Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmanipulering - rensa i begreppen

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var en intressant aspekt. Det kanske är min inneboende (analoga) dinosaurie som inte riktigt fullt ut kan greppa den digitala fotoperioden. Men ljus som omvandlas till ettor och nollor på en sensor, kan inte det liknas vid att ljus omvandlas till "korn" på en film? Lite grand i alla fall?

/ mvh FiCa1

Så tycker jag man kan säga. En exponering en exponering oavsett om den sker till film eller en sensor.

Visst, sensorn är i själva verket svartvit och det sitter ett färgglatt filter framför.

Men precis som en jpegfil är full av ettor och nollor vilka, rätt behandlade, kan presenteras som en bild så är en raw fil full av likartade ettor och nollor som, rätt behandlade, kan presenteras som en bild.

Är det bara vissa behandlingssätt som är tillåtna för att filen ska få kallas en bildfil?

En JPG-fil kan uppkomprimeras på två sätt rätt och fel (punkt).

En RAW kan omvandlas till pixlar med hjälp av 5-10 olika bayerinterpoleringsalgoritmer som alla ger olika resultat.

http://www.libraw.org/articles/bayer-moire.html

/Karl

Jag håller i stort med dig om din definiton i första inlägget. Men här ovan är du ute och cyklar. Bilden finns, och det här är helt självklart, så fort datan är skapad. Råfiler är alltså bilder, helt utan att man gör något med dem.

Hmmm? Kanske sitter jag på en cykel . . . Men bilden existerar ju inte förrän den överförts till ett annat medium - bildskärm, papper eller annat. Vi kan ju aldrig se informationen innan dess, vare sig den är lagrad på en oframkallad film eller en (jag vet, det är fel ord!) "oframkallad" datafil (se, jag har lärt mig att filformatet är oväsentligt). Det är det jag menar med latent respektive manifest bild.

/ mvh FiCa1

RAW är oprocessad sensordata

skall man likna raw vid något analogt = film , så är filmen exponerad men ej framkallad precis som sensordata som inte är processerad

Tack för detta, macrobild. Det är precis detta jag menar med latent (oframkallad/oprocessad) respektive manifest (framkallad och fixerad/processad och åtkomlig för vårt synsinne) bild.

/ mvh FiCa1

En RAW kan omvandlas till pixlar med hjälp av 5-10 olika bayerinterpoleringsalgoritmer som alla ger olika resultat.

/Karl

Det finns inget som säger att jag inte kan ge min jpeg eller tiff-avkodare parametrar för hur bilden ska tolkas, mörkare eller ljusare o s v, precis som man idag kan göra till en raw-avkodare. Om det är "fel" ska jag låta vara osagt, men jag ser inte riktigt skillnaden. Bara för att nån snubbe en gång sagt att tiff ska du avkoda så här, och en annan snubbe sagt att raw får du avkoda lite som du vill så är dom tekniska processerna i princip identiska.
Nu finns det inget vidare stort utbud av program du kan skicka tolkningsparametrar till t ex tiff-avkodningen med, men jag försöker att inte begränsa mig till vilka funktioner som finns i dagens program, utan hålla mig till hur tekniken bakom ser ut.

Men visst. Den formella specen för jpeg-avkodning lämnar inte utrymme för modifiering. Det går inte att argumentera emot.

Nu är du inne på ett filosofiskt plan som jag inte tror att den här debatten behöver.

Det du är inne på nu är väl hurvida det finns bilder på fotografiska museumet efter stängningsdags när ingen är där.

/Karl

Ja delvis, men i huvudsak skrev jag för att, som någa andra, påvisa att filformat i sig är väldigt omagiskt. Att varken RAW, JPG TIF eller något annat filformat är bilder. De är filer som är behållare av data. RAW-filen innehåller (för det mesta) oförvanskad sensordata, kompletterad med information som exempelvis vald iso, vald bildstil, mm. INformation som kan användas senare för att visa upp en bild, eller för att konvertera till JPG, eller annat format.

Petter ...

