Bengf
Aktiv medlem
Hej Bengt och tack för ditt inlägg här!
Tråden handlar kanske inte i första hand om "Kompaktägarna" och vem som är "bästa fotograferna" - varför jag startat tråden var helt enkelt att jag tydligt ser nyttan av en lättare och därmed mera lätthanterlig fotoutrustning. Jag har fog att säga detta eftersom jag har ställt mig på digitalvåg med och utan min fotoryggsäck! Det är storskillnad och jag är tyvärr inte världsmästare i tynglyftning! ;-)
Men visst du har helt rätt att det finns massa finesser och stora kvalitativa skillnader mellan instegsmodellerna och systemkamerorna som de yrkesarbetande fotograferna använder!
Men det finns fina mindre kameror också eller hur Bengt - som Leicas modeller och säkert fler - som jag inte känner så väl till - jag har mest samlat på mig just nu en någorlunda kvalitetsbaserad digitalkamerautrustning som täcker ett för mig lämpligt motivområde! Och det kommer även nya objektiv och kameror ...så det verkar ta aldrig slut ... utveckligen går trots allt framåt och visst är det glädjande att det blir bättre hela tiden!
Tråden som sagt handlar om hanterbarheten av ett omfattande digitalsystemkamerautrustning vs. en kompakt. Den bästa kameran är den som du har MED dig när du står inför BILDEN som någon skrev så fint här på denna tråd!
Tack för ordet och passar på att önska dig Bengt en fortsatt fint veckoslut!
Vänliga hälsningar
Carl
Jag förstog nog trådens innehåll, men som jag skrev ville jag bara skruva till det hela en bit, för väldigt många blir besvikna när dom går från kompakt till sin första DSLR, i tron att bilderna kommer att bli så oändligt mycket bättre, Kompakten med sitt oändliga skärpedjup och sin ofta välgjorda jpeg-modul med lite starkare färger direkt ut ur kameran kan vara tacksamt för många, kompakten är nästan idiotsäker med skärpan pga ovanstående egenskaper.
Sedan som du säger finns gruppen avancerade kompakta-kameror, men nu blir det lurigt, skall det vara fast optik eller utbytbar, bägge får begränsningar den ena ingen zoom och den andra med zoom börjar helt plösligt att växa ut till en kamera som inte går ner i fickan, och kanske bara väger 100 gram mindre än dom mindre DSLR-modellerna, Men en kamera som Sony HX9V som går mellan 24-384mm är förvånansvärt behändig, finessen med den är att optiken inte sticker iväg så långt med full zoom. kameran är full med finesser och kostar en slant, går du nära en blomma ställer den själv om till makro, som sagt mycke har hänt på den fronten.
//Bengt.