Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte var du har fått det ifrån.

Mina förväntningar på A77 är nog ganska små (i betydelsen "omfattning"). Varken speciellt höga eller låga. Jag är förstås nyfiken på vad det blir och kommer säkert att läsa om den när den kommer, men eftersom jag inte har några alpha-objektiv så ligger en kamera med den fattningen rätt lågt på min prioriteringslista över nyinköp.
 
Thom Hogan, ingen Catch as catch can-brottare, utan känd från sina Nikon-guider, påvisar brister i Nikon's DX lens line up, samt pekar på att i huvudsak bara en ljusstark zoom saknas i MFT-sortimentet. En sådan zoom har Panasonic f.ö. satt upp på sin lens roadmap, men dess status är okänt.

Att en lens line up är väsentlig är det flera som anser, som t.ex. slutknorren i
Sony NEX-C3 Review by DigitalRevCom:
-Without good glass, an Interchangeable Lens Camera is kind of pointless, no matter how small or easy it's to use!

Samsung däremot har hela tio objektiv på sin lens roadmap för sitt fokus på NX. De har ju också haft längre tid på sig än Sony att komplettera utbudet.

Canon behöver i detta perspektiv ett ambitiöst nytt objektivprogram om de nu tänker skrota sitt EF-S budget-program att ersättas med ett spegellöst system.

Det återstår att se om Canon är moget till ett sådant radikalt grepp ännu, eller så blir det denna gång bara ett trevande försök (testing the water) med en spegelfri ersättare till kompaktkameran G12 med ett par utbytbara objektiv. Budgetobjektiven EF-S torde inte vara någon helig ko längre, annat än för de mest inbitna fansen förstås.

Visst är det så....problemet med Sonys satsning med Nex just nu tycker jag personligen är att det saknas original-objektiv...dom måste få ut fler objektiv snabbare för att det skall blir riktigt intressant...dock verkar det som att det kommer komma några objektiv under året.

Dock inte helt meningslöst trotts att det saknas objektiv...väldigt många köper Nex enbart för att kunna använda andra objektiv på den via adapter...men som sagt för att det skall vara intressant för den stora skaran så är utbudet av original-objektiv med AF(eller tredjeparts objektiv med AF) det viktigaste.

Jag tror personligen Canon kommer vara snabba på att få ut objektiv till deras spegellösa kamera...troligvis kommer dom på kort tid ha fler objektiv i sin line-up än Sony så jag tror inte objektiv-utbudet kommer vara nått problem för Canon.

Sony har dock 4st objektiv i roadmapen för 2011(30mm macro släpptes nyligen) och 3st för 2012 hittills så dom har objektiv på gång.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte var du har fått det ifrån.

Mina förväntningar på A77 är nog ganska små (i betydelsen "omfattning"). Varken speciellt höga eller låga. Jag är förstås nyfiken på vad det blir och kommer säkert att läsa om den när den kommer, men eftersom jag inte har några alpha-objektiv så ligger en kamera med den fattningen rätt lågt på min prioriteringslista över nyinköp.

åh. Ta inte allt så blodigt. Menade att du kanske tror att EVF är underlgsen OVF. Behöver ju inte planera att köpa en bara för att man har en åsikt.

/Mats
 
.....

Ödesfrågan är hur bra EVF i A77 blir. Göra alla som "använder kameror mer krävande" besvikna? Återstår att se. Jag tror du får fel.


/Mats

Med en OVF blir nog färre besvikna på A77 för en EVF kommer aldrig att bli nåt att hänga i julgran i jämförelse.

Prestandamässigt kunde ju Sony lika gärna sända ut Kalle Ankas Jul på EVF-TVn i A55 och kommande A77 vid snabb seriebildstagning och den minut som det tar att blir klar för nästa serie kan man ju med gott mod se som ett reklamavbrott i Tvn och gå och koka sej en kopp kafe. Skrattretande!

Kort sagt en EVF-systemkamera kommer alltid att ses som en "bridge-kamera" mellan kompakter och DSLR-system och de enda modeller dom kan jämföras med och ersätta är just andra "bridgekameror"...och detta gäller oavsett tillverkare. Leksaker är vad det handlar om!

Sätt en mobiltelefonmodul i dom med en pekskärm och lite appar så kan man jämföra dom med iPhonesegmentet istället!
 
Jag vet inte var du har fått det ifrån.

