Annons

Ny lag förbjuder kränkande fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, repressiva lagar ska man nog införa gradvis, Protesterna blir inte så stora varje gång som om alltihopa hade införts på en gång.

Jag noterar att regering och opposition nu är överens om att SÄPO ska få tillgång till FRAs internetavlyssning. Något som alla politiker bedyrande inte skulle ske när FRA-lagen infördes.

Ja, repressiva lagar ska man nog införa gradvis, Protesterna blir inte så stora varje gång som om alltihopa hade införts på en gång.

Jag noterar att regering och opposition nu är överens om att SÄPO ska få tillgång till FRAs internetavlyssning. Något som alla politiker bedyrande inte skulle ske när FRA-lagen infördes.

Se där, du insinuerar alltså en konspiratorisk baktanke som bara är en början på ett politiskt spel där avsikten är att med en något sånär lugn start på en upptrappning av kontroll med utökade polisinsatser få utökad insyn av vanliga medborgares förehavanden på exvis allmän plats likt storbritaniens system?

/K

Kom på en sak:
Varför kommer det fortsätta vara tillåtet att dolt och i smyg spela in ljud på toaletter, under älskog i sovrum och i liknande situationer. Hur motiverar man att det skall vara tillåtet, om fotografering och filmning skall förbjudas?

Om man blir fälld för videon, får man behålla ljudspåret, då? ;-)

Undrar hur länge det tar innan någon för fram också det förslaget?
Om det aktuella förslaget blir lag, så är en utvidgning väl bara en logisk följd...

Jag har för mig att han som filmade sitt ex i hennes sovrum blev fälld för avlyssning men inte fotograferingen. Alltså ligger fotograferingen efter i lagstiftningen. Dessutom blev han fälld för förtal eftersom han skickade bilderna till hennes anhöriga.

Kanske är det så, att dold avlyssning redan är reglerad?
Men i såna fall finns väl inga krav på att det ska vara "kränkande" osv?
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med ljud.

Undrar vad skillnaden i så fall är, gentemot att (mer eller mindre) dolt spela in ljud "på stan"? För det måste ju rimligen vara tillåtet (annars är jag brottsling)?

Jag har hört (vad det nu är värt) att du får spela in där du är närvarande. Men du får inte "bugga", alltså spela in där du inte är.
"Här är här där man är och där är där man inte är." citat från 5m>4e

Ja...
BrB 4 kap 9a § - olovlig avlyssning - böter eller fängelse i upp till två år.

Gäller förbudet om man på allmän plats spelar in någon som är stupfull och denne kan tycka att det är förnedrande? Kanske blir det olagligt först när man publicerar inspelningen i syfte att förnedra den inspelade?

Vilket tjat i tråden om att det nya lagförslaget skulle vara en gummilagstiftning som i princip skulle ge varje människa som förekommer på ett fotografi en chans att anmäla och fälla fotografen. Alla lagar innehåller väl formuleringar som ger tolkningsutrymme? Det finns lagar mot ärekränkning och smädelse, mot misshandel och ryktesspridning, mot upplopp och skadegörelse. På vilket sätt skulle dessa lagtexter vara mer konkreta och rama in de handlingar man vill förhindra på ett bättre sätt? En lagtext ska ju tolkas av domstolen och tillämpas enligt någon slags praxis. Det måste i princip alltid finnas utrymme för feltolkningar och misstag. Just i det här fallet kanske lagtexten kan utformas bättre, om det kan jag inte uttala mig men syftet med lagen kan väl inte misstolkas?
Om vi kan få en lag som ger möjlighet att bestraffa såna lågnivåvarelser som smyger omkring i buskarna för att få en bild på prinsessan Victoria naken, eller på när Peter Stormare är otrogen eller när Mona Sahlin gråter hemma i lägenheten så är det väl toppen? För min del kan straffskalan gärna ligga högt, med fängelse på minst 1 år eller så eftersom det handlar om brott som normalt begås av folk med en stabil sociala situation och där allmänpreventionen har en mycket bra effekt. Och som dessutom bara begår brotten med snöd vinning i kikaren. "Nail 'em up, I say"

