Colonel Bogey
Aktiv medlem
Vilken sorts belysning är det - lysrör? Lågenergilampa? Hur kort var exponeringstiden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken sorts belysning är det - lysrör? Lågenergilampa? Hur kort var exponeringstiden?
... Hur i helvete ska jag kunna fota studio med denna kameran om färger och exponering skifta av sig själv?!?!?! oavsett om jag låst kameran!?
Sanslöst! Jag har lagt upp tre olika bild exemplen! I varje exempel så är det 2 bilder tagna med kameran inställd på manuell och vitbalans satt på K, inställningarna var exakt likadana på båda bilderna! Och belysningen var också exakt lika dan! DÅ SKA BILDERNA BLI LIKADANA!?!?!? och skit i om bilderna är underexponerade! det är ju inte det de handlar om!
Hur i helvete ska jag kunna fota studio med denna kameran om färger och exponering skifta av sig själv?!?!?! oavsett om jag låst kameran!?
hej
du får nog förklara lite mer ditt handhavande och vad du har gjort.
Har du ställt in färgtemperaturen manuellt och på vilket värde?
Är bilderna tagna från exakt samma position och efter varandra osv.
Slutartid?
Ingen idé att bli iriterad, Benjamin, jag antar faktiskt att folk har ställt frågor som väldigt sakligt berör din fråga. Ljus från vanlig hemmabelysning "fladdrar" med 100Hz intervaller, så på korta slutartider så ser man ungefär de effekter du har visat i dina exempelfoton.
Länk om belysning på 50Hz-nätet:
http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/hit/dc/dcd1/en/HIT_dcd1_en_10.htm
Problemet med Canon är att de verkar inte hänga med i utvecklingen, förr var de ledande inom flertal områden. (läs DXO mätning av dynamiskt omfång och D3x 100iso.). 5dmk2 kommer samtidigt. Ta exemplet med 16-35mk2 som inte inte blev märkbart bättre än mk1 , inga mätbara skilnader, nu har 24/1.4 testats och ett nytt exemplar måste mätas upp för fynden var så märkliga vid uppmätningen, se http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24mm-f-1.4-L-II-USM-Lens-Review.aspx .Jag har på gång ett nytt 24/1,4 för att prova det så fort det kommer och för att se hur det uppträder med 5dmk2 eftersom jag letar efter ett bra vidvinkel som håller skärpa över hela ytan, åtminstonne vara bättre än gamla 24/1.4. För att illustrera vad jag menar så kan ni gå till www.photozone.de och se på skilnaderna mellan mittskärpa och kantskärpa uppmätta på en APS stor sensor , ta en titt på 35/1.4 och 24/1.4. Skilnaden blir inte mindre på en 24x36mm stor sensor, det kan jag garantera, det blir än värre.
Jag har hört sedan månader tillbaka att Nikon kommer med 10 nya gluggar , bla ett 35/1.4. Är ryktet sant och dessa är lika bra som 14-24, 24-70 vad det gäller upplösning från mitt ut mot kanter och hörn så sitter Canon på pottkanten, ta det hyllade (av vissa) 35/1.4 från Canon,jag har nu testat det ett antal gånger, ett fulare objektiv vad det gäller CA var det längesedan jag har provat och brytningsfelet finns kvar vid nerbländning tillsammans med 5dmk2. Se bilder i tråden några sidor tillbaka.
Min 24-70 zoom är med andra ord bättre bättre korrigerat på 35mm i kanterna nerbländat till 5.6 än en fast 13000:- glugg.
Varför tar sig inte Canon i kragen och designar nya objektiv? Nikon verkar kunna det inte Canon kan just nu.
Men mitt 50/1.4 är bra.Otroligt trevligt, dvs som flera andra mer rakstrålande gluggar från Canon är.
Godnatt
Då finns det ju inget att gnälla över, eller hur.
jag har Nikon, till vilket system skall jag byta till ?
Pentax?
Nämen då är det väl bra....Eller hur....? Eller varför skaffar du fler Canon?
DXO resultat och presentation verkar lite märkliga vad det gäller några kameror till exv D90.
Jag är också undrande över det dynamiska omfånget,dvs den stora skilnad det är mellan 5dmk2 och d3x på lägre iso enligt DXO, tyvärr har jag ingen kamera tillgänglig för kontroll och för att se skilnaderna i ett kontrastrikt motiv och bilderna framräknade med exv camera raw i exv 100iso.
Det skulle vara mycket intressant att fotografera av ett mycket kontrastrikt motiv med högdagerblänk ner till svart ,båda exponerade så att absolut högdager täcks in och sedan vandra ner i mellantoner skuggor/svarta för att se ev skilnader efter att bilderna är korrigerade med kurvor så at de ses likvärdigt.
Eller utgå från medelgråttt vid exponering och sedan se hur många steg upp mot vitt som återges med samma förfarande med exv camera raw.Liksaså ner mot svart
Kan det vara möjligt att Nikon då ger 2 steg mer DR uttag ?
Askey och dpreview kommer väl snart med sin gråkilstest och camera raw tillsammans med dx
Det betyder i så fall att exponeringslatituden är större hos D3x vilket betyder att man har större slarvmarginal vid rawfotografering och kan rädda fler felaktiga exponerade bilder.
..... Det skulle vara mycket intressant att fotografera av ett mycket kontrastrikt motiv med högdagerblänk ner till svart ,...... der.