Mina förväntningar på A77 är nog ganska små (i betydelsen "omfattning"). Varken speciellt höga eller låga. Jag är förstås nyfiken på vad det blir och kommer säkert att läsa om den när den kommer, men eftersom jag inte har några alpha-objektiv så ligger en kamera med den fattningen rätt lågt på min prioriteringslista över nyinköp.

åh. Ta inte allt så blodigt. Menade att du kanske tror att EVF är underlgsen OVF. Behöver ju inte planera att köpa en bara för att man har en åsikt.

/Mats
 
Med en OVF blir nog färre besvikna på A77 för en EVF kommer aldrig att bli nåt att hänga i julgran i jämförelse.

Prestandamässigt kunde ju Sony lika gärna sända ut Kalle Ankas Jul på EVF-TVn i A55 och kommande A77 vid snabb seriebildstagning och den minut som det tar att blir klar för nästa serie kan man ju med gott mod se som ett reklamavbrott i Tvn och gå och koka sej en kopp kafe. Skrattretande!

Kort sagt en EVF-systemkamera kommer alltid att ses som en "bridge-kamera" mellan kompakter och DSLR-system och de enda modeller dom kan jämföras med och ersätta är just andra "bridgekameror"...och detta gäller oavsett tillverkare. Leksaker är vad det handlar om!

Sätt en mobiltelefonmodul i dom med en pekskärm och lite appar så kan man jämföra dom med iPhonesegmentet istället!

Nu har nivån sjunkit så lågt att jag drar mig ur (kanske var syftet?).
Ajö

/Mats
 
Med en OVF blir nog färre besvikna på A77 för en EVF kommer aldrig att bli nåt att hänga i julgran i jämförelse.

Prestandamässigt kunde ju Sony lika gärna sända ut Kalle Ankas Jul på EVF-TVn i A55 och kommande A77 vid snabb seriebildstagning och den minut som det tar att blir klar för nästa serie kan man ju med gott mod se som ett reklamavbrott i Tvn och gå och koka sej en kopp kafe. Skrattretande!

Kort sagt en EVF-systemkamera kommer alltid att ses som en "bridge-kamera" mellan kompakter och DSLR-system och de enda modeller dom kan jämföras med och ersätta är just andra "bridgekameror"...och detta gäller oavsett tillverkare. Leksaker är vad det handlar om!

Sätt en mobiltelefonmodul i dom med en pekskärm och lite appar så kan man jämföra dom med iPhonesegmentet istället!

Något omoget inlägg med hög fjortisvarning....

Verkar som att det stör dig väldigt mycket att Sony och Panasonic har systemkameror med EVF och att det finns väldigt många som uppskattar en EVF o ser fördelar med den trotts att en OVF är bättre/överlägsen i vissa anvseenden.

Din personliga syn på EVF avspegalar långt ifrån vad den stora "massan" tycker och har för uppfattning om EVF.

Finns ju uppenbarligen Canon-användare som gillar den tanken du har med mobiltelefonmodul i dom med en pekskärm och lite appar så kan man jämföra dom med iPhonesegmentet istället :)

http://www.canonrumors.com/2011/07/ef-lens-adaptor-for-iphone-3-4/
 
Senast ändrad:
Fortsätt du Mats! Det är tekniken ur mitt perspektiv som jag tycker är både skrattretande och leksaker. Inte du eller dina synpunkter från ditt perspektiv...

Som sagt det är dina personliga åsikter....vi vet att du inte gillar EVF för fem ören och med all rätt få du tycka det men bara för det behöver man inte gå med skygglapparna på och det innebär inte heller att EVF är dåligt eller att kamerona som använder sig av EVF är leksaker.
 
Senast ändrad:
åh. Ta inte allt så blodigt. Menade att du kanske tror att EVF är underlgsen OVF. Behöver ju inte planera att köpa en bara för att man har en åsikt.

Än så länge är en EVF underlägsen en OVF på det mesta, men det finns situationer där en EVF är bättre. T.ex. i extremt dåligt ljus kan man skruva upp förstärkningen i en EVF så att man faktiskt ser motivet. Visserligen grynigt och så, men det är i allmänhet bättre att se motivet dåligt än att inte se det alls.

Jag ställer mig lite skeptisk till att A77 kommer att ändra på det, fast det vore ju kul om den kunde det.
 
Något omoget inlägg med hög fjortisvarning....

