Jo jag tyckte nog att den sista länken från photographymuseum.com kunde höra hemma här, en intressant tillbakablick från fotografiets barndom och dess roll som sanningssägare. För det är väl det tråden egentligen handlar om.
Tilltron till fotografiet som sann avbildare av verkligheten och en bokstavlig sanning fick genast fäste hos allmänheten och så här skrev man i
The American Law Register 1869:
We know that the photograph is not the work, in any respect affecting its truthfulness, of a human brain, but of natural forces, which, experience teaches, generally speak the truth without flattery or detraction. If I am correct in this, a photograph, proved to be that of a person absent is that person himself, precisely as he exists in the article of vision-is, therefore, direct and original evidence of the kind of man he was. So, of the photographic likeness of any natural object or place.
Fotografer vet förstås bättre? De förstår att val av objektiv, kameravinkel och under vilka ljusförhållanden som fotot tas så kan bilden ges olika innebörd.
Ett fall 1886 i USA var när två grannar var i konflikt över en mur som den andre byggt. Målsägaren beklagade sig över att muren var för hög och hindrade solljuset. Domaren verkade vara benägen att hålla med när ett fotografi visade en enorm vägg och stor mörk skugga väggen kastade. Men svarandesidans advokat var beredd och presenterade motbevis, ett fotografi av samma scen som visade en liten fjuttig mur som knappast kunde störa någon.
Jag förmodar att inget foto var manipulerat mer än att kameravinklar och/eller val av brännvidd var olika. Fallet uppmärksammades av juridik och fototidskrifter,
The Photographic News noterade syrligt att ”
that the photograph may be made to speak for this or for that, according as the finger of mammon does point.”
Även utan att radera och/eller lägga till kan men med fotografiet skapa optiska illusioner.
Trots att vi borde veta bättre sitter fotografiet kvar på piedestalen som ovedersäglig sanningssägare vilket det fick i fotots barndom. Tidningarna understryker gärna sina påståenden om än det ena eller andra med att de har ”bildbevis”. Folk i allmänhet godtar detta som ovedersägliga bevis.
När fotot manipuleras och därmed ifrågasätts som sann och bokstavlig avbildare av verkligheten blir det skandal. Som bilden från Libanonkriget där fotografen photoshopat in mer och mörkare rök efter en missilattack. Reuters gjorde avbön och blockade bort alla fotografens bilder från arkivet.
Självklart skall nyhetsbyråer inte ljuga även om rapportering om verkligheten alltid är ett selektivt urval.
Men jag tror att fotot skulle må bra av att plockas ner från sin piedestal som sanningssägare. Men vill man det? Det är trots allt en hel bransch som lever på att det uppfattas så.