Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Valet? Enkel lättanvänd digitalkompakt vs. en tung (pretentiös) digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Bengt och tack för ditt inlägg här!
Tråden handlar kanske inte i första hand om "Kompaktägarna" och vem som är "bästa fotograferna" - varför jag startat tråden var helt enkelt att jag tydligt ser nyttan av en lättare och därmed mera lätthanterlig fotoutrustning. Jag har fog att säga detta eftersom jag har ställt mig på digitalvåg med och utan min fotoryggsäck! Det är storskillnad och jag är tyvärr inte världsmästare i tynglyftning! ;-)
Men visst du har helt rätt att det finns massa finesser och stora kvalitativa skillnader mellan instegsmodellerna och systemkamerorna som de yrkesarbetande fotograferna använder!
Men det finns fina mindre kameror också eller hur Bengt - som Leicas modeller och säkert fler - som jag inte känner så väl till - jag har mest samlat på mig just nu en någorlunda kvalitetsbaserad digitalkamerautrustning som täcker ett för mig lämpligt motivområde! Och det kommer även nya objektiv och kameror ...så det verkar ta aldrig slut ... utveckligen går trots allt framåt och visst är det glädjande att det blir bättre hela tiden!

Tråden som sagt handlar om hanterbarheten av ett omfattande digitalsystemkamerautrustning vs. en kompakt. Den bästa kameran är den som du har MED dig när du står inför BILDEN som någon skrev så fint här på denna tråd!

Tack för ordet och passar på att önska dig Bengt en fortsatt fint veckoslut!

Vänliga hälsningar
Carl

Jag förstog nog trådens innehåll, men som jag skrev ville jag bara skruva till det hela en bit, för väldigt många blir besvikna när dom går från kompakt till sin första DSLR, i tron att bilderna kommer att bli så oändligt mycket bättre, Kompakten med sitt oändliga skärpedjup och sin ofta välgjorda jpeg-modul med lite starkare färger direkt ut ur kameran kan vara tacksamt för många, kompakten är nästan idiotsäker med skärpan pga ovanstående egenskaper.

Sedan som du säger finns gruppen avancerade kompakta-kameror, men nu blir det lurigt, skall det vara fast optik eller utbytbar, bägge får begränsningar den ena ingen zoom och den andra med zoom börjar helt plösligt att växa ut till en kamera som inte går ner i fickan, och kanske bara väger 100 gram mindre än dom mindre DSLR-modellerna, Men en kamera som Sony HX9V som går mellan 24-384mm är förvånansvärt behändig, finessen med den är att optiken inte sticker iväg så långt med full zoom. kameran är full med finesser och kostar en slant, går du nära en blomma ställer den själv om till makro, som sagt mycke har hänt på den fronten.

//Bengt.
 
En kompakt är ju så mycket smidigare medan en högklassig systemkamera är så mycket bättre under krävande förhållanden. Men ska man välja mellan, som någon nämnde en D3000 eller en G12, har man då kanske bara ett 18-55 till sysytrmkameran så är det inte mycket som talar till dess fördel. Med en systemkamera av bättre klass och lämpliga objektiv mm blir det därimot stor skillnad vid t.ex ett fotouppdrag vid ett bröllop i en svagt upplyst kyrka. Kompakterna har tidigare haft väl dålig vidvinkel för inomhusfotografering, men det har blivit bättre på den fronten numera. Så är det det här med det psykologiska hos såväl fotograf som de fotograferade, det gäller att vara bekant med och avspänd i hanteringen, svårare då med de som är framför kameran, här underlättar det med en liten kamera som ser anspråklös ut även om den är nog så avancerad. Det finns nu inget som är bäst i alla sammanhang utan det gäller för de som har möjlighet att välja utrustning efter tillfällets behov.

Jag tror det satts nya ribbor under det senaste året med de bästa kompakterna. Med de nya bakbelysta sensorerna så får även dessa små sensorer ett bättre "mörkerseende". HX9V är bara en i en allt längre rad av sådana. De finns en hel del andra finesser som både stöttar DR och lågisoegenskaper med flerbildsexponeringstekniker och tillhörande efterbehandling, för de som tycker det är OK.