Vilket tjat i tråden om att det nya lagförslaget skulle vara en gummilagstiftning som i princip skulle ge varje människa som förekommer på ett fotografi en chans att anmäla och fälla fotografen. Alla lagar innehåller väl formuleringar som ger tolkningsutrymme? Det finns lagar mot ärekränkning och smädelse, mot misshandel och ryktesspridning, mot upplopp och skadegörelse. På vilket sätt skulle dessa lagtexter vara mer konkreta och rama in de handlingar man vill förhindra på ett bättre sätt? En lagtext ska ju tolkas av domstolen och tillämpas enligt någon slags praxis. Det måste i princip alltid finnas utrymme för feltolkningar och misstag. Just i det här fallet kanske lagtexten kan utformas bättre, om det kan jag inte uttala mig men syftet med lagen kan väl inte misstolkas?
Om vi kan få en lag som ger möjlighet att bestraffa såna lågnivåvarelser som smyger omkring i buskarna för att få en bild på prinsessan Victoria naken, eller på när Peter Stormare är otrogen eller när Mona Sahlin gråter hemma i lägenheten så är det väl toppen? För min del kan straffskalan gärna ligga högt, med fängelse på minst 1 år eller så eftersom det handlar om brott som normalt begås av folk med en stabil sociala situation och där allmänpreventionen har en mycket bra effekt. Och som dessutom bara begår brotten med snöd vinning i kikaren. "Nail 'em up, I say"

Visst kan det tyckas löjligt att vi diskuterar, men det tycker tydligen inte alla. Så jag hoppas det fortsätter. Lagens syfte och andemening tror jag ingen ifrågasätter, däremot skrivningen om inskränkningen för foto på allmän plats. Det är just den delen som kan bli problematisk och en gummiparagraf. T.ex bilden på Göran Persson som smakar på godiset i butiken (tagen utifrån från gatan som jag uppfattar det). Tycker du det ska vara brottsligt att ta en sån bild, som ju måste anses som mycket kränkande för vederbörande? Med den nya lagen kan det ju anses brottsligt, även om jag låter bli att publicera den med hänsyn till personen.

Visst kan det tyckas löjligt att vi diskuterar, men det tycker tydligen inte alla. Så jag hoppas det fortsätter. Lagens syfte och andemening tror jag ingen ifrågasätter, däremot skrivningen om inskränkningen för foto på allmän plats. Det är just den delen som kan bli problematisk och en gummiparagraf. T.ex bilden på Göran Persson som smakar på godiset i butiken (tagen utifrån från gatan som jag uppfattar det). Tycker du det ska vara brottsligt att ta en sån bild, som ju måste anses som mycket kränkande för vederbörande? Med den nya lagen kan det ju anses brottsligt, även om jag låter bli att publicera den med hänsyn till personen.

Jag skrev väl inte att diskussionen var löjlig? Angående bilder på allmän plats så är det väl omöjligt att skriav in detaljer som täcker varje situation i lagen. Som jag påpekade finns ju ett stort antal lagar som reglerar beteende på allmän plats och de flesta jag kan komma att tänka på lämnar ganska stora utrymmen för tolkning. Jag kan tänka mig att det kommer att utmynna i diskussioner om uppsåt i varje fall som anmäls - kanske faller inte en bild på Göran Persson när han äter en karamell på allmän plats in under lagstiftningen, men kanske en bild på honom när han har bajsat på sig på en allmän toalett.

Jag har själv blivit fotad när jag satt på toa i princip helt naken och bajsade under 5-dagars i orientering får ett antal år sedan. Bilden publicerades på ett stort uppslag i tidningen Skogsport, helt utan att jag tillfrågades. Man kunde indetifiera både mig och de andra herrarna som satt där och jag fick en del skojfriska kommentarer från folk jag träffade sedan och som hade läst artikeln (vilken handlade om "Skitens väg" från toorna på 5-dagars till det nybyggda reningsverket i Mälaren bredvid ett lyxigt bostadsområde. Den bilden var helt lagligt att ta med nuvarande lagstiftning. Men kommer den att vara det med den nya lagen? Skulle tro att det fanns dom i församlingen på toan (dock inte jag som bara tyckte det var kul) som skulle ha anmält fotograferingen för kränkande av integritéten om den nya lagen funnits då. Men själva bilden var ju en viktig del i sammanhanget och utan den skulle inte artikeln blivit så kul tror jag.

Som jag tolkar lagförslaget så finns ju gummi i att det ska finnas ett syfte att allvarligt kränka, och det kan väl varje fotograf snacka bort att det inte alls var meningen utan att det var för ett journalistiskt syfte som i det här fallet där det har relevans för "skitreportaget" :).

