Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt en bokserie som jag slukat med hull och hår, Digital Fotografi del 1, 2 och 3 av Scott Kelby. Trevliga böcker och jag gillar hans stil (fast jag förstår om många inte gör det).

Alla exempel är med Nikon och Canon, men han beskriver en vettig finess, att "slå på blinkern".

Alltså på Nikon så går det att slå på en funktion för att kontrollera exponeringen och om det då finns områden som är överexponerade så att detaljer fräter ut så blinkar dessa på displayen. Verkar väldigt bra, men finns väl inte på Sony A900?

Jag försöker dra paraller med Intelligent Preview och hur man kan få liknande funktion. Har inte riktigt fattat IP hur man ska tolka den, speciellt med de olika histogrammen i olika färger.

Kan någon förklara hur man rent prktiskt använder dem eller leda mig till en källa med bra information.

Vad är egentligen ett histogram, förutom att det ser ballt ut och hur ska man använda dem? Hur ska histogrammen se ut för att vara bra och hur ser man på histogrammen att det inte är bra?


/Mats
 
Verkar väldigt bra, men finns väl inte på Sony A900?
Visst finns det.

När du låter kameran visa en bild (knappen längst ner till vänster om displayen) och trycker på C-knappen (blå ikon som visar ett histogram) visas histogram, information om bilden och en liten version av bilden. Överexponerade delar av bilden blinkar svart och underexponerade delar av bilden blinkar vitt. Tryck C igen för att visa stor bild.
 
Mats. En bildlik liknelse... Hoppas den är förståbar.. Den kom bara flygande in i skallen här då jag satt och läste..

Du och jag påminner (lite) om ett par 12 åringar :) som köpt oss ett par skitballa boots som dom stora pojkarna har.. . Men med den lilla fadäsen att vi köpt storlek 48 i stället för 38-40 som varit lagom storlek för oss.. :- ) :- ) :- )
 
Mats. En bildlik liknelse... Hoppas den är förståbar.. Den kom bara flygande in i skallen här då jag satt och läste..

Du och jag påminner (lite) om ett par 12 åringar :) som köpt oss ett par skitballa boots som dom stora pojkarna har.. . Men med den lilla fadäsen att vi köpt storlek 48 i stället för 38-40 som varit lagom storlek för oss.. :- ) :- ) :- )

Haha!! Jo, det är väl precis på pricken.
Fast vi växer snabbt och ganska snart passar bootsen som hand i handske.


/Mats
 
Visst finns det.

När du låter kameran visa en bild (knappen längst ner till vänster om displayen) och trycker på C-knappen (blå ikon som visar ett histogram) visas histogram, information om bilden och en liten version av bilden. Överexponerade delar av bilden blinkar svart och underexponerade delar av bilden blinkar vitt. Tryck C igen för att visa stor bild.

Aha! Verkar väldigt bra ju.
Ser ju hur coolt ut som helst och AF/MF-knappen funkar som zoom-knapp (kom jag på själv :)).

Så då återstår bara de där 4 färgade bergen till höger, hur dom ska se ut eller inte se ut för att det ska vara bra, alltså hur man ska ha praktisk nytta av det.


/Mats
 
(Som sagt A900 ska inte säljas)

/Mats

Men det ska min A850. Hinner inte med.................... Eget företag + anställning + småbarn ( vid mogen ålder ) gör att råfilsmapparna växer och växer - men bildbehandlingen uteblir.......... En fantastisk kamera inköpt i januari säljes för 13000 kr. Momskvitto kan fixas.
 
Men det ska min A850. Hinner inte med.................... Eget företag + anställning + småbarn ( vid mogen ålder ) gör att råfilsmapparna växer och växer - men bildbehandlingen uteblir.......... En fantastisk kamera inköpt i januari säljes för 13000 kr. Momskvitto kan fixas.

Precis som jag, bara med skillnaden att jag nu inte hinner med mitt företag och min familj :)
Om jag inte nyss köpt 900an så skulle jag köpa den på bumset. Tror inte du behöver vänta sårskilt många minuter innan den är såld.

/Mats
 
Men det ska min A850. Hinner inte med.................... Eget företag + anställning + småbarn ( vid mogen ålder ) gör att råfilsmapparna växer och växer - men bildbehandlingen uteblir.......... En fantastisk kamera inköpt i januari säljes för 13000 kr. Momskvitto kan fixas.

Äsch, du behöver bara lära dig att prioritera: Säg upp dig, skicka barnen på internat och låt företaget bli vilande så har du hela dagarna fria.
 
Visst finns det.

När du låter kameran visa en bild (knappen längst ner till vänster om displayen) och trycker på C-knappen (blå ikon som visar ett histogram) visas histogram, information om bilden och en liten version av bilden. Överexponerade delar av bilden blinkar svart och underexponerade delar av bilden blinkar vitt. Tryck C igen för att visa stor bild.