När nu snart NEX 7 ligger på diskarna finns det väl inte så mycket att gnälla över när det gäller de kompaktare systemens tillkortakommanden längre över huvudtaget. I många fall kommer väl en NEX 7 att toppa det mesta som finns att köpa nu om man undantar de rena promodellerna.

Jag har landat personligen i att de små systemen nu börjar bli så pass bra att det är tveksamt om jag kan motivera för mig själv att släpa runt en DSLR med vidhängande arsenal. Det är först nu jag tycker det börjar kännas helt rätt att välja något smartare än det jag haft ett tag nu.

Jag vet inte men en del verkar helt komfortabla med att gå runt med stora kameran med stora objektivet men det kan jag säga att det är inte jag. Ingen kollar när jag har en HX9V för den ser ju ut precis som vilken kompakt som helst och objektivet sticker väl bara ut en 5 cm trots sina 380mm motsvarande i utfällt läge. Det är en avsevärd skillnad mot en A580 med ett Sony 70-400mm G (5 cm mot 37). Många är inte komforttabla med sånt omkring sig och visste de vad man faktiskt kan se från Söders höjder med ett sådant tvärs över Riddarfjärden 500 m bort, så skulle fler känna ännu större obehag och det redan innan man tagit en enda bild. ..men det borde de väl strängt taget med en HX9V för den har ett mycket bra G-lens-objektiv den med. Det nya är väl att även dessa "mainstreamkompakter" för kring drygt 3000 spänn alltså förses med riktigt bra objektiv.

Ännu värre har det varit när jag varit på resor. Man kan som sagt råka väldigt illa ut bara man tar upp en kamera i fel samanhang i fel land och ju större den är ju värre är det. Jag har inga problem med att lufta min 70-400 i Vaxholm under större delen av året men två sommarmånader kan det vara problem även där. Winbergs korvmoj Vaxholm har nämligen varit ändhållplats för motorcykelgängen på picknick sedan 60-talet (de som inte kört ihjäl sig på Bogesundsvägen) och idag gömmer sig en hel del folk bakom lädervästarna som absolut inte vill bli förevigade på bild - inte ens med Vaxholms kastell som bakgrund.

Håller NEX 7 vad den lovar så köper jag en sådan. Vill gärna ta med den till Öst Afrika senare i vinter för att uppleva skillnaden om jag inte stannar för det kanske bästa alternativet - en Sony HX9V eller motsvarande. Min fru har ju en sådan redan och i de allra flesta fall föredrar jag faktikst det långa skärpedjupet den ger framför det jag har med min egen kamera. En kompakt av den typen är absolut det mest smidiga man kan ha och det är mycket få situationer den inte fixar. Dessutom har den en videofunktion som jag tycker varit bättre än det mesta jag sett tidigare. Mycket smidig hantering, hög videokvalitet, en motorzoom som klarar 24-380mm (smidiga mjuka zoomningar som är mycket svåra att fixa med exv. min A580 och dessutom riktigt hyfsat ljud som är avsevärt bätre än i min A580 (den är oanvändbar utan extern mick).

Sen har den en annan helt oslagbar feature - fast objektiv är lika med inget damm på sensorn.
 
Jorrå, jag har också en liten "jolle", Sony HX9V, den är mycket praktisk, utmärkt grepp, lätt att arbeta med, helt enkelt en riktigt lyckad konstruktion, kan mycket, alltför mycket kanske, video och panorama kan jag vara utan, - men ändå misstänker jag att optiken är mycket bättre än vad kameran levererar, just för att den lilla sensorn blir ”attackerad” av en något för kraftig brusreducering (NR) (jämför inte med något stark komprimering av JPEG), även på ISO 100, inte bra!

Hellre liten brusreducering i kameran, som standard, ännu bättre om den kunde vara möjlig att ändra, vilket inte går på HX9V, vill man ta bort mera brus, göres detta lätt i ett bildprogram, om det behövs, alltså fotografen väljer nivån.

