Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha! Men är du inte en liten aning väl elak nu, eller? Jag tycker att bilden är söt (undrar vad jag nu avslöjar för något om mina udda böjelser). :)
 
Man får gratta till detta kap.. 13 papp för en A850.. Ja.. Jag hade inte tvekat en sekund om jag haft slantarna...

:)
 
Kul att ni gillar bilden!

Sorry att jag hijackar den här tråden, blev lixom som julafton hela helgen och veckan. För en vecka sen hade jag inte planerat att köpa några fotogrejer alls utm Sigma 70/2.8.

Vertikalgrepp till salu

Jag skrev tidigare att jag beställt ett "pirat" vertikalgrepp, http://www.linkdelight.com/Standard...NP-FM500H-Battery/Detailed-product-flyer.html

Det har inte kommit ännu, men jag vill ändå sälja det så snart det kommer.
När jag var och hämtade ut Zeiss-objektivet från Scandinavian Photo så hade dom ett begagnat original Sony VG-C90AM i nyskick och eftersom jag handlade objektivet fick jag en bra deal på det i paket tillsammans med ett batteri så jag slog till på det också.

Nu kommer det alltså vilken dag som helst ett annat enligt ovan som jag inte har någon nytta av. Jag säljer det för 650 kr. inklusive ett batteri och jag kan bjuda på frakten, eller om du bor i Stockholmstrakten så kan du hämta upp det hos mig eller att vi möts nånstans, i så fall kan du få klappa lite på min Zeiss som bonus :)

Om du vill köpa det så ring mig på 070-444 76 70


Behöver också ett par andra råd:
Jag fick ingen manual till Sony-greppet, men det följer med en handlovsrem som inte är monterad. Kan någon som har ett sådant tipsa om hur det ska träs och användas, gärna med bilder vore det bra.

Ytterligare en grej:
Vilket minneskort är bäst till a850?
har förstått att det går med både CompactFlash och Memorystick. CF-kort tycker jag är lite klumpiga. MS finns ju en djungel av varianter av. Vilken sort och typ är bäst och kan kameran på något smart sätt dra nytta av flera kort (typ raw på ett och jpg på det andra som visst nån Nikon-modell kan). Tänkte skaffa det innan så att allting är klart när hon kommer hem framåt slutet av veckan.


/Mats
 
Du gör helt rätt som tar originalgreppet istället (om du nu får det billigt). Det är betydligt mer ergonomiskt och har samtliga funktioner. Saknas några "shortcuts" på piratgreppet som annars verkar mycket prisvärt.
Förvånanvärt prisvärt t o m. Hade gärna köpt det av dig om jag inte redan haft originalgreppet.

Även om du inte gillar CF skulle jag ändå rekommendera ett snabbt sådant. Det är enorma filstorlekar som ska laddas ned. Kör du raw+jpg i bästa kvalitet rymmer ett 8 Gb kort endast c:a 160 bilder. Tyckte det dröjde längre med nedladdning med Memorystick.

Reservation för att jag kan haft ett slött Memorystick.
 
Haha! Men är du inte en liten aning väl elak nu, eller? Jag tycker att bilden är söt (undrar vad jag nu avslöjar för något om mina udda böjelser). :)

Jag satt faktiskt och tvekade en stund, men den var inte lång eftersom jag insåg att de flesta fotografer är/blir ganska fästa vid sin utrustning. Prylfetischist låter så tråkigt, prylbög känns mer folkligt och ordet lär väl snart hamna i Svenska Akademins ordlista.

Och vi har alla våra böjelser. Sedan vid jag inte om ett objektiv är maskulinum eller femininum. Är väl språkligt sett mer neutrum (men det sticker ju ut, så vad är då kamerahusets bajonett?). Fast långa gluggar anses ju vara penisförlängare av vissa oförstående personer. Äsch, hur man än skriver hamnar baken därfram känns det som. Eller mellan axlarna.

Och visst är det skönt med en illustration där någon så öppet visar sin glädje över ett inköp. Trådarna på FS brukar annars vara överfulla av klagosånger.
 