Det här är en av de saker som jag gillar mest med A700/A850/A900: Den snabba växlingen mellan infoskärmen med histogram och fullskärmsvisning av den tagna bilden som dessutom kan vara med eller utan mycket eller lite information!

På en Canon (40D), för att nu raljera lite, så måste man trycka på displayknappen fyra gånger för att komma från fullskärmsvisning till sidan med alla fyra histogrammen. Å sedan en gång om man vill tillbaka till bilden. Det är just sådant här som jag tänkte på när jag gnällde härom natten på hanteringen av just Canon-kameror.

En annan sak som Sony löst så snyggt är om man vill stega iso upp eller ner i hela eller tredjedelssteg. Återigen på en Canon 40D så måste man in i menyerna, stega till fliken för Custom functions, sedan stega till rätt underavdelning, sedan stega till rätt inställning, välja den, ändra, spara, och så backa ut igen. 8 knapptryckningar och två vrid på ett hjul - och då har man inte ens ändrat iso ännu. På Sony A700/A850/A900 har men hela steg på ena inmatningshjulet och tredjedelssteg på det andra - hela tiden!
 
...
Alla exempel är med Nikon och Canon, men han beskriver en vettig finess, att "slå på blinkern".

Alltså på Nikon så går det att slå på en funktion för att kontrollera exponeringen och om det då finns områden som är överexponerade så att detaljer fräter ut så blinkar dessa på displayen. Verkar väldigt bra, men finns väl inte på Sony A900?
...
Andra har redan svarat, och jag tänkte bara lägga till att denna över + underexponeringsmarkering har funnits på alla Sony-kameror jag har pillat på. Detta är bättre än Canon (disponerade för två år sedan ett par 400D). Dessa kunde markera enbart överexponering (eller var det möjligen enbart underexponering?).
 
Andra har redan svarat, och jag tänkte bara lägga till att denna över + underexponeringsmarkering har funnits på alla Sony-kameror jag har pillat på. Detta är bättre än Canon (disponerade för två år sedan ett par 400D). Dessa kunde markera enbart överexponering (eller var det möjligen enbart underexponering?).

Satt precis o klurade på det, kunde inte t.om. KM5D blinka på över/under exp.?
 
Fick med A900 med en fjärrkontroll. Packade just upp den för första gången och tänkte prova, men får den nte att funka. Den är ju alldeles ny och det satt en plastbit för batteriet som jag har tagit bort, så den borde inte vara urladdad.

Måste man ställa in nåt i kamerans menyer? Hittar inte det.
Sorry för kanske dum fråga, men har lagt ifrån mig mina läsglasögon så kan inte titta där nu.


/Mats
 
Yepp. Du måste välja fjärrkontroll under "drive".

Ok, så enkelt det var. Nu funkar i allafall avtryckaren, vilket var det jag ville åt, men resten behövs väl USB-sladd kopplad till datorn eller nåt. Nåja, får studera manualen själv senare.

Lite irriterande att IR-mottagaren sitter på framsidan så att man inte kan stå bakom kameran när man har den på stativ och trycka av, utan måste hålla fram handen framför. Hade förstått om det varit Canon eller Nikon, men nu är det ju Sony och då borde dm väl stoppat in Bluetooth istället. Har en sån fjärr till PS3 och det är suveränt, inget pekande alls behövs. (Drar ström dock, men whatevva!)

Skönt med en liten paus från retandet av Canonfolket :)


/Mats
 
?
När jag kör fjärr är det oftast för att jag står framme vid ljusbordet/tältet och flyttar prylar, då vill jag ha fjärr-sensorn på framsidan. De gånger jag står bakom kameran och kör utan att röra kameran är det antingen delay eller tethered som gäller - så jag ser ingen mening med att fjärren ska funka bakifrån kameran...
 
?
När jag kör fjärr är det oftast för att jag står framme vid ljusbordet/tältet och flyttar prylar, då vill jag ha fjärr-sensorn på framsidan. De gånger jag står bakom kameran och kör utan att röra kameran är det antingen delay eller tethered som gäller - så jag ser ingen mening med att fjärren ska funka bakifrån kameran...

Det finns ju olika situationer, men med kameran på stativ och vid foto av t.ex. macro så vill jag kunna titta i sökaren (fast LV hade varit bättre) och trycka av när jag vill utan att röra kameran. Samma sak vid ett panorama då många bilder ska tas med förflyttning emellan, vill inte använda fördröjning för då tar det ytterligare tid och saker hinner flytta sig. Ett 360-graders sfäriskt panorama måsta man vara bakom kameran och knäppa, annars kommer man med på bilden. Även om man använder thetered capture så kan man ju trycka av medkameran vid studiofoto osv.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.