Funderar hur detta skall korrigeras/trimmas, kanske öka kontrasten eller eventuellt invänta en ny förbättrad mjukvara (FW), om den kommer, tror inte det, faktiskt, - ett är säkert, ännu bättre skärpa och därmed flera smådetaljer bör HX9V kunna leverera.

Det lär komma konkurrenter, 2011-2012, med mindre zoom, något större sensor, än HX9V, men troligen med bättre skärpa/upplösning:
Canon S100, samt en ny ersättare till Canon G12, samt Fujifilm X10, listan är säkert ännu längre, bara några ur högen ….
Leica, tänker någon, där är säkert allt i topp?
Kan så vara, kostar många flis, visst, en uppklädd kamera från Panasonic är det visst!
 
Jorrå, jag har också en liten "jolle", Sony HX9V, den är mycket praktisk, utmärkt grepp, lätt att arbeta med, helt enkelt en riktigt lyckad konstruktion, kan mycket, alltför mycket kanske, video och panorama kan jag vara utan, - men ändå misstänker jag att optiken är mycket bättre än vad kameran levererar, just för att den lilla sensorn blir ”attackerad” av en något för kraftig brusreducering (NR) (jämför inte med något stark komprimering av JPEG), även på ISO 100, inte bra!

Hellre liten brusreducering i kameran, som standard, ännu bättre om den kunde vara möjlig att ändra, vilket inte går på HX9V, vill man ta bort mera brus, göres detta lätt i ett bildprogram, om det behövs, alltså fotografen väljer nivån.

Funderar hur detta skall korrigeras/trimmas, kanske öka kontrasten eller eventuellt invänta en ny förbättrad mjukvara (FW), om den kommer, tror inte det, faktiskt, - ett är säkert, ännu bättre skärpa och därmed flera smådetaljer bör HX9V kunna leverera.

Det lär komma konkurrenter, 2011-2012, med mindre zoom, något större sensor, än HX9V, men troligen med bättre skärpa/upplösning:
Canon S100, samt en ny ersättare till Canon G12, samt Fujifilm X10, listan är säkert ännu längre, bara några ur högen ….
Leica, tänker någon, där är säkert allt i topp?
Kan så vara, kostar många flis, visst, en uppklädd kamera från Panasonic är det visst!

Rent tekniskt så dras dom flesta kameramärken med lite olika tillkortakommanden, det kan vara allt från styrning av exsterna blixtar, eller att Autofokus är långsam vid filmning, Konstiga översättningar i menyer med mera.

Dom mera kända märkena tar ofta hjälp av sina egna ambassadörer och dessa är då ofta kända Fotografer, inte ovanligt så förskönar dom då kameramodellen, besvärliga egenheter som kan vara känt och påtalat av många amatörer på olika fotosaiter förbises ofta på ett finurligt sätt. Dessa Ambassadörer hjälper inte konsumenten i verklig mening. Den som bestämt sig för märke xx gillar så klart när kända Fotografen skriver gott om modellen.

Vad gäller Sony så har dom ett litet aber med just brusreduseringen, precis som du nämner med HX9V så löper detta genom hela deras produktion, en S95 eller G12 med bara en aning större sensor har klart mycket bättre detaljer kvar vid Iso 400-800 än vad HX9V mäktar med.

Problemen med aggresiv brusredusering är så påtalat från en klar majoritet av testare över hela världen, så man tror och hoppas att Sony måste jobba med det, Tidiga Sonymodeller som A350 med CCD-sensor har väldigt rena fina jpeg-bilder vid basIso, ofta påtalat i Sonytrådar där köparna då smidigt kan jämföra med sina nyinköpta mera moderna kameror.

Nu kan man undra om det verklingen är så enkelt att bara dämpa brusreduseringen, vän av ordning undra då vad följderna blir eftersom det inte görs, det verkar som det finns ett problem att lösa som inte rent tekniskt är problemfritt, alla märken verkar brottas med detta en del har kommit lite längre och klarar lite högre Isotal innan detaljerna börjar att suddas ut.

En framtida modell som visar DR-tal på 15 vid Iso 12800 kommer det någonsin att hända.
 