Det finns inget som säger att jag inte kan ge min jpeg eller tiff-avkodare parametrar för hur bilden ska tolkas, mörkare eller ljusare o s v, precis som man idag kan göra till en raw-avkodare. Om det är "fel" ska jag låta vara osagt, men jag ser inte riktigt skillnaden. Bara för att nån snubbe en gång sagt att tiff ska du avkoda så här, och en annan snubbe sagt att raw får du avkoda lite som du vill så är dom tekniska processerna i princip identiska.
Nu pratar om något helt annat, det som sker efter att JPG-bilden är uppkomprimerad. Efter att en program har omvandlat en JPG eller RAW-fil till en bitmap kan programmet göra vad som helst med den.

Snälla läs länkarna jag skickat med innan du postar mer så ser du att jag inte pratar det minsta om uppljusning och mörkning det kan du göra med alla format även om det går att göra det bättre med en RAW om du har sensordatat men detta handlar inte om det.

Men visst. Den formella specen för jpeg-avkodning lämnar inte utrymme för modifiering. Det går inte att argumentera emot.

Jag har aldrig hört om någon modifierad variant av JPG-uppkodning. Men du kanske kan berätta mer om detta.

/Karl

Jag är av den uppfattningen att det inte går att dra direkta paralleller mellan dom olika stegen från ljusstråle till papperskopia, när det gäller digital kontra analog fotografering. Det är helt enkelt två vitt skilda processer.
Att det sedan finns många människor som lättare förstår den nya digitala processen om man försöker likna den med det sätt på vilka dom lärde sig fotografi på en gång i tiden, det förstår jag, och det är väl bara bra i så fall.

Det jag vänder mig emot är att anse att en raw-fil är något helt annat än en bild-fil, och att säga att den tekniskt och digitalt är "oframkallad" på ett sätt som en jpeg eller annan fil inte är. Så är det inte. Att det synsättet gör det lättare att jobba för många är något annat, och världen är full av sådana liknelser som inte är helt tekniskt korrekta, men gör saker lättare att förstå.

Jag har aldrig hört om någon modifierad variant av JPG-uppkodning. Men du kanske kan berätta mer om detta.

/Karl

Skriv en avkodare själv så ska du se vilka fantastiska möjligheter som öppnar sig.

I min värld så är tolkningen av en raw-fil en avkodning med ett valbart filter.
Det finns inget som tekniskt gör att man inte kan applicera sådana "avkodningsfilter" på vilket filformat du vill.
Det kanske finns andra begränsningar, i form av någon gubbe som säger "nu avkodade du minsann fel", men det är ingen teknisk skillnad. Det enda man kan säga är att raw-filer innehåller väldigt mycket mer information än dom flesta andra format.

Här pratar du om hur man packar upp data.

Här pratar du om hur man behandlar det data man har packat upp.

Om jag inte har missuppfattat grovt så är sensordata en serie med färgvärden enligt någon organisation som RGGB. Jag vill nog påstå att det bara finns två sätt att läsa/packa upp RAW-data: rätt och fel (punkt). Plockar du inte upp dina RGGB(eller motsv)-data i rätt ordning så kommer din bild att se ut som skit. Demosaiking och så vidare kommer ett steg efter.

Mvh,
Richard

(för övrigt fascineras jag av att man kan diskutera om detaljer så länge utan att fundera på om man säger samma sak med vissa ord... t.ex. verkar det som om olika personer menar lite olika när de pratar om "pixel")

Om analog fotografering aldrig funnits, så skulle ingen se en raw-fil som "oframkallad", utan som en fil med pixelinformation precis som vilken bildfil som helst. Det är iallafall min övertygelse.

