhet är att även om det inte går vägen precis ALLA gånger (en omöjlighet ifall man vill vara kreativ - några idéer kommer alltid att floppa). Men för de idéer som går vägen hinner man ofta att bli världsledande - vilket Sony som bekant väldigt ofta har lyckats med.

Under år 2010 har Sony lyckats chocka kamera-marknaden genom att komma ut med inte mindre än tre olika tekniksprång: NEX-systemet, SLT - Single Lens Translucent-kamerorna samt den första Cross-Over-kameran - NEX-VG10 (få andra företag lyckas skriva nya blad i historien ens EN ENDA gång på femtio år eller så). Sonys resurser räcker uppenbarligen till för att åstadkomma detta tre gånger under samma år... Och detta inom en marknad som de gick in i för bara fyra år sedan! Samtidigt som de lyckat klara dessa fyra år som systemkamera-producent utan ett enda systematiskt funktionsfel på någon enda modell (något som vare sig Canon eller Nikon klarat, trots deras enorma erfarenhet). Jag är personligen mycket imponerad av allt detta (jo, jag är ingenjör och vet tämligen väl vilken väldig kraft som krävs för någonting sådant). Kan inte på rak arm erinra mig något annat företag som har lyckats med detta. Vilket givetvis inte innebär att sådana inte finns - dock inte inom kamera-området (åtminstone inte så länge man räknar enbart verkligt nytänkande).


Så, ja jag tror att Sony skulle klara att förverkliga Mats idé. Svårigheten ligger väl snarare i att lyckas få fram sin idé tillräckligt högt upp i Sony-hierarkin för att fånga intresset hos någon med makt att ta risker och vågade beslut. Vad jag har förstått måste Sony (i likhet med de flesta andra företag av märkbar storlek) ha en massa personer på vägen som "filtrerar" den flod av mer eller mindre stolliga idéer som de hela tiden dränks av ... :)
 
Senast ändrad:
Genom att kunna växla elektroniskt mellan formaten finns inte behovet med vertikalgrepp och att vrida kameran på höjden.
upplevs det verkligen som ett större problem för de flesta?

36*36-sensorn du föreslår kommer ju kosta minst 50% mer än en vanlig småbildssensor, samma sak för en dyl elektronsik sökare. dvs två av de dyrare komponenterna i kameran blir ännu dyrare 'bara' för en ganska blygsam förbättring i ett förhållandevis sällsynt användarsituation.
jag tror att det är få som lockas av den lösningen.

personligen skulle jag nog gilla en kamera med kvadratisk sensor (men kanske bara 30*30, så att man kan utnyttja hela sensorn) och riktigt bra EVF, men man får ju inse att man inte riktigt är 'marknadsmässig'... ;)
 
Med detta argument borde ju alla ta runda bilder då man skulle utnyttja bildcirklen optimalt. Då behöver man ju ingen horisont-sensor heller.

Annars har väl Panasonic LX5 ungefär det som efterfrågas. Den byter horisontell upplösning om man ändrar bildhöjden så att ungefär samma diagonal erhålls för 19:9,3:2, 4:3 och 1:1, i alla fall för de två första.
 
upplevs det verkligen som ett större problem för de flesta?

36*36-sensorn du föreslår kommer ju kosta minst 50% mer än en vanlig småbildssensor, samma sak för en dyl elektronsik sökare. dvs två av de dyrare komponenterna i kameran blir ännu dyrare 'bara' för en ganska blygsam förbättring i ett förhållandevis sällsynt användarsituation.
jag tror att det är få som lockas av den lösningen.

personligen skulle jag nog gilla en kamera med kvadratisk sensor (men kanske bara 30*30, så att man kan utnyttja hela sensorn) och riktigt bra EVF, men man får ju inse att man inte riktigt är 'marknadsmässig'... ;)

Vem har talat om problem?
Det finns dock inte bara ett fåtal fall där möjlighet att kunna ändra stående/vertikalt elektroniskt skulle medföra massa nya förbättrade möjligheter. T.ex..

När kameran sitter på stativ.

Om man kör LV med en display som är vinklingsbar på det viset som på A5xx, vilket är en mycket bättre lösning än kulledsalternativen som t.ex. A55 eller Canon D60. T.ex. om du ska fotografera i grodperspektiv (eller åtminstone höft eller knähöjdsperspektiv istället för den statiska ansiktshöjden), då blir det plötsligt väldigt krångligt med vertikala bilder om du inte vill kräla i stoftet. Eller om du står i en folkmassa och fotograferar över huvudet och tittar upp i den nervikta displayen.