Funderar hur detta skall korrigeras/trimmas, kanske öka kontrasten eller eventuellt invänta en ny förbättrad mjukvara (FW), om den kommer, tror inte det, faktiskt, - ett är säkert, ännu bättre skärpa och därmed flera smådetaljer bör HX9V kunna leverera.
Lösningen på de problem du beskriver är förstås att fotografera i raw, så bestämmer du själv exakt hur mycket varje enskild bild ska brusreduceras.

Jag gissar att det inte är möjligt med HX9V. Däremot går det med flera av de andra kameror du räknar upp, t ex Canon S100, G12, Fuji X10 och även några långzoomare från Fuji och Panasonic.
 
Lösningen på de problem du beskriver är förstås att fotografera i raw, så bestämmer du själv exakt hur mycket varje enskild bild ska brusreduceras.

Jag gissar att det inte är möjligt med HX9V. Däremot går det med flera av de andra kameror du räknar upp, t ex Canon S100, G12, Fuji X10 och även några långzoomare från Fuji och Panasonic.

Ja Sony verkar inte att ge sig in i segmentet där G12 och P7100 huserar, en förklaring kan vara deras satsning på Nexarna. Men att implementera Raw skulle väl inte vara fel i deras bästa kompakter, men har även fått uppfattningen att mesta krutet läggs på Jpegmodulerna, finns väl några tester av kompakter med Raw där skillnaden varit ganska liten mot Jpeg.
 
Det märkliga är, att HX9V har utnämnts till ”Compact Camera of the Year, EISA Award”, ligger i topp bland flera seriösa testare på Internet, som t.ex. www.imaging-resource.com, jag läser inte kameratester som något definitivt omdöme, bara en fingervisning, - men ändå, HX9V har, vid den nämnda Internetsidan, visat på upplösning och skärpa i klass med Canon S95 och Canon G12, men i verkligheten förstör alltså en något kraftig brusreducering, det färdiga resultatet.
Synd på en sådan liten praktisk kamera!

Testarna är förmodligen något ”köpta”, rent av en avancerad ”lobbing” på redaktionerna!

Men å andra sidan, - alla digitala kameror skapar bilden först i RAW format, även HX9V, - en ny mjukvara borde kunna få användaren, att välja format RAW eller JPEG, även RAW/JPEG, därmed just också välja graden av brusreducering.

Tror inte Sony Nex kamerorna skulle vara den kategori, som Sony i första han lägger allt ”krut” på, optimalt val av RAW vs JPEG, samt brusreducering, - de är visserligen bättre i allt, med större sensorer, men också större kameror, med lämpligt zoom-objektiv, knappast riktigt kompakta.

Säkert säljer Sony betydligt fler avancerade kompakter, än Nex kameror, - men det förbättrar ju inte prestandan på HX9V:n, ha-ha!
 
Priset är nog mycket avgörande vid köp av kompakter, det vimlar av kompakter runt 800-1500 Kr, ofta till semestrar och jular går dom under tusenlappen, Vanliga Fotosvensson tror inte jag köper G12 eller liknanden, där prisbilden lätt kan ligga runt 5000 Kr. Det är grabbarna som äger D3 och MK2 som köper dessa dyra prokompakter.

HX9V som går in i den populära så kallade resekamerasegmentet, köparna där vet kanske inte ens vad Jpeg är ännu mindre Raw, Jag vet en arbetskamrat som stolt berättade att dom köpt en Nikonkompakt, den kostade över tusen kroner sade hon, många vanliga skulle aldrig för sitt liv lägga 3-4000 på en kompakt, frågan är inte bara berättigad uppåt i kamera klasserna vad man får i marginalen vad gäller bildkvalitet, det kan vara detsamma även neråt i prisbilden. Stannar inte bilden för evigt i Datorn så skriver dom i så fall ut 10X15.

//Bengt.
 
Priset är nog mycket avgörande vid köp av kompakter, det vimlar av kompakter runt 800-1500 Kr, ofta till semestrar och jular går dom under tusenlappen, Vanliga Fotosvensson tror inte jag köper G12 eller liknanden, där prisbilden lätt kan ligga runt 5000 Kr. Det är grabbarna som äger D3 och MK2 som köper dessa dyra prokompakter.