Verkar som att det stör dig väldigt mycket att Sony och Panasonic har systemkameror med EVF och att det finns väldigt många som uppskattar en EVF o ser fördelar med den trotts att en OVF är bättre/överlägsen i vissa anvseenden.

Finns ju uppenbarligen Canon-användare som gillar den tanken du har med mobiltelefonmodul i dom med en pekskärm och lite appar så kan man jämföra dom med iPhonesegmentet istället :)

http://www.canonrumors.com/2011/07/ef-lens-adaptor-for-iphone-3-4/

Ja men se där! Jag kanske inte är så fel ute ändå trots min "höga svansföring/fjortisvarning" ;-)))
 
Senast ändrad:
Än så länge är en EVF underlägsen en OVF på det mesta, men det finns situationer där en EVF är bättre. T.ex. i extremt dåligt ljus kan man skruva upp förstärkningen i en EVF så att man faktiskt ser motivet. Visserligen grynigt och så, men det är i allmänhet bättre att se motivet dåligt än att inte se det alls.

Jag ställer mig lite skeptisk till att A77 kommer att ändra på det, fast det vore ju kul om den kunde det.

Underlägsen på det mesta skulle jag inte säga men på några få kritiska men viktiga punkter....likväl som att den är underlägsen en OVF på några punkter är den överlägsen en OVF på många punkter.
I slutändan handlar det trotts allt om vad man personligen föredrar och vilken lösning som är det bästa verktyget för ens fotograferande...för mitt personliga fotograferande är en EVF överlägsen en OVF på det mesta.
 
För att det bland annat krävs en helt annan typ av utväxling och stigning i AF-motorn i objektivet för autofokusen skall kunna blir snabbt och säker på det sättet som kontrast-af arbetar på.

Så USM är ingen bra idé för ett objektiv som ska fokuseras med kontrastfokus? En USM har ju ingen utväxling alls.
 
Så USM är ingen bra idé för ett objektiv som ska fokuseras med kontrastfokus? En USM har ju ingen utväxling alls.

Blir samma sak som med Nex + adapter och ett objektiv med SSM....alltså att det fungerar dåligt och fokuserar väldigt långsamt.
 
Men varför? Vad är det som gör att ett EF-objektiv med USM inte skulle fungera bra med kontrastfokus? VIlken slags fokuseringsmotor behövs om inte USM duger?

(Att Canons nuvarande kontrastfokus är långsam tror jag är irrelevant. Den har inte Canon ansträngt sig mer än absolut nödvändigt med.)
 
Just Canons EF/EF-S-objektiv måste väl vara perfekta att använda tillsammans med en adapter i ett spegelfritt system. Alla funktioner styrs ju elektriskt från kameran och med USM så borde det ju fungera bra oxå?...
 
Lite lustigt det här med det eviga neggandet om EVF-sökare. Utvecklingen har ju enbart börjat, och fördelarna är ju uppenbart många. Och vem är det som säger att 30% av ljuset försvinner i nästa version av EVF? Vem är det som säger att upplösningen i sökaren kommer att vara konstant, och att frame-raten kommer att var dito?

Hur många tog live-view seriöst när det kom? Nu är det en must-have. Hur många trodde på spegellöst i systemkameror när Olympus/Panasonic körde igång för några år sedan? Nu är det snart en must-have hos alla leverantörer.

Lite mer visionärt/framåttänkande hade varit klädsamt.
 
Lite lustigt det här med det eviga neggandet om EVF-sökare. Utvecklingen har ju enbart börjat, och fördelarna är ju uppenbart många. Och vem är det som säger att 30% av ljuset försvinner i nästa version av EVF? Vem är det som säger att upplösningen i sökaren kommer att vara konstant, och att frame-raten kommer att var dito?

Hur många tog live-view seriöst när det kom? Nu är det en must-have. Hur många trodde på spegellöst i systemkameror när Olympus/Panasonic körde igång för några år sedan? Nu är det snart en must-have hos alla leverantörer.

Lite mer visionärt/framåttänkande hade varit klädsamt.

De flesta här är väl klädsamt skeptiska till det som finns idag utom de som är frälsta och inte kan se några problem alls.

EVF kommer att bli bättre med tiden ingen tror väl något annat. Att tro att eftersläpningar och liknande kommer att bli lika bra som OVF är väl rätt naivt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.