Kul att ni gillar bilden!

_______________________________

Tänkte skaffa det innan så att allting är klart när hon kommer hem framåt slutet av veckan.
/Mats

Fast nu blir jag tveksam ang eventuell könsbenämning. Står det inte "hon" om kameran? Och vem gick till sängs med ett objektiv?

Men vad jag kan säga som sover tillsammans med en stor hankatt? D v s han ligger mellan mig och min fru, men närmast mig med baken;)

Äh, glöm det! Klockan är mycket och jag börjar bli flamsig. Lycka till med "henne"!!!!;)
 
Du gör helt rätt som tar originalgreppet istället (om du nu får det billigt). Det är betydligt mer ergonomiskt och har samtliga funktioner. Saknas några "shortcuts" på piratgreppet som annars verkar mycket prisvärt.
Förvånanvärt prisvärt t o m. Hade gärna köpt det av dig om jag inte redan haft originalgreppet.

Vilka funktioner är det som saknas på piratgreppet jämfört med originalet från Sony?
 
Vilka funktioner är det som saknas på piratgreppet jämfört med originalet från Sony?

Funktionerna som man få med C(custom) ,Fn(function) knapparna och "joysticken" fattas på piratgreppet...kanske inga livsviktiga funktioner men det är jäkligt bekvämt och ha tillgång till alla funtioner(som man får med orginalgreppet) i porträttläget om/när man fotar mycket i det läget så man slipper byta grepp/vrida o vända på kameran varje gång man ska göra nått så simpelt som tex att byta fokuspunkt...A850/900 med batterigrepp tycker jag personligen är den kameran som är bäst lämpad/gjord för porträttlägesfotande...den slår även pro-husen på detta området när det gäller ergonomin.
 
Vilka funktioner är det som saknas på piratgreppet jämfört med originalet från Sony?

Jämföra bilderna och avgör själv.
http://www.sony.se/product/dsa-vertical-control-grip/vg-c90am
http://www.linkdelight.com/Standard...NP-FM500H-Battery/Detailed-product-flyer.html

Precis som Peter säger är det Custom och Fn-knapparna, samt joysticken. Med undantag för joysticken så anser jag att det är knappar man inte behöver då man tittar i sökaren, utan det är enkelt att använda det genom att trycka med vänsterhanden utan att vrida kameran.

Bilderna från LinkDelight på Mieke-greppet är tagna med väldigt kalllt ljus som reflekterar konstigt i släppytorna. Det verkar som om det är alldeles flammigt och prickigt, vilket det inte är i verkligheten. Det är svart och slätt och fint. Detta sagt utifrån min erfarenhet med motsvarande grepp till a550 som jag har. Det nya har som sagt inte kommit ännu, men jag har fått avisering att det i allafall r ivägskickat.

Prisvärt är det onekligen, men jag fick Sonygreppet med ett originalbatteri för 1000 kr. inkl moms med garanti så jag valde det. nästan 4000 utan batterii känns inte riktigt lika prisvärt för original tycker jag. http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-250

Originalgreppet har också en extra inbuktning för långfingret som Mieke-greppet saknar, det är väl det som Lennart syftar på när han säger "betydligt mer ergonomiskt". Jag skulle inte vilja gå så långt som betydligt, men visst, det är en skillnad.

/Mats
 
Piratgreppet...

...glappar lite och "knarrar på min 550. Det gjorde inte mitt orginalgrepp till min 350 jag hade tidigare.
Såg att piratgreppet saknar en "pig" som ska gå in huset för att stabilisera bättre. Antar att det är den eller rättare sagt avsaknaden av den som ställer till det lite. Ingen annan som märkt av det?

Mvh
Danne
 
Inget som jag har märkt av på min 550, förrän nu när du säger det. Provar jag och provocerar det lite och vickar så glappar det en aning. Hjälper dock att skruva åt ordentligt. Har tyvärr inget original att jämföra med på 550, men jag är i allafall väldigt nöjd med kvalitén på Mieke-greppet.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att jämföra på 850 då JapanPhoto inte lyckats få tummen ur och skicka iväg kameran än. Talade i telefon med dom i måndags och då sa dom att jag skulle få det i slutet av veckan, torsdag eller fredag, men nu står det forfarande "under behandling" när jag loggar in för att titta på ordern. Surt, jag hade planerat att premiärfotografera lite snygga eldar.

På 850 är det en skillnad iom. att greppet där är som en skål och greppar runt kamerahuset, medan det på 550 bara sitter utanför. Kanske det gör skillnad?

Trodde att jag skulle bli nerringd efter att ha annonserat ut Mieke-greppet i den här tråden, men tyst som i graven :-(. Jaja, jag har ett litet annat projekt på gång, så om ingen köper det av mig så får det smaka på kniven och blir dissikerat.


/Mats
 
Är väl inte så konstigt att du inte blir nerringd när du annonserat i forumet och dessutom i en tråd som handlar om en helt annan kamera...bättre o lägga ut annons på köp/sälj sidan och på andra ställen som tex blocket.

Surt att dom inte levererat kameran till dig än.
 
Tyvärr är det så att väldigt många resonerar som så att kameran blir tyngre och otympligare med vertikalgrepp. Förvisso är det sant att vikten ökar lite och kombinationen grepp och kamera blir naturligtvis omfångsrikare än bara kamerahus. Så långt är det "rätt" resonerat.

Fördelarna är dock uppenbar med vertikalgrepp i form av bättre balans, stadighet, greppergonomi, givetvis oerhört bättre placerat avtryck vid vertikalbilder och inte minst motverkan av skakningsoskärpa.

Det senare låter kanske lite motsägelsefullt då kameran har AS, men kameror med inbyggd antiskakfunktion tar enbart hänsyn till brännvidden (till skillnad från fabrikat typ Nikon/Canon där bildstabiliseringen ligger i objektiven är dedicerade för aktuell brännvidd och vikt).

En Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA är ett rent slagskeppsbygge och ett vertikalgrepp kan rädda bilder vid 1/15-1/30 sek i kombination med AS. Utan vertikalgrepp fixar AS det inte lika säkert enlig mina erfarenheter.

Dessutom går ju vertikalgreppet snabbt att ta bort från kameran om man vill känna sig "mindre bestyckad". Personligen låter jag det sitta kvar för jämnan eftersom kombinationen är oslagbar i känsla. Och då jämför jag även med Canons och Nikons promodeller med integrerade vertikalgrepp.
 
Det senare låter kanske lite motsägelsefullt då kameran har AS, men kameror med inbyggd antiskakfunktion tar enbart hänsyn till brännvidden (till skillnad från fabrikat typ Nikon/Canon där bildstabiliseringen ligger i objektiven är dedicerade för aktuell brännvidd och vikt).
Snälla, sprid inte vidare FUD från C&N-sidan. Minoltas och Sonys antiskak tar hänsyn till objektivets fokusavstånd -- det går bra att läsa direkt ur Minoltas patent.

Vikten på objektivet är inte relevant; visserligen påverkar det vibrationerna men det är antiskaksystemets uppgift att mäta vibrationerna, inte att förutspå dem. Objektivets vikt hamnar i samma grupp som kamerahusets vikt (som ett VR/IS-objektiv inte känner till), fotografens darrighet och hur denne håller kameran och objektivet (som bara fotografen känner till), mm.
 
Nja, vaddå.

Det är ett helt nytt vertikalgrepp till en a850/a950 som jag säljer för 650 kr. inkl. frakt och det är precis det som den här tråden handlar om och massor av 850-ägare tittar in här.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1503452&postcount=67

Huvudpunkten var i allafall inte att sälja det, det var liksom en bisak eftersom jag råkade få tag på ett annat. Inga problem, bara en reflektion.


/Mats
Sorry blev lite fel där pgr av att det kom in ett inlägg som handlade om A550...my bad...dock så tror jag ändå inte det är det bästa att annonsera i en forumtråd...visst det är många som tittar in men det är få som läser lea tråden och då är chansen lite att dom stöter på "annonsen" som du la ut i ett inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.