HX9V som går in i den populära så kallade resekamerasegmentet, köparna där vet kanske inte ens vad Jpeg är ännu mindre Raw, Jag vet en arbetskamrat som stolt berättade att dom köpt en Nikonkompakt, den kostade över tusen kroner sade hon, många vanliga skulle aldrig för sitt liv lägga 3-4000 på en kompakt, frågan är inte bara berättigad uppåt i kamera klasserna vad man får i marginalen vad gäller bildkvalitet, det kan vara detsamma även neråt i prisbilden. Stannar inte bilden för evigt i Datorn så skriver dom i så fall ut 10X15.

//Bengt.

Javisst, så är det, många har ingen susning vad JPEG eller RAW är för något, det är väl de som skulle ha köpt en Kodak Instamatic på 60-talet!

HX9V ger riktigt bra bilder, inget snack om det, men kan säkert ge ännu bättre bilder, med alternativ RAW /JPEG format, - samt inställning av nivån på brushanteringen.

Jag får experimentera själv lite, trimma efter bästa förmåga, skärpa upp +1 steg bildfilen, kanske mera, det brukar skrämma upp digitala kameror!
 
Javisst, så är det, många har ingen susning vad JPEG eller RAW är för något, det är väl de som skulle ha köpt en Kodak Instamatic på 60-talet!

HX9V ger riktigt bra bilder, inget snack om det, men kan säkert ge ännu bättre bilder, med alternativ RAW /JPEG format, - samt inställning av nivån på brushanteringen.

Jag får experimentera själv lite, trimma efter bästa förmåga, skärpa upp +1 steg bildfilen, kanske mera, det brukar skrämma upp digitala kameror!

Foto testade Resekameror där HX7V var med och en Canon 230 någonting, på basIso var bildkvaliteten mycket hög på HX7V. Canon vann den kampen med bättre detaljförmåga och skärpa, att sedan HX7V fick beröm för rikt finessutbud och var bra byggd, fin monitor bland annat.

Brusreduceringen blev haken även på denna modell, en orsak som dryftades var det höga pixeltalet, Sony verkar att konstant köra med sin 16Mp sensor med alla kompakter nu.

Vad jag kan tycka är en aning jobbigt är dessa lovsånger om backlight-konstruktioner, och vad många fantastiska patent som Sony har förskansat sig med.

Här vinner denna Canon i alla fall med sin mera vanliga konstruktion av sensor, det kan även vara så att skillnaden är mera marginell mellan dessa två och att HX7V trots allt är bra. Flera andra modeller var med i testet och dom hade också samma problem med bruset, Sony är inte på något vis ensamma.

Kul att det kommer fina kameror om 6-7 år men det är nu och idag som gäller. sedan kan vän av ordning fråga sig vad som är mest viktigt hos en kamera, visst kul med innovationer som panorama och smileshutter och dyligt, men kanske en liten poäng till Canon att dom brusreducerar bättre och Nikon likaså vad gäller Semiproklassen.

Ägare av A77 irriterar sig på Jpegmodulen i kameran, och väntar på FW som skall rätta till problemen, extra viktigt att Jpegmodulen förbättras eftersom flera av dom bättre finesserna som HDR mm. endast fungerar i Jpeg, är övertygad om att Sony lyssnar på kritken så jag är inte oroad över detta.

Man kan se att Nikon med sina nya V1 och J1 som då faktiskt har en ganska stor sensor jämfört med den vanliga kompakten inte är något under av brusfrihet fast kameran kommer i från världsklasstillverkare och skall vara regerande brusmästare som dom beviserligen är med dyrare modeller. Inte ens dom kunde trolla med sina V1 och J1.
//Bengt.
 
Jag har länge känt som TS. Dock så har min Enorma Nikon D3 börjat få ett uppsving för Gatufoto. När jag fotar med en mindre kamera på stan så blir jag ifrågasatt, när jag plåtar med D3 så accepterar folk att jag fotograferar. Ingen ifrågasätter mig eftersom de verkar tro att jag jobbar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.