JanG
Aktiv medlem

Många har frågat mig vilket teleobjektiv som är bäst för fågelfotografering. Svaret är att det finns inget som är bäst för alla. Det beror på att vi fågelfotografer fotograferar fågel på många olika sätt. Är du en fotograferande fågelskådare och går mycket vill du ha ett teleobjektiv som inte är för tungt att bära. Fotograferar du i första hand från gömsle spelar vikten mindre roll.
Teleobjektiv med 500 mm brännvidd och ljusstyrka 4 har länge varit många fågelfotografers favoritobjektiv. Det är för de flesta en bra kompromiss mellan brännvidd, ljusstyrka och vikt. Trots högt pris har många fågelfotografer på senare tid köpt teleobjektiv med 600 mm brännvidd och ljusstyrka 4. Anledningen är att de tre stora märkena Canon, Nikon och Sony har kommit med nya lätta teleobjektiv med 600 mm brännvidd och ljusstyrka 4. Först var Sony, sedan kom Canon och nu strax före jul kom Nikon med sitt Nikons Z 600/4 TC VR S. Vilket av dessa tre som är skarpast vet jag inte för jag har inte haft möjlighet att testa Sonys FE 600/4 GM OSS. Men jag har testat Canons EF 600/4L IS III USM och Nikons Z 600/4 TC VR S. Jag har också testat Canons ”gamla” Canons EF 600/4L IS II USM för att se hur skarpt det objektivet är i förhållande till de nya lätta objektiven. Observera att Canons nya RF 600/4L IS USM har samma optiska konstruktion som Canons EF 600/4L IS III USM och de är därmed skärpemässigt helt identiska.
Vill du se mina testbilder och läsa hela testen är du välkommen att prenumerera på mina nyhetsbrev. Det gör du enklast genom att gå in på min hemsida www.jangustafsson.se och klicka på nyhetsbrev.
Här kommer en sammanfattning av min test
1. Använder du aldrig ditt 600/4 med converter är Canons RF 600/4L IS USM det bästa objektivet.
2. Använder du bara 1,4 convertern ibland är Nikons Z 600/4 TC VR S det bästa objektivet. Men tänk på att blända ner ett steg när du använder den inbyggda convertern.
3. Fotograferar du mycket med 2,0 converter ska du inte köpa Canons EF 600/4L IS III USM, RF 600/4L IS USM eller Nikons Z 600/4 TC VR S. Skärpan som de objektiven levererar med 2,0 converter är inte tillräckligt bra tycker jag. Köp istället ett begagnat Canons EF 600/4L IS II USM, det objektivet levererar bra skärpa med 2,0 converter.
Mina tester visar att det inte går att få allt. Canons RF 600/4L IS USM och Nikons Z 600/4 TC VR S. är inte lika skarpa som Canons EF 600/4L IS II USM med convertrar. Men de är mycket lättare, inte lika framtunga, har bättre autofokus och bättre stabilisator än mitt gamla Canons EF 600/4L IS II USM. För de allra flesta fågelfotografer tror jag att Nikons Z 600/4 TC VR S är det bästa teleobjektivet.