Om du har en blixt monterad på kameran som du bouncar i taket (och det inte är en HVL-F58AM)..

Om du måste köra på långa slutartider och måste maximera möjligheten att hålla väldigt still, t.ex. med en spänd rem och vill kunna växla orientering snabbt.

Om du har en gummi-ögonmussla vid sökaren som sluter tätt och är gjord för höger öga.

Du fotar makro eller repro med väldigt precisa manuella inställningar och inte vill rubba kameran.

Du filmar, men tar då och då stillbilds-snapshots.

osv. osv. finns säkert massa andra situationer med.

Helt klart är jag säker på att om möjligheten fanns och man använt den under en tid skulle man inte vilja gå tillbaka, utan tycka det kännas väldigt stenålder på gamla sättet.

På köpet finns möjligheten till nyskapande design av kamerahuset, inte för lågt som i alla dagens kameror utan VG och inte för högt som de med. Dessutom med fasad nedre vänsterdel som inte skulle funka med VG och varför inte ett tumhjul för vänsterhanden lite på sidan för t.ex. styrning av cropfaktor. Canon och Nikon har ju med framgång pro-modeller med inbyggt vertikalgrepp (frågar du mig så har åtminstone Canons inte alls tilltalande design). Dessutom är det inte optimalt med vertikalgrepp när sökargluggen hamnar till vänster och man håller så långt utanför kamerans momentcentrum. Istället skulle högerhandens grepp kunna vinklas med mindre handledsbelastning vilket blir konstigt om du ska ställa kameran på höjden.

En EVF öppnar helt enkelt för massa fler möjligheter som inte finns med en OVF och varför inte utnyttja deta fullt ut. Att byta teknik och sen applicera den med de begränsningar som var innan är ju faktiskt inte så fiffigt. Det är de många bäckarna små som tillsammans gör att man kan överväga byta system och olika saker tilltalar olika personer.

Framförallt är ju möjligheten att skala bilden i sökaren och kunna på en enda kamera verkligen kunna utnytttja alla objektiv till max en suverän grej. Också att ha många megapixel och möjligheten att kunna ställa cropfaktorn gör att du får mer nytta av objektiven och utbudet av objektiv ökar markant. (Detta ska inte jämföras med digital zoomning som ju är nåt helt annat).

Tycker visst att man utnyttjar hela sensorn, bara inte alla pixlar samtidigt med dagens objektiv. Med möjligheten till objektiv som tecknar ännu större (befintliga mellanformatobjektiv med adapter, eller nyutvecklad högklassoptik) så når man också målgrupper som reklam och modefotografer m.fl. som överväger Hasselblad osv. till priser som är mångdubbla.

Det här skulle man kunna få ut med en 36x36 mm. sensor med 8000x8000 pixlar:

Mellanformat-objektiv
Kvadratiskt utsnitt = 61Mpx

FF -objektiv:
24x36 => 5333x8000 = 41 Mpx
30,6x30,6 => 6798x6798 = 44Mpx

APS-C -objektiv cropfaktor 1,5:
24x16 => 5333x3555 = 18 Mpx
20,4x20x4 => 4533x4533 = 19,5 Mpx

Cropfaktor 2:
18x12 => 4000x2667 = 10 Mpx
15,3x15,3 => 3400x3400 = 11 Mpx


Du har säkert rätt i att tillverkningskostnaden blir 50%mer. Kanske ytterligare eftersom en högre slutare skapar en del utmaningar, men sökaren ser jag inte at den skulle behöva kosta ett enda dugg mer.. Det är dock inget problem alls. Om du bara hade en susning om hur lite tillverkningskostnaden påverkar produktpriset! Utvecklingskostnaden skulle inte öka nämnvärt och genom prissättning kopplad till upplevd kundnytta så minskar också kostnadsbidraget för ökad komponentkostnad. Färre modeller och ökad seriestorlek tack vare ökad försäljning tar lätt med råge igen den ökade tillverkningskostnaden.

Om nu Sony är innovativa och hittar på revolutionerande grejer så räcker inte tekniken i sig för att ta marknadsandelar, utan de måste överträffa konkurrenterna inte bara på ett område utan massor. Om de på punkt efter punkt efter punkt är bättre, även om det bara är marginellt för varje enskild del, skulle det definitivt kunna bli en framgångsfaktor.