(för övrigt fascineras jag av att man kan diskutera om detaljer så länge utan att fundera på om man säger samma sak med vissa ord... t.ex. verkar det som om olika personer menar lite olika när de pratar om "pixel")

Det är ju redan avhandlat.
En pixel är en bildpunkt med information om färg och placering.
Varken mer eller mindre :)

Det är ju redan avhandlat.
En pixel är en bildpunkt med information om färg och placering.
Varken mer eller mindre :)

En pixel (a picture cell) är väl i grunden en cell i en monitor. Och numera även en cell i en sensor? Möjligen att vi använder det även när vi pratar om data i filer för att beskriva det data som fångades av sensorns celler och visas upp med hjälp av monitorns celler. Men mer korrekt är det nog byte eller word vi ska använda som ord för att benämna informationen i filen.

En pixel är ganska många saker.

Petter ...

Det finns ingen motsvarighet till en oframkallad filmruta i den digitala världen. Alla sådana förklaringar är konstruktioner tillkomna för att gamla analoga fotografer lättare ska kunna relatera till den digitala processen.
All form av manipulation av bitar i en data-fil är därför just det; manipulation. Det går inte att skilja dom olika möjligheterna till manipulation åt på ett tekniskt plan. Att du sparar förändringar till en raw-fil i en extrafil vid sidan av raw-filen hör inte heller till saken. Det är precis samma tekniska typ av manipulation när du drar i spaken för vitbalans i camera raw som det är när du klistrar in en gurka i mormors panna med Gimp. Du förändrar information som senare kan visualiseras för det mänskliga ögat.
En raw-fil är definitivt inte mer "latent" än något annat.
Att Adobe valt att lägga vissa manipulerings-funktioner i ett program som heter camera raw, och andra i ett program som heter photoshop har förbryllat mig länge. Dom skulle precis lika gärna kunna göra photoshop kapabelt att hantera raw-filer likväl som andra format. Den enda gissning jag kan komma med är att dom tror att det underlättar för ovan nämnda gamla analoga fotografer.

Jag förstår vad du menar, men jag menar att för att beskriva det du kallar "manipulation av bitar i en data-fil" så vore det mer klargörande att använda begreppet efterbehandling . Detta för att skilja det man gör när man går från att översätta RAW-data till en för ögat åtkomlig bild, från det som handlar om att förvränga, ta bort eller lägga till bildelement som inte s.a.s. finns representerade i sensordata. På ett liknande sätt som en film efterbehandlas fram till negativ och kopia, där varje bildelement - oavsett hur fotografen efterbehandlat bilden - finns representerade i form av korn.

/ mvh FiCa1

En färg eller fullfärg dvs rgb?

/Karl

Det finns ingen sådan specifikation. Det kan vara både och.
Jag försöker bifoga en bild på hur en direkt visualisering av pixlarna i en raw-fil kan se ut utan blur-filter (demosaicing), hoppas det fungerar.

Bilagor

• framed bayer.png
    framed bayer.png
    5.3 KB · Visningar: 118
Jag förstår vad du menar, men jag menar att för att beskriva det du kallar "manipulation av bitar i en data-fil" så vore det mer klargörande att använda begreppet efterbehandling . Detta för att skilja det man gör när man går från att översätta RAW-data till en för ögat åtkomlig bild, från det som handlar om att förvränga, ta bort eller lägga till bildelement som inte s.a.s. finns representerade i sensordata. På ett liknande sätt som en film efterbehandlas fram till negativ och kopia, där varje bildelement - oavsett hur fotografen efterbehandlat bilden - finns representerade i form av korn.

/ mvh FiCa1

Bilden finns, redan i raw-format utan efterbehandling i form av demosaicing. Den ser bara lite knasigare ut.
Se föregående inlägg.

En pixel (a picture cell) är väl i grunden en cell i en monitor. Och numera även en cell i en sensor? Möjligen att vi använder det även när vi pratar om data i filer för att beskriva det data som fångades av sensorns celler och visas upp med hjälp av monitorns celler.

En pixel är ganska många saker.

Petter ...

På datorskärm är en pixel 3st punkter en röd, en grön och en blå, medans kameratillverkarna redovisar alla enskilda enfärgspunkter. Så en kameraskärm med 960000 skulle datorskärmstillverkaren säga att den har 320000.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar