Hehe,
Sådärja, nu har jag också sållat mig till skaran av 850-ägare. Beställde ett a850-hus från JapanPhoto tillsammans med ett Sigma 70mm f2.8 EX DG Macro
. Fick en bok på köpet, men tyvärr stod det vid ordertillfället att lagersaldo=0, så jag hoppas det inte dröjer för länge med leveransen. Objektivet fanns redan på inköpilstan, men efter alla lovord i den här tråden och det lockande priset så kunde jag inte motstå frestelsen att köpa huset också.
Beställde även ett sånt här batterigrepp
http://www.linkdelight.com/Standard...NP-FM500H-Battery/Detailed-product-flyer.html Har sedan tidigare motsvarande grepp till min a550 och det är mycket bra och välbyggt tycker jag.
Jag tycker fortfarande att min a550 är en helt makalöst suverän kamera, framförallt är den blixtsnabb, bra i svagt ljus och har massa bra finesser, men så är det att det saknas det där "extra" i bildkvalitén. Kanske hade lyft en del med enbart ett högklassigt objektiv, men som sagt nu blev det ett a850-hus också.
Planen var annars att vänta in nästa generation fullformatare med LV och Video och bättre ISO-prestanda, men Sony dröjer ju så förbaskat så 850an får fylla ut det tomrummet till det är dags och med det hyggliga andrahandsvärdet så kan man kanske räkna med att få tillbaka drygt hälften om ett år eller så. Video är inget jag kommer sakna, men däremot LV-funktionen som den är implementerad på a550 har jag verkligen kommit att uppskatta, vilket jag inte alls trodde från början. Skadar inte att ha flera kameror, nu får de komplettera varandra med a550 främst för action-foto.
Många fotosituationer är ändå i kontrollerade ljusförhållanden utan krav på snabb seriebildstagning eller höga ISO och jag har kommit till det stadiet att jag vill ha det där allra sista extra i bildkvalitén, speciellt knivskarpa detaljer och är beredd att betala för det. Kommer nog att så småningom hamna med de vassaste Ziess-objektiven, men kan inte ta allt på en gång.
Till att börja med blir det lite begränsat med enbart ett fast 70 mm. Som en nödlösning får mitt Minolta 24-105 göra tjänst ett tag till medan jag bekantar mig med kameran, men jag är mycket väl medveten om att det inte alls håller en klass som matchar a850.
Behöver framförallt ett vidvinkel för inomhusfoto till att börja med. Har sneglat på Sony AF 20/F2.8, vilket går att få för drygt 4000 om man beställer från England. Hur står det sig i relation till Zeiss 16-35/2.8? Finns det någon annan vidvinkelzoom som ligger nära i klass med CS-objektivet och är mer överkomligt prismässigt?
Blir det för stort glapp, eller klarar man sig ett tag med 20, 70 och 135 mm? (Planerar redan för zeiss 135/1.8)
Jaja, det blev lite långt, behövde skriva av mig.
/Mats