Lägg också till de andra grejerna de redan har som ultrasnabb seriebildstagning som de genom att införa semiburstläge med varannanbilds bländarstyrning kan utöka till 15 bps och möjligheten till phase-detection AF kontinuerligt under exponeringen och även i video osv. så kan dom bygga en riktig "killer camera". Sen kan dom prissätta den till drygt 20000 kr.
Tillsammans med "the Zeiss Thing" kan dom då smiska Canon och Nikons 50000 till 80000 kr. modeller.


Sony kan sätta ett antal "uppfinnare" med lite känsla och brainstorma och använda sina ekonomiska muskler för att bli nummer ett med god marginal. Jag är helt säker på att dom kommer att lyckas vända hela marknaden inom 6-8 år. Tror att dom har massor av saker i labb och det vi sett hittills är små tester av hur marknaden reagerar på olika saker. Sen kommer mycket på en gång. Tror visst att dom faktiskt skyndar långsamt och medvetet har saker i kuvös och lanserar stora saker som kommer att överraska många. Bara min tankar så här på småtimmarna när jag egentligen borde göra viktigare, men tråkigare, saker...


/Mats
 
Senast ändrad:
Med detta argument borde ju alla ta runda bilder då man skulle utnyttja bildcirklen optimalt. Då behöver man ju ingen horisont-sensor heller.

Annars har väl Panasonic LX5 ungefär det som efterfrågas. Den byter horisontell upplösning om man ändrar bildhöjden så att ungefär samma diagonal erhålls för 19:9,3:2, 4:3 och 1:1, i alla fall för de två första.

Nja, inte många böcker eller bildskärmar är runda i formatet. Dessutom "läser" vin inte bild på det sättet, så de kommunikativa aspekterna fungerar inte likadant. Om du tittar efter själv vilket format din blick har så märker du det. Tycker inte mina argument alls för tanken till runda bilder, om du inte menar att man ska fixa till allting i efterbehandlig förstås, men då försvinner en stor del av finessen, nämligen att det skapas onödigt stora bildfiler som ska skäras bort. Tror dessutom att mycket av det kreativa bildskapandet och val av utsnitt görs bäst vid fotoögonblicket.

Kul med Lumix! Visste inte att dom gjorde så, det är ju inte riktigt samma sak, men en liten bit på vägen i samma tankebana i alla fall.


/Mats
 
Med 36x36 skulle även fulltecknande fisheye-objektiv bli runda. 48MPix?

Ett litet problem med att EVF:en inte skulle ge sorgekanter är Sony:s patent där de blandar en del av den riktiga bilden med EVF:ens. Gör de så så blir ju bilden dubbel.
 
.
En firmware uppdatering till Sony A850/A900 är nu tydligen ganska nära sitt fullbordande, enligt ett SR4-graderat rykte på SonyAlpha Rumour idag.

“There are 4 updates which will come to A850/900 firmware. Most of them is exposure compensation, AF performance and Release w/lens in menu option.”

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-...on-oh-yes-sony-santa-claus-does-really-exist/

Jag tror varken på tomten eller Alpharykten. Behövs mer specar om HUR man kan få kamerorna att prestera mer likt D3X (Det görs ju inte genom AF-förbättring eller exponeringskompensation).

Men om MIRAKLET skulle inträffa likt en jungfrufödsel så är jag så klart tacksam.
 
Nu säljer jag min 850 på Tradera(Sony 850 och Minolta af 28-105),säljer den enbart av ekonomiska skäl......denna tråd har använts för försäljning tidigare så.....
 
Jag tror varken på tomten eller Alpharykten. Behövs mer specar om HUR man kan få kamerorna att prestera mer likt D3X (Det görs ju inte genom AF-förbättring eller exponeringskompensation).

Men om MIRAKLET skulle inträffa likt en jungfrufödsel så är jag så klart tacksam.
Självfallet!

Jag uppfattar dock att påståendet om att prestera mer likt D3x som en förhoppning från någon av uppgiftslämnarrna, men att detta INTE finns nämnt i själva ryktet. Så jag tror för min del att sannolikheten för att just detta ska komma via en firmware-uppdatering är väldigt låg. Fast man kan förstås mycket väl tänka sig en förbättrad JPEG-behandling och lite lägre brus där.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.