Om vi kan få en lag som ger möjlighet att bestraffa såna lågnivåvarelser som smyger omkring i buskarna för att få en bild på prinsessan Victoria naken, eller på när Peter Stormare är otrogen eller när Mona Sahlin gråter hemma i lägenheten så är det väl toppen?

Det är i så fall publiceringen av dessa fotografier som gör skada, och sådan publicering är redan olaglig.

Ergo: den föreslagna lagen är onödig.

Som jag tolkar lagförslaget så finns ju gummi i att det ska finnas ett syfte att allvarligt kränka, och det kan väl varje fotograf snacka bort att det inte alls var meningen utan att det var för ett journalistiskt syfte som i det här fallet där det har relevans för "skitreportaget" :).

Njae, det som domstolen har att ta ställning till är om den fotograferade personen har kränkts i lagens mening, och om syftet var att kränka i lagens mening. För att avgöra syftet tar domstolen hänsyn till alla fakta som finns tillgängliga. Fotografens åsikt om vad syftet var är alltså inte det enda som räknas.

Gäller förbudet om man på allmän plats spelar in någon som är stupfull och denne kan tycka att det är förnedrande? Kanske blir det olagligt först när man publicerar inspelningen i syfte att förnedra den inspelade?

Kränkande är inget rekvisit så ur den synvinkeln spelar det ingen som helst roll vad samtalet handlar om e dyl. Däremot riktar lagen in sig på samtal på sådana ställen dit allmänheten inte har tillträde (hem, sammanträdesrum etc) och dit den som avlyssnar inte har tillträde eller obehörigen har berett sig tillträde. Avlyssningen ska också ske med tekniskt hjälpmedel. Man behöver alltså inte spela in för att det ska vara olagligt. Det räcker att du sätter en mikrofon hos grannen och sedan sitter och lyssnar på vad de pratar om.

Att spela in någon kraftigt berusad som står på Sergels Torg och gapar något om raj raj är alltså inte något som lagen är tillämpbar på. Sedan kan man alltid diskutera vad som är lagligt att göra och inte med en sådan inspelning, men det har inget med den paragrafen att göra.

Nu är det inte jämförbart i någon absolut mening, men i princip kan man nog säga att det finns ett ljudupptagningsförbud någorlunda motsvarande smygfotografering i bostäder etc. Med lagförslaget har man dock valt att gå lite längre genom att omfatta allmän plats i vissa fall.

Publiceringen av den bilden skulle redan nu kunna vara olaglig. Det tycker jag räcker.

Det räcker med att bläddra igenom en kvällstidning eller en skvallertidning för att konstatera att nuvarande lagstiftning inte räcker. Jag har själv har insikt i ett ärende där en person som verkligen ville och behövde vara i fred blev fotograferad av en sketen hyena (för övrigt samma skithög som låg och kravlade i Engla Höglunds mammas trädgård dagarna efter mordet för att försöka få en bild av någon sörjande stackare genom fönstret) genom en försåtligt upplagd fälla, gillrad av Aftonbladet. Fotograferingen skedde genom tonade rutor där rövhålet satt och gömde sig i en Van, på enskilt område där foto-objektet lurades ut genom försåt. En bild som senare publicerades tillsammans med en ihopljugen artikel i Aftonbladet, helt utan journalistiskt intresse för allmänheten. Ingen lagstiftning i Sverige kunde hindra publiceringen av den bilden, men om det funnits ett hot om flera års fängelse hängande över situationen kanske den ynkliga kraken till fotograf hade tvekat att begå dessa övergrepp. "Nail 'em up I say...".

Fotograferingen skedde genom tonade rutor där rövhålet satt och gömde sig i en Van, på enskilt område där foto-objektet lurades ut genom försåt. En bild som senare publicerades tillsammans med en ihopljugen artikel i Aftonbladet, helt utan journalistiskt intresse för allmänheten. Ingen lagstiftning i Sverige kunde hindra publiceringen av den bilden, men om det funnits ett hot om flera års fängelse hängande över situationen kanske den ynkliga kraken till fotograf hade tvekat att begå dessa övergrepp. "Nail 'em up I say...".

Finns både en Pressombudsman och en Yrkesetisk nämnd att vända sig till om man tycker att journalister har burit sig